چگونه از کاکتوس مراقبت کنیم؟ مراقبت از کاکتوس اغلب تصور می شود که کار راحتی استو ان ها خیلی نیاز به شرایط خاص ندارند. اگرچه کاکتوس ها در کل گیاهان سر سختی هستند که به مراقبت کمی نیاز دارند اما برای سالم و شاداب ماندن نیازمند کمی مراقبت و توجه هستند.

وقتی کاکتوس خودتان را کاشتید، مطمئن شوید نور، آب و کود کافی بسته به نوع آن، برایش فراهم کرده اید. سپس در صورتی که آفت ها و بیماری های گیاهی به مسئله تبدیل شدند، بی درنگ گام هایی را برای برطرف کردن آنها بردارید.

مراقبت از کاکتوس ها  وایجاد محیط مناسب

اندازۀ گلدان را بر اساس نوع ریشه هایی که کاکتوستان دارد انتخاب کنید

 اگر کاکتوستان سیستم ریشه ای کم عمقی دارد که نزدیک به سطح خاک باقی می ماند، مانند گیاه کلا یا گلابی تیغ دار، گلدانی را انتخاب کنید که کم عمق باشد و قطر زیادی داشته باشد. اگر کاکتوستان سیستم ریشه ای عمیقی دارد، مانند ساگوارو یا کاردون، گلدانی را انتخاب کنید که باریک و عمیق باشد.

  • اکثر کاکتوس ها سیستم ریشه ای کم عمق دارند. اگر مطمئن نیستید که گیاه شما کدام نوع ریشه را دارد گلدانی را انتخاب کنید که حد وسط این دو گزینه باشد (مانند گلدان بونسای)

مطمئن شوید که گلدانتان سوراخ های زهکشی دارد

 چه بخواهید گلدان های سفالی سنگین و بادوام را انتخاب کنید یا گلدان های پلاستیکی که تمیز کردنش آسان است، فرقی نمی کند، فقط مطمئن شوید که آب اضافه می تواند از محفظه خارج شود. بدون وجود سوراخ های زهکشی خاک بیش از حد مرطوب می ماند و این می تواند به فاسد شدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه منجر شود.

  • اگر گلدانی را انتخاب کرده اید که زهکشی کافی ندارد، می توانید به راحتی سوراخ هایی را در آن دریل کنید.

خاک مخصوص کاکتوس ها

 ممکن است بتوانید ترکیبات تجاری را پیدا کنید که کار کاشت کاکتوس را برایتان آسان می کند. ترکیب گلدانی ساخته شدۀ مخصوص کاکتوس ها امکان زهکشی مناسب را برای گیاهتان فراهم می کند. می توانید در گل فروشی ها، گلخانه ها یا به صورت آنلاین به دنبال آنها باشید.

  • به عنوان یک گزینه می توانید خاک خودتان را درست کنید. به راحتی یک سوم خاک باغبانی (مانندترکیب گلدانی تجاری)، یک سوم ماسۀ باغبانی با کیفیت بالا (شسته شده، درشت و تیز)، و یک سوم شن (مانند ماسۀ متخلخل، خاکستر لاوا، یا خاک پخته) را با هم ترکیب کنید. این مخلوط مواد مغذی و زهکشی مناسبی که گیاهتان برای سالم و شاداب ماندن نیاز دارد را برای آن فراهم می کند.

کاکتوس را از محفظۀ اولیه اش خارج کنید

 احتمالا کاکتوس در یک محفظۀ پلاستیکی کوچک به دست شما رسیده است. خارج کردن آن از این محفظه کار آسانی است پس می توانید گلدانش را عوض کنید. دستکش های باغبانی تان را دست کنید تا دست هایتان را در برابر تیغ های کاکتوس محاظت کنید. کاکتوس را سر و ته نگه دارید و محفظه را کمی به آرامی فشار دهید. کاکتوس را کمی بکشید تا بتوانید آن را از ظرفش خارج کنید.

کاکتوس را در یک گلدان بکارید، کمی به آن آب بدهید

 به راحتی گلدانتان را با خاک آماده شده پر کنید و سوراخی را که کمی بزرگتر از اندازۀ توپ ریشه است ایجاد کنید. کاکتوس را داخل سوراخ قرار دهید. وقتی کارتان تمام شد خاک اطراف کاکتوس را به آرامی پهن کنید. سپس کمی آب به آن بدهید تا خاک گلدان فشرده شود. هدف خیس کردن خاک است. اما آن را به گونه ای از آب اشباع نکنید که آب از سوراخ های زهکشی ته گلدان راه بیفتد.

تقویت و رشد سالم

کاکتوستان را در طول فصل رشد حدود 1 بار در هفته آب بدهید

 فقط زمانی خاک را آب بدهید که کاملاً خشک شده باشد. انگشتتان را به خاک بچسبانید تا بتوانید خشکی آن را بررسی کنید- اگر احساس می کنید خاک خیلی ترد و خشک است، وقت آب دادن آن است. روش دیگر استفاده از یک خلال دندان است که به راحتی می توانید آن را در خاک گلدان زده و اگر آثار مرطوب بودن و یا رنگ گرفتن بر روی آن مشاهده کردید نشان از مرطوب بودن خاک و در غیر این صورت نیازمند آب است.

در طول این زمان که موقع رشد فعال گیاه است، مقدار آب کافی برای اشباع کردن خاک اضافه کنید. آب باید از سوراخ های زهکشی ته گلدان نشت کند.

  • فصل رشد کاکتوس ها در طول بهار و تابستان است که دمای هوا گرم تر و دورۀ روشنایی روز طولانی تر است.
  • بر اساس نوع کاکتوس و خاک و همچنین مقدار نور خورشید و گرمایی که کاکتوس دریافت می کند، ممکن است لازم باشد کمتر یا بیشتر از یک بار در هفته به آن آب بدهید.
  • اگر احساس می کنید کاکتوس حالت خمیری دارد و دیگر شاداب نیست به خاطر این است که خیلی به آن آب می دهید. دیگر علائم آب دادن بیش از حد عبارتست از فاسد شدن و قهوه ای یا سیاه شدن برگ ها.

در طول فصل های کمون آب کمتری به کاکتوس بدهید

 بیشتر کاکتوس ها در طول فصل های پاییز و زمستان و یا هرگاه که روز ها سرد تر و کوتاه تر هستند، استراحت می کنند. در طول این زمان باز هم باید زمانی به کاکتوس آب بدهید که خاک خشک است- به خاطر تفاوت در آب و هوا لازم نیست این کار را زیاد انجام دهید. فقط به اندازه ای به کاکتوس آب بدهید که شروع به پلاسیده شدن نکند.

  • محل قرار گرفتن کاکتوس ارتباط قوی با میزان آب مورد نیازش دارد. اگر آن را پشت پنجره گذاشته اید و نور زیادی دریافت می کند یا نزدیک به دریچۀ گرم کننده ای قرار دارد، ممکن است لازم باشد آب بیشتری به آن بدهید.

در طول فصل رشد با هر بار آب دادن به گیاه کمی کود به آن اضافه کنید

 کودی را انتخاب کنید که به اندازۀ مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیوم (به نسبت 10-10-10)  برخوردار باشد، یا مقدار فسفرش بیشتر از نیتروژن و پتاسیوم باشد (نسبت 5-10-5). قبل از اضافه کردن کود به گلدانتان، با مخلوط کردن آن با آب، قدرتش را به نصف یا یک چهارم کاهش دهید.

  • دستورالعمل روی برچسب بسته بندی را دنبال کنید تا مشخص شود چه مقدار کود باید استفاده کنید.
  • طی فصل های کمون که همان پاییز و زمستان هستند به کاکتوستان کود ندهید.

اگر کاکتوستان بی رنگ، پژمرده یا سوخته به نظر می رسید آن را به ناحیه ای با نور کمتر منقل کنید

 اگر کاکتوستان زرد یا نارنجی یا “سفید شده” به نظر می رسید، یا خاکش خشک شده بود، نشانۀ این است که نور بیش از حدی دریافت می کند. کاکتوستان را از نور دور کنید و به محلی ببرید که نور و گرمای کمتری دریافت کند.

  • اگر کاکتوستان را به محل جدید و آفتابی تر منتقل کردید، مراقب این علائم باشید.

 اگر به نظر می رسد کاکتوستان کج و ضعیف شده است آن را به یگ منطقۀ پر نور تر جا به جا کنید

 اگرچه طبیعی است که گیاه کمی به سمت نور متمایل و کج شود، اما کج شدن بیش از حد کاکتوس به شما می گوید که این گیاه نیازمند نور بیشتر است. نگذارید کاکتوستان برای طولانی مدت در این وضعیت بماند. فقدان نور خورشید همچنین می تواند به معنی این باشد که خاک گلدان به مدت طولانی مرطوب بوده است.

  • برای کجی نا چیز گیاه در طول زمان فقط کافی است گلدان را هر از گاهی بچرخانید.
  • وقتی کاکتوس را به منطقۀ روشن تری تغییر مکان می دهید مراقب باشید. نور شدید ناگهانی می تواند آن را پژمرده کند و باعث آسیب دائمی به آن شود. پس هر بار نور را فقط به مقدار کمی افزایش دهید. به عنوان مثال اگر کاکتوستان 4 ساعت در روز نور خورشید را دریافت می کند و شاداب به نظر نمی رسد، آن را به محلی منتقل کنید که 6 ساعت در روز نور خوشید وجود داشته باشد، نه 8 ساعت در روز.

هر سال گلدان کاکتوستان را عوض کنید تا آن را سالم و شاداب نگه دارید

 تعویض گلدان کاکتوستان راه خوبی برای بازبینی سیستم ریشۀ گیاه است. یک گلدان جدید و بزرگتر را با خاک گلدان ساخته شده برای کاکتوس پر کنید، سوراخی به اندازۀ توپ ریشه ایجاد کنید، مطمئن شوید که ریشه فضای کافی دارد و با رشد کردن به لبۀ داخلی گلدان خیلی نزدیک نمی شود یا از سوراخ های زهکشی عبور نمی کند.

  • اگر به نظر می رسد گلدان فعلی تان برای کاکتوس مناسب است، فقط لازم است خاک گلدان را عوض کنید تا گیاه یک شروع تازه داشته باشد. با این حال اگر کاکتوس به بیرون از گلدان رشد کرده است، وقت آن رسیده که آن را به یک گلدان بزرگ تر جابجا کنید. فقط مطمئن شوید که گلدان جدید زهکشی کافی دارد.

آفت های رایج کاکتوس

فلس را بردارید سپس کاکتوس را با حشره کش دفع کنید

فلس از طریق حشرات فلس دار مختلف ایجاد می شود و اغلب به شکل تکه هایی با رنگ سفید یا خاکستری روی گیاه ظاهر می شود. همچنین ممکن است به شکل کپک یا کرک ظاهر شود. اگر فلسی را روی کاکتوستان دیدید، با ناخنتان یا جریان شدید آب آن را بخراشید. سپس حشره کش را روی کاکتوس اسپری کنید تا از بازگشت حشرات جلوگیری کنید.

شپشک ها را از محل بردارید و حشره کش را روی گیاه اسپری کنید

 شپشک ها آفت هایی هستند که معمولا روی کاکتوس ها به وجود می آیند. ممکن است روی خود گیاه یا روی خاک زندگی کنند. اگر موجودات کوچک تیره ای را روی کاکتوس هایتان یا خاک آنها دیدید، حشرات را با دست یا از طریق شستشو با جریان آب پاک کنید. مطمئن شوید که بعد از این کار حشره کش مخصوص کاکتوس را برای کشتن حشرات باقی مانده استفاده کرده اید.

کرم های عنکبوت قرمز رنگ را با سم آفت کش دفع کنی

 مراقب کرم های قرمز رنگ کوچک باشید زیرا می توانند به سرعت یک کاکتوس را از بین ببرند. علائم دیگر وجود کرم های عنکبوتی کوچک عبارتند از قسمت های قهوه ای رنگ و خشک تار عنکبوتی روی گیاه (که به خاطر کرم هایی به وجود می آیند که از کاکتوس تغذیه می کنند). به محض اینکه متوجه این علائم شدید گیاه مورد نظر را قرنطینه کنید. سپس سمی که برای کشتن این کرمهای عنکبوتی ریز طراحی شده است را به گیاه اسپری کنید.

  • برنامه یزی کنید تا به منظور کشتن تخم های باقیماندۀ این آفت هر هفته از این سم استفاده کنید.

چگونه در خاک نامرغوب گیاه بکاریم؟