میخواهید برای مهاجرت و سفر خارج از کشور آماده شوید؟ احتمالا شما هم دغدغه هایی با اسم هایی همچون دوری، تفاوت های فرهنگی، غربت و از این دست مشکلات که معمولا برای افرادی که برای مهاجرت به خارج از کشور اقدام میکنند رو به رو شده اید.  در این مقاله از هاو کن یو برای شما نکات مهمی که برای آمادگی مهارجت به خارج از کشور باید فرا بگیرید را مهیا کرده ایم. با هاو کن یو همراه باشید.

  آیا تا به حال به مهاجرت فکر کرده اید؟ اگر آری و اگر مهاجرت و ریشه دواندن در کشوری دیگر، در برنامه و اهدافتان قرار دارد حتما می فهمید که در میان شور و شوق شیرین این کار، ناخودآگاه به دلهره و اضطرابی غریب دچار شدن چه مزه ای دارد.

شاید دیگر خانواده تان را نبینید؛ و شاید هم در همان ماه های اول، حتی با وجود اینکه همه چیز خوب به نظر می رسد، حاضر باشید تمام دنیا را بدهید تا بار دیگر عطر غذای مادرتان را با تمام وجود استنشاق کنید. برای همین، در این مقاله در نظر داریم شش راه برای فائق آمدن بر این احساسات تلخ به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد

بدون شک، فارغ از شخصیت ، تفکر و نوع برخوردتان با ترک وطن مهاجرت تاثیر قابل توجهی بر سلامت ذهن و احساسات شما خواهد داشت. حتما باید با این تصور بار و بندیل خود را ببندید که به زودی عمیقا دلتنگ خانه و محله ی خود خواهید شد.

احتمالا توازن و عادت های  کار و زندگی تان به هم خواهد خورد. ضعف در زبان کشور مقصد هم مشکلات را دو چندان خواهد کرد و به تنهایی و غریبی تان خواهد افزود. اما نگران نباشید. در طول سالیان دراز، آدم ها از خانه و کاشانه خود دل کنده اند و راهی کشورهای دیگر شده اند و آب هم از آسیب نه تنها تکان نخورده بلکه زندگی نسبتا خوبی برای خود دست و پا کرده اند که در جایی که قبلا بوده اند شاید تصور آن هم از ذهنشان خطور نکرده بود.

مهاجرت مزایایی در بر دارد اما از سوی دیگر باید حاضر بود بار تنهایی، استرس و دوری از خانواده و آشنایان را تحمل کرد. البته اگر در کشور مقصد دوست و خانواده دارید که هیچ مشکل خاصی از این لحاظ در انتظارتان نخواهد بود. حالا شما کاربران هاو کن یو که به دنبال مهاجرت و ترک کشور هستید، بیایید با شش راه برای تسهیل فرایند مهاجرت آشنا شویم.

تا می توانید تحقیق کنید

به نظر ما مهاجرت از تصمیم برای ازدواج هم مهمتر است. نباید بی حساب و کتاب وارد این امر شد. به کدام کشور می خواهید بروید؟ چه شناختی نسبت به آن کشور دارید؟ منظور از شناخت این نیست که زبان آن کشور چیست و در کجای کره ی جغرافیا واقع شده است. بلکه باید نسبت به فرهنگ مردمان آن دیار و سیستم کار و مسکن و …  در آن کشور آشنایی کامل پیدا کنید.

مهم ترین مساله ای که شما به عنوان یک مهاجر باید آن را برای ورود به کشور مورد نظرتان مد نظر بگیرید یک چیز است: مسکن و بعد در کنار آن منبع درآمد است. گوشه ی خیابان که نمی خواهید بخوابید. هتل هم طبیعتا بودجه ی سنگینی می طلبد.

حالا که فهمیدید کجا می خواهید اسکان کنید باید اطلاعات جامعی در رابطه با نحوه استفاده و اجاره از خانه و البته نوع امکانات آنان به دست بیاورید؟ آیا محله ی امنی است یا سر شب که شد نمی توانید پایتان را بیرون بگذارید؟ دسترسی شما به مغازه ها، سرویس های حمل و نقل و .. چگونه است.

بنابراین تا می توانید باید در مورد بازار مسکن محل زندگی جدید،  حمل و نقل عمومی و سیستم سلامت و … تحقیقات کافی انجام دهید تا راحت تر بتوانید زندگی جدید خود را شروع کنید.

همچنین بهتر است نسبت به تفاوت های فرهنگی اطلاعات خوب و کافی داشته باشید. اینگونه انتظارات واقع بینانه ای را از آدم ها خواهید داشت و اگر در کشور قبلی آدم ها حرف خود را در لفافه می زدند و تعارف داشتند، خواهید دانست که در وطن جدیدتان آدم ها رک و روراست و صادقانه حرف می زنند. آنگاه تردیدی نسبت برقراری ارتباط با دیگران و دوست پیدا کردن نخواهید داشت.

در رابطه با آداب معاشرت محله، قوانین و باید ها و نباید های آن کشور در شرایط مختلف، نحوه لباس پوشیدن و … اطلاعات جامعی کسب کنید.

یک سفر توریستی به آن کشور داشته باشید

اگر زمان و پول کافی در اختیار دارید، بهتر است قبل از اینکه مهاجرت به آن کشور را عملی کنید، یک سفر توریستی و تفریحی به آنجا داشته باشید تا درک واقع بینانه تری نسبت به زندگی در آنجا داشته باشید. اینگونه هم شرایط و آب و هوا را لمس خواهید کرد و هم خواهید دانست که مثلا نحوه خرید و اداب و رسوم و … از چه قرار است.

اگر این مسایل را از قبل بدانید بهتر خواهید توانست خود را در آنجا با شرایط تطبیق دهید. شاید هم اصلا با سفر توریستی از آنجا خوشتان نیامد و منصرف شدید. با انجام یک سفر توریستی کار را برای خودتان راحت تر می کنید و مثلا اگر به بانک بروید و بپرسید نحوه ی افتتاح حساب چگونه است خیلی کار برایتان راحت تر خواهد شد. همچنین، می توانید محلات مختلف را بررسی کنید و امن ترین و مهمان نوازترین آنها را خود و خانواده تان انتخاب کنید. همچنین می توانید جای اسکان خود را هم حین سفر توریستی مشخص کنید و با تماس با دلالان ملک و موجران خانه ای را برای خود در نظر بگیرید.

به کشور مبدا برگردید

گرچه تحقیق و مشخص کردن چیزهایی از قبیل ویزا، شغل، مسکن و حساب بانکی استرس زیادی را از شما دور نگه می دارد اما درمان دلتنگی نیست. البته هر مهاجرت و یا مهاجری لزوما دلش برای کشور قبلی تنگ نمی شود، اما معمولا حس دلتنگی نسبت به محله و شهر و خانواده و فامیل در فرد مهاجر به وجود می آید.

بنابراین وقتی مهاجرت کردید، با خود مشخص کنید که ظرف شش ماه تا یک سال بعد حتما یک سفر به کشور قبلی خواهید داشت و با فامیل خود دیداری تازه خواهید کرد. اینگونه خیالتان راحت خواهد بود و مثلا به امید چشیدن غذای مادر ماه های تنهایی و دلتنگی را طی خواهید نمود. یک سفر یکی دو هفته ای کافی خواهد بود تا هم خودتان و هم خانواده تان از بار سنگین دوری بکاهید.

با مهاجران و بومی ها حرف بزنید

سعی کنید با کسی که در وطن جدیدتان زندگی می کند دوست شده و حرف بزنید. با اینکه جست و جوی اینترنتی کار خوبی است اما هیچ چیز مثل این نمی شود که از نزدیک کسی را پیدا کنید که در آن کشور و شهر زندگی می کند و از چند و چون همه چیز با خبر است. این افراد با پاسخ دادن به سوالات شما و آشنا کردنتان با کارفرمایان و موجران از استرس شما می کاهند. همچنین می توانند اطلاعاتی در مورد رویدادهایی که ظرف چند هفته ی ورودتان در کشور جدیدتان به وقوع می پیوندد با شما حرف بزنند.

این راه بسیار خوبی برای کسب اطلاعات در مورد فرهنگ و رسوم وطن جدید خواهد بود. اما با چه کسی باید حرف بزنید؟ یک نفر که در آنجا زندگی می کند بهترین گزینه است. از پیشخدمت رستوران گرفته تا راننده تاکسی و فروشنده مغازه. اگر هم نتوانستید با این افراد حرف بزنید کارفرای شما می تواند شما را با همکاران آینده تان آشنا کند و یا اگر مسکن خود را مشخص کرده اید می توانید در این رابطه با هم اتاقی هایتان هم حرف بزنید.

برنامه مشخصی داشته باشید

با طرح یک برنامه روزانه مشخص و مرتب سریع تر می توانید در کشور جدید جا بیفتید. شاید صبح ها بخواهید به باشگاه بروید و عصرها هم کلاس زبان داشته باشید و یا به گروه جدیدی بپیوندید و مهارتی را یاد بگیرید. با برنامه ریزی برای انجام همه ی این کارها حتی قبل از مهاجرت خواهید داشت که از هر روز چه انتظاری باید داشته باشید و بار دیگر از استرس هفته های نخست مهاجرت خواهد کاست.

اگر به طور فعال برنامه ریزی کنید تا کارهای معینی را انجام دهید و سرگرمی های خاصی را داشته باشید مطمئن خواهید بود که به همه ی آنها خواهید رسید. مهاجرت و زندگی مهاجر می تواند بسیار طاقت فرسا باشد (مخصوصا اوایل مهاجرت) و به راحتی می توان در انرژی کم آورد و به دام غم و اندوه افتاد. با برنامه ریزی برای جلسات و رویدادها خود را از این دام دور نگه خواهید داشت و گرفتار غم غربت نخواهید شد.

خانواده تان را دعوت کنید

حالا که تقریبا با شرایط خود را وفق داده اید بد نیست خانواده تان و یا حتی دوستانتان را هم دعوت کنید. با اینکار ته دلتان قرص خواهد بود که به زودی چشمتان به خانواده عزیزتان روشن خواهد شد. علاوه بر این، وقتی بدانید که خانواده تان یکی دو هفته ای را با شما خواهند گذراند روزها برایتان طعم دیگری خواهند داشت.

برنامه ریزی کنید و ببینید با آنها چه کارهایی می توانید انجام دهید و کجاهای وطن جدیدتان را به آنها نشان خواهید داد. آنها را به رستوران ها و پاک ها و موزه ها ببرید. اینگونه، خانواده و دوستانتان می دانند که با اینکه ممکن است هزاران مایل با آنها فاصله داشته باشید اما هنوز به یادشان هستید. با اینکه در کشور جدید حتما دوست پیدا خواهید کرد اما نگه داشتن دوستان قدیمی برای سلامت روح و روانتان هم مفید است بنابراین هر کار که از دستتان بر می آید برای فامیل و خاواده و دوستانتان انجام دهید.