کفش پاشنه بلند که در قرن ۱۶ میلادی پا به عرصه جهان گذاشت، در ابتدا تنها دلیلی برای بلندقد تر نشان دادن نجیب زادگان بود. اما حالا کمتر خانم یا دختری پیدا میشود که حداقل یک جفت کفش پاشنه بلند در خانه نداشته باشد. با توجه به افزایش محبوبیت آنها در طول سالیان اخیر، بسیاری از خانم ها از این کفش ها در محل کار یا حتی انجام کار های روزانه استفاده میکنند. پاشنه های بلند تر از مقدار معمول در صورتی که به درستی از آن استفاده نشود ضررات و مشکلات فراوانی را به وجود می آورند. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا روش های مراقبت از پا قبل، حین و بعد از پوشیدن کفش های پاشنه بلند را بیان کنیم تا علاوه بر افزایش جذابیت هنگام پوشیدن آنها، به پاهای خود آسیب نرسانید. در ادامه با ما همراه باشید.

درد باقی مانده در پاها

capture

اکثر زنان از درد ساق پا پس از پوشیدن کفش پاشنه بلند به مدت طولانی رنج میبرند. هنگامی که به طور طبیعی (بدون کفش) راه میرویم، وظیفه بالا نگهداشتن کف پا و انگشتان ما بر عهده ساق پاست. اما پس از پوشیدن آن، پاشنه پا چند سانتی متر از زمین بالاتر بوده و باعث میشود تا این فشار مداوم روی ساق پا وجود داشته باشد. اگر این درد را دارید یا حتی قصد دارید بیشتر کفش های پاشنه بلند بپوشید حتما به باشگاه بدن سازی و پیاده روی فکر کنید. روزانه زمانی را برای پیاده روی یا استفاده از تردمیل اختصاص دهید. توجه داشته باشید که در حین پیاده روی حتما از کفش مناسب با شیب و طراحی مناسب استفاده کنید. این تمرینات باعث میشود تا عضله پشتی ساق (دوقلو)‌تقویت شود.

کفش های کوچکتر زیبا تر نیستندuntitled-2-001

این جمله بار ها و بارها تکرار شده است. “کفش اندازه مناسب را برای خرید انتخاب کنید.”  میتوان گفت بزرگترین دلیل درد پا ها پس از پوشیدن کفش های پاشنه بلند درست نبودن سایز آن است. احتمالا پیش آمده که پس از خارج کردن کفش از پا ها، متوجه میشوید که جای خط و خطوط کفش به صورت قرمز روی پای شما مانده است، یا اینکه انگشتانتان فرم کلی کفش را به خود گرفته است. اینها همه نشان دهنده کوچک بودن اندازه کفش میباشد. به یاد داشته باشید که کوچک بودن کفش اصلا دلیلی بر زیبایی آن نیست. در ضمن اگر نتوانید درست قدم بردارید، نگاه ها به سمت قدم برداشتن ناموزون شما جلب خواهد شد. به طور کلی ممکن است هزینه زیادی برای خرید کفش ایده آل خود صرف کنید. پس چه بهتر که آن را صرف خرید کفشی کنید که اندازه شماست و میتوانید به راحتی مهمانی ها و مجالس خود را با آن بگذرانید.

نکات بسیار مهمی در خصوص انتخاب کفش مناسب وجود دارد که در مقاله زیر آنها را بیان کرده ایم:

چگونه کفش خوب بخریم

نرمش های مخصوص

stretching-blog1نرمش های خاصی وجود دارد که میتوانید برای جلوگیری از بروز مشکل و درد های بعدی آنها را انجام دهید. اگر شب گذشته با کفش پاشنه بلند خود پیاده روی یا فعالیت کردید، صبح روز بعد، پیش از بلند شدن از رخت خواب سعی کنید پاهای خود را تا حد ممکن بکشید و انگشتان خود را از هم جدا کنید. این حرکت را به مدت ۲۰-۳۰ ثانیه انجام دهید تا کوفتگی های ماهیچه ای روز گذشته را از بین برده و باعث شود تا خون به تمام نقاط پا برسد. انجام حرکات یوگا هم کمک بسیاری به خون رسانی و کاهش درد در زانو و کمر میکند. تمرینات هسته ای مانند دراز و نشست، گهواره و کشش ها نیز در کاهش درد موثرند.

بالشتک بسازید

main-originalتمرکز بیشتر سازنده های کفش پاشنه بلند بیشتر بر روی زیبایی است از این رو باید توجه ویژه ای به قسمت سلامت آن داشت. پاشنه های ساخته شده توسط این شرکت ها اغلبا نازک اند و به کف پا آسیب جدی وارد میکنند. در صورتی که برنامه دارید مدت زیادی از این دست کفش ها استفاده کنید، یک بالشتک برای کف پای خود بسازید تا نیروی وارد شده بر در کل پا تقسیم شود. جنس این بالشتک بهتر است از نوع سیلیکون باشد. میتوانید با سلیقه خود با استفاده از پارچه، چسب آکواریوم و لاستیک، بالشتک مورد نظر خود را بسازید.

به پاهای خود رسیدگی کنید

img_916418947548608-1-mi6ern0q9jmbz26n9vnkd5akbl7103i20k8a05pqjkپدیکور کردن دائمی پاها، دوام آنها را در برابر فشار کفش های بلند بیشتر میکند. همچنین نگهداری ناخن های پا در حالت مناسب از گوشه کردن یا خون مرده شدن پا جلوگیری کرده و درد ناشی را کمتر مینماید. اگر زیاد از کفش های پاشنه دار استفاده میکنید، به یاد داشته باشید پاهای خود را دائما مرطوب کنید چرا که پاهای خشک در اثر فشار، سریعتر ترک خورده و باعث درد میشود.