نجات فردی که حمله یا سکته قلبی کرده است موضوع امروز وبسایت هاو کن یو است. با افزایش این حملات قلبی به دلایل محتلف داشتن مهارت و آشنایی با این موضوع می تواند به راحتی به نجات فرد منجرب شود. در این مقاله ابتدا به تشخیص این مورد که چگونه بفهمیم یک نفر سکته قلبی کرده است می پردازیم و در مرحله بعد تمامی نکات و کار هایی که شما باید انجام دهید تا این فرد را از مرگ نجات دهید را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شاید بسیاری از شما با گذراندن کلاس ها و دوره های مختلف، با ماساژ قلبی و انجام عملیت احیا که با نام  cardiopulmonary resuscitation یا همان اسم (CPR) آشنا باشید ولی از سمت دیگر مطمئنا نکات و موارد دیگری وجود دارد که رعایت و در نظر داشتن هر کدام می تواند عاملی برای مرگ یا نجات فرد باشد. همه این موارد را به صورت مرحله به مرحله با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

تشخیص حمله قلبی 

افتادن ناگهانی فرد

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

شخصی که دچار حمله قلبی شده است معمولا تعادل خود را از دست داده و با بیهوشی روبه رو می شود و بر روی زمین می افتد. اگر شما احیاینا شاهد این افتادن ناگهانی افراد بودید در اولین اقدام به سرعت بر سر شخص حاظر شوید.

بررسی نبض

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

اگر شخصی دچار حمله قلبی شده باشد بنابراین با گرفتن نبض آن شخص متوجه می شوید که ضربانی وجود ندارد. با دقت و اطلاعات کافی علایم حیاتی فرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید نبضی وجود ندارد.

  • شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که radial pulse بر روی مچ شما و در ادامه شصت واقع شده است که با کمی فشار می توانید ان را در یک فرو رفتگی آن را پیدا کنید. بهتر است برای کرفتن نبض در این ناحیه از انگشت اشاره به همراه انگشت وسط خود کمک بگیرید. اگر نتوانستید ضربات را پیدا کنید پس نبضی وجود ندارد.
  • مکان بعدی برای گرفتن نبض که شما کاربران هاو کن یو می توانید پیدا کنید بر روی گردن واقع شده است. carotid pulse در دو سوی گردن هر فردی وجود دارند و باز هم با همان دو انگشت اشاره شده در بالا در یک فرو رفتگی در گردن می توانید آن را پیدا کنید. این ناحیه با نام سیب آدم هم شناخته می شود.
  • بهتر است همین الان این نواحی را بر روی بدن خود و دوستان چند بار تست کنید تا در مواقع ضروری برای گرفتن نبض مهارت کامل را داشته باشید.

چک کردن تنفس فرد

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

فردی که دچار مشکل قلبی شده است معمولا علاوه بر نداشتن نبض با مشکلات و قطع تنفس هم روبه رو می شود. در این مرحله شما باید از بینایی، شنوایی و همچنین حس لامسه خود کمک بگیرید تا متوجه شوید که آیا فرد نفس می کشد یا خیر.

  • حرکت شش ها و بالا پایین شدن قفسه سینه را برای بالا پایین شدن چک کنید.
  • به خاطر داشته باشید اگر شخصی با قطع تنفس روبه رو شده باشد در این حالات امکان آسیب های مغزی هم افزایش میابد، اقدام به موقع از این آسیب ها جلوگیری می کند.
  • دست خود را بر روی قفسه سینه بگذارید و با دقت و جمع کردن حواس بررسی کنید که آیا قفسه سینه بالا و پایین می شود یا خیر.
  • گوش خود را به دهان فرد نزدیک کنید تا متوجه شوید آیا جریان هوا در جریان است یا خیر. همچنین از یک برگه نازک کاغذ و یا آینه برای بررسی بخار خارج شده از دهان و یا تنفس را می بینید یا خیر.

بررسی واکنش فرد

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

شخصی که با حمله قلبی مواجه شده معمولا واکنشی نخواهد داشت، اگر شما با شخص صحبت کنید و از او درخواست انجام کاری کنید به هیچ یک از این موارد شخص مورد نظر واکنشی نشان نخواهد داد.

  • یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای برسی واکنش فرد این است که با صدای بلند حال وی را جویا شوید تا چک کنید آیا واکنشی وجود دارد یا خیر

انجام کمک های اولیه 

تماس با اورژانس

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

از دست دادن زمان یک اشتباه بزرگ در برخورد با یک فرد سکته یا دچار حمله قلبی شده است. زمانی که کم کم به نتیجه رسیدید مشکل جدیست و علایم بالا در شخص مشاهده می شود در اولین اقدام با اورژانس تماس گرفته و علاوه بر دخواست آمبولانس می توانید از مهارت و دانش فرد هم برای انجام عملیات احیا کمک بگیرید.

  • تنها با فریاد زدن برای درخواست آمبولانس بسنده نکنید و یا خودتان این کار را انجام دهید و یا شخصی را خودتان بخواهید که تماس بگیرد تا از امدن اورژانس مطمئن شوید.

بررسی مجدد ضربان و تنفس

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

مجدد ضربان و تنفس فرد را با روش هایی که در بالا توضیح داده شد ببرسی کنید تا ببینید علایم تغییری کرده است یا خیر. اگر پاسخ منفی است بدون از دست دادن وقت باید به سراغ عملیات احیا بروید.

  • عملیات  CPR باعث پمپاژ دستی قلب با دستان میشود و خون مجدد به گردش در می آید. از سوی دیگر شما با تنفس مصنوعی جریان هوا  و اکسیژن را برای اندام بدن مهیا می کنید.
  • شخصی که تمامی علایم بالا که ذکر شد را دارد باید سریع این عمل CPR بر روی وی انجام شود.

پوزیشن فرد نیازمند کمک

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

فرد را به پشت بر روی زمین بخوابانید و مطمئن شوید چیزی در هان فرد وجود ندارد و یا راه تنفس را مسدود نکرده است. صورت باید به سمت بالا باشد.

  • اگر با صدمه و صدمات در ناحیه گردن و سر و یا صدمات جدی در نواحی دیگر بدن فرد مواجه شدید سعی کنید از حرکت دادن فرد اجتناب کنید. ممکن است مشکل را حاد تر کنید.

پوزیشن شما

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

حال که مطمن به انجام عملیات احیا شدید، بدون از دست دادن زمان باید عملیات را شروع کنید. اما قبل از انجام عملیات باید پوزیشن صحیحی برای انجام عملیات داشته باشید. پاشنه دست را بر روی مرکز قفسه سینه و کمی پایین تر جایی که ابتدای فرو رفتگی قفسه سینه فرد است قرار داده و دست دیگر را بر روی دست خود قرار دهید. به تصویر زیر دقت کنید. دستان خود را صاف کنید و آماده ماساژ شوید.

انجام ماساژ

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

پس از اینکه پوزیشن خود و دستان را مهیا کردید باید شروع به انجام ماساژ کنید. با دو دست خود فشار وارد کنید و توجه داشته باشید که برای فرد معمول حد اقل باید قفسه سینه ۴ الی ۵ سانت پایین رود.

  • تعداد ماساژ ها باید به صورتی باشد که به صورت میانگین ۱۰۰ فشار را در دقیقه وارد کنید.

انجام تنفس مصنوعی

آموزش ماساژ قلبی

آموزش ماساژ قلبی – هاو کن یو wikihow©

شما باید در محرله قبل تعداد فشار ها را بشمارید تا بتوانید به صورت منظم تنفس مصنوعی را هم انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که برای انجام تنفس مصنوعی سر باید کمی به عقب برود تا راه تنفس کامل باز باشد. یک دست را زیر چانه و گلو و دست دیگر را بر روی پیشانی قرار دهید تا بتوانید کار را به درستی انجام دهید.

  • بینی شخص را گرفته و سپس دهان خود را بر روی دهان شخص قرار دهید و سپس شروع به دمیدن در دهان فرد کنید تا قفسه سینه شخص بالا بیاید و این کار را دو مرتبه انجام دهید.
  • هر تنفس باید چیزی حدود یک ثانیه به طول بینجامد.
  • بعد از هر ۳۰ ماساژ قلبی باید دو تنفس بدهید و مجدد ۳۰ ماساز و ادامه کار.
  • اگر پس از انجام چندین دوره ماساز و تنفس خسته شدید از شخصی بخواهید به کمک شما بیایدو فرد خسته شده نمی تواند به درستی ماساژ را انجام دهد.

مراحل بالا را ادامه دهید تا اورزانس به کمک شما بیاید و مابقی کار را انجام دهید. حال شما کاربر هاو کن یو وظیفه همنوع دوستانه و انسانی خود را به نحو احسنت انجام داده اید. دقت کنید که سعی کنید با مهارت و دانش کافی برای یک Cpr  اقدام کنید چرا که با انجام کار های اشتباه امکان آسیب های بیشتر را به وجود خواهید آورد.