در ادامه مقاله ای که تحت عنوان آشنایی با کفش های رسمی قبل تر در سایت منتشر کرده بودیم در این قسمت به ادامه آن پرداخته و در قسمت دوم و نهایی، با کفش های رسمی از نوع بوت، ست کردن کفش های رسمی، شرایط استفاده و حتی تارخچه ای در رابطه با کفش هایی که در جهان به عنوان کفش رسمی شناخته می شوند و … آشنا می شویم . با ما همراه باشید.

برای ادامه،  حتما مقاله اول را مطالعه کنید چرا که در مقاله اول اطلاعات و تصاویری آموزشی در رابطه با قسمت های مختلف یک کفش و همچنین اطلاعات پایه ای که در رابطه با تشخیص و شناسایی کفش های رسمی که باید بدانید را منتشر کردیم، همچنین چندین مدل معروف کفش رسمی را معرفی کردیم که در این مقاله از هاو کن یو به ادامه آن می پردازیم.

آشنایی کامل با انواع کفش رسمی، ست کردن و شرایط استفاده از هر یک

بوت های رسمی (مجلسی) The Dress Boot

این کفش ها در ایران با نام “نیم بوت” در سایت ها و فروشگاه ها شناسایی و تشخیص داده می شوند. این کفش ها، بوت های کوتاه بند دار هستند. این نوع کفش شبیه به آکسفورد است اما ساق بلندتری دارد. همانطور که قبلا در هاو کن یو در رابطه با راهنمایی خرید این نوع از کفش ها صحبت به میان آوردیم از جمله کفش های پر طرفدار تمامی اقشار از بازیگر و ورزشکار گرفته تا افراد معمولی در مراسمات رسمی است.  کفشی زیبا، ظاهری پر قدرت، و البته مدل های گوناگون برای تمامی سلیقه ها از مرد تا زن.

تاریخچه بوت های رسمی

قدمت این مدل کفش به عصر ویکتوریا بر می گردد، زمانی که مردها گزینه های محدودی برای انتخاب کفش و پاپوش داشتند. بوت های مجلسی خیلی سریع به یک گزینه ی قابل قبول برای پوشش رسمی روزانه بدل شدند و هنوز هم به عنوان یک جایگزین جذاب برای کفش های مجلسی استاندارد باقی مانده اند.

نحوه تشخیص Dress Boot (نیم بوت ها)

قسمت پایینی این کفش ها تقریبا شبیه به آکسفورد هاست. پس ویژگی هایی یک آکسفورد را در خود به همراه دارند. تنها تفاوت در ساقه های آن هاست که ساقه ها بلندتر هستند. و در واقع کفش ساق دار البته با ساق متوسط محسوب می شوند. این بوت کوتاه بند دار می تواند در طول درزها و روی پنجه، ترک هایی داشته باشد. این کفش به شکل هشترک و با اشکال و مدل های گوناگون یافت می شوند.

ست کردن نیم بوت با لباس

چه زمانی یک جفت بوت می تواند به اندازه ی کافی برای پوشیده شدن با کت و شلوار پر زرق و برق و متناسب باشد؟ این بوت باید براق باشد، خیلی بزرگ نباشد، بندهای نازکی داشته باشد، و زیره ی آن باید بوت را به عنوان یک کفش مجلسی ساق دار متمایز کند. زیره های عاج دار و زیره های پوتین های نظامی از این قاعده مستثنا هستند.

به صورت ذاتی نیم بوت ها کمی بزرگ تر از کفش ها معمولی هستند ولی دقت کنید که سایز پا بودن و خیلی بزرگ نبودن از مهم ترین مواردی است که باید در رابطه با پوشیدن این کفش ها رعایت کنید.  البته برخی مدل ها دارای ظاهر و طراحی بزرگ هستند که البته این مدل هم دیگر جایی در بین مدل ها و فشن شو ها ندارد.

  • اگر بوت ها از چرم ظریفی ساخته شده باشند، تا مادامی که بتوانند تیپ کت و شلواری شما را کامل کنند، می توانند در رنگ های مشکی، قهوه ای یا هر رنگ دیگری استفاده شوند.
  • از جمله ویژگی هایی نیم بوت های اینجاست که تقریبا با اکثر شلوار ها و لباس های رسمی ست می شود واز جین تا شلوار های پارچه ای و حتی کتان می توانند به کمک شما بیایند.
  • در سبک های پوشش جدید اگر کفش از نوع نیم بوت و شلوار جین باشد می توانید از یک یا دو رول برای تا زدن پایین شلوار استفاده کنید.
  • یک جفت بوت رسمی از جنس جیر پر از تناقض است مگر اینکه آن را از چشم یک متخصص مد و لباس ببینید. یک نیم بوت باید چرم باشد تا اصالت خود را حفظ کند

بوت چلسی Chelsea Boot

بوت چلسی یا چکمه های چلسی بسیار شبیه به نیم بوت هاست با این تفاوت که عموما ظاهری یکپارچه تر و ساده تر دارند. مهم ترین شاخصه بوت های چلسی بدون بند بودن آن هاست.

تاریخچه بوت های چلسی

بوت چلسی از انگلستان و در دوره ی ویکتوریا سرچشمه گرفته است، همان موقعی که کفاش مخصوص ملکه، جی. اسپارکس هال، دائما این مدل بوت را می ساخته. این بوت ها عملاً به یک جایگزین برای بوت های سفت و انعطاف ناپذیر ویکتوریایی که در آن دوره باب بودند، تبدیل شدند و به سرعت توسط اسب سواران پذیرفته شدند.

بوت چلسی یک احیای دائمی و قدرتمند را در دهه ی 1960 تجربه کرد، یعنی همان زمانی که تیم بیتلز آن را به عنوان بخش از مد بریتانیایی پوشیدند.

نحوه تشخیص و شناسایی بوت های چلسی

این نیم بوت ها دارای پنجه ی گرد و پاشنه ی کوتاه هستند و در طرفین پشت‌بندهای قابل انعطاف و خاصیت کشسانی دارند. شخص به راحتی می تواند این کفش ها را بپوشد و در بیاورد. در واقع، نبودن بند به داشتن ظاهر ساده و تمیز و راحتی استفاده ی از آن کمک می کند. ظاهر یکپارچه و بدون بند بودن را مهم ترین ویژگی های این نوع از کفش ها می توان بر شمارد.

در نمونه های پر زرق و برق تر، زیر پنجه و کناره ها از یک چرم یک تکه ساخته می شوند که این کار با ایجاد حداقل درزهای ممکن، یک ظاهر مرتب، زیبا و یکپارچه برای کفش ایجاد می کند.

ست کردن بوت های چلسی

کفش چلسی کلاسیک تزئینات و منگوله های تزئینی ندارد. وجود این سادگی آنها را در طبقه ی مجزایی قرار می دهد: شلوارهای جینی که رو به بالا رفته اند و کت و شلوارهای سنتی که یک لبه گرفته اند با این کفش ها جور در می آیند. اگر بوت چلسی جیر خریدید آن را با یک تیپ معمولی و غیر رسمی بپوشید.

بوت چوکا Chukka

بوت بند داری که در هر طرف فقط دو تا سه روزنه برای بند دارد.  در واقع تفاوتشان با نیم بوت های رسمی در تعداد سوراخ های بند است که در این مدل تنها دو یا نهایتا سه سوراخ بند وجود دارد. این موارد را شما کاربران می توانید در تصویر مشاهده کنید.

تایخچه بوت های چوکا Chukka

بوت چوکا از تعریفی در ورزش چوگان به نام “چوکا” پدید آمده است. چوکا یک بخش 7 دقیقه ای است که یک واحد زمانی برای سنجش مسابقات چوگان در نظر گرفته شده است. هر مسابقه از چهار، شش، یا هشت چوکا تشکیل شده است. برخی می گویند چوکاها به بوت های کوتاهی که توسط بازیکنان چوگان پوشیده می شود شبیه است. همچنین برخی از افراد می گویند کفش های چوکا قرار است یک کفش راحت برای بازیکنان بعد از سابقه ی چوگان باشد- مثل کفش های راحتی که موج سوارها پس از موج سواری به پا می کنند.

نحوه تشخیص کفش های چوکا

چوکاها نیم بوت هایی هستند که ارتفاعشان تا قوزک پا می رسد. نبود روزنه های زیاد و ساق های کوتاه یک تناسب راحت را ایجاد می کند که در عین حال شکل پاچه های شلوار را خراب نمی کند. کفش های چوکا پنجه های گرد، کوک های کم و بندهای بازی (شبیه به کفش دربی) دارند. اصولا از جیر نرم ساخته می شده اند اما امروزه نمونه های زیادی وجود دارند که می توان از آن بین انتخاب کرد. دیزرت بوت یک نمونه ی غیر رسمی تر و با زیره ی نرم از همین نوع بوت هستند.

ست کردن کفش های چوکا

از نظر رسمیت این مدل کفش نسبت به موارد قبل از درچه پایین تری قرار دارد و تقریبا می توان برای مجالس معمولی و روزانه از این نوع کفش استفاده کرد. کفش چوکا برای مکان های رسمی مناسب نیست، اما یک جفت کفش چوکا که از چرم بسیار با کیفیت ساخته شده باشد می تواند با یک تیپ نسبتا غیر رسمی هماهنگ شود. هم کفش چوکا و هم دیزرت بوت برای موقعیت های نیمه رسمی مستثناء هستند.

کفش پامپ Opera Pump

رسمی ترین نوع کفش های مجلسی هستند. شاید تقریبا این مدل های کفش را در رسمی ترین مجالس افراد معمول جامعه نبینید و بیش تری افرادی که دارای جیاگاه قدرتمندی هستند از این نوع کفش ها بهره ببرند. این کفس هم برای مردان و هم بانوان استفاده می شود.

تاریخچه کفش های پامپ

 کفش پامپ که در طول دوره ی ویکتوریا پرطرفدار بود، برای لباس های مهمانی یکی از ملزومات محسوب می شد. مردان این کفش ها را همراه با جوراب های ساق بلند و نیم شلوار اوپرا برای شرکت در اوپرا، رقص و دیگر رویدادهای رسمی به تن می کردند.

تشخیص کفش های پامپ

پامپ ها کفش های مجلسی راحتی هستند. اصولا از چرم براق درست می شوند و با یک پاپیون پارچه ای زینت می شوند.

ست کردن کفش های پامپ

اگرچه این کفش ها امروزه خیلی هم باب نیستند اما گاهی پوشیدن آنها یک ظاهر فوق رسمی برای یک رویداد کاملا رسمی ایجاد می کند. اگر فردی باشید که در چند و چون مد روز قرار دارید می توانید این کفش ها را با یک دست کت و شلوار کاملا رسمی در یک مهمانی شبانه ی خیلی شیک به پا کنید.

مدل پنجه ی کفش های مجلسی

وقتی می خواهید پول زیادی را صرف خرید کفش کنید به جزئیات دقت کنید و به یک قانون طلایی شما کاربران هاو کن یو همیشه متعهد بمانید:” پنجه ی کفش مجلسی تان باید گرد باشد و نباید گوشه دار یا نوک تیز باشد” پوشیدن کفش های نوک تیز یا مربعی زمان خودش را دارد و پوشیدن آنها به عنوان کفش مجلسی مناسب نیست.

پنجه ی ساده

کفش هایی با پنجه ی صاف به همان سادگی که به نظر می رسد است. زیر پنجه ساده و بدون تزئین است و چیزی که در نهایت به نظر می رسد یک چیز ساده و بی تکلف است.

پنجه ی کلاه دار

پنجه ی کلاهی دارای یک خط کوک در طول زیر پنجه اس که پنجه را کلاهدار می کند. در اکثر موارد، یک تکه ی مجزا روی زیر پنجه دوخته می شود. اما گاهی این کلاه با یک کوک تزئینی روی یک بخش یکپارچه حاصل می شود.

پنجه ی پیش بندی/ دوتکه

پنجه ی دوتایی که با عنوان پنجه ی پیش بندی هم شناخته می شود دارای درزی است که از میانه ی پنجه شروع می شود و دور تا دور کفش ادامه می یابد و به میانه ی پاشنه ختم می شود. این مدل پنجه بیشتر در کفش های غیر رسمی رواج دارد.

مدالیون

مدل مدالیون پنجه ی ساده ای است که با نشانه هایی از چرم نقش دار در روی پنجه.

پنجه هشترک

این مدل یک کلاهک منحنی در میانه ی پنجه دارد. این پنجه ها اغلب دارای چرم های طرح داری در وسط پنجه و در طول درز کلاه است.

چرم طرح دار

همه ی مدل های کفش های مجلسی می توانند چرم طرح دار داشته باشند. چرم طرح دار به سوراخ ها و کنگره های تزئینی در الگوهای مختلف اشاره دارد.

این سوراخ ها در قدیم به این منظور ایجاد می شده اند که اجازه دهند آبی که هنگام عبور از مناطق خیس وارد کفش شده بتواند از آن خارج شود. چرم های طرح دار بیشتر در کفش های آکسفورد، دربی، و مونک استراپ و در چهار مدل مختلف در قسمت کلاه دیده می شود: کاملا طرح دار، طرح طولی، طرح نیمه، و طرح در طرفین.

طرح دار کامل/ wingtip

این مدل کلاهک های منحنی شکل در اطراف قسمت بیرونی پنجه را شامل می شود.

نیمه طرح دار

این مدل دارای طرح در اطراف درز کلاه پنجه و همچنین طرح های تزئینی در وسط پنجه می باشد. این مدل نسبت به مدل کاملا طرح دار تناسب بیشتری دارد.

طرح در طرفین

این مدل که بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده دارای طرح های تزئینی در طول درز کلاه پنجه، بدون وجود هیچ گونه تزئینی در مرکز کلاه است.

طرح های طولی

این مدل در کفش های دربی رایج ترین مدل است. طرح کفش که از کلاه شروع می شود در طول طرفین کفش ادامه دارد تا به درز میانی در پشت کفش ختم شود.

انتخاب کفش مناسب رسمی

یک جفت کفش مجلسی خوش ساخت و عالی جزء دارایی های واجب محسوب می شود. یک جفت کفش مجلسی که ماهرانه دوخته شده است را انتخاب کنید و انتخابتان را هوشمندانه انجام دهید.

به طور ایده آل انتخاب شما سبک شخصیتی تان را نشان می دهد و معمولا با لباس هایی که می پوشید هماهنگ می شود. شما می توانید با استفاده از مدل متنوع بستن بند کفش یا استفاده از بندهای رنگی استایل کفش هایتان را منحصر به فرد کنید.

جمع بندی هاو کن یو

 هر کسی توانایی این را ندارد که پول زیادی را صرف خرید کفش مجلسی کند. این را در نظر بگیرید که قرار است چند وقت یک بار این کفش ها را بپوشید و کجا می خواهید آن ها را بپوشید. اگر فقط می خواهید این کفش ها را در مجالس عروسی، خاکسپاری و غیره بپوشید لازم نیست به خاطرش بانک بزنید. اما اگر کفش مجلسی بخشی از لباس روزمره تان است، پیشنهاد می کنیم کمی بیشتر چیزی که مدنظرتان است برایشان پول خرج کنید. کسی که برای تأثیرگذاری روی دیگران لباسی را به تن می کند باید به اندازه ی کسی که به راحتی از عهده ی خرید آن بر می آید برای خرید آن لباس هزینه کند. خرید یک جفت کفش مجلسی خوش دوخت را به عنوان یک سرمایه گذاری کوچک در نظر بگیرید.