مگر می شود از این کثیف های خوشمزه و مضرهای خوش خوراک رد شد؟ راستش را بخواهید کار سختی است ولی شدنی. برای توقف مصرف فست فود و یا ترک اعتیاد به فست فود برنامه جامعی احتیاج دارید و باید عادت هایی را در خود از بین ببرید و از سوی دیگر عادت هایی دیگر در خود به وجود بیاورید. با ما همراه باشید تا قدم به قدم شما را به سوی ترک اعتیاد و یا کاهش مصرف فست فود راهنمایی کنیم.

ساعت سه بعد از ظهر است و دوباره هوس چیپس کرده اید. شاید هم دونات شکلاتی را ترجیح می دهید. نظرتان در رابطه با پیتزا و یا همبرگر چطور است؟ فرقی ندارد. اگر شما هم جزو آن دسته افراد هستید که معمولا در بخشی از شبانه روز وعده ای را به صرف خوراکی های مضر و بی فایده که ارزش غذایی هم ندارند اختصاص می دهید روی سخن ما در این مقاله از هاو کن یو با شماست.

واقعیت این است که تولیدکننده ی این نوع مواد خوراکی، درست مانند صاحبان کمپانی های دخانیات، از راز و رمز اعتیادآور بودن آنها به خوبی با خبر هستند. آنها می دانند که وقتی مصرف کننده، یک عدد از آنها را در دهان خود قرار می دهد، لذت بخش ترین حس دنیا را به او هدیه داده اند (البته به نظر ما به او خیانت کرده اند). این قطعات خوراکی ممکن است شور، شیرین یا ترش باشند و شاید نتوان به راحتی از کنار آنها گذاشت. همانطور که ترک عادات بد به کمی اراده نیاز دارد، کنار گذاشتن هوس خوراکی های مضر به عزم راسخ می طلبد. حتما کنجکاو شده اید که چطور می توان با اراده ای قوی از کنار این مواد خوراکی گذشت. همراهمان بمانید.

از قبل برنامه ریزی کنید

بیایید این واقعیت را قبول کنید. وقتی کنار ناهار یا شام خوشمزه، سالم و مقوی خود ظرفی از اسنک های مضر و ناسالم قرار داده باشید، به سختی خواهید توانست از خیر خوردن آنها بگذرید. بنابراین باید حتما از قبل برنامه ریزی کنید تا دیگر به راحتی نتوانید چند تکه پیتزای باقی مانده در یخچال را در مایکروویو داغ کرده و میل کنید و یا بسته ی چیپس را باز کنید و دانه دانه بخورید و یا شیشه نوشابه ی یخ زده را مثل مسافر جا مانده از کاروان در صحرا و بیابان لاجرعه تا ته بنوشید.

سعی کنید رو جمعه ی هر هفته، وعده های غذایی هفته ی بعدی را مشخص کنید. به فروشگاه بروید و تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری کنید. از شیشه مربا، ظرف های نگهداری یا فویل برای بسته بندی صبحانه ی روز بعد استفاده کنید. میوه های مانند سیب، موز و پرتقال به خوبی قابل حمل هستند و روی میز کارتان جا می گیرند و اسنک های عصرانه ی خوبی هستند.

غذا های سالم سفارش دهید

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از فست فود ها تهیه سریع و در دسترس بودن پیک هایی است که در سریع ترین زمان غذا را به دست شما می رسانند. موردی ندارد به این فست فود ها زنگ بزنید ولی این بار سفارش سالاد و یا غذا های سالم دهید. یاد بگیرید کم کم عادت های خود را ترک کنید و یکبار این کار را متوقف نکنید.

۸ روش برای ترک مصرف نوشابه برای همیشه

از قسمت غذاهای سالم فروشگاه خریداری کنید

خرید را می توان گفت یکی از مهم تین بخش ها برای توقف و کاهش مصرف فست فود ها نامید. خرید جایی است که خورد و خوراک های روزانه شما در منزل از آن نشات می گیرد. در این قسمت به جای سوسیس و محصولات فراوری شده و کنسروی، محصولاتی مانند لبنیات، گوشت و ماهی قرار دارد. اگر دیدید روی بسته ای مواد تشکیل دهنده ی زیادی وجود دارد آن را نخرید. با این روش خواهید دید که به مرور زمان عادت و نوع خوراکتان تغییر خواهد کرد و ذائقه تان به مواردی از قبیل

  • سبزیجات
  • میوه
  • غلات
  • پروتئین

عادت خواهد کرد و مواد مورد نیاز بدن خود ر از این غذاهای سالم دریافت خواهید کرد و دیگر هوس خوراکی های ناسالم نخواهید کرد. شاید چند هفته طول بکشد اما ارزشش را دارد.

روغن های سالم مصرف کنید

یکی از رایج ترین دروغ ها در مبحث تغذیه این است که روغن شما را چاق می کند. حقیقت این است که بدن شما به روغن نیاز دارد. اما باید بدانید که چند نوع روغن وجود دارد. باید از روغن ها یا چربی های اشباع و ترانس اجتناب کنید. در عوض از روغن ها و چربی های سالمی نظیر آواکادو و مغزها بهره مند شوید.

روی میز ظرفی از انواع مغزها نظیر بادام و گردو قرار دهید تا هر وقت هوس خوراکی کردید اشتهای خود را بخوبانید. همچنین می توانید سالاد خانگی درست کنید و روی آن روغن زیتون بریزید. مصرف ماهی هایی نظیر سالمون هم در طی روز راه خوبی برای جذب چربی سالم و سیرکننده است.

آموزش تشخیص کیفیت روغن زیتون

در حال حاظر روغن هایی همچون زیتون، کنجد و… می توانند به راحتی جای روغن های دگر را برای شما در وعده های روزانه پر کنند و سلامتی را به زندگی شما بیاورند.

پروتئین کافی مصرف کنید

پروتئین بیشتر از کربوهیدرات ها حس سیری به شما می دهد. در وعده های غذایی خود مواد پروتئینی زیر را حتما قرار دهید:

  • ماهی
  • لوبیا
  • سبزیجات
  • مغزها

وقتی سیر باشید، طبیعتا دیگر هوس خوراکی های مضر نخواهید. بدانید که از راه درست، به صورت میانوعده های کم حجم در دفعات بالا طی روز ها از این مواد سالم و پروتئین ها کمک بگیرید.

برای کاهش مصرف فست فود ، میوه میل کنید

قبول. میوه شکر دارد، اما سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و آب هم هست. فیبر هم دارد که قند خون را متوازن می کند و جذب آن را کند می سازد. دیگر هوس قند و شکر هم نخواهید کرد. وقتی قند و شکر را کنار گذاشتید، طعم میوه در دهانتان شیرینتر خواهد بود. تا دیدید هوس چیز شیرین کردید، خود را به یک قاچ هنداونه مهمان کنید.

چگونه گیاهخوار شویم ؟ (دلایل و روش ها)

به غذاهای خود تنوع ببخشید

غذاهای متفاوت و جدید امتحان کنید. هر چه رژیم غذایی تان متنوع تر باشد کمتر کسل شده و کمتر هوس خوراکی مضر خواهید کرد. مثلا هر هفته یک نوع سبزی یا ماهی امتحان کنید. مصرف غذاهای متنوع و رنگارنگ سلامت کلی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری ها مقام خواهد کرد. هویج، ترب و سیب زمینی شیرین نمونه هایی از این نوع مواد غذایی سالم هستند.

دید خود را نسبت به خوراکی های مضر تغییر دهید

طی مطالعه ای مشخص شده که اگر به افراد آموزش داده شود که دید منفی به غذاهای مضر داشته باشند کمتر هوس مصرف آنها را خواهند داشت. از شرکت کنندگان این مطالعه خواسته شده بود تا به این خوراکی ها طوری نگاه کنند که گویی:

  • خیلی سیر هستند
  • همین الان کسی روی آن خوراکی ها عطسه کرده است
  • می توانند بعدا آنها را میل کنند
  • به آنها نسبت به عواقب خوردن آنها تذکر داده شده (دل درد و اضافه وزن)

ذهن انسان قوی تر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

فقط غذاهای سالم را مصرف کنید

طی مطالعه ی دیگری مشخص شد که تمرکز بر مصرف غذاهای سالم نسبت به تمرکز بر حذف مواد خوراکی مضر تاثیربخشی بیشتر دارد. هر چه مواد غذایی سالم تر در رژیم خود وارد کنید حذف خوراکی های مضر راحت تر خواهد بود. مثبت بمانید!

چگونه مصرف کربوهیدرات را کاهش دهیم. (15 راه برای کم کردن مصرف کربوهیدرات)

روی مدیریت استرس بیشتر کار کنید

 

باید قبول کرد که همیشه پشت هوس خوراکی های مضر یک عامل احساسی هیجانی وجود دارد. یا قند خونتان افتاده و به خوراکی شیرین نیاز دارید. یا چیپس و پفک طعم لذیذی دارند. وقتی هم که دارید فوتبال می بینید از بس استرس و هیجان دارید یک کیلو تخمه را راحت تمام می کنید. بهتر است حواس خود را پرت کنید. به چیز دیگری فکر کنید. همانطور که بارها انجام کارهای خوب و مثبت را در زندگی به تاخیر انداخته اید، بیایید این بار مصرف خوراکی های مضر را به دفعه ی بعد موکول کنید. راهکارهای زیادی برای مدیریت استرس وجود دارند:

  • قدم زدن یا دویدن
  • یوگا
  • مدیتیشین
  • نفس عمیق کشیدن
  • صحبت با دوست صمیمی و معتمد یا عضوی از خانواده
  • انجام کارهای خلاقانه نظیر نقاشی
  • یادداشت برداری و ثبت وقایع روزانه

هر کسی با یکی از این روش ها بیشتر سازگاری دارد. اگر استرس شما بیشتر از حد معمول است به روانشناس مراجعه کنید و از او راهکار بخواهید. او می تواند از شما حمایت احساسی کند و روش های موثر و سالمی به غیر از مصرف غذا به شما ارائه کند.

بیشتر بخوابید

اکثر افراد به نیاز به خواب خود توجه ندارند و خواب کافی دریافت نمی کنند. کسر خواب عواقب بسیار بدی برای سلامت ذهن و روان و جسم دارد. طی مطالعه ای که اخیرا انجام شده مشخص شده که کسر خوب و خواب ناکافی گرسنگی را افزایش داده و فرد را در برابر هوس مصرف خوراکی ها و اسنک های مضر آسیب پذیر می سازد. بنابراین باید حتما خواب کافی داشته باشید. همچنین خوب است که چند ساعت قبل از خب دیر چیزی میل نکنید. وقتی با معده ی پر به رخت خواب بروید، معده دارد غذا را هضم می کند و در فرایند خوب رفتنتان اختلال ایجاد خواهد شد.