روزانه با مردم زیادی روبرو می‌شویم که قصد دارند رژیم غذایی خود را به یک رژیم سالم تبدیل کنند. رژیمی که بخش بزرگی از آن و یا حتی تمام آن را گیاهان و میوه‌ها تشکیل می‌دهد؛ اما اکثر آن‌ها از سخت بودن و نداشتن اراده برای رسیدن به این هدف صحبت می‌کنند. برای تبدیل‌شدن به یک گیاه‌خوار و داشتن رژیم‌های مخصوص آن نیاز به کمی اطلاعات و آموزش است که اینجا با شما کاربران این موارد را بررسی می‌کنیم.

چرا گیاه‌خوار شوید؟


اگر ازجمله افراد متعصب بر روی گوشت‌خواری هستید و معتقد هستید با گیاهان نمی‌توان تمام مواد مغذی و انرژی بدن را تأمین کرد اجازه دهید چند دلیلی از مجموعه دلایل گیاه‌خواران را با یکدیگر مرور کنیم.

چربی‌ها را کنار بگذارید

 

درحالی‌که گوشت حاوی مقدار زیادی پروتئین است، اما به همان اندازه و یا بیشتر از آن حاوی چربی‌های مضر است. این به این معنی است که با برداشتن گوشت از برنامه غذایی خود، این چربی‌های بد را حذف می‌کنید و به‌جای آن مواد غذایی مصرف می‌کنیم که چربی‌های مفید را برای شما تأمین می‌کند؛ از طرف دیگر هم به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان‌ها و غیره را کاهش می‌دهد. افراد گیاهخوار ب اساس تحقیقات ثابت‌شده، کمتر در معرض خطر بیماری‌هایی مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

کمتر شدن مسمومیت‌های غذایی

میلیون‌ها نفر در سال دچار مسمومیت غذایی می‌شوند که اکثر آن‌ها براثر خوردن گوشت است. گوشت یک منبع مناسب برای ذخیره باکتری‌های مضر است و اگر به‌درستی نگهداری و پخته نشود خطر ابتلا به مسمومیت‌های غذایی را افزایش می‌دهد. با خارج کردن گوشت از برنامه غذایی‌تان این خطر را کاهش دهید.

درد و رنج حیوانات را کاهش دهید

یکی دیگر از عواملی که باعث گیاه‌خوار شدن می‌شود، حمایت از حیوانات است. با گیاهخواری شما کمک زیادی به این کار و کمتر کشته شدن حیوانات می‌کنید.

کمک به محیط‌زیست

درواقع صنعت گوشت با شیوه‌های متعددی به محیط‌زیست آسیب می‌زند. از چرخه تهیه گوشت بعد از کشته شدن حیوانات تا تهیه علوفه و مواد غذایی آن‌ها. با گیاهخواری، کمک بزرگی به محیط‌زیست و محافظت از آن کرده‌اید.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از ویژگی‌های گیاهخواری، کاهش وزن به‌طور طبیعی و مناسب است. این به این معنی است که اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید یکی از روش‌های پیشنهادی، تغییر رژیم غذایی به سمت گیاهان است. این کار در کنار انجام فعالیت‌های ورزشی نقش به سزایی در کاهش وزن به‌صورت طبیعی دارد.

مواد مغذی بیشتری دریافت کنید

به‌طورکلی گیاهخواران برای دریافت مواد مغذی بدنشان به‌جای استفاده از گوشت از موادی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، دانه‌های کامل و غیره استفاده می‌کنند که جایگزینی بسیار مناسبی نیز  برای سایر مواد غذایی هستند.

چگونه گیاه‌خوار شویم؟


دلیل خوبی برای گیاه‌خواری داشته باشید

اگر تصمیم بگیرید گیاه‌خوار شوید و دلیل مناسب و خوبی برای این کار نداشته باشید قطعاً نمی‌توانید این مسیر را طی کنید. پس باید به دنبال انگیزه و دلیل خوب برای این کار باشید. برخی موارد را قبل‌تر ذکر کردیم. شاید شما دلایل مخصوص به خود داشته باشید.

در رابطه با بدن خود و نیازهایی که دارد تحقیق و مطالعه کنید

قبل از ایجاد هر تغییر در خود و یا سبک زندگی سعی کنید تا حدی در رابطه با آن مطالعه کنید. درباره گیاهخواری نیز شروع به خواندن کنید. از کتاب‌ها گرفته تا مقالات مرتبط با آن. شما باید به‌خوبی بدن خود را بشناسید و بدانید که برای ادامه حیاط به‌عنوان یک فرد سالم به چه مواد مغذی احتیاج دارید.

در چه محیط، خانواده و شرایطی زندگی می‌کنید؟ نظر دیگران در رابطه با این تغییر در رژیم غذایی چیست؟ تا چه اندازه با بدن خود و ویژگی‌های آن آشنا هستید؟ گیاهان و سبزی‌ها و یا دانه‌هایی که می‌توانند پروتئین موردنیاز بدن را تأمین کنند کدم‌اند؟ کدام دسته از مواد مغذی و. با حذف گوشت دیگر دریافت نخواند شد؟ جایگزین‌های مناسب از گیاهان و دانه‌ها برای هر یک از این مواد غذایی کدام است؛ و … مطالعات خود را در این زمینه کامل کنید.

مطمئن شوید به‌اندازه کافی غذا می‌خورید

شما قرار نیست با گیاه‌خوار شدن به خود رنج و سختی بدهید بلکه با این کار به دنبال سلامتی و آسایش بیش‌تر هستید. پس به خاطر داشته باشید که باید جایگزین‌های خوبی برای مواد گوشتی پیدا کنید و آن‌ها را با مقدار مناسب جایگزین کنید. نشانه‌هایی از ضعف، لاغر شدن سریع و حالات نامتعادل را با دقت بررسی کنید.

دستورالعمل‌های خوب گیاه‌خواری را پیدا کنید

برای این‌که این راه دشوار نباشد به دنبال دستورالعمل‌های خوب باشید. حتماً لازم نیست به سراغ کتاب‌های آشپزی مختلف بروید، اگرچه این خودش یک‌راه است؛ اما به‌راحتی می‌توانید به سراغ سایت‌ها و منابع مناسب بروید و برنامه غذایی خوبی برای خودتان فراهم کنید. باید توجه داشته باشید که همه این دستورالعمل‌ها مفید نیستند. شما ذائقه مخصوص به خود رادارید. دراین‌بین شما باید به علایق خود هم دقت کنید. برای شروع مواردی که به ذائقه شما نزدیک‌تر هستند را انتخاب کنید.

دستورالعمل های گیاهخواری را یک هفته اجرا کنید

پیشنهاد می‌شود که یک دستورالعمل را یک هفته اجرا کنید و اگر موردعلاقه‌تان بود آن را به برنامه غذایی‌تان وارد کنید. با این روند پس از مدتی شما حدود ۵-۱۰ دستورالعمل برای گیاه‌خواری خواهید داشت که موردعلاقه شما هستند و مانند قبل می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید.

به برچسب‌ها دقت کنید

شما باید اصول خرید را هم از دید یک گیاهخوار فرابگیرید. به هنگام خرید محصولات بسته‌بندی‌شده همیشه نشان‌هایی به‌صورت رنگی یا نوشته برای تشخیص مقدار کالری، قند، چربی و … درج‌شده است. به سراغ رنگ‌های سبز در این جداول و قند و چربی پایین باشید. خود را پیش از اندازه درگیر این اعداد و نوشته‌های درج‌شده نکنید بااین‌حال به‌عنوان یک گیاهخوار توجه لازم را داشته باشید.

جایگزینی در گیاه‌خواری

طبیعی است که در حال حاضر به غذایی علاقه داشته باشید که بخشی از آن را گوش تشکیل می‌دهد. برای گیاه‌خوار شدن سعی نکنید آن غذا را از برنامه‌تان خارج کنید، به‌جای این کار به دنبال یک جایگزین برای گوشت باشید. برای مثال اگر شما اسپاگتی دوست دارید می‌توانید به‌جای گوشت از سویا استفاده کنید.

با گوشت قرمز شروع کنید

تجربه نشان داده است گیاه‌خوار شدن به‌صورت تدریجی بهتر از به‌یک‌باره گیاه‌خوار شدن است. برای مثال می‌توانید در هفته اول یک غذای مخصوص گیاه‌خواری بخورید و هفته بعد دو تا و به همین ترتیب. همچنین به‌یک‌باره تمامی گوشت‌ها را حذف نکنید.
اول با گوشت قرمز شروع کنید که ناسالم‌تر از بقیه است. پس‌ازاین که کامل گوشت قرمز را کنار گذاشتید، حال وقت آن رسیده که بقیه گوشت‌ها را هم کنار بگذارید مثل گوشت مرغ، ماهی و غیره.