همانطور که گفته شد، خانه‌تکانی (فارسی تاجیکستان: جارو‌بندان) یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم اکثر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند، به آن پایبندند.

در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوند. تا زمانی که در فروردین ماه، “فَروَهَرها” در رستاخیزی به خانه بازمی‌گردند. در این زمان اگر خانه را پاکیزه و آراسته ببینند شاد شده و برای برکت خانه و شادکامی خانواده دعا می‌کنند.

این مقاله که ادامه پارت اول مقاله خانه‌تکانی است. در پارت اول به نحوه برنامه‌ریزی برای خانه‌تکانی، تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه اشاره شد. حال در ادامه آن به نحوه تمیز کردن اتاق‌ خواب‌ها، خانه‌تکانی فضای داخلی خانه و کارهای نهایی‌ایی که در خانه‌‌تکانی باید انجام دهید، می‌پردازیم.

 

تمیز کردن اتاق خواب‌ها


جمع کردن ریخت‌و‌پاش‌ها

در این بخش نیز مانند بخش‌های قبل از کارهای اصلی شروع کرده و سپس سراغ جزئیات می‌رویم. اولین قدم برای ساماندهی به هر اتاق، خلاص شدن از شر ریخت‌وپاش‌ها و یا سازماندهی آن‌ها است. بنابراین آن کاغذهایی که مچاله کرده‌اید، لباس‌های روی زمین یا بخش‌شده در همه جا و غیره، باید از شرشان خلاص شوید. پس از جمع کردن ریخت‌وپاش‌ها می‌توانید کار اصلی خود را شروع کنید.

  • در حین تمیز کردن، با یک کیسه زباله و یک سبد مخصوص لباس‌های کثیف، اطراف خانه قدم بزنید. با این روش به راحتی می‌توانید در عین اینکه کار خانه‌تکانی را پیش می‌برید همزمان آشغال‌ها و لباس‌های کثیف را بردارید. ر این حالت دیگر نیازی نیست یکباره دیگر برای انجام‌ آن‌ها کل خانه را بگردید.

 

مرتب کردن تخت

بدون شک، مرتب کردن تخت کار بسیار بی‌معنی است؛ چرا که نهایتا شب باید مجددا آن را بهم بزنید. اما بعد از یکبار انجام دادن آن متوجه خواهید شد که چقدر با وجود مرتب بودن تخت اتاقتان بهتر به نظر می‌رسد و احساس بهتری به شما دست می‌دهد. مرتب کردن تخت در اولین قدم، انگیزه تمیز کردن مابقی اتاق را به شما می‌دهد.

  • البته ممکن است ابتدا بخواهید ملافه‌ها، بالشت‌ها و سایر جزئیات را بشویید و سپس تخت خود را مرتب کنید. خوابیدن بر روی تخت‌خوابی مرتب شده در شب احساس بسیار خوبی دارد، اما خوبیدن بر روی تخت‌خوابی مرتب شده و تمیز احساس  به مراتب بهتری دارد.

سازماندهی داخل کمدها

مرتب کردن داخل کمد باید کار هر روز شما باشد اما به راحتی می‌توانید اجازه دهید این کار از کنترل خارج شود. از کمد خود در ذهنتان یک نقشه بسازید. تجسم کنید می‌خواهید شلوار‌ها، تاپ‌ها، لوازم‌جانبی، لباس زیر‌های شما کجاها باشند. سپس به سازماندهی بپردازید.به نحوی ساماندهی کنید که موارد مشابه کنار هم باشند و مواردی که بیشتر آن‌ها را می‌پوشید به راحتی در دسترس باشند.

  •  بد نیست سالی یکبار هم که شده کل کمد خود را زیرورو کنید و لباس‌های قدیمی، کهنه را جدا کنید. حتما مواردی یافت می‌شوند که دیگر علاقه‌ای به آن‌ها ندارید و فقط فضای کمد شما را اشغال کرده‌اند. آن‌ها را از سایر البسه جدا کنید اگر سالم بودند می‌توانید آن‌ها را اهدا کنید.

 

گردگیری، جارو کردن و تی کشیدن کف اتاق

تمامی قفسه‌ها و سوراخ سنبه‌ها (که شامل زیر و پشت تخت‌خواب نیز می‌شود ) بهشتی برای گردوغبار و شوره هستند. برای گردگیری این مناطق، یک دستکش یا پارچه مخصوص گردگیری شگفتی‌ساز است. می‌توانید برای انجام این کار از اسپری‌های مخصوص گردگیری و یا ضدعفونی‌کننده‌ها نیز استفاده کنید. از تمیز کردن گوشه‌های اتاق غافل نشوید. می‌توانید از جاروبرقی یا تی برای گردگیری گوشه‌ها استفاده کنید.

  • با وسایل خاصی مثل آباژورها و پرده‌های خود ملایم رفتار کنید. برای تمیز کردن آن‌ها می‌توانید از یک خشک‌کن استفاده کنید و گردوغبار نشسته بر روی آن‌ها را به آرامی پاک کنید.
  • پس از اتمام کارتان، با رایحه‌ای خوش‌بو و تازه مانند رایحه لیمو یا اسطوخودوس اتاق خود را خوش‌بو کرده و خستگی کار را از بدنتان رفع کنید.

 

خانه‌تکانی فضای داخلی خانه


تمیز کردن کف زمین

تمیز کردن کف زمین تماما به این بستگی دارد که کف خانه شما از چه چیزی پوشیده شده است: چوب، سرامیک، لینولئوم (نوعی کف‌پوش) و فرش (فقط برای نامگذاری ژنریک ها) همه به روش‌های مختلفی برای تمیز کردن احتیاج دارند. البته موارد گفته شده به صورت عمومی بیان شده‌اند و دیگر نوع فرش یا کف‌پوش و یا غیره در این دسته‌بندی جدا نشده‌اند. حال سوال این است که چه روشی برای کف خانه شما مناسب است؟

  • اگر کف خانه شما تمام فرش است جاروبرقی کشیدن موثرترین روش برای تمیز کردن گرد‌وغبار و سایر آشغال‌هایی که بر روی زمین ریخته شده‌اند، است. اگر از حیوانات خانگی نیز نگهداری می‌کنید جاروبرقی کشیدن عملا باید یک ضرورت روزانه بشمار آید.
  • از طرفی دیگر، اگر کف خانه شما از کاشی یا چوب پوشیده شده است، از یک تی گردوغبارگیر خشک استفاده کنید (نوع میکروفیبردار بهترین عملکرد را دارند).
  • در صورت داشتن فرش می‌توانید از carpet sweeperها نیز استفاده کنید. carpet sweeperها جاروهای غیربرقی‌ای هستند که در انتهای خود برس دارند و با حرکت شما به جلو و عقب برس‌ها چرخیده و هر آنچه که روی زمین باشد را جمع می‌کنند. تی و carpet sweeperها هر دو سروصدا کمتری نسبت جارو‌برقی‌ها دارند و به شما این امکان را می‌دهند که پیوسته کار کنید.

تی کشیدن کف زمین

برخی از جایگزین‌های جدید و نوآورانه برای تی کشیدن می‌توانند مفید باشند، اما هیچ‌کدام جایگزین مناسبی برای یک تی حوله‌ای ریش ریش خوب نیستند. مخصوصا برای پاک کردن جرم‌ها و کثیفی‌هایی که مثل چسب به کف چسبیده‌اند. در آشپزخانه و مناطق دیگر، تمیزی و درخشانی کف آن‌ها یک ضرورت مهم است. وقتی صحبت از کاشی و کفپوش‌های بافتی می‌شود، هیچ نوع تی دیگری نمی‌تواند گردوغبار را از میان ترک‌ها و تورفتگی‌های آن خارج کند.

  • تعداد گزینه‌های انتخاب برای تی‌های پارچه‌ای بسیار زیاد است. تی‌های حوله‌ای ریش ریش، عمر بیشتر و بهتری نسبت به تی‌های اسفنجی دارند. با استفاده از یک تی حوله‌ای ریش ریش خوب، یک مورد تضمین شده است: و آن اینکه با کمی زور بازو، کف زمین خارق‌العاده به نظر می‌رسد. از آب گرم و پاک‌کننده مناسب برای تمیز کردن کف زمین استفاده کنید. حتما لیبل موارد پاک‌کننده را بخوانید تا مطمئن شوید برای جنس کفپوش‌های شما مناسب هستند.

مبارزه با کک‌ها در صورت داشتن حیوان‌خانگی

بهترین دفاع در برابر کک‌ها، استفاده از جاروبرقی و همچنین نداشتن فرش است. فرش محلی برای پرورش نه تنها کک‌ها بلکه تقریبا همه چیز است. اگر حیوان‌خانگی دارید، هر روز جاروبرقی بکشید. این کار باعث می‌شود کک ها فرصت تولید مثل و پرورش نداشته باشند. کک‌ها برای پرورش به شوره سر و بدن انسان و حیوانات اهلی نیاز دارند.

  • برای از بین بردن کک‌ها بدون استفاده از سموم، بعد از هر بار جارو کشیدن، بوراکس را روی فرش‌های خود بپاشید و اجازه دهید تا سمت دیگر فرش نفوذ کند. اگر این کار را انجام دهید، هرگز در خانه کک نخواهید داشت. بوراکس را می توانید از قسمت مواد شوینده لباسشویی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، خریداری کنید.

گردگیری مبل‌ها

کنه‌های گردوغبار که خیلی کوچک و عملا نامرئی هستند، در همه جا وجود دارد. و اگر می‌توانستیم آن‌ها را ببینیم، 24 ساعته در 7 روز هفته گردگیری و خانه‌تکانی می‌کردیم. کنه‌های گردوغبار تقریبا در هر جای خانه یافت می‌شوند و حتی می‌توانند باعث عطسه، سرفه و آسم شوند. علاوه بر گردگیری، استفاده از جاروبرقی و تی نیز می‌تواند مفید باشد.

  • برای گردگیری مبلمان خود، از پارچه‌ای مرطوب یا تی گردگیری مخصوص استفاده کرده و آن را روی سطوح مبلمان بکشید. با حرکات  پیوسته روی هر سطح، اطمینان حاصل کنید که هیچ لکه‌ای را از دست نمی‌دهید. همچنین سعی کنید در یک جهت کار کنید. ممکن است بخواهید از اسپری‌های معطر مبلمان مانند Pledge استفاده کنید تا به شما کمک کنند.

پولیش زدن وسایل چوبی

همانند اسپری براق‌کننده شیشه‌ها که اکثریت به عنوان یک پاک‌کننده از آن استفاده می‌کنند، پولیش وسایل چوبی نیز نباید حتما یک پاک‌کننده باشد. با این وجود می‌توان از آن برای تمیز کردن نیز استفاده کرد. اگر مایل به استفاده از پولیش وسایل چوبی هستید، حتما برچسب‌ها روی آن را با دقت بخوانید و بهترین را برای کار خود انتخاب کنید.

  • بعضی از وسایل چوبی در تماس با آب خراب نمی‌شوند. برای تمیز کردن این وسایل چوبی می‌توان از آن محلول آب و صابون استفاده کرد. بعد از تمیز کردن سریع این سطوح را خشک کنید.
  • در مرحله بعدی، مقدار مناسبی از پولیش چوب را بر روی سطوح بمالید و طبق دستورالعمل آن را پاک کنید. این کار مانع از رسیدن گردوغبار به وسایل چوبی شما می‌شود.

دقت در استفاده از پاک‌کننده‌ها

به عنوان یک قانون کلی، تمامی پاک کننده‌ها همواره برای هر منظور و مقصودی که در ذهن دارید ایمن نیستند. اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید، لیبل‌های روی آن‌ها را به طور کامل بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که متناسب با نیازهای شما باشند و کاری که در ذهنتان برای آن نقشه می‌کشید باشد. باور کنید آخرین کاری که در خانه‌تکانی قصد انجام آن را دارید خراب کردن یک وسیله چوبی خوب است. پس از زیر خواندن لیبل‌ها در نروید.

  • به عنوان یک قانون کلی دیگر، مواد پاک‌کننده را با هم مخلوط نکنید. انجام چنین کاری می ‌تواند بسیار خطرناک باشد. از هر کدام از آن‌ها یکبار استفاده کنید و دستورالعمل‌های موجود در توضیحات آن‌ها را دنبال کنید.

 

کارهای نهایی در خانه‌تکانی


تمیز کردن حیاط خانه

کارهای خارج از منزل می‌توانند به ایجاد یک محیط زندگی بهتر کمک کنند، هر چند  که  نادیده گرفتن آن‌ها کار بسیار ساده‌ای است. جمع کردن برگ درختان حیاط، از ایجاد گل‌ولای و کثیفی ناشی از رطوبت هوا بعد از باران جلوگیری می‌کند.

انجام این کار به طور مرتب، باعث می‌شود دیگر اجازه ندهید حیاطتان کثیف شود و همیشه آن را تمیز و مرتب نگه خواهید داشت. تمیز کردن و مرتب کردن هر از گاهی باغچه‌ها نیز به رشد بهتر گیاهان و زیبایی حیاط شما کمک می‌کند.

  • کوتاه کردن و هرس گیاهان مانند پرچین‌ها، بوته‌های گل رز و غیره می‌تواند از دیوارهای بیرونی خانه در مقابل لک‌های به جا مانده از بارندگی و سایر کثیفی‌ها که بر روی گیاهان نشسته است، محافظت کنند.

شستن لباس‌های کثیف

اکنون زمان شستن تمامی آن لباس‌های کثیفی است که در حین گشتن داخل خانه همه را جمع کرده بودید. در ادامه دستورالعمل‌های عمومی‌ایی برای ماشین لباسشویی ذکر شده است:

  • ابتدا آب را در دما و سطح مورد نیاز تنظیم کنید.
  • در مرحله بعدی، به مقدار لازم مواد شوینده لباس‌شویی داخل ظرف مربوطه بریزید. مقدار لازم باید متناسب با حجم لباس‌های داخل لباس‌شویی باشد.
  • اگر از نرم‌کننده پارچه استفاده می‌کنید، نکته بسیار مهمی در مورد استفاده از توپ‌های نرم‌کننده است.این توپ‌ها را باید قبل از استفاده از ماشین لباس‌شویی، آن‌ها را با نرم‌کننده پر کرده و همراه با لباس‌ها داخل لباس‌شویی قرار دهید. این امر باعث می‌شود تا منتظر اتمام چرخه شستشو نباشید که بعد از آن مجددا یکبار دیگر با نرم‌کننده شستشو را انجام دهید. اگر از یک توپ نرم‌کننده استفاده کردید حتما همزمان از مواد شوینده نیز استفاده کنید. چرا که اگر از مواد شوینده استفاده نکنید امکان رنگ گرفتن لباس‌هایتان از ماده نرم‌کننده وجود دارد.

نحوه صحیح خشک کردن لباس‌ها

نحوه قرار دادن لباس‌های خیس به خشک‌کن می‌تواند بر ظاهر آن‌ها موقع بیرون آمدن تأثیر بگذارد. پس از اتمام کامل چرخه شستشو، لباس‌ها را تکان دهید تا پیچ و تاب پارچه و چین و چروک‌های سنگین از روی لباس‌ها تقریبا صاف شوند و سپس آن‌ها را درون خشک‌کن قرار دهید. این روند می‌تواند به جلوگیری از چین و چروک  و  خشک شدن بهتر لباس‌های شما کمک کند.

  • این کار همچنین به خالی کردن خشک‌کن در حالی که لباس‌های شما هنوز گرم هستند، کمک می کند. گرم بودن لباس‌ها کمک می‌کند تا قبل از آویزان‌ کردنشان کمی آم‌ها را تکان داده تا چروک‌های نهایی صاف شوند.

دور آخر خانه‌تکانی

در خانه قدم بزنید و هر کار نیمه تمام یا باقی مانده‌ای را تمام کنید. اگر چه لیست کارهای خانه‌تکانی بسیار زیاد است، در این مقاله سعی کردیم جامع‌ترین‌ها را ارائه دهیم.

  • خالی کردن سطل زباله و بیرون بردن آشغال
  • تمیز کردن میز آشپزخانه
  • عوض کردن روتختی‌ها، روبالشتی‌ها و لحاف‌ها
  • تمیز کردن دیوارها
  • تمیز کردن یخچال و فریزر

از جمله سایر کارها در روند خانه‌تکانی هستند.

منبع: wikihow.life