نگهداری از چرم و یا کاپشن و کت چرم کار سختی نخواهد بود اگر بدانید چگونه با البسه چرم برخورد کنید. اینکه بدانید مثلا با گذر زمان چگونه کاپشن چرم را تمیز کنیم، یا آن را برق بیاندازیم و مثل روز اول به نظر برسد. اگر از البسه چرم مخصوصا کاپشن و کت چرم استفاده می کنید به شما توصیه می کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

اگر به تازگی کاپشن چرم خریده اید و نمی دانید چطور باید از آن مواظبت کنید، با ما همراه باشید چرا که در این مقاله از هاو کن یو می خواهیم نکاتی را در این باره با شما در میان بگذاریم.


چگونه می توانید کفش های چرمی و جیر را تمیز کنید؟


چرم، ماندگار است و ظاهر شیکی دارد و می توان آن را به راحتی با هر لباسی ست کرد. حتما می دانید که چرم همانقدر که ماندگاری بالا دارد نیازمند مراقبت است. با بر تن کردن یک کاپشن چرم ظاهر شیک و جذابی پیدا می کنید اما هیچ فکر کرده اید اگر چرم کاپشنتان رنگ و رو رفته باشد اصلا ظاهر مناسبی ندارد؟  با توجه به این نکات با ما در هاو کن یو همراه باشید.

برچسب و راهنمای چرم را بررسی و مطالعه کنید

به احتمال زیاد این مورد بدیهی ترین توصیه ای است که می توانیم به شما ارائه دهیم و با وجود تکراری بودن باز هم ارزش به خاطر سپردن را دارد.

همه ی کاپشن های چرم یکسان ساخته نشده اند. جنس مواد به کار رفته در آنها – خواه پوست گوسفند و گاو باشد یا حتی گوزن – هنگام شستشوی آن اهمیت زیادی پیدا می کند که بدانید با چه موادی باید آن را بشویید و چه نکاتی را مد نظر داشته باشید.

باید این برچسب ها راهنما را مطالعه کنید  تا از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و از برخی مواد شوینده که حتی می تواند به راحتی باعث نابودی کاپشن چرم  شما شود استفاده نکنید.  بنابراین وقتی شک داشتید به توصیه ی سازندگانش اعتماد کنید. برچسب را بررسی کنید و بینید راهنمایی و توصیه ای نکرده اند؟ به همان عمل کنید. از نحوه شست و شو تا نحوه مراقبت و نگهداری.

چرم را باید مراقبت کرد و آن را تمیز نگه داشت

برای تمیز نگه داشتن چرم راه ها و نکات زیادی وجود دارد اما به همه ی آنها باید با اندکی تردید نگاه کرد.

روش های سنتی نظیر روغن زیتون و سرکه ممکن است آلودگی چرم را پاک کند اما این ریسک را هم دارد که چرم را بردتر از این آلوده و کثیف کند.  ماشین لباس شویی هم روش سریع و راحتی به نظر می رسد اما این ریسک را دارد که رنگ چرم عوض شود و یا حتی آب برود و مشکلات متعددی به وجود بیاید.

که توصیه نمی شود. تنها زمانی داخل ماشین لباس شویی بیندازی که مطمئن هستید کاپشن چرمتان از مقاومت کافی برخوردار است. و این امکان را دارد.

چگونه کاپشن چرم را تمیز کنیم؟

روش های زیادی برای تمیز کردن البسه چرم وجود دارد که قبل تر در هاو کن یو در قالب مقاله ای به این موضوع پرداختیم.

برای جذب لکه های چربی پودر بچه (صورت و پوست) عالی است. لکه های جوهر را می توان با پاک کن هنری خیلی آرام پاک کرد. یک محلول آب گرم و صابون معولا بهترین گزینه است.

یک اسفنج را به این محلول آغشته کنید و بعد آن را با پارچه ی خشک و تمیز خشک کنید. اما قبل از این کار، حتما در گوشه ی آستین تست کنید و ببینید اگر آب بلافاصله جذب شد فورا دست نگه دارید.

چگونه کپشن چرم را بشوییم؟

در یک مغازه، یک کاپشن چرم قدیمی می بینید و نظرتان را می گیرد. قیمتش هم مناسب است. اما مشکل اینجاست که بو می دهد و برای از بین بردن این بو صرف کشیدن یک پارچه کافی نیست. بنابراین چکار بایدکرد؟

چرم ها را می توان شست اما اینکار ریسک دارد. هرچند، این راهکار تنها با چرم های واقعی جواب می دهد نه چرم های قلابی. همچنین این راهکار را در مورد چرم های براق به کار نبرید چون این احتمال وجود دارد که ترک بر دارد. برای شستن کاپشن چرم در ماشین لباس شویی به نکات زیر توجه کنید:

  1. کاپشن چرم را با زیپ بسته و پشت و رو و همراه چند جفت جوراب، شلوار جین یا تی شرت داخل ماشین لباس شویی بیندازید. این لباس ها مقداری از آبی که قرار است توسط چرم جذب شود را به خود جذب می کنند.
  2. از همان مایع یا پودر شوینده ی همیشگی استفاده کنید و بگذارید لباس ها یک دور ملایم با آب سرد شسته شوند.
  3. هنگام خشک کردن کاپشن چرب از دمای زیاد اجتناب کنید. حتما از خشک بودن کامل کاپشن چرم قبل از درآوردن آن از ماشین لباس شویی اطمینان پیدا کنید. اگر نگران آب رفتن آن خستید آن را چند دقیقه جلوتر در بیاورید و آویزان کنید و ببینید آیا آب می رود یا نه.
  4. قبل از همه این موارد باز هم توصیه می کنیم برچسب راهنمای چرم را بخوانید

خشک کردن چرم

در حالت ایده آل، نباید کاپشن چرم را زیر باران ببرید. اما اگر این کار را کردید، باید بدانید آب دشمن چرم است. وقتی چرم خیس شود، روغن های طبیعی داخل مواد چرم به سطح چرم می آیند. وقتی هوا گرم شد روغن ها تبخیر می شوند و کاپشنی ترد و خشک خواهید داشت.

دما را پایین بیاورید

شاید وسوسه شوید و بخواهید روی کاپشن از سشوار استفاده کنید. اما ا گر کاپشن چرمتان خیس شده و می خواهید از این روش برای خشک کردن استفاده کنید باید بدانید که دمای زیاد می تواند اوضاع را بدتر کند.

بهتر است کاپشن را در دمای اتاقی که خوب تهویه می شود بگذارید و صبر کنید آرام خشک شود. اگر می خواهید مانع سفت شدن چرم هنگام خشک شدن شوید آن را تنتان کنید و یکی دو دقیقه راه بروید. یک نرم کننده ی چرم خوب هم راه دیگری برای جلوگیری از ترک خوردن هاست.

قبل از اینکه کاپشن را داخل کمد لباس قرار دهید حتما از خشک بودن آن مطمئن شوید در غیر این صورت سفیدک خواهد زد.

چرم چروک ظاهر شیک و خوبی ندارد. تا جایی که می شود از تا کردن آن خودداری کنید. همیشه به دنبال رخت آویز پهنی برای قرار دادن آن در داخل کمد باشید و آن را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

اگر کاپشن یا کت چرم را داخل بسته حمل می کنید حتما جنس آن بسته یا محفظه نایلون باشد تا تر و تازه بماند. چرم ر از نور خورشید دور نگه دارید – گرما چرم را خشک می کند و نور روشن هم رنگ و روی آن را از بین می برد.

چگونه چرم را نرم کنیم؟

چرم به مرور زمان و بر اثر استفاده سفت تر می شود. اگر مدت هاست از کاپشن چرمتان استفاده کرده اید و چندان هم به آن رسیدگی نکرده اید و مراقبش نبوده اید جای تعجبی نیست که اکنون مثل سنگ سفت است.

راه های زیادی برای بازگردان رطوبت و نرمی به چرم وجود دارد. یکی مالیدن روغن بچه روی آن است. اما برای این کار بهتر است از مواد مختص نرم کردن چرم استفاده کنید.واکس های نخصوص این کار به وفور در دسترس هستند.

بهترین نرم کننده کاپشن چرم

برای نرم کردن چرم همیشه بهتر است از نرک کننده ی چرم استفاده کنید. بهترین مدل استفاده از این محصول به شکل اسپری کف است. بدین ترتیب کنترل بیشتری بر مقدار نرم کننده ای که می خواهید روی چرم قرار دهید خواهید داشت. اما یادتان باشد که این اسپری کفی را با پارچه بمالید تا به خورد چرم برود.

وقتی کار تمام شد کاپشن چرم را با سشوار و در دمای متوسط و با فاصله ی مناسب خشک کنید. بار دیگر باید تذکر بدهیم که مراقب دمای باشید چرا که دمای بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز می تواند به کاپشن آسیب بزند.

خشک شویی را فراموش نکنید

انجام این کارها در خانه خوب و عالی است اما اگر به یک خشک شویی معتبر و مجرب بدهید خیلی بهتر است. سعی کنید کاپشن/ کت / بارانی چرم خود را سالی یک بار به خشک شویی ببرید تا نگهداری روزانه برایتان بسیار آسان تر شود.


چگونه چرم را تعمیر کنیم؟


راهنمای سریع برای نگهداری از کاپشن چرم

  • کاپشن های چرم به احتمال زیاد یکی از شیک ترین و جذاب ترین البسه ی شما هستند. حتی اگر خودتان چندان جذاب نباشید شما را جذاب نشان می دهند.
  • کاپشن چرم ها با هم فرق دارند بنابراین برچسبشان را برای کسب اطلاعات بیشتر نگاه کنید.
  • برای تمیز نگه داشتن کاپشن چرم راه های زیادی وجود دارد اما اگر راه ساده را می خواهید محلول آب گرم و صابون خوب است.
  • شستن کاپشن چرم با ماشین لباس شویی اصلا خوب نیست و باعث از بین رفتن چرم می شود.
  • هنگام خشک کردن کاپشن چرم مردانه نباید آن را در برابر دمای زیاد قرار بدهید. استفاده از سشوار برای خشک کردن ممکن است ریسک داشته باشد. بنابراین سشوار را در فاصله ی مناسب نگه دارید تا به چرم آسیبی نرسد.
  • چرم را در جای خشک و خنک نگکه دارید و از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید تا رنگ و رویش نپرد.