همه روزه بخشی از مواد مصرفی هر منزلی را میوه و سبزیجات تشکیل می دهد که هرچقدر سهم آن بیشتر باشد بیستر به سلامت خود بها داده اید، اما از سوی دیگر این میوه و مخصوصا سبزیجات از دل خاک و زمین و یا حتی در معرض انواع میکروب و مواد شیمیایی قرار می‌گیرند که برای مصرف آن ها باید با دقت بسیار بیشتر به تمیز کردن و پاک کردنشان بپردازیم.

در این مقاله از به شما آمورش خواهیم داد که چگونه با مواد خانگی تمامی این میوه و سبزی جات را علاوه بر شستن، ضد عفونی هم بکنید. هیچ یکی از میوه ها و سبزیجات حتی در صورت پوست کندن نباید به بدون شستن و ضد عفونی شدن مصرف شوند، از سوی دیگر در بیشتر مواقع شستن با آب ساده هم به تنهاییی برای از بیین بردن تمامی این آلودگی ها و مخصوصا سم ها کافی نیست، پس بنابر این بهتر است راه حل ساده و سالم تری برای این میوه و سبزیجات پیدا کنیم.

استفاده از سرکه

feature_wash_fruit_vegیکی از بهترین، کارآمد ترین و البته سالم ترین ترکیبات و مواد برای ضد عفونی و تمیز کردن میوه و سبزیجات استفاده از سرکه یا ترجیحا سرکه سفید است. برای اکثر میوه و سبیجات دارای پوست استفاده از سرکه و شست و شوی کامل، کافی به نظر می رسد، برای اینکار میوه و سبیجات خود را در یک ظرف مملو از آب ریخته و یک الی دو قاشق سرکه سفید به آن اضافه کنید و به همین حالت نیم ساعت الی یکساعت اجازه دهید در این آب بماند و سپس آبکشی کنید.

شست و شوی کلم و کاهو

400-04902791c_774_500شست و شوی کلم و کاهو با توجه به نوعشان و شکلشان کمی سخت تر به نظر میرسد، و به هیچ وجه با یک آبکشی ساده نتنها میکروب ها بلکه انگل ها هم جدا نمی شوند.  برای این کار  از ترکیبی دیگر می توانید استفاده کنید که دوقاشق چای خوری نمک را به دو لیوان آب اضافه کرده و سپس مقداری آب لیمو ترش به آن اضاف کنید، نگران مزه و طعم گرفتن نباشید (با اینکه احتمال طعم گرفتن بسیار پایین است چرا که بعدا آن ها را آب می کشید ولی اگر این اتفاق افتاد مطمئنا طعم خوشایند خواهد بود) حال این ترکیب را یک دقیقه استراحت دهید و سپس به آب اضافه کنید و کمی هم در نهایت سرکه اضافه کنید. اجازه دهید در همین حالت کاهو سبزیجات که ترجیحا باز شده اند برای یک ساعت بمانند و سپس با دقت چند بار آب بکشید.

شست و شوی سبزیجات

14353823014سبزیجات مصرفی در ایران با توجه به اینکه اکثرا از دل خاک بیرون می آیند و احتمالا با آب های آلوده آبکشی میشوند پس بهتر است طی چند مرحله ان ها را شست و شو دهید تا کاملا بدون خطر باشند . در ابتدا شما میبایست تمامی انگل ها را جدا کنیدو اصطلاحا انگل زدایی کنید. پس سبزی پاک شده را در آب قوطه ور کنید و سپس چند قطره مایع ظرفشویی به ان اضافه کنید تا انگل ها جدا شوند، حال و پس از گذشت مدتی چندین بار آبکشی کنید و مجدد  چنانچه تمایل به استفاده از ضد عفونی کننده را دارید در این مرحله می توانید از ان ها استفاده کنید و از دستور العمل روی ان بهره ببرید، ولی اگر اینچنین نیست تنها ان را برای ۲۰ دقیقه در آب مجدد قوطه ور کنید و سپس آبکشی کنید و بعد مصرف کنید.

شست و شوی سیبزمینی و هویج و …

aid1060782-728px-clean-potatoes-step-3-version-4گیاهانی که از ریشه ان ها استفاده میشود و همچون سیب زمینی و هویج در دل خاک قرار دارند بهتر است با استفاده از اسکاج و سیم ظرفشویی تماما شسته شوند. هرچند شما با چاقو ان ها را پوست می گیرید ولی به سادگی با جا ماندن قسمت هایی احتمال آلودگی و وجود میکروب بسیار بالاست. سشتن و پویت گرفتم با سیم علاوه بر تمیز شدن بهتر و بسیار سریع تر از چاقو، دورریز کمتر و صرفه جویی بیشتری را هم در این سبزیجات حاصل خواهد کرد.