چه غذا هایی برای ساخت سیکس پک نباید بخوریم؟ از مصرف چه خوراکی ها و مواد غذایی برای داشتن شکم تخت و شش تکه باید خودداری کنیم؟ درست همان طور که برای درست کردن عضلات شکمی سیکس پک باید برخی از غذاها را به برنامه رژیم غذایتتان اضافه کنید، به همان نسبت اگر سیکس پک می خواهید، باید برخی از غذا ها را نیز حذف نمایید. در واقع برای داشتن شکم شش تکه  و ساخت عضلات شکم شاید مهم تر این اینکه چه مصرف می کنید این باشد که چه مواد غذایی نباید مصرف کنید.

پس اگر می خواهید که میان تنه و شکمی خوش فرم داشته باشید، می توانید تا در مقاله زیر از لیست غذاهایی که نباید بخورید اطلاع پیدا کنید.با ما در هاو کن یو همراه باشید.

نکات مهم برای داشتن شکم شش تکه و سیکس پک

  • برنامه تمرینی و غذایی مناسب، نظم، پشتکار و استراحت کافی از اصول مهم برای پرورش عضلات شکم و آب کردن چربی های شکمی است که در ابتدا باید به آن ها دست پیدا کنید.
  • در برنامه های تمرینی تنها بر روی عضلات شکم تمرکز نکنید و به برای عضلات پهلو  و … هم به تناسب برنامه ریزی کنید. عضلات پهلو نقش مهمی در زیبایی و نتیجه بهتر برای داشتن شکم شش تکه خواهند داشت.
  • برای بیرون زدن عضلات شکمی ، کنترل مصرف چربی ها نقش مهمی ایفا می کند که باید درصد چربی بدن خود را کاهش دهید ولی این هرگز به معنی قطع مصرف چربی های مفید نیست.
  • ورزش های کاردیو و هوازی را متناسب با برنامه تمرینیتان فراموش نکنید.
  • لازم نیست بار دیگر در رابطه با خواب و نقش آن در عضله سازی و مکانیسم بدن صحبت به میان آوریم چرا که بار ها در هاو کن یو به نقش و اهمیت خواب در ورزش پرداخته ایم.
  • مصرف آب بیش تر و سبزیجات باید جزئی از برنامه غذاییتان باشد

برای مقابله با چربی شکمی از غلات فرآوری شده مصرف نکنید

 غلاتی که برای بهبود ساختارشان و طول عمر بیشتر، آسیاب  شده و پردازش می شوند، غلات  فرآوری شده نامیده می شوند. این عمل  موجب از بین رفتن فیبر، آهن و ویتامین های این غلات می شود. برخی از نمونه های مشابه برنج سفید، پاستا سفید و نان سفید و آرد های شیرینی پزی و … هستند.

تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده اند که همراه با یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه، سبزیجات، لبنیات و پروتئین کم چرب، استفاده از غلات کامل( آرد های سبوس دار و …) را در رژیم خود قرار می دهند، نسبت به افرادی که همان رژیم را منهای استفاده از غلات سالم رعایت می کنند، از منطقه شکمی چربی سوزی بیشتری داشته اند.

مشتقات سیب زمینی را فراموش کنید

به گفته مجله پزشکی نیوانگلند، بر اساس مطالعه ای بر روی تغییرات وزن  1,20,000 نفر از مردان و زنانی که  زیر 20 سال سن داشتند،  شرکت کنندگان  این مطالعه هر چهار سال یک بار بررسی می شدند و نتیجه این بود که آن ها به طور متوسط در دوران کالج 8 کیلو وزن اضافه کرده اند و غذاهایی که دلیل این افزایش بودند سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و سیب زمینی در اشکال دیگر معرفی شدند.

مشتقات سیب زمینی و خود سیب زمینی نقش مهمی از رژیم غذایی ما را در ایران تشکیل می دهند که برای ساخت عضلات شکمی و سیکس پک باید کم کم مصرف آن را محدود کنید.

گوشت قرمز و فرآوری شده

پروتئین ها نقش حیاتی را در عضله سازی به عهده دارند که گوشت ها یکی از منابع غنی برای ورزشکاران هستند اما چه نوع گوشتی؟

در ابتدای امر فرآورده های گوشتی همچون سوسیس و کالباس را باید به دست فراموشی بسپارید و در مرحله بعد از میان انواع گوشت بهتر است کمتر به سراغ گوشت قرمز بروید واگر هم از گوشت قرمز استفاده می کنید به صورت محودود و بدون چربی. نحوه پخت هم بسیار مهم است که باید با سرخ کردنی ها خداحافظی کنید.

اما به جای این دست گوشت ها می توانید به سراغ منابع دیگر پروتئین همچون گوشت های سفید و مخصوصا قارچ ها بروید که در رژیم غذای یک ورزشکار همیشه یک نقش حیاتی را بازی می کنند.

مطالعه ای که مشابه مطالعه فوق که در بالا ذکر شد، نشان داد که دانش آموزانی که بیشتر گوشت قرمز مصرف می کردند وزن بیشتری به دست آوردند. مطالعه دیگری که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد نیز نشان داده است که افرادی که تقریبا روزانه یک استیک کوچک مصرف می کنند  در عرض 5 سال حدود 5. 5 کیلو وزن آورده اند.این مطالعه بر روی 37000 نفر صورت گرفت.

خامه و چربی ها ترانس ممنوع

 کاپ کیک های که شاید همکارانتان بپزند و با خود به محل کار بیاورند را نخورید. علت آن این است که خامه حاوی اسیدهای چرب ترانس است. این خامه ها و چربی های ترانس تنها مربوط به شیرینی های تر نمی شود و در بیسکویت و سایر خوراکی ها هم به وفور یافت می ش.ند.

طبق مطالعه ای که در دانشگاه ویک فارست انجام شد  به دو گروه از میمون ها دو رژیم مختلف غذایی داده شد. یک گروه چربی های ترانس خوردند  و گروه دیگر از چربی های اشباع نشده تغذیه کردند. نتایج بدین صورت بودند که  گروهی که چربی های ترانس را خورده بودند در عرض در شش سال  7.2 درصد افزایش وزن داشتند و این  در حالی بود که گروه دیگر در همین بازه  زمانی تنها 1.8 درصد افزایش وزن داشتند.

 چربی های ترانس نه تنها چربی های جدیدی  را به بدن اضافه می کنند، بلکه مسئول انتقال چربی های محرک  از مناطق دیگر بدن به شکم نیز هستند. بنابراین قبل از خرید غذاهایی آماده از قبل پخته شده، اسنک ها و پیتزاهای منجمد شده، چربی ترانس آن ها را چک کنید.

نوشیدنی های گاز دار

(سودا یا همان آب گازدار یکی از مواد اصلی ساخت نوشابه های گازدار می باشد) خیلی از افراد به راحتی با دیدن برچسب بدون کالری (رژیمی) فریب می خورند.

سودا یا نوشابه حاوی قند است و به همین دلیل نقش مهمی در افزایش وزن دارد. یک مطالعه نشان داده است   که افرادی که سودای رژیمی می نوشیدند، نسبت به افرادی که از این نوشیدنی نمی خورند، 3 برابر چربی شکمی اضافه تری می آورند.

مطالعه دیگری که در  موسسه علمی Weizmann بر روی موش ها انجام شده نشان داد که موش هایی که از آبی که  شیرین کننده های مصنوعی بدان اضافه شد نوشیده بودند، نسبت به مقاومت هورمون انسولین و عدم تحمل گلوکز(نوعی قند موجود در خون) که اختلال در کار هر دوی این موارد منجر به افزایش وزن می گردد، آسیب پذیر شدند.

کره بادام زمینی تجاری

با توجه به محتوای پروتئین بالای کره بادام زمینی، این ماده غذایی برای ساخت عضلات قوی و خوب گزینه ای مناسبی می باشد. این غذا برای بعد از تمرین نیز عالی است. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید و بدان عمل کنید این است که از مصرف کره های بادام زمینی موجود در فروشگاه ها خودداری کنید. در واقع با توجه به چربی ها، قند و مواد افزودنی بسیار در کره های بادام زمینی بسته بندی شده ،این کره ها از کالری بالایی برخوردارند.

پس این اشتباه در بین ورزشکاران بسیار متداول است. با داشتن این دانش که کره بادام زمینی برایشان مفید است همه روز حجم زیادی از چربی و قند را روانه بدن خود می کنند.

شیر کامل و کراکر ها

(شیر کامل شیری است که چربی آن گرفته نشده باشد) اگر می خواهید تا عضله سازی کنید، بسیار مهم است که کالری مصرفیتان را کم کنید. بنابراین به خاطر پرکالری بودن شیر کامل باید از خوردن این مدل شیر اجتناب شود.  اگر چه کراکر ها برای هضم  غذا خوب هستند، اما چون از غلات تصفیه شده ساخته شده اند ، پیشنهاد می شود که اگر به فکر ساختتن عضله هستید، از خوردن آن ها نیز  دوری کنید. به صورت کلی از مصرف هله هوله ها  خودداری کنید و یا حد اقل مصرف آن ها را محدود کنید.

غذاهای رژیمی

شاید شنیده باشید که عضلات شکمی در آشپزخانه درست می شوند! برای تراشیدن آن شش عضله زیبا شکمی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است. استفاده از غذاهای رژیمی باعث باعث ایجاد اختلال در رژیم غذایی درست و متعادل شما که شامل مصرف کربوهیدرات ها، پروتیین و چرب نیز می باشد، می گردد.

انتخاب یک رژیم غذایی نادرست که فاقد هرگونه چربی، پروتئین  و مواد معنی است می تواند صدمه جدی به بدن شما وارد کند و شما را با مشکلات و صدمات جبران ناپذیری رو به رو کند. همچنین در صورت استفاده از غذاهای  از این دست میل بیشتری به  مصرف  غذاهای کالری دار پیدا خواهید کرد.

سوسیس، کالباس

بالا تر در رابطه با گوشت ها فرآوری شده صحبت کردیم. سوسیس غذای فرآوری شده است و سرشار از چربی و کالری است. اگر می خواهید عضلات شکمیتان معلوم شوند و به بیان دیگر سیکس پک بسازید، از خوردن گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، بیکن انواع برگر های چرب  و سالامی دوری کنید.

برخی غذاهای دیگر

به جز موارد بالا غذاهای دیگری نیز وجود دارند که پر کالری بوده و هیچ ارزش غذایی ای ندارند و تنها کاری که می کنند افزودن چربی اضافه به بدن شماست. برخی از آن ها شامل بستنی، آرد تصفیه شده، غلات صبحانه پر شکر، پنیر فرآوری شده، شیره ذرت هایی با فروکتوز بالا و کره های گیاهی و دونات ها هستند. برای ساخت سیکس پک باید هیچ کدام از مواد غذایی ذکر شده را میل نکنید.