چگونه مجدد ورزش را شروع کنیم؟ چگونه می توانیم انگیزه لازم برای شروع تمرین های ورزشی را مجدد در خود به وجود بیاوریم؟  آیا می خواهید مجددا ورزش و تمرینات ورزشی را شروع کنید ولی هر بار قادر به انجام این کار نیستید؟ با ما همراه باشید تا تمامی مواردی که باعث می شوند مجدد شما تمرینات ورزشی و ورزش کردن را از سر بگیرید به شما آموزش بدهیم

 دو ماه از آخرین باری که داخل باشگاه، منزل ، پارک و … که برای ورزش کردن سپری کرده اید گذشته است. یا  با یک مشکل سلامتی برای مدتی دست و پنج نرم کرده اید ، بحران های خانوادگی داشته اید، اضافه کاری های سرکار، به اتمام رساندن تکالیف مدرسه و … همه موانعی بوده اند تا  جلوی ورزش کردن تان را بگیرند. یا شاید اصلا تا به حال هیچ اقدامی برای ورزش کردن انجام نداده اید. الان سوال اینست: چگونه ورزش آغاز کنیم؟

گاها مشاهده شده است که فرد علیرغم برنامه ریزی، ما ه هاست که قرار است اولین جلسه ورزش خود را شروع کند ولی هنوز به نتیجه نرسده است. اما چاره چیست؟ مشکل کجاست؟

زمانی که ورزش کردن برای شما عادت شود، به یک اتفاق خودکار تبدیل می شود. شما فقط به باشگاه می روید، بدون اینکه فشاری رویتان باشد. حتی نیاز به برنامه ریزی و آزاد کردن زمان ندارد چرا که یک برنامه روزانه است. همچوم غذا خوردن. اما بعد از یک یا دو ماه یا شاید حتی یکسال استراحت کردن و دوری از ورزش، ممکن است آغاز مجدد تمرین کردن سخت باشد.
اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید و مدت هاست قصد آغاز مجدد ورزش را دارید و هنوز موفق نشده اید روش ها و راهکار هایی برای شما ارائه می شود تا مجدد بتوانید این عادت افراد سلامت و موفق را در پیش بگیرید.

چگونه بر روی هدف یا چیزی که می خواهیم تمرکز کنیم؟

عادت خوب خود را ترک نکنید


آسان ترین را برای نگاه داشتن روال، مسلما متوقف نکردن آن است. از وقفه طولانی در تمرین، پارک رفتن، باشگاه رفتن اجتناب کنید که دوباره ایجاد کردن همان عادت زحمات زیادی می طلبد. ممکن است این توصیه برای تعدادی از افراد بسیار دیر باشد. اما اگر شما عادت منظمی از تمرین کردن دارید، با ظاهر شدن دردسری کوچک زندگی آن را کنار نگذارید. سعی کنید شبکه های اجتماعی مرتبط، افراد ورزشکار و اخبار مرتبط با ورزش و سلامت را در برنامه های خود قرار دهید تا رابطه شما با ورزش قطع نشود و مجدد بتوانید در سریع ترین زمان به ورزش کردن برگردید. از دست ندادن انگیزه در این بازه زمانی مهم ترین اتفاق است.

پاداش ها کم کم دیده می شوند

وودی آلن بازیگر ، نویسنده و کارگردان بزرگ سینمای جهان، یک بار گفت که نیمی از زندگی نمایش است. چرا که از این کار لذت می برد و زندگیش جذاب تر می شود. شما قرار نیست نیمی از زندگیتان ورزش باشد ولی باید از آن لذت ببرید و ورزش کردن را یک رفع مسئولیت ندانید. می توانید این اشتیاق را با مراقب بودن درباره وزن و میزان چربی هایی که در هنگام دویدن یا در حال تمرین کردن روی تخته شنا کم می شود ایجاد کنید. می توانید پاداش کار خود را بر روی تناسب اندام خودتان مشاهده کنید و حتی می تواند از اعتماد به نفس، سر زندگی و نشاطی که از این کار به دست می آورید لذت ببرید. مهم اینجاست که درک کنید و بدانید که ورزش کردن پاداش دارد و این پاداش هم اصلا کم ارزش نیست.

برای ۳۰ روز متعهد شوید


برای خود تعهدی ایجاد کنید که هر روز برای یک ماه به باشگاه، پارک و … بروید یا حداقل در منزل ورزش کنید (حتی برای ۲۰ دقیقه). این تعهد در طول زمان عادت تمرینی را برایتان استحکام خواهد بخشید. سعی کنید در این زمینه سخت گیر باشید و با برنامه ریزی روزانه مرتب ورزش کردن را در برنامه خود بگنجانید. شرایط را در این سی روز مهیا کنید و مراقب باشید که خیلی از این هدف فاصله نگیرید.

مشکلات را تسهیل کنید


بهانه ها برای ورزش نکردن فراوان هستند ولی برخی از آن ها واقعا یک مشکل اساسی و جدی به حساب می آیند. گاهی هزینه زیاد، انگیزه را از بین می برد، گاهی مسافت و فاصله دور از محل ها ورزش و باشگاه، گاهی روابط اجتماعی شما در سالن های ورزشی  و ترس از حضور در این محل ها. از طرف دیگر هم اگر شما در باشگاه لذت نمی برید، ادامه داده به این کار به عنوان یک عادت سخت خواهد بود.

به هر حال مشکلات و موانعی در این مسیر بر سر راه شما قرار دارنند ولی همگی قابل حل هستند. کافیست بخواهید و برای آن برنامه ریزی کنید.

اگر هزینه ها سنگین است می تواند به سالن های تمرین ارزان قیمت تر بروید و یا برنامه ریزی مالی برای آن داشته باشید تا طی یک ماه بدون دغدغه هزینه ها را پرداخت کنید. در صورت در دسترس نبودن سالن ها تمرین گزینه های بعدی که پارک ها و گروه های ورزشی عمومی است را تست کنید و اگر باز به نتیجه نرسیدید گزینه بعدی داخل خانه است.  کافیست بخواهید. مشکلات را شناسایی کنید و برای رفع موانع اقدام کنید.

چگونه از تردمیل استفاده کنیم؟ راهنمای استفاده صحیح از تردمیل

برنامه ورزشی خود را برای ساعات مناسب برنامه ریزی کنید

زمان تمرین ورزشی خود را در زمانی قرار ندهید که به سادگی با وقوع یک امر مهم تر نادیده گرفته شود. بعد از زمان کار یا اولین کار در شروع صبح بهترین زمان برای برنامه ریزی تمرین ورزشی بهترین زمان است. سعی کنید تایمی را برای تمرین کردن انتخاب کنید که احتمال درگیر شدن با سایر کار ها در آن وجود ندارد. مثلا انتخاب ساعتی همچون ساعت 22 برای تمرین کردن به راحتی با مهمانی ها و دورهمی های دوستانه و خانوادگی تداخل پیدا خواهد کرد.

قبل تر در هاو کن یو در رابطه با اینکه چکونه می توانید برنامه و پلن برای کار های روزانه داشته باشید صحبت کردیم که می توانید در سایت سرچ و مطالعه کنید.

زمانی که در ابتدای شکل گیری این عادت هستید ،زمان نهار ورزش کردن به سادگی قابل کنسل شدن است .

یک رفیق یا رقیب ورزشی انتخاب کنید


دوستی را انتخاب کنید که در ورزشگاه به شما بپیوندد. داشتن یک جنبه اجتماعی در کنار تمرین می تواند تعهد شما به عادت ورزش کردن را ترقی دهد. وجود این فرد در کنار شما انگیزه و البته نظم بیشتری به برنامه های ورزشی می دهد و همچنین رقابتی هم که در این بین شکل می گیرد کار را برای ادامه دادن منظم ورزش راحت تر می کند.

در تقویم خود ضربدر بزنید

یکی از ورزش های معروف در دوران نوجوانی  عادت زدن ضربدر در تقویمش بر روزهایی که به باشگاه نمی رود داشت. مزیت های مختلفی برای این کار قابل بیان است و مهم ترینش حس منفی است که برای دریافت هر ضربدر در شما ایجاد می شود. داشتن عادت ضربدر زدن در تقویم راه آسانی است تا خود را تشویق کنید.

مدیریت داشته باشید

اگر به تازگی ورزش را شروع کرده اید، بعد از هر تمرینی که به اتمام رساندید، از خودتان سوال کنید که از کدام قسمت از تمرین لذت برده اید و از کدام قسمت لذت نبرده اید. به عنوان یک قانون، جنبه های لذتمند تمرین شما تمام می شوند و از مابقی هم اجتناب خواهد شد.

اگر هنوز تمرین را شروع نکرده اید در پایان هر روزی که وقفه می اندازید از خود بپرسید که دلیل اقدام نکردن چه بود و آن را در دفتر برنامه ریزیتان یادداشت کنید.

با تمرکز بر اینکه چگونه می توانید تمرین خود را لذتمند تر کنید  می توانید اطمینان حاصل کنید که شما به باشگاه رفتن ادامه خواهید داد.

نظمی برای رفتن به باشگاه برقرار کنید

نظم رفتن به باشگاه باید به میزانی قدرت داشته باشد که یک عادت مستحکم شود. این بدین معنی است زمانی از روز، مکان و یا هرنشانه ای بصورت خودکار باعث شود کیف خود را روی شانه بیندازید و به سمت باشگاه بیرون بزنید. اگر زمان باشگاه رفتن شما کاملا شانسی انتخاب می شود از این عمل یک عادت منظم ساختن کار سختی خواهد بود.

از مزیت ها  و سود های ورزش آگاه باشید

وقتی اضطراب دارید چه کاری می کنید؟ احتمالاتی وجود دارد که ممکن است مفید نباشند اما تمرین کردن می تواند راه بسیار خوبی برای رها شدن از دست استرس  و آزاد سازی اندورفین باشد که حال روحی شما را نیز بهبود می بخشد. دفعه بعدی که احساس استرس یا خستگی کردید یک تمرین که از آن لذت می برید را امتحان کنید. زمانی که رهایی از استرس به ورزش پیوند می خورد راه آسانی است که این عادت را حتی بعد از مدت زمان طولانی که از ترک آن گذشته دوباره از سر بگیرید.

۱۴ نکته کلیدی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم

تناسب اندام خود را اندازه گیری کنید

عدد وزن همیشه بهترین عدد برای ارزیابی تناسب اندام نیست. افزایش در ماهیچه می تواند کاهش چربی را خنثی کند بنابراین حتی در صورتی که بدنتان تغییری داشته باشد عدد وزنی آن را نشان نخواهد داد. اما پیشرفت های زیبایی و تناسب اندام می تواند راه بسیار خوبی برای تشویق شما باشد. اعداد ساده ای را ثبت کنید. اعدادی مثل تعداد دازنشست ها، بشین پاشوها و سرعتی که می توانید بدوید. همگی ایجاد انگیزه می کنند. سعی کنید بر اعداد خود غلبه کنید.

 

ابتدا عادت را بسازید، سپس وسایل ورزشی بخرید

داشتن وسایل زیبای ورزشی عادت ورزش کردن را خلق نمی کند. برعکس برخی افراد هنوز باور دارند که با خریدن وسایل ورزشی هزار دلاری می توانند این عدم فعالیت ورزشی خود را جبران کنند. جبران نخواهد شد!! در ابتدا تلاش کنید که عادت ورزشی خود را بسازید تنها مدتی پس از آن می توانید در فکر داشتن ورزشگاه شخصی خود باشید.

چگونه سلامت بدن را بررسی کنیم ؟ ( تست سلامت عمومی در خانه)

نقاط ضعف خود را شناسایی  کنید

اگر جا ماندن از قطار تمرین کردن برای شما یک عادت معمول است تلاش کنید بفهمید چرا این اتفاق می افتد؟ آیا علت آن کمبود وقت است؟ آیا احساس خود کم بینی در باشگاه می کنید؟ آیا علت آن کمبود دانش چگونه تمرین کردن است؟ به محض اینکه بتوانید نقاط ضعف خود را تشخیص دهید می توانید قدم هایی به سمت بهبود موقعیت بردارید.

کوچک شروع کنید

تلاش برای دویدن ۱۵ مایل در شروع تمرین ورزشی شما راه خوبی برای ساختن عادت ورزش کردن نیست. در هفته های اول ساختن این عادت کمتر از ظرفیت خود تمرین کنید.در غیر اینصورت شما احتمالا بعد از یک تمرین بی رحمانه توانایی خود را خود را از ادامه دادن خواهید ترساند.

برای خودتان به باشگاه بروید نه اینکه دیگران را تحت تاثیر قرار دهید
رفتن به باشگاه تنها با هدف از لحاظ ظاهری خوب به نظر رسیدن مثل شروع کردن یک کار تجاری تنها برای پول درآوردن است. اما اگر شما به باشگاه می روید تا خودتان را تشویق کنید، انرژی و زمان خوبی به  دست آورید در اینصورت شما به این هدف ادامه خواهید داد حتی اگر نتایج دیر خودشان را نشان دهند.