چگونه آفتاب سوختگی را درمان کنیم؟ هر فرد به محض اینکه دچار قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی می‌شود به دنبال راهی برای تسکین آن است. این قرمزی گاهی منجر به التهاب، تاول و حتی درد می‌شود. در چنین مواقعی شاید مصرف ایبوپروفن به تسکین درد کمک کند اما اثر کردن آن زمان‌بر است. برای تسکین فوری می‌توانید از قدرت فوق‌العاده‌ی آلوئه ورا در این زمینه استفاده کنید. ژل آلوئه ورا در تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر است. همچنین ناحیه‌ی تحت تاثیر را فورا خنک می‌کند. برای تسکین هرچه بیشتر آفتاب سوختگی، می‌توانید از ژل آلوئه ورای منجمد برای بی‌حس کردن مناطق مستعد درد استفاده کنید.

در این مقاله از هاو کن یو به بررسی 4 روش برای درمان آفتاب سوختگی با ژل آلوئه ورا می‌پردازیم.

روش اول:ساختن مکعب‌هایی از ژل گیاه آلوئه ورا


انتخاب گیاه مناسب

ممکن است در حیاط یا گلدان خانه‌ی خود بوته‌ی آلوئه ورای در حال رشدی داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید از بازار خریداری کنید. گیاه آلوئه ورایی انتخاب کنید که دارای برگ‌های سبز بالغ در نزدیکی ریشه باشد. اگر گیاه مورد نظر شما هیچ برگ در حال رشدی در نزدیکی ریشه نداشته باشد یعنی برای بریده شدن آماده نیست.

گیاه آلوئه ورا جزو گیاهان ارزان قیمت است. و به مراقبت خاصی نیاز ندارد. همچنین این گیاه نوعی از گیاهان شیره دار است، بدین معنی که به نور زیاد و آب کم نیازمند است. گیاه آلوئه ورا در صورت مراقبت خوب، می‌تواند تا سال‌های سال نیز عمر کند.

بریدن چند برگ از گیاه

همانطور که گفته شد برگ‌های سبز سالم نزدیک به ریشه‌ی گیاه را انتخاب کنید. سپس با یک زاویه آن را ببرید. حواستان باشد  برای جدا کردن برگ فقط باید آن را با چاقو ببرید. و از کندن و پاره کردن آن خودداری کنید.

قرار دادن برگ‌ها در یک ظرف

پس از بریدن برگ‌ها، آن‌ها را زاویه دار درون یک ظرف یا لیوان قرار دهید. برگ‌ها را به مدت 10 الی 15 دقیقه در این وضعیت رها کنید. ژل آلوئه ورا به آرامی از درون برگ‌ها به داخل ظرف سرازیر می‌شود.

اگر تعداد برگ‌هایی که بریده‌اید بیشتر از حد مصرفی شما است، به راحتی می‌توانید برگ‌ها را درون فویل و یا کیسه فریز پیچیده و درون یخچال قرار دهید. نهایتا می‌توانید تا 5 روز از این برگ‌ها استفاده کنید.

لایه لایه بریدن برگ

به کمک یک چاقوی تیز سر و پوسته‌ی یک طرف گیاه را ببرید. سپس آن را به صورت لایه لایه در امتداد طول برگ ببرید. سپس ژل بدست آمده از این کار را نیز درون ظرف خود بریزید.

ریختن ژل درون جا یخی

در این مرحله به کمک یک قاشق، ژل را درون جا یخی ریخته و برای چند ساعت فریز کنید تا سفت شود. می‌توانید این کار را عصر روز قبل یا صبحی که قرار است به ساحل یا استخر بروید، انجام دهید. انجام این کار یک روش پیش گیرانه است، تا در صورتی که پوست شما دچار آفتاب سوختگی و درد ناشی از آن شد در سریع‌ترین زمان ممکن تسکین یابد.

روش دوم:درست کردن مکعب‌های آلوئه ورا با ژل موجود در بازار


تهیه‌ی ژل آلوئه ورای آماده

ژل آلوئه ورایی انتخاب کنید که طبیعی باشد و حاوی نزدیک به ۱۰۰ درصد آلوئه ورا است. برخی از موردهای مشابه در بازار در ترکیبات‌شان حاوی ضد آفتاب نیز هستند که ممکن است فرآیند انجماد را دچار خلل کند.

به فروشگا‌ه‌های مواد غذایی ارگانیک که نزدیک محل زندگی‌تان هست، سر بزنید و محصولی طبیعی بیابید. برچسب‌های موجود روی هر کالا را بخوانید تا مطمئن شوید که محصول انتخابی شما بیش‌ترین میزان آلوئه ورا را دارا است.

اضافه کردن ژل آلوئه ورای گرفته شده از گیاه

اگر ژل آلوئه ورایی که از مغازه تهیه کرده‌اید درصد کمی آلوئه ورا دارد، توصیه می‌شود این کار را انجام دهید. یعنی خودتان مقداری ژل آلوئه ورای طبیعی گرفته شده از گیاه را به آن اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید ژل خریداری شده‌ی خود را با هر ژل آلوئه ورایی که به طور طبیعی از گیاه گرفته شده است ترکیب کنید.

ریختن در جا یخی

هر خانه‌ی جا یخی را تا 3/4 ام با ژل بدست آمده پر کنید. اگر مقدار ژلی که تهیه کرده‌اید کم و محدود است، می‌توانید به هر خانه‌ی جا یخی مقداری آب اضافه کنید تا در هنگام یخ زدن منبسط شود. برای هر چه بیشتر منبسط کردن هر کدام از مکعب‌های ساخته شده و تسریع در فرآیند خنک‌سازی، قبل از اینکه جا یخی را داخل فریزر قرار دهید 4 عدد سر گل داوودی را تکه تکه کرده و داخل هر کدام از خا‌نه‌ها قرار دهید. گل داوودی یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌تواند سوختگی و هر نوع التهاب پوستی را درمان کند.

فریز کردن

در این مرحله باید جا یخی را درون فریزر قرار دهید. بسته به اینکه فریزر شما چه تنظیماتی دارد این مدت زمان بین 30 دقیقه تا چند ساعت متغییر است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است اجازه دهید جا یخی یک شب کامل در فریزر بماند.

روش سوم:فریز کردن خود گیاه آلوئه ورا


انتخاب گیاه

همانطور که در مرحله‌ی اول روش اول توضیح داده شد برای انتخاب گیاه مناسب باید نکاتی را مد نظر قرار داد. برای اطلاعات بیشتر بخش اول همین مقاله را مجددا مطالعه کنید.

بریدن برگ‌ها

بدین منظور چند برگ‌ سبز سالم نزدیک به ریشه‌ی گیاه را انتخاب کنید. سپس به کمک یک چاقوی تیز با یک زاویه آن‌ها را ببرید. حواستان باشد برگ‌هایی که انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی کافی پهن و بزرگ باشند. این بزرگی نهایتا به شما کمک خواهد کرد زمانی که می‌خواهید از آن‌ها مکعب بسازید، راحت‌تر بتوانید آن‌ها را در دستتان نگه دارید. کنترل برگ‌های کوچک در دست به مراتب سخت‌تر بوده و احتمالا این برگ‌ها برای بریده شدن آماده نیستند.

پوست کندن لایه‌ی بیرونی هر برگ

برای این کار می‌توانید از پوست‌کن میوه استفاده کنید. و یک طرف پوست آلوئه ورا را به صورت لایه‌ای نازک بردارید تا ژل آن نمایان شود.

بریدن برگ‌ها به تکه های بزرگ( مکعبی کردن برگ‌ها)

در این مرحله سعی کنید مکعب‌هایی که می‌برید به طول 2 اینچ (تقریبا 5.1 سانتی متر) باشد. مکعب‌هایی به این اندازه بعد از فریز کردن به راحتی در دست قابل کنترل و استفاده هستند.

فریز کردن

تکه‌های بریده شده را درون یک بشقاب نشکن یا پلاستیکی قرار داده و به مدت چند ساعت فریز کنید. زمانیکه تکه‌های آلوئه ورا کاملا یخ بستند و سفت شدند، آن‌ها را درون یک کیسه قرار دهید. تا در زمان و مکان مورد نظر مورد استفاده قرار گیرند.

روش چهارم:استفاده از مکعب‌های آلوئه ورا


استفاده از آلوئه ورا قبل از آسیب

همانطور که از تیتر پیدا است در این روش به محض اینکه احساس درد کردید یا حتی قبل از شروع درد یک مکعب آلوئه ورای تکه شده را مستقیما بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده به صورت دورانی ماساژ دهید تا زمانی که  پوست شما احساس بی حسی کند و مکعب ذوب شود. در این روش استفاده از یک یا نهایتا دو مکعب کافی است چرا که مکعب بیشتر بعد از ذوب شدن همه جا را کثیف می‌کند.

برای این کار می‌توانید از یک پارچه‌ی تمیز و شسته شده برای نگه داشتن مکعب‌ها هنگام ماساژ استفاده کنید. خوبی این کار این است که بعد از ذوب شدن مکعب‌ها، پارچه اضافی آلوئه ورا را جذب می‌کند و از کثیف‌کاری جلوگیری می‌کند.

استفاده از حوله

برای این منظور چند مکعب بریده شده از آلوئه ورا را که پوست آن‌ها را گرفته‌اید، درون یک حوله‌ی نازک و تمیز قرار داد و روی محل، آسیب دیده بگذارید. این‌ کار را بلافاصله بعد از اینکه متوجه سوختگی شدید، انجام دهید. در این حالت مکعب‌ها دیرتر ذوب می‌شوند و همین مسئله در مدت زمان بیشتر، تسکین بیشتری به همراه دارد. در این مرحله مزیت استفاده از حوله این است که آلوئه ورای ذوب شده‌ی اضافه را به خود جذب می‌کند.

کمک گرفتن از هوا

در این مرحله بعد از اینکه محل آسیب دیده را با آلوئه ورا کاملا آغشته کردید و محل سوختگی تا حدودی درمان شد، از بستن آن با حوله یا هر وسیله‌ی دیگر خودداری کنید. به جای آن اجازه دهید پوستتان به طور طبیعی به کمک هوا خشک شود.

پر کردن مجدد جا یخی

اگر قصد دارید در اولین مصرف، از کل مکعب‌های موجود در جا یخی استفاده کنید؛ توصیه می‌شود پس از یخ بستن سری اول مکعب‌ها، آن‌ها را از جا یخی به ظرف دیگری منتقل کرده و تا موقع استفاده داخل فریزر نگه دارید. سپس مجددا جا یخی را با ژل آلوئه ورا پر کنید. بدین ترتیب برای استفاده‌های بعدی خود نیز مکعب‌های آماده‌ی ژل آلوئه ورا در اختیار دارید.