آیا تا به حال برایتان پیش آمده که از کسی درخواست کمک داشته باشید و جواب منفی بگیرید؟ ذات بشر گروه پذیر است. یعنی انسان باید با دیگر افراد در یک جامعه در تعامل باشد.حال این تعامل میتواند پرسش و پاسخ، کمک و یا کمک خواستن از دیگری باشد. اما بسیار پیش آمده که مورد آخر برای همه ما کمی سخت بوده و به راحتی نتوانسته ایم که با درخواست کمک ارتباط بر قرار کنیم. اما چرا؟ در این مقاله می آموزیم که چطور میتوان دیدگاه خود را در مورد کمک گرفتن از دیگران تغییر داد. با ما همراه باشید.

مطمئناً ما قبلاً این مسیر را گذرانده ایم، چه زمانی که سر کلاس پاسخ یک سؤال را نمی دانسته ایم و اطرافمان را نگاه می کرده ایم تا ببینیم کسی پاسخ را می داند، چه زمانی که سر کار در پروژه ای گیر کرده ایم و به اطلاعات اضافه از سوی یک همکار نیاز داشته ایم و زمانی که فقط در شهر جدیدی بوده ایم و برای پیدا کردن آدرس نیاز به کمک داشته ایم. ممکن است ندانید باید چه کار کنید، و مسلماً یک کمک کوچک کارتان را راه می اندازد، با این حال درخواست کمک نمی کنید یا از آن می ترسید.

چرا اینقدر از کمک خواستن می‌ترسیم؟

چه چیز مانع این می شود که کمک مورد نیازمان را جستجو کنیم؟ یک دلیل این است که می ترسیم درخواست کمک کنیم زیرا نمی خواهیم در مقابل یک غریبه، همکلاسی یا مافوق، ضعیف، نیازمند یا نالایق به نظر برسیم. به ویژه اگر در یک محیط کار رقابتی باشید، ترس قابل درکی وجود دارد که اگر مراقب نباشید این اطلاعات دربارۀ عدم آگاهی شما می تواند علیه خودتان استفاده شود.

لازم به ذکر نیست که در این شرایط حتی اعتبار شما در خطر است. اگر واژه ای از دهان شما بیرون بیاید مبنی بر اینکه به نحوی نیازمند کمک هستید، احساس شرمندگی و شاید ناامنی می کنید. ممکن است اعتماد به نفس کافی در رابطه با توانایی هایتان ندارید و نگرانید که دیگران چه فکری در مورد شما می کنند. متأسفانه همۀ ما یک گرایش طبیعی در جهت قضاوت کردن بی رحمانۀ خودمان داریم. اغلب موقعیت فعلی را بدتر از چیزی که در واقعیت هست تصور می کنیم. در نتیجه بسیاری از دانش و کمک های بالقوه را از دست می دهیم. اگر فقط می توانستیم تمامی آن حالات منفی گذشته که به خودمان تحمیل کرده ایم را ببینیم!


6 تمرین کاربردی برای مثبت اندیشی


کمک خواستن نشانۀ ضعف نیست

در اینجا به شخصی به نام پاول که کارخانه خودش را اداره می کند اشاره می کنیم. او کارش را در سنین پایین آغاز کرده و در سن 40 سالگی یک تاجر و بیزینس من بسیار موفق بوده است.

وقتی از او سؤال شد برای متمرکز ماندن در مسیر زندگی چه کارهایی کرده است، پاسخ داد که یک لایف کوچ (life coach) دارد. (لایف کوچ یا مربی زندگی فردی است حرفه ای که به شما کمک می کند به اهدافتان برسید یا در زندگیتان تغییر ایجاد کنید. او کمک می کند فراتر از محدویتهایتان بروید و در زمینه هایی از زندگیتان که نیاز به تغییر دارید، شروع به برداشتن قدمهایی کنید که دوست دارید.) او جلسات منظم ماهیانه با لایف کوچ خود دارد که در ابعاد مختلف زندگی اش به او کمک می کند. این تقریباً شبیه یک جلسۀ مشاوره است. لایف کوچ دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی به او می دهد و حوزه هایی از زندگی که از دید پنهان مانده یا نادیده گرفته شده است را برجسته می کند. داشتن یک لایف کوچ برای چنین شخصی مزیتی برای موفقیتش به حساب می آید نه نشانۀ ضعفش.


8 روش برای کمک به یک فرد افسرده


ما همه چیز را اشتباه می‌بینیم

ممکن است این فرد شما را هم به فکر وا داشته باشد. بسیاری از ما به طور خودکار فکر می کنیم مراجعه به مشاور، رفتن به دوره های کمک به خود، یا مراجعه به یک لایف کوچ برای کمک خواستن به معنی این است که در زندگی مان چیز ناخوشایندی رخ داده است یا در حال وقوع است. واژۀ کمک برایمان بار منفی دارد.

اما حقیقت این است که اگر بتوانیم «کمک کردن» را به نحوی تغییر دهیم که آن را یک عمل مثبت ببینیم، پس انجام هر یک از فعالیت های بالا یک عمل نیرو بخش و قدرتمند به شمار می رود. حتما نباید در یک وضعیت وخیم باشید تا به فکر تغییر بیفتید. همچنین نباید در زندگی به آخر خط برسید تا به دنبال تغییر باشید. ممکن است فقط بخواهید زندگیتان را تقویت کنید یا طی فرآیند توسعه نفس به ورژن بهتری از خودتان تبدیل شوید.

کمک خواستن نشانۀ خوبی است

در مورد پاول، داشتن لایف کوچ دید وسیع تری به او می دهد در نتیجه می تواند زندگی اش را رؤیا پردازی کند و شفاف تر برنامه ریزی کند. او به عنوان یک حرفه ای پرمشغله، در کنار مسئولیت پدر بودن و همسر بودن، مسئولیت های زیادی دارد که باید به تمامی آنها رسیدگی کند. برای اینکه از اهدافش منحرف نشود، لایف کوچش مانند یک یادآور عمل می کند و راه حل ها و بینش هایی را که پاول خودش پیدا نمی کند، به او پیشنهاد می دهد.


چگونه با شکست عشقی و عاطفی کنار بیاییم ؟


این موضوع می تواند به هر شکلی از کمک خواستن اعمال شود و آنچه که یک لایف کوچ می تواند برایتان فراهم کند، محدود نمی شود. تحقیقات نشان داده اند که داشتن یک سیستم پشتیبان مزایای مثبت زیادی دارد که می توان از آن جمله به داشتن سطوح بالاتر بهزیستی، مهارت های مقابله ای بهتر و زندگی سالم طولانی تر اشاره کرد.

اگر این توضیحات برای متقاعد کردن شما کافی نیست، به افراد موفق و ثروتمند توجه بیشتری کنید. حتی موفق ترین افراد مانند ریچارد برانسون و وارن بافت هم درخواست کمک می کنند و از دیگران می خواهند تا توصیه هایی را به آنها ارائه دهند. مثلاً ورزشکاران را در نظر بگیرید. پشت هر ورزشکار موفقی یک مربی است. این مربی حضور دارد تا ورزشکاران را در مسیرشان در جهت اهداف عالی آموزش دهد و هدایت کند. مربی ها توانایی این را دارند تا نقاط کور را پیدا کنند و روی نقاط قوت ورزشکار کار کنند.

کمک خواستن نقطه قوت است

بابرداشتن اولین گام در جهت دریافت کمک و توصیه، در واقع کنترل زندگی تان را به دست گرفته اید و اجازه نمی دهید شرایط بیرونی (یا آنچه افراد در مورد شما فکر می کنند) روی طرز رفتار و عمل شما تأثیر بگذارند. پذیرش نقاط ضعفتان یک عمل شجاعانه است.

پس اگر در نقطه ای از زندگی تان هستید که می خواهید تغییری رخ دهد، یا احساس می کنید در یک وضعیت گیر کرده اید، وقت آن رسیده که نقاط ضعفتان را به نقاط قوت تبدیل کنید و درخواست کمک کنید. حتی اگر در وضعیتی گیر نکرده اید و در مسیرتان در حال حرکت هستید، باز هم کارهای بیشتری وجود دارد که با انجام آنها می توانید زندگی تان را تقویت کرده و بالا ببرید. یاد گیری نقطۀ پایان ندارد. فرقی نمی کند که چند سالتان است. همیشه می توانید برای برداشتن اولین قدم اقدام کنید. آماده اید که درخواست کمک کنید؟