چگونه چای دم کنیم؟ چگونه چای سبز دم کنیم؟ آیا تفاوتی ما بین دم کردن انواع چای است؟ اصلا چند نوع چای داریم؟ هر کدام چه ویژگی ها و چه خاصیت هایی دارند. روش صحیح دم کردن هر یک چگونه است. در این مقاله از هاو کن یو با کمک شما کاربران به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چای یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های موجود در این کره خاکی است و از طریق خیس کردن برگ‌های خشک شده چای در آب ساخته می‌شود. بسیاری از مردم به جای نوشیدن قهوه، نوشیدن چای را انتخاب می‌کنند، زیرا به هنگام نوشیدن  برخی از انواع چای‌ها بدنتان کافیین کم‌تری دریافت می‌کند. قبل تر چای را فقط به عنوان یک نوشیدنی گرم میشناختند که در آب گرم تهیه می شد ولی حال کم کم با انواع سرد و گرم چای مواجه هستیم.

از چای matcha که در مراسم‌های مربوط به چای در ژاپن سرو می‌شود تا چای معطر و قدیمی  که در جنوب یافت می شود، چای  نوشیدنی‌ای پیچیده است و چای اصیل ایرانی در انواع و طمع‌های متفاوتی عرضه  می‌شود.

قبل از اینکه به ادامه مقاله در رابطه با معرفی انواع چای و نحوه دم کردن و تهیه هریک بپردازیم شما برای آنا شدن و البته تشخیص چای ایرانی با کیفیت و روش های تشخیص چای ایرانی می توانید مقاله زیر از هاو کن یو را مطالعه کنید.

انواع چای

چای‌های ذکر شده در این مقاله، رایج‌ترین انواع چای مصرف شده در جهان هستند، انواع مختلفی از هر نوع چای وجود دارد و برای رسیدن به طعم‌های مختلف، معمولا انواع چای‌ها را با یک‌دیگر ترکیب می‌کنند.

تخمیر و اکسیداسیون چای:  برخی از چای‌ها تخمیر شده و اکسیده می‌شوند. در حالی که این عملیات بر روی برخی دیگر از چای‌ها  انجام نمی‌شود. برای تخمیر چای، یا برگ‌ها را با دست می‌کوبند و یا دم می‌کنند.

 با انجام این فرآیندها آنزیم‌های موجود در برگ با هوا ارتباط برقرار کرده و اکسیداسیون اتفاق می‌افتد  و ترکیب شیمیایی برگ و رنگ آن نیز تغییر می‌کند. عطر و طعم چای می تواند بسته به  درجه حرارت هوا، رطوبت و سایر شرایط جوی متفاوت باشد. فرآیند‌های گرمایشی مانند  سرخ کردن چای و یا بخار دادن آن، فرایند اکسیداسیون را متوقف می‌سازد.

چای سیاه

در کشور خودمان ایران و البته چین، چای سیاه و یا  چای قرمز یکی از رایج ترین انواع چای است، این چای به طور کامل اکسید می‌شود. بدین صورت که  برگ‌های  گیاه Camellia sinensis  را خشک کرده  و رول می‌کنند و سپس آن‌ها را ، اکسید کرده و تخمیر می کنند و در نهایت آب  آن‌ها را گرفته و یا سرخشان می‌کنند تا به طعمی قوی و پر‌رنگ و بو برسند. مناطق آسام، دارجلینگ، نیلگریا و سریلانکا چند منطقه  شناخته شده در ضمینه تولید این مدل چای هستند. لازم به ذکر است که  طعم چای بر اساس منطقه و نوع چای متفاوت می‌شود.

مشخصات طعم:  این مدل چای عطر و طعمی قوی و پرحرارت و خوشمزه دارد  که بسته به نوع چای می‌تواند تلخ، شیرین، گیاهی، میوه ای و یا تند باشد.

نحوه صحیح دم کردن چای سیاه

شما کاربران ایرانی برای درست کردن و دم کردن چای سیاه به آبی با دمای بین  ۸۵ الی ۹۰ درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. در واقع پس از اینکه آب به جوش آمد می بایست تنها چند دقیقه صبر و سپس به این دما خواهید رسید.  سپس چای را اضافه کنید. در صورت نیاز می توانید آن را بر روی حرار ت خیلی کلایم قرار داده و تا زمانی که به اختیار خود به رنگ و طعم مد نظر نرسیده اید صبر کنید.

این مدت زمان برای هر چای متفاوت است و باید با بررسی آن اقدام ببه استفاد کنید.  اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱ تا ۱.۵ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید، و چایتان به مدت ۲ تا ۳ دقیقه باید در آب گرم دم بکشد  و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا ۲ تا ۳ دقیقه در آب سرد بماند.

چای هندی

چای هندی همان چای سیاه است که با ادویه جات گرم و موادی مثل هل، وانیل و شکلات و… دم می‌شود و بسیاری از مردم با ترکیب کردن شیر و یا شکر با این مدل چای، به آن طعم می‌دهند.

در کشور خودمان و احتمالا خود شما کاربران هاو کن یو بار ها چای را با انواع دارچین، هل، و … ترکیب کرده اید. در واقع این مدل چای از گیاه خاص و متفاوتی نیست و همان  ترکیب چای با سایر چیزهای دیگر است، اما محبوبیت آن جهانی است و  در فرهنگ هندوستان، اشارات زیادی به این مدل چای شده است. پس برای دم کردن بسته به ذائقه خود تنها باید مقداری افزودنی گیاهی را اضافه و همانند بالا آن را دم کنید.

چای سبز

چای سبز محبوب ترین چای در جهان است، این چای اکسید نمی‌شود و نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. برای تهیه این چای برگ‌های گیاه Camellia sinensis چیده و خشک می‌شوند و برای جلوگیری از اکسیداسیون برگ‌ها، آن‌ها را حرارت می‌دهند.

چینی‌ها غالبا برگ‌ها را روی ماهیتابه مخصوص حرارت می‌دهند و این کار باعث ایجاد رنگ سبز کدر می‌شود، اما معمولا  ژاپنی‌ها برگ‌ها را بخار می‌دهند و رنگ برگ‌ها در این حالت به سبز روشن‌تر می‌زند.

مشخصات و طعم چای سبز: طعمی ملایم‌تر از چای سیاه دارد ولی معمولا بسته به غلظت آن کمی میل به تلخی دارد بسته به نوع آن می‌تواند طعم مرکبات ، طعم گیاه، شیرین و یا دودی بدهد.

نحوه صحیح دم کردن چای سبز

  برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با دمای ۸۰ الی ۸۵ درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱ تا ۱.۵ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید  و چایتان به مدت ۴۵ ثانیه تا ۱ دقیقه باید در آب گرم دم بکشد بدون انکه آن را بر روی حرارت قرار دهید.

پس چای را در آب۸۰ الی ۸۵ درجه ریخته و مدت ۳ الی ۵ دقیقه منتظر می مانید تا چای دم بکشید و سپس می توانید آن را استفاده  کنید. دقت کنید که جوشیدن و یا بیش از اندازه ماندن چای در آب ضمن از بین رفته مزه و طعمش برای شما دردسرساز هم هواهد شد. اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا به مدت ۴۵ ثانیه تا ۱ دقیقه داخل آب سرد بماند.

نحوه دم کردن چای سبز طعم‌دار شده:  برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با دمای ۷۹.۵ درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱ تا ۱.۵ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید  و چایتان  باید به مدت ۲ دقیقه در آب گرم دم بکشد  و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا به مدت ۲ دقیقه داخل آب  سرد بماند.

چای سفید

این چای فقط از برگ‌های  Camellia sinensis موجود در استان فوجیان ساخته می‌شود،  انواع چای سفید، نسبت به سایر چای‌ها از مراحل و فرآیندهای کمتری رد می‌شوند. معمولا در کشور خودمان با ترکیب این چای با چای های سبز و .. به عنوان دم نوش هایی برای لاغری استفاده می شود. برگ‌های گیاه Camellia sinensis  به سادگی خشک می‌شوند و  زمان دم کردن چای داخل آب قرار  داده میِ‌شوند و همین امر به آن‌ها طعمی بسیار خوشمزه، به طور طبیعی شیرین و خوب می‌دهد. این  چای کافئین بسیار کمی دارد.

مشخصات طعم: طعمی به طورطبیعی شیرین، خوشمزه و متوازن از طعم  گل و میوه‌ها دارد.

نحوه دم کردن چای سفید

 برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با دمای ۷۹.۵درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱ تا ۲ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید   و چایتان به مدت ۴ تا ۵  دقیقه باید در آب گرم دم بکشد. و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۲ تا ۴ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا ۴ الی ۵ دقیقه در آب سرد بماند.

ترکیبات با این چای: غالبا اکثر چای‌ها با طعم‌هایی دیگر مثل لیمو، نعناع، هلو، تمشک و زنجبیل ترکیب می‌شوند. گاهی اوقات چای‌های طعم‌‌ داره شده باید  به روش‌های دیگری دم شوند. هم چنین شما می‌توانید تا ۲ مدل یا بیش از دو مدل چای را با یکدیگر ترکیب کنید، اما توجه داشته باشید که برای این کار باید روش دم کردن در کمترین زمان و کمترین درجه حرارت  ممکن را یاد بگیرید تا بتوانید از به تلخی زدن چای و بیش از حد جوشیدن آن جلوگیری کنید.

نحوه دم کردن چای سفید طعم‌دار شده:  برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با دمای ۷۹.۵درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱.۵ تا  ۲ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید   و چایتان به مدت ۲ دقیقه در آب گرم دم بکشد. و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۳ تا ۴ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا ۲ دقیقه در آب سرد بماند.

چای کیسه‌ای و چای باز (خشک شده)

بعضی از تولید کنندگان چای ادعا می‌کنند که چای‌های باز (برگ‌های خشک شده چای)  کیفیت بالاتری دارند، زیرا به جای قطعات کوچک از برگ‌ها، کل قسمت‌های برگ چای، استفاده می شوند. چای کیسه‌ای  نیز غالبا از  قطعات کوچک برگ چای  که خرد  و پودر شده است تولید می‌شود.

این مدل چای نسبت به چای خشک شده از عطر و طعم کم‌تری برخوردار است. با این حال، چای کیسه ای در انواع کسب و کارهای خدمات غذایی،  به دلیل بسته بندی راحت‌تر  و زمان کم‌تر برای دم شدن، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.  علاوه بر این در صنعت بازرگانی چای، به دلیل این که زمانی که مردم در مکان‌های تفریحی قرار دارند در پیدا کردن ترکیب یا طعم دلخواه چایشان آزادی عمل و راحتی بیشتری داشته باشند، چای‌های مختلف را به صورت کیسه‌ای وارد بازار می‌کنند.  با این وجود اگر  شما همچنان مایل به استفاده از چای خشک شده هستید، می توانید تا برای  دم کردن آن از توری یا کیسه‌چای‌های خالی استفاده کنید و چای را داخل آن ریخته و دم کنید.

چای گیاهی و دم نوش ها

جالب است تا بدانید که این مدل چای مانند سایر چای‌ها از برگ گیاه چای تولید نمی‌شود و از گیاهان خشک شده، میوه‌ها و گل‌ها تولید می‌شود و می تواند طیف گسترده ای از طعم های مختلف را داشته باشد. این چای بدون کافئین است، و برای افرادی که محدودیت‌های غذایی دارند، ایده‌آل است. چای رویبوس، یربا ‌میت و سایر چای‌هایی که از دم کردن گیاهان به دست می‌آیند، همه جزو دسته‌ی چای گیاهی هستند. انواع مواد رایج برای به دست آوردن چای گیاهی شامل بابونه، زنجبیل، علف لیمو، نعنای بیابانی، گیاهان دارویی، گل بامیه و میوه های خشک هستند.

مشخصات طعم: این مدل چای غالبا طعمی دلچسب و خوشایند دارد و بسته به نوع آن می‌تواند طعمی گیاهی داشته و یا  به طور طبیعی شیرین باشد و یا طعم  میو‌ه‌ای و یا طعم گل بدهد و یا طعم نعنایی و یا طعم تند داشته باشد.

نحوه دم کردن:  برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با دمای ۹۷ درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب ۱.۵ تا ۲ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید  و چایتان باید به مدت ۵ تا ۶  دقیقه در آب گرم دم بکشد. و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۳ تا ۴ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا به ۸ نا ۱۵ دقیقه داخل آب سرد بماند.

چای یربا میت

 

 این چای از گیاه یربا که در جنوب آمریکا موجود است تولید می‌شود.  برای تولید این چای برگ‌های این گیاه  را در آب جوش ریخته و سپس خشک کرده  و می‌گذارند تا مدتی بماند و به صورت برگ‌های خرد و ریز چای در می‌آورند.

مشخصات طعم: عطر و طعمی پرحرارت و گیاهی مانند دارد.

نحوه دم کردن این چای نیز دقیقا مانند دم کردن سایر چای‌های گیاهی که در بالا ذکر شد، می‌باشد.

چای روبیوس (قرمز)

چای روبیوس  یا چای قرمز آفریقایی، از بوته قرمز آفریقایی که در جنوب آفریقا موجود می‌باشد، به دست می‌آید. قبل از این که برگ‌ها خشک شوند و یا تخمیر شوند، ‌برگ‌ها را آسیاب کرده و می‌کوبند. برای تولید چای روبیوس سبز،  فرایند اکسیداسیون و تخمیر بر روی برگ‌ها  انجام نمی‌شود و این چای عطر و طعم ملایم‌تری دارد.

مشخصات طعم: به طور طبیعی شیرین است و جزو گرمیجات است، طعم آجیل مانند دارد و کمی به طعم وانیل شباهت دارد.

نحوه دم کردن این چای نیز دقیقا مانند دم کردن سایر چای‌های گیاهی که در بالا ذکر شد، می‌باشد.

چای ماچا

چای ماچا از ترکیب مقدار کمی آب  و پودر حاصل شده از آسیاب برگ‌های چای سبز تولید می‌شود. در این مدل چای، شما تمام برگ  چای را می‌خورید و به همین علت این نوع چای، از نظر کیفیت چایی بسیار سالم است . این مدل چای در مراسم چای ژاپنی‌ها بسیار محبوب است.

مشخصات طعم: عطر و طعمی گیاهی و علف مانند دارد.

چای اولانگ

چای اولانگ نیمه اکسیده می‌شود و در فصل بعدی‌ای که برگ‌های چای سبز برداشت می‌شوند، برداشت می‌شود. برگ‌های این چای همان بر‌گ‌های  گیاه Camellia sinensis هستند اما برای تهیه این نوع چای برگ‌ها را با تکان دادن سبد و جنباندن آن،  می کوبند. و با این کار، روش اکسیده شدن برگ‌ها را  تغییر می‌دهند. برای جلوگیری از اکسیداسیون نیز برگ‌ها حرارت داده می شوند. این چای بسته به منطقه تولید خود‌ می‌تواند تا در در طعم‌های متفاوتی پیدا شود.

مشخصات طعم: می تواند طعمی مشابه طعم گل‌ها، به طور طبیعی شیرین، میوه ای یا دودی بدهد.

نحوه دم کردن:  برای درست کردن این مدل چای شما به آبی با ۹۰.۵ درجه سانتی‌گراد احتیاج دارید. اگر دوست داشته باشید که این چای را به صورت گرم میل کنید به ازای هر ۲۲۶ سی‌سی آب به ۱ تا ۱.۵ قاشق مرباخوری چای احتیاج دارید   و چایتان به مدت ۳ دقیقه باید در آب گرم دم بکشد. و اگر هم دوست دارید که چای سرد بنوشید، ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری چای را داخل همان مقدار آب ریخته و بگذارید تا ۳ دقیقه در آب سرد بماند.