چگونه عطر مناسب انتخاب کنیم؟ چگونه عطری برای شما مناسب است؟ ملاک های انتخاب عطر خوب چیست؟ چه نکاتی را برای انتخاب عطر و ادکلن مناسب باید مد نظر داشته باشید. در این مقاله از هاو کن یو به این سوالات پاسخ و یک راهنمای کامل برای انتخاب ادکلن و عطر مناسب شما ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برای خیلی از افراد انتخاب کردن عطر مناسب با سلیقه شان می تواند کاری گیج کننده و سخت  باشد. باید بدانید که با توجه به ویژگی های شخصیتی خود کدام یک و چه نوع عطری برای شما مناسب تر است. شما باید با این موضوع آشنا شوید که انتخاب یک ادکلن و یا عطر مناسب چگونه اتفاق می افتد. البته  با توجه به تنوع انتخاب و انواع رایحه های مختلف، قطعا راهی وجود دارد تا بدون این که زمان خیلی زیادی صرف این موضوع کنید ، بالاخره یک عطر را انتخاب نمایید..

چگونه عطر و ادکلن اصل را تشخیص دهیم؟

چگونه صحیح عطر و ادکلن بزنیم؟ (نکات و روش های عطر زدن)

با این حال، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا زمانی که برای خرید عطر اقدام میکنید کمی گزینه هایتان را محدود کرده و دیگر گمراه نشوید. بدانید که باید به سمت کدام یک بروید. از میان عطر هایی با رایحه های تلخ، تند، شیرین، یا رایحه های گرم و سرد و .. کدام یک برای شما مناسب تر است. زمانی که به خرید می روید، برای این که بتوانید  یک انتخاب آگاهانه داشته باشید و بعدا از خریدتان پشیمان نشوید عطرها را با یک دیگر مقایسه کنید.

چهارچوب خرید را مشخص کنید 


تصمیم بگیرید که تاچه مقدار پول میخواهید بپردازید

عطر ذاتا یک شیو کالای لوکس است و  تنوع قیمت آن در مارکهای مختلف میتواند بسیار تفاوت داشته باشد. برخی عطرها زیر ۲۰ هزار تومان هستند و این در حالیست که برخی دیگر صدها هزار تومان ( و حتی میلیو تومان) ارزش دارند. قبل از خرید، با خود تصمیم بگیرید که قصد دارید تا چه مقدار پول برای عطرتان هزینه کنید.

اگر عطر یا ادکلنی که میخرید یک هدیه است، هر دو آیتم وضعیت مالی و رابطه خود را با شخص دریافت کننده هدیه در نظر بگیرید. ممکن است زمانی که قصد دارید آن عطر را به همسرتان هدیه دهید، نسبت به زمانی که قصد دارید آن عطر را به شخصی که زیاد هم با او آشنایی ندارید و نزدیک نیستید هدیه دهید، بخواهید تا مبلغ بیشتری خرج کنید. به هر حال تصمیم خود و محدودیت های مالی را اعمال کنید ولی مد نظر داشته باشید که با هزینه کردن برای عطر یک امضا برای خود خریداری می کنید و شاید کمی هزینه بیشتر ارزشش را داشته باشد.

غلظت عطر  و یا ادکلن را انتخاب کنید

ماندگاری عطر و یا ادکلن از شاخصه های کیفیت آن است. با توجه به میزان ماندگاری عطر، اسامی مختلفی بر روی آن گذاشته می شود. به طور معمول، گران ترین عطرها به نسبت، از ماندگاری بالاتری نیز  برخوردارند و در عین حال عطرهای ارزان تر ماندگاری کمتری دارند و شما با توجه به نام نوشته شده بر روی شیشه عطر  قادر خواهید بود تا به نوع و غلظت آن پی ببرید.

  1. ادوکلن: eau de cologneادوکلن دارای کمترین غلظت عطر است و ماندگاری آن حدودا دو ساعت می باشد و ترکیب آن تقریبا ۳ تا ۵ درصد روغن محلول در مخلوط آب و الکل است.
  2. ادوتویلت: Eau de toilette ادوتویلت نیز اندکی بیشتر از ادوکلن غلظت دارد و ماندگاری آن سه تا چهار ساعت است و حدودا ۴ تا ۸ درصد آن روغن است.
  3. ادو پرفیوم: eau de parfum ادوپرفیوم  نیز نسبت به ادوتویلت غلظت روغن بیشتری دارد و ماندگاری آن حدودا شش ساعت است و ترکیب آن ۱۵ تا ۱۸ درصد روغن مخلوط شده با الکل است.
  4. پرفیوم: parfum ادوپرفیومی که بالاترین میزان غلظت را دارد، به سادگی پرفیوم نامیده می شود و قدرت ماندگاری آن بسیار بالا است و تمام روز میماند و حدودا ۱۵ تا ۳۰ درصد روغن ترکیب شده با الکل است.

انتخابتان را به یک خانواده یا مجموعه رایحه محدود کنید

تعیین کنید که خودتان  و یا شخصی که قرار است عطر را به او هدیه دهید به چه سبک رایحه یا بویی علاقه دارد. به طور کلی  عطرها از نظر رایحه  به چهار دسته تقسیم میشوند. البته لازم به ذکر است که بسیار از عطرها هم ترکیبی ظریف از ادقام این دسته ها  هستند. اگر می خواهید تا برای خودتان و یا شخصی عطر هدیه بخرید، دقت کنید که معمولا از چه سبک بویی استفاده می کند. اگر هم نمیدانید که خودتان به چه مدل بویی علاقه مندید نگران نباشید، قطعا زمانی که در مغازه مشغول بو کردن عطرها هستید متوجه خواهید شد که چه سبک بویی را بیشتر میپسندید.

عطرهای گرم وشیرین: بوی این دسته از عطرها همچون رایحه گل های تازه چیده شده هستند. رایحه های رایج در این دسته از گل هایی همچون رز، اسطوخدوس، میخک و شکوفه پرتقال گرفته میشود. این سبک از رایحه به دلیل شیرین بودن و زنانه بودن، در بین خانم ها بسیار محبوب است.

عطرهایی با رایحه شبیه به مرکبات و میوه ها: این دسته از عطرها بویی مشابه با بوی میوه و علی الخصوص مرکبات میدهند. نت های رایج در ساخت این عطرها معمولا از میوه هایی همچون نارنگی، گریپ فروت و لیمو ترش گرفته می شود اما گاهی هم برای این کار از برخی میوه ها شامل زردآلو، سیب و هلو نیز استفاده میشود. به طور کلی این رایحه ها شاداب و با طراوت هستند. و به صورت معمول ترکیبی هستند که شما به راحتی نمی توانید این بوی مرکبات را در آن ها تشخیص دهید.

 عطرهای مشرقی و تند و تلخ: این دسته از عطرها بویی پیچیده و مشک مانند دارند و بسیاری از آنها حاوی نت هایی با بوی ادویه جاتی از جمله بادیان خَتایی یا  همان انیسون ستاره‌ای و دارچین و وانیل هستند.

عطرهایی مدیترانه ای با بوی چوب: این عطرها بوی خاک و چوب می دهند و بسیاری از آن ها بوی ترنج، زردآلو و نعنای هندی (پچولی) نیز  میدهند.

از تجربه و نظرات دیگران کمک بگیرید

 

مهم نیست که سرکار، در قطار یا سر کلاس هستید، سعی کنید نسبت به بوی عطرهایی که اطرافیانتان استفاده می کنند هوشیار باشید. اگر بویی را احساس کردید که به نظرتان خوشایند بود، از صاحب آن بو، نام عطرش را بپرسید. شما هرگز نمتوانید بدون قدم گذاشتن داخل فروشگاه برای خودتان عطری جدید پیدا کنید. اگر از بوی عطر اطرافیانتان خوشتان نمی آید، سعی کنید تا دقیقا مشخص کنید که چه چیز از آن بو را دوست ندارید. این اطلاعات ارزشمند به شما کمک می کند که گزینه های خود را محدود کرده و راحت تر انتخاب کنید. پس سعی کنید بدین شکل کم کم اطلاعات و تجربیات خود را در بو شناسی افزایش دهید.

مهارت های خرید عطر


خریدتان را گسترش دهید

سعی نکنید که حتما با یک دور خرید حتما عطر مورد علاقه تان را پیدا کنید. هر چه بیشتر عطرها را ببویید، بینیتان بیشتر نسبت به بوها اشباع می شود. و این که بخواهید بوی چندین عطر را با هم امتحان کنید برایتان سخت تر خواهد شد. اگر دوست دارید که برای پیدا کردن عطرتان چندین و چند مدل عطر را ببویید، سعی کنید و این کار را طی چند روز انجام دهید. مطمئنا با اولین خرید و یا اولین انتخاب بهترین عطر را پیدا نخواهید کرد.

زمانی که برای خرید عطر می روید، به خودتان عطر نزنید

هنگام که قصد خرید عطر دارید به هیچ وجه به بدنتان هیچ عطری نزنید و از هیچ محصول پوستی مانند لوسیون بدن، اسپری بدن و یا حتی دئودورانت استفاده نکنید، زیرا بوی این محصولات با بوی عطری که شما آن را تست می‌کنید تداخل پیدا کرده و شما را گیج می کند. بینی و مغز شما با حضور چند بو کار بسیار سختی پیش رو دارند.

با کمک افراد دیگر به خرید بروید

برای این که تصمیم بگیرید چه عطری را انتخاب کنید، با یکی از دوستانتان به خرید بروید. علی الخصوص در شرایطی که قرار  باشد عطری که میخرید را هدیه دهید، همراه بودن با کسی که با شخص گیرنده عطر آشنایی دارد، کمک بسیار مفیدی  برای شما خواهد بود. اگر هم قصد خرید برای خودتان را دارید نیز دقت کنید که بردن دوستتان برایتان مفید خواهد بود و یا تصمیم گیریتان را سخت تر خواهد کرد.

درباره جایی که میخواهید از آن خرید کنید تحقیق کنید.

فروشگاه هایی که قصد بازدید از آن ها را دارید را به دقت انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که فروشگاهی که بدان می روید از نظر دانش فروشندگانش در سطح خوبی باشد و به مشتریانش خدمات بهتری ارایه دهد. علاوه بر این حتما دقت کنید که قیمت عطرهای فروشگاهی که انتخاب کرده اید در محدوده قیمتی که تعیین کرده اید باشد.

خیلی از فروشگاههای بزرگ وجود دارند که  دارای خدماتی عالی برای  مشتری هستند، اما محصولاتشان گران است. بوتیک های کوچک نیز بسته به اندازه شان ممکن است گران باشند و تنوع بالایی از عطر ها را نداشته باشند، اما میتوانند خدمات مشتریان و کیفیت بالایی داشته باشند.

سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که کار اصلی آن فروش عطر است. مثلا اگر به فروشگاه لباسی بروید که تعدادی هم عطر میفروشد، قطعا دامنه انتخاب کمتری خواهید داشت و دانش فروشندگان آن فروشگاه به اندازه فروشندگان فروشگاه های مخصوص فروش عطر نخواهد بود. بدانید که این وظیفه فروشنده است که هر تعداد عطر که لازم است را برای شما مهیا کنید و هر یک را هر تعداد دفعه که می خواهید ببویید.

از یک فروشنده کمک بخواهید

قطعا تا الآن باید متوجه این شده باشید که به چه رایحه ای علاقه دارید. زمانی که به فروشگاه میروید دنبال یک فروشنده بگردید و از او بخواهید که به شما کمک کند تا عطر مناسبتان را انتخاب کنید. قعطا آنها نیز از کمک به شما خوشحال میشوند و دانش آن ها کار شما را در انتخاب عطر آسانتر خواهد کرد.

مثلا میتوانید از او بخواهید تا کمکتان کند که عطری را  برای خود انتخاب کنید که نسبتا ماندگاری بالایی داشته و بوی میوه بدهد و محدوده قیمتتان را نیز به او بگویید. اگر هیچ ایده ای درباره رایحه مورد علاقه تان ندارید، از فروشنده بخواهید که از هر چهار دسته معروف از رایحه عطرها، یک عطر معروف را برایتان بیاورد تا بو کنید. اگر عطر را هدیه می دهید و طرف گیرنده هدیه را نمیشناسید، از فروشنده بخواهید که چندین عطر معروف را به شما نشان دهد و خصوصا بخواهید که از گروه عطرهایی با بوی گل و شیرین که عموما محبوب ترین دسته عطرها هستند ، چندین عطر را به شما معرفی کند.

تست کردن و انتخاب عطر


در هر اقدام خرید فقط 6 عطر را بو کنید و نه بیشتر

فقط شش عطر را تست بگیرید و بو کنید و همه عطرهای اطرافتان را بو نکنید. خودتان را محدود کنید که زمانی که برای خرید عطر به فروشگاه میروید حداکثر فقط شش عطر را بو  کنید. این روش به شما این امکان را میدهد تا بتوانید جزییات بوی هر عطر را به خوبی ارزیابی کنید و بینیتان از بو اشباع نشود. از آنجایی که با روش های قبلی ذکر شده، انتخابهایتان را محدود کرده اید دیگر احساس بویاییتان را نیز  برای بوییدن عطرهایی که مناسبتان نیست هدر نخواهید داد.

اول درب عطر را باز کنید و ببویید

وقتی میخواهید عطری را تست کنید، ابتدا آن را از شیشه اش ببویید.  با این کار متوجه خواهید شد که آیا اصلا آن عطر را دوست دارید یا خیر و اگر از بوی آن خوشتان نیاید، قطعا خوشحال خواهید شد که آن را روی خود اسپری نکرده اید. سعی کنید خیلی عمیق بو نکشید،  زیرا این کار حس بویاییتان را زودتر اشباع میکند.

عطر را بر رو کاغذ تست، اسپری کنید

اگر درب بطری عطری را استشمام و بوی آن را دوست داشتید، سپس یک کاغذ تست برداشته و مقدار کمی از آن عطر را روی آن اسپری کنید. ۱۰ ثانیه صبر کنید تا اجازه دهید ذرات عطر روی کاغذ بنشیند، سپس آن را ببویید. اگر بوی عطر را همچنان دوست داشتید، اسم عطر را روی کاغذ تست بنویسید و آن را داخل جیب یا کیف پولتان قرار دهید. با این روش می تواند بعدا آن کاغذ را بو  کنید و ماندگاری عطر را بسنجید و در عین حال  اسم آن را هم بدانید.

عطر مورد علاقه تان را بر روی پوستتان اسپری کنید

اگر واقعا عطری را دوست دارید و احساس میکنید تنها انتخاب شما است، مقداری از آن را روی مچ یا گودی پشت آرنج دستتان اسپری کنید. سپس ۱۰ ثانیه بایستید تا بوی الکل عطر بپرد و سپس به آرامی آن را بو بکشید. زمانی که عطر با پوست شما تماس برقرار میکند، بوی آن اندکی عوض میشود، بنابراین بسیار مهم است که انتخاب های نهاییتان را علاوه بر این که بر روی کاغذ تست، امتحان کرده اید بر روی پوست خود نیز امتحان کنید. بر روی هر دست بیش از یک عطر را امتحان نکنید، زیرا با این کار بوی عطرها با یک دیگر ترکیب خواهند شد و دیگر قادر به تشخیص درست نخواهید بود.

بینیتان و حس بویایی خود را تازه کنید.

حتما پس از امتحان کردن رایحه یک عطر از یک ماده خنثی مانند قهوه کمک بگیرید تا شامه تان از بوی عطرها خالی شود. بوییدن یک جسم خنثی،  باعث می شود تا حس بویاییتان تازه شود و بوی آخرین عطری که آن را تست کرده اید بیشتر در شامه تان نخواهد ماند و با بوی عطر بعدی ای که قرار است امتحان کنید تداخل پیدا نخواهد کرد.

از فروشنده تستر عطر بخواهید

اگر عطری را تست کرده اید که به آن علاقه داشتید، علاوه بر این که کاغذ تست آن عطر را باید نگه دارید از فروشنده بخواهید که در صورت داشتن تستر از آن عطر یک نمونه به شما بدهد و به او بگویید که قصد خرید آن عطر را دارید، اما میخواهید تا ۲-۳ روز صبر کنید، اکثر فروشگاه های معتبر فروش عطر، از عطرهای خود تسترهای کوچکی دارند که در صورتی که احساس کنند شما واقعا به آن عطر علاقه مند شده اید، با خوشحالی تستر آن عطر را در اختیارتان قرار میدهند.

عطرها را در کنار هم مقایسه کنید

بعد از بازدید از تمام فروشگاه های عطری  که مد نظرتان بوده اند و در نظر گرفتن چندین عطر، تمام کاغذهای تست  و یا تستر هایی که گرفته اید را برداشته و با استفاده از همان روشی که برای بوییدن عطر در فروشگاه به شما آموخته شد، آن ها را ببوید و گزینه های خود را محدود کنید تا بتوانید انتخاب نهاییتان را پیدا کنید.

یک پکیج تست بخرید

اگر این طوربه نظرتان میرسد که نمیتوانید یک  بو را انتخاب کنید، میتوانید تا از برخی فروشگاه های بزرگ یک پکیج تست بخرید. پکیج تست شامل شیشه های کوچک یا مسافرتی از چندین عطر هستند و شما می توانید هر عطر را در طول چند هفته آزمایش کنید و در نهایت یک شیشه بزرگ از عطری که بیشتر از همه دوست داشته اید را انتخاب کرده و بخرید.