چگونه لثه سالم داشته باشیم؟ مشکلات لثه چیست و چگونه آن ها را برطرف کنیم؟ چگونه می توانیم مانع از خونریزی لثه شویم و لثه های محکم و سالمی داشته باشیم؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه برای سلامتی اثه های شما لازم است را با یکدیگر مرور کنیم.

چه چیز در مورد لثه ها حائز اهمیت است؟

وقتی بحث بر سر سلامت دهان باشد، موضوع به صاف و مرتب بودن دندان ها و براق بودن لبخند ختم نمی شود. نمی شود لثه ها را در این بحث نادیده گرفت. حتی اگر دندانهایتان کرم خوردگی نداشته باشند و مروارید نشان ترین دندان های شهر را هم داشته باشید باز هم نمی توان ادعا کرد که نسبت به بیماری های لثه ایمن هستید. از آنجاییکه بیماری لثه بدون درد است، اغلب افراد در مورد اینکه لثه هایشان دچار مشکل هست یا نه نظری ندارند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه با ایجاد پلاک در زیر یا در طول خط لثه شروع می شود. پلاک یک مادۀ غشاء مانند چسبناک است که با باکتری پر شده است. می تواند باعث عفونت شود که این عفونت به لثه و استخوان آسیب می رساند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. پلاک باعث ورم و التهاب لثه هم می شود که این اولین مرحلۀ بیماری لثه است. ورم لثه باعث می شود لثۀ شما:


چگونه خون ریزی لثه را متوقف کنیم؟


  • ملتهب شود
  • نازک و حساس شود
  • قرمز شود
  • متورم شود
  • مستعد خونریزی شود

خوشبختانه از آنجایی که استخوان و بافتی که دندان را در جای خود نگه می دارند به هم متصل نیستند، این آسیب برگشت پذیر است و می توان آن را درمان کرد.

همچنین ممکن است به پریودنتیت مبتلا شوید. پریودنتیت شکل پیشرفته ای از بیماری لثه است که طی آن بافت اطراف دندان متورم می شود، لثه ها تحلیل می روند و دندان ها می افتند. این بیماری بر استخوان هایی که دندان را در جای خود نگه داشته اند تأثیر می گذارند. در صورتی که درمان نشود می تواند لثه ها، استخوان ها و بافت اطراف دندان را از بین ببرد.

آخرین مرحلۀ بیماری لثه پریودنتیت پیشرفته است. زمانی رخ می دهد که الیاف و استخوان های نگه دارندۀ دندان از بین می روند. این مرحله از بیماری می تواند روی دندان های نیش شما تأثیر بگذارد و ممکن است لازم باشد که دندانتان برداشته شود.

طبق گفتۀ انجمن دندانسازی آمریکا (ADA) علائمی که ممکن است طی بیماری لثه داشته باشید عبارتند از:

  • تنفس یا مزۀ نامطبوع
  • جداشدن یا افتادن دندان های دائمی
  • خونریزی لثه
  • لثۀ ملتهب، متورم و قرمز
  • جدا شدن لثه از دندان

بیماری لثه قابل پیشگیری است. چند روش وجود دارد که می توانید از طریق آنها لثه هایتان را سالم نگه دارید.

نخ دندان

حداقل یک بار در روز شما کاربران هاو کن یو از نخ دندان استفاده کنید. طبق گفتۀ ADA این به شما کمک می کند تا پلاک ها و غذاهایی که خارج از دسترس مسواک هستند را از بین ببرید. زمان استفاده از نخ دندان مهم نیست. شب باشد، صبح باشد یا بعد از ناهار فرقی نمی کند، فقط انجامش دهید. البته باید دقت کنید که نخ دندان را صحیح بکشید و به درستی از ان استفاده کنید و مجدد با نخ دندان موجب خونمریزی دندان نشوید. اگر به دنبال روش صحیح و آموزش استفاده از نخ دندان هستید ما قبلا در هاو کن یو این آموزش را برای شما تهیه و آماده کرده ایم.

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم ؟ (آموزش تصویری و مرحله به مرحله)

پاکسازی دندان را به طور منظم انجام دهید

درصورتی که به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید، دندان پزشکتان می تواند علائم بیماری لثه را در مراحل اولیه شناسایی کند. به این طریق علائم می توانند قبل از شدت یافتن درمان شوند. یک پاکسازی تخصصی تنها راه از بین بردن رسوبات دندان است. همین طور راهی است برای از بین بردن پلاک هایی که موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نرفته اند. اگر به التهاب و آماس لثه مبتلا هستید، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و پاکسازی منظم می تواند به برطرف شدنش کمک کند.

سیگار کشیدن را ترک کنید

 یک دلیل دیگر برای سیگاری ها تا دست از کسیدن سیگار بردارند: سیگار کشیدن رابطه قوی با شروع بیماری لثه دارد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) می گوید از آنجاییکه سیگار کشیدن و به طور کلی استعمال دخانیات سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، مقابله با عفونت دندان را برای بدن سخت می کند. به علاوه سیگار کشیدن باعث می شود بازسازی بافت لثه پس از آسیب دیدن سخت شود.

دو بار در روز مسواک بزنید

بعد از  هر وعدۀ غذایی دندان هایتان را مسواک بزنید. این کار به از بین رفتن پلاک ها و غذاهایی که بین دندان ها و لثه هایتان گیر کرده است کمک می کند. سطح روی زبانتان را هم بسایید زیرا باکتری ها می توانند در آنجا جمع شده و رشد کنند. کلینیک دندانپزشکی مایو می گوید موهای مسواکتان باید نرم باشد و به راحتی با دهان شما تناسب داشته باشد.

در لینک زیر شما کاربران هاو کن یو می توانید روش صحیح مسواک و آموزش صحیح مسواک زدن را مزالعه و مشاهده کنید

چگونه می توانید صحیح مسواک بزنید و بوی دهان را از بین ببرید؟

به مسواک های برقی یا مسواک هایی که با باطری کار می کنند هم فکر کنید. این نوع مسواک ها در مقایسه با مسواک ها دستی برای کاهش التهاب های لثوی و پلاک ها اثر بخش تر عمل می کنند. مسواکتان یا (در مورد مسواک های برقی) سر مسواکتان را سه یا چهار ماه یکبار عوض کنید. در صورتی که سر مسواکتان ساییده شد، این کار را زودتر انجام دهید.

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

در مورد خمیر دندان ها، قفسه فروشگاه ها با برندهایی از خمیردندانهایی پر شده اند که ادعا می کنند التهاب لثه را کاهش می دهند، تنفس تازه به شما می دهند و دندان هایتان را سفید می کنند. اما شما از کجا باید بدانید که کدام یک از این برندها برای لثه هایتان بهترین خمیر دندان است؟ مطمئن شوید که خمیر دندانی که انتخاب می کنید حاوی فلوراید باشد و مهر تأیید بهداشت را هم داشته باشد. بعد از این موارد، طعم و رنگ خمیر دندان به زائقۀ خودتان بستگی دارد.

از یک دهانشویۀ درمانی استفاده کنید

دهانشویه های درمانی که معمولاً در داروخانه ها موجود هستند می توانند به کاهش پلاک دندان، پیشگیری یا کاهش التهاب لثه، کاهش سرعت ایجاد رسوب دندان یا مجموعه ای از این فواید کمک می کند. به علاوه شستشو کمک می کند تا ذرات و باقیمانده های غذا از دهانتان خارج شوند، البته این روش جایگزین نخ دندان و مسواک نمی شود. مهر بهداشت بر روی دهانشویه نشان دهندۀ مؤثر بودن و ملایم بودن آن است. پس لازم است به آن توجه شود. فرقی نمی کند اول مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید یا دهانتان را با دهانشویه شستشو دهید، فقط یک کار خوب انجام دهید و از محصولات خوب استفاده کنید.