جلوگیری از آسیب های گوشی بر روی گردن، مچ، دست و … که ناشی از استفاده اشتباه و یا غلط در دست گرفتن گوشی است، موضوع این مقاله از هاو کن یو است. در این مقاله فرا خواهیم گرفت که این وسیله پر کاربرد که این روز ها هر شخصی با آن سر و کار دارد را چگونه باید در دست بگیریم و از آن استفاده کنیم که مشکلی برای سلامت فیزیکی ما پیش نیاید. با ما همراه باشید.

حتما شما هم از گوشی های هوشمند و یا حتی معمولی استفاده می کنید و گهگاه در حالت مختلف از نشسته گرفته تا ایستاده و خوابیده، هنکام کار کردن با گوشی با درد هایی در گردن، مچ، دستان و حتی انگشتان مواجه شده اید. در ابتدا شاید این درد های خیلی آزار دهنده نباشند ولی در بلند مدت به مشکلات جدی همچون دیسک گردن و آسیب به تاندون های دست مواجه می شوید که می توانند جبران نا پذیر باشند.

فتق دیسک، فشارهای دردناک عصبی ، اسپاسم عضلانی، درد تونل کارپ (مجرای مچ دستی)از جمله آسیب های معمول استفاده های زیاد و نادرست از گوشی ها و گجت های مختلف است.

آیا تا به حال به درد در این نواحی مواجه شده اید؟ آیا از این درد ها و مشکلات هراس دارید؟ امیدواریم که همینطور باشد، چون به طور جدی نمی خواهیم شما ستوان فقرات گردنتان را از دست بدهید و یا با مشکلات جدی در مهره های گردن مواجه شوید.

“گردن درد اس ام اسی” یا  Texting Neck اسم یک  بیماری نچندان جدید است که به مردم سر تا سر جهان سرایت کرده است. قبل تر هم در قالب مقاله ای به این مشکل نوظهور سلامتی  پرداختیم. تکنولوژی ممکن است ما را به جلو ببرد، اما می تواند باعث مشکلاتی نیز شود.

این درد مزمن که ما به عنوان نتیجه یک فشار آن را گسترش داده ایم، تبدیل به اپیدمی گروهی نامتناسبی شده است. جلوآمدگی سر و گردن که بیشتر و در زمان های دور تر  تنها در افراد مسن که سال ها از بدن خود کار کشیده بودند مشاهده می شد، اکنون بین 14 الی 16 ساله های معتاد به تلفن هوشمند هم دیده شده است.

واضح است که کنار گذاشتن گوشی های هوشمند آن هم در این زمان که زندگی ما با آن گره خورده است تقریبا غیر ممکن است. بنابراین در این مقاله به راه هایی اشاره کرده ایم که با وجود آنها هنوز هم می توانید از گوشی تان استفاده کنید و همزمان مراقب گردن و سلامت خود نیز باشید. در اینجا نکات کلیدی را برای شما آورده ایم که می توانید حالات استفاده از تلفن همراه خود را تغییر داده و از صدمات جبران ناپذیر در امان باشید.

سر و گردن را خم نکنید و دست را بالا بیاورید

همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید اگر با گوشی همراه این کار را انجام می دهید بدون شک سر و گردن شما خم است. همین حالا سر و گردن را صاف کنید و دست را بالا بیاورید.  گوشی را همیشه هم سطح با چشمانتان نگه دارید. کافیست چند بار این کار را تکرار کنید تا به آن عادت کنید. همیشه موقع استفاده از گوشی به جای پایین نگه داشتن ستون فقرات در ناحیه  گردن تنها کافیست دست را بالا بیاورید.

به دستان خود استراحت دهید

اگر آماری از خود ثبت و ضبط کنید متوجه می شوید گاها حتی ساعت ها از گوشی خود استفاده می کنید بدون آنکه متوجه آن باشید. در ابتدا باید یاد بگیرید که که همانند راهنمای قبل دست ها را بالا بیاورید و سپس این موضوع را درک کنید که برای بازه های زمانی کوتاه دست را از این حالت معلق در زمین و آسمان خارج، چند ثانیه نرمش و استراحت دهید و مجدد کار خود را ادامه دهید.

پس زمانهایی که دستهایتان در جلوی بدنتان معلق است را به حداقل برسانید.این حالت ماهیچه های بازویتان را درگیر می کند و باعث درگیر شدن ماهیچه های گردنتان هم می شود.

برای آرنج خود تکیه گاه پیدا کنید

مکانی را برای قرار دادن آرنج خود پیدا کنید. برای مثال می توانید از دستتان، دنده ها، میز و زانویتان به عنوان گزینه های ممکن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد شما می توانید از این موقعیت به عنوان راهی برای تقویت عضلات پشت بدن خود استفاده کنید و برخی از عضلات مهم عصبی را در حالی که گوشی خود را نگه داشته اید، درگیر کنید. این به این معنی است که شما در یک زمان مشغول تمرین کردن و ارسال پیامک هستید. خب،واقعاً این کار بیشتر یک ورزش فعال سازی عضلات ایزومتریک است، اما در جهان تغییر و تبدیل کنونی ، این تمرین ها کاملاً مؤثر هستند.

حالت صحیح ایستاده برای کار با گوشی

به جای حالت های نشسته و خم شده بهتر است از حالت ایستاده برای کار با گوشی بهره ببرید البته به شرطی که قانون بالا آوردن دستان و صاف نگه داشتن گردن را رعایت کنید.

  • تمام قد بایستید و شانه هایتان را به سمت عقب و پایین بکشید.
  • دست چپ خود را روی قفسه سینه تان قرار دهید. آرنج دست راست خود را در بالای دست چپتان قرار دهید تا از بازوی دست راستتان حمایت کند.
  • از دست راست خود برای دیدن گوشیتان استفاده کنید و با انگشت شست خود ضربه بزنید.
  • برای جلوگیری از استفادۀ بیش از حد و خستگی جهت آن را عوض کنید.
  • برای تایپ کردن در این حالت، آرنج خود را روی دنده های پایین قرار دهید تا بتوانید گوشی را با دو دستتان نگه دارید و تایپ کنید.

استفاده از میز های کامپیوتر برای کار با گوشی

روی صندلی میز خود بنشینید و آرنج خود را روی میز قرار دهید.

  • گوشی را هم سطح چشمانتان نگه دارید.
  • آرنجتان را روی میز فشار دهید و عضلات پشت خود (زیر بغلتان) را درگیر کنید، همزمان شانه های خود را پایین آورید و از گوش هایتان دور کنید.

 

 

حالت صحیح نشسته برای کار با گوشی

  • به جلوی میز یا صندلی خود حرکت کنید و با کمر صاف به جلو خم شوید. آرنج هایتان را روی زانوهایتان قرار دهید. در تمامی زمان استفاده کمر و گردن در یک راستا هستند.
  • گوشی را هم سطح با چشمانتان نگه دارید.
  • با آرنجتان روی زانوهایتان فشار آورید و عضلات پشت خود را درگیر کنید، همزمان شانه هایتان را پایین آورید و از گوش های خود دور کنید.

حالت صحیح نشسته روی زمین برای استفاده از گوشی

  • پشت خود را به دیوار یا سطح پشت سرتان فشار دهید. زانوهایتان را به جلو خم کنید و آرنجهایتان را روی زانوهای خود قرار دهید.
  • گوشی را هم سطح با چشمانتان نگه دارید.
  • با آرنجهایتان به زانوهای خود فشار وارد کنید و عضلات پشت خود را درگیر کنید. همزمان شانه هایتان را پایین آورید و آنها را از گوش های خود دور کنید.

اینها تغییرات ساده ای هستند که می توانید در زندگی روزانۀ خود اعمال کنید و تأثیرات منفی استفاده از گوشی را به حداقل رسانید. اگر این موارد را فراموش کردید و به عادت های قبلی خود بازگشتید، دوباره خودتان آنها را اصلاح کنید.

آگاهی یک مولفۀ کلیدی برای ایجاد تغییرات است و آگاه شدن از تمامی این موارد اولین گام برای موفقیت و نجات ستوان فقرات گردنتان است.

برای کامل کردن اموزش ویدئوی حالات صحیح هم برای شما تهیه شده که در لینک زیر می توانید ان را مشاهده کنید

مقالات مرتبط و مکمل:

چگونه از گردن درد جلوگیری کنیم و آن را درمان کنیم؟