یکی از مشکلات داشتن ناخن های بلند این است که تحت فشار های بیشتری نسبت به ناخن کوتاه است. ناخن بلند به دلیل نداشتن تکیه گاه ممکن است زودتر بشکند. دفعه بعدی که ناخنتان شکست، نگران نشوید. ترفندهای متعددی وجود دارد که می‌توانید بر روی ناخن شکسته‌تان اعمال کنید. قطعا این که ناخنتان بشکند، کمی برایتان دردناک خواهد بود. اما لزوما این امر بدین معنا نیست به ظاهر و تیپ شما لطمه‌ای وارد شود. هیچ وقت اجازه ندهید که یک ناخن شکسته ، حالتان را خراب کند. جدا از این موارد در این مقاله از هاو کن یو سعی داریم تا روش ترمیم ناخن های شکسته را برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

روش اول: ناخن‌هایتان را ترمیم کنید.


۱. دست‌ها و یا پاهایتان را بشویید.

قبل از این که شروع به ترمیم کردن ناخنتان بکنید، باید حتما مطمین شوید که دست‌هایتان تمیز و عاری از هر گونه چربی هستند. برای شست‌و‌شوی دست‌ها یا پاهایتان از آب گرم و صابون استفاده کنید و سپس با یک حوله تمیز، دست‌هایتان را خشک کنید. دست‌هایتان را به دقت بشویید و خشک کنید و حواستان باشد که ناخن شکسته‌ تان دوباره به جایی گیر نکند و اوضاع بدتر از قبل نشود.

۲. یک تکه از کاغذ ترمیم ناخن را ببرید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

 اگر کاغذ ترمیم ناخن دارید،  یک نوار نازک از آن بردارید و یا  اگر کیت مخصوص اصلاح ناخن دارید، از کاغذ فیبری موجود در کیتتان استفاده کنید و یک تکه نسبتا بزرگ از آن را ببرید تا کل  ناخنتان را بپوشانید و کمی هم زیر ناخنتان را بپوشاند. اگر در منزل کیت ترمیم  ناخن ندارید، می توانید یک تکه از یک کیسه چای )لیپتون) را ببرید. این ماده بهترین و رایج‌تری جایگزین است و به خوبی کارتان را پیش می‌برد.

اگر کاغذ ترمیم ناخن یا لیپتون چای در منزل ندارید، می توانید تا از دستمال‌های جنس لینن و یا فیلتر قهوه استفاده کنید. چیزی که از آن استفاده می کنید باید به قدری بزرگ باشد که بتواند کل ناخن شکسته شده را بپوشاند. و با ید به اندازه‌ای بزرگ باشد تا به اندازه کافی ( درعوض بخش شکسته شده ناخن)  به ناخن شکسته‌ تان اضافه کند.

۳. مواد مورد نیاز برای ترمیم را بر روی ناخنتان بگذارید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

ابتدا  یک نقطه کوچک از چسب معمولی یا چسب ناخن را به ناخن خود بمالید و از سرقیفی چسبتان و یا یک قلمو مخصوص  برای این کار استفاده کنید تا آن را به آرامی بر رو ناخنتان مالیده تا کل ناخن را پوشش دهد ، سپس با استفاده از موچین، لایه برش داده شده را  بر روی ناخنتان  گذاشته تا بدان بچسبد.

اگر از کیت تعمیر ناخن استفاده می‌کنید، به جای چسب از مایع مخصوص ترمیم که در داخل  کیتتان موجود است استفاده کنید و با استفاده از قلموی داخل کیت، آن را بر روی ناخنتان بمالید. برای از بین بردن هر گونه جمع‌شدگی یا چروک بر رووی لایه‌تان  از موچین استفاده کنید و آن را صاف کنید. لایه‌تان باید تا حد ممکن صاف باشد. در صورت لزوم، از یک قیچی کوچک مخصوص ناخن  یا یک قیچی معمولی استفاده کنید تا تکه‌های اضافی ناخن و یا لایه‌تان را بریده و از بین ببرید.

۴. لایه کاغذی را بر روی  بالای ناخن قرار دهید.

موچین‌تان را کمی بر روی لایه‌ قرار گرفته بر روی ناخنتان فشار دهید. آن را به پایین و زیر خم کنید  تا به زیر ناخنتان هم  چسبیده شود. اگر لایه‌تان حالت چسبناک به خود نگرفته باشد، ممکن است تا لازم  باشد  از یک نقطه کوچک چسب یا مایع مخصوص ترمیم  استفاده کنید که بتوانید لایه‌تان را به بخش زیرین ناخن نیز بچسبانید. این میزان از  چسب باعث تراز شدن ناخنتان و حفاظت از ناخن شکسته‌ تان می‌شود.

۵. یک لایه دیگر چسب بر روی ناخنتان بزنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

قطره دیگری از چسب بر روی لایه قرار گرفته بر روی ناخنتان ریخته و آن را با استفاده از سر قیفی چسب یا یک قلمو مخصوص مجددا پهن کنید و سعی کنید تا این  لایه از چسبتان تا جایی که امکانش هست باریک و صاف باشد. به جای چسب معمولی یا چسب ناخن، می‌توانید تا  از مایع مخصوص ترمیم ناخن نیز استفاده کرد.

۶. ناخنتان را سوهان و بافر بکشید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

اگر سوهان مخصوص بافر دارید، بعد از این که چسب روی ناخنتان خشک شد به دقت ناخنتان را بافر بکشید. ابتدا از طرف نرم سوهانتان شروع کنید و سپس از قسمت زبرتر آن. برای این که به نتیجه بهتری برسید، به جای مالیدن سوهانتان به  عقب و جلو، آن را فقط در یک جهت بکشید.

۷. بر روی کل ناخنتان تاپ‌کات بزنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو(تاپ کات نوعی برق ناخن است که به نسبت سریع‌تر خشک می‌شود.) تاپ کات یا محلول تقویت کننده ناخن را بر روی  ناخن آسیب دیده‌نان بزنید تا هم روی ناخنتان یک دست شود و هم یک لایه حفاظتی اضافه،  بر روی ناخنتان اضافه شود.

توصیه می شود که قبل از انجام این مرحله بگذارید که چسبتان از شب تا صبح حسابی بر روی ناخنتان خشک شود تا هنگام تاپ کات زدن، حباب یا تکه های ناهموار بر روی ناخنتان ایجاد نگردد.


چگونه در خانه مانیکور کنیم ؟


متد دوم: از یک ترمیم موقت استفاده کنید


۱.یک تکه بسیار کوچک از نوار چسب را ببرید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

با استفاده از قیچی، یک قطعه کوچک از نوارچسب  را که به وضوح بزرگتر از اندازه بخش شکسته ناخنتان است را برش دهید. برای اینکه چسبتان به لبه‌های قیچی نچسبد، می‌توانید تا از یک قیچی ناخن کوچک یا قیچی دوخت استفاده کنید. اگر از قیچی‌های بزرگتر استفاده می کنید، نوار را با استفاده از نوک تیغه های قیچی ببرید.

یک نوارچسب یک طرف چسب و با حالت چسبندگی ملایم انتخاب کنید.  می‌توانید تا از نوار چسب‌  اسکاچ،  نوارچسب مخصوص بسته‌بندی هدیه، نوار چند کاره یا دیگر انواع نوار چسب‌های شفاف استفاده کنید، اما حواستان باشد که از نوار چسب‌های  قوی مانند نوارچسب الکتریکی استفاده نکنید.

۲. کل قسمت شکستگی ناخنتان را با چسب بپوشانید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

وسط چسب را دقیقا در مرکز شکستگی ناخنتان قرار بدهید و به آرامی فشار دهید تا بچسبد. سپس، با استفاده از نوک یکی از  ناخن‌های سالمتان، از یک سر چسب به سر  دیگریش بکشید تا چسبتان کل ناحیه شکستگی ناخنتان را بپوشاند.

 قبل از چسباندن نوار چسبتان اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف شکسته ناخن به صورت تراز و کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.برای این که مطمین شوید چسبتان چسبیده  شده است، آن را با کمی فشار در جایش محکم کنید. چسب را در جهت شکستگی ناخن  بمالید و فشار دهید و  هرگز مخالف جهت شکستگی  این کار را انجام ندهید.  مالش چسب در جهت مخالف می تواند تا باعث بیشتر شدن شکستگی ناخنتان شود.

۳. قسمت‌های اضافی چسب را قیچی کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

اگر تکه نوارچسبی که بر روی ناخنتان گذاشته‌اید، بیش از حد بزرگ است می‌توانید تا  با استفاده از  قیچی ناخن یا قیچی  خیاطی تکه‌های اضافی آن را ببرید. اطمینان حاصل کنید که انتهای نوار کاملا بر روی ناخنتان خوابید باشد.

 اگر قیچی کوچک ندارید، می‌توانید تا  با استفاده از نوک تیغه قیچی  چسبتان را ببرید.

۴. ناخنتان را در اسرع وقت ترمیم کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

اگرچه این روش ترمیم برای مواقع اضطراری مناسب است، اما به  هیچ عنوان یک راه حل دائمی به حساب نمی‌آید. بلکه شما احتیاج دارید تا ناخنتان را با استفاده از یک چسب قوی‌ و لایه قوی‌تر ترمیم کنید. در عین حال، به منظور جلوگیری  از گرفتن چسب یا ناخنتان به جاهای دیگر، احتیاط کنید.

۵. زمان برداشتن نوارچسب، با احتیاط اقدام کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

زمانی  که نوار را از روی ناخنتان می‌کنید، حواستان باشد که آن را در جهت شکستگی ناخنتان از ناخنتان جدا کنید و این کار را در جهت مخالف انجام ندهید.

متد سوم: از چسب ناخن استفاده کنید.


۱. دست‌ها و یا پاهایتان را بشویید.

قبل از این که شروع به درست کردنن ناخنتان بکنید، باید حتما مطمین شوید که دست‌هایتان تمیز و عاری از هر گونه چربی هستند. برای شست‌و‌شوی دست‌ها یا پاهایتان از آب گرم و صابون استفاده کنید و سپس با یک حوله تمیز، دست‌هایتان را خشک کنید. دست‌هایتان را به دقت بشویید و خشک کنید و حواستان باشد که ناخن شکسته‌تان دوباره به جایی گیر نکند و اوضاع بدتر از قبل نشود.

۲. ناخن آسیب‌دیده را  داخل آب گرم فرو کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

اگر نوک ناخن شما کاملا شکسته است  و می خواهید آن را مجددا نصب کنید، نوک شکسته را در آب گرم خیس کنید تا دوباره منعطف و نرم شود. اگر ناخن شما هنوز به انگشتتان متصل است یا هنوز قابل انعطاف است، می‌توانید تا این  مرحله را نادیده بگیرید.

۳. بر روی ناخن شکسته چسب ناخن بزنید.
ناخن شکسته - هاو کن یو

به آرامی تیوپ چسبتان را فشار دهید تا مقدار کمی از آن بیرون بیاید. چسب بیرون زده شده از تیوپ را با یک خلال دندان بگیرد و آن را بر روی قسمت شکستگی ناخنتان گذاشته و  به طوری که یک لایه چسبناک ایجاد کنید، آن را توسط همان خلال دندان پخش کنید. اگر چسب ناخن ندارد، از چسب مایع قوی استفاده کنید. به طور کلی، چسب از  سینوآکریلات تشکیل شده است که پیوند قوی‌ای را تشکیل می دهد. حواستان باشد که به هر دلیلی با انگشتان دستتان چسب را لمس نکنید.

۴. ناخن شکسته را در محل درست قرار دهید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

از سر خلال دندان استفاده کنید تا قسمت شکسته ناخن را به جای خودش برگردانید. و آن را محکم و با کمی فشار به سرجایش برگردانده و در حین این کار از طرفین خلال دندانتان استفاده کنید. باز هم  بسیار مهم است تا بدانید که حتما از چسباندن چسب به  به طور مستقیم بر روی ناخنتان پرهیز نمایید. ( توسط خلال دندان این کار را انجام دهید.)

برای اطمینان از خشک شدن چسب ناخن، حداقل ۱ دقیقه فشار دهید.

۵. چسب‌های اضافی را پاک کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یوقبل از خشک شدن کامل چسب ، یک گوش پاک کن و یا یک تکه پنبه را برداشته و با لاک‌پاک‌کن خیس کنید و اطراف ناخنتان بکشید و با این روش اگر چسب اضافی‌ای دور ناخنتان ریخته باشد، آن را تمیز کنید. ممکن است که برای پاک کردن چسب، نیاز باشد که کمی گوش پاک‌کن را دور ناخنتان بمالید. اطمینان حاصل کنید که در هر  بخشی از پوستتان که روی آن چسب ریخته باشد، از لاک‌پاک‌کن استفاده کنید.

۶. بخش ترمیم شده را صاف کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

پس از این که ناخنتان چسبید، برای این که یک دست شود آن را سوهان‌کشی کنید، ابتدا از  قسمت زبر سوهان ناخن و یا تخته سمباده مخصوص ناخنتان استفاده  نمایید تا لبه های خشن و زبر قسمت شکسته ناخنتان را صاف کنید. سوهان را  در یک جهت حرکت دهید و آن را  جلو و عقب نکنید. برای به حداقل رساندن احتمال شکستگی و یا پارگی بیشتر ناخنتان سوهان را در جهت شکستگی حرکت دهید، نه درجهت مخالف آن.

به آرامی کار کنید تا از بیشتری آسیب دیدن ناخنتان جلوگیری کرده باشید.

۷. زمانی که ناخنتان خشک شد برای حفاظت از آن یک لایه تاپ‌کات روی آن  بزنید.

هنگامی که ناخن شکسته‌تان دوباره صاف و یک‌دست شد، روی کل ناخنتان  یک دست تاپ‌کات یا محلول تقویت کننده ناخن بزنید تا از ناخنتان حفاظت کنید و سپس اجازه دهید که کاملا خشک شود.

روش چهارم: ترمیم ناخن جدا شده


۱. ناخن جدا شده را بردارید.

هنگامی که ناخن یا بخشی از ناخن کاملا از بستر ناخن جدا می‌شود، به جای این که آن قسمت را ترمیم کنید، باید آن تکه از ناخن را بردارید. برای از بین بردن قسمت‌هایی که هنوز به صورت جزیی به ناخنتان متصل هستند، از قیچی ناخن استفاده کنید و سپس آن تکه از  ناخن را با استفاده از موچین بلند کنید.

با جدا کردن آن تکه از ناخنتان، دست‌رسیتان به بخش آسیب دیده و زخمی ناخنتان بهتر خواهد بود و به عنوان مثال می‌توانید تا با درمان آن تکه، خطر ابتلا به عفونت را کمتر کنید و  در عوض می توانید ناخن های جدا شده را کنار گذاشته  و اطراف و محل زخم را  پاک کنید. انجام این کار کمی سخت است، اما غیر قابل انجام نیست. در هر صورت زمانی که  ناخنتان رشد می‌کند، ناخن آسیب دیده خود به خود از جایش می‌افتد و ناخن جدید جایگزین آن می‌شود.

۲. خون‌ریزی را متوقف کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

بسته به شدت صدمه دیدن ناخنتان ، ممکن است که بستر ناخنتان دچار خونریزی شدید شود.  قبل از این که  به درمان ادامه دهید، با فشار دادن  بخش آسیب دیده، خونریزی را متوقف کنید. در صورت امکان، از گاز پزشکی یا  پد پنبه‌ای استریل  شده استفاده کنید. پارچه یا پد را به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و برای چند دقیقه به طور محکم فشار دهید.

۳. تکه ناخن‌های باقی‌مانده را بردارید.

ناخن شکسته - هاو کن یو برای از بین بردن لبه های ناهموار یا تیز ناخنتان از قیچی ناخن تیز استفاده کنید.  صرف نظر از این که ناخن  جدا شده را برداشته اید یا آن را در جای خود قرار داده اید، باید حتما این کار را برای جلوگیری از گیر کردن ناخن  و پاره شدن بیشتر انجام دهید. اگر ناخنتان خیلی درد می‌کند و یا خودتان در انجام این کار راحت نیستید، با پزشکتان تماس بگیرید تا او این کار را برای  شما انجام دهد.

۴. پا یا دست خود را در آب سرد بشویید.

بلافاصله پس از تمیز کردن ناخن، ناخن آسیب دیده را به مدت ۲۰ دقیقه در یک کاسه آب سرد خیس کنید. آب باید به اندازه کافی سرد باشد تا بتواند ناحیه آسیب دیده را خنک کرده و تسکین دهد. خیساندن پا یا انگشت دستتان  در آب سرد کمک می کند تا جریان خون، در آن قسمت از بدنتان تنظیم گردد.

۵. پای یا دست خود را در آب نمک خیس کنید.

ناخن شکسته - هاو کن یو

پس از استفاده از آب سرد، از درمان آب گرم و نمک کمک بگیرید. ۱ قاشق چای‌خوری نمک را به ۴ فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید که انگشت  یا انگشت پای آسیب دیده‌تان به مدت ۲۰ دقیقه داخل آب نمک بماند. آب نمک  از عفونت جلوگیری می‌کند. در سه روز اول این روش را روزانه ۲ الی ۳ بار انجام دهید.

با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای تمیز و نرم، به آهستگی دست یا پاهایتان را خشک نمایید.

۶. یک پماد آنتی بیوتیک‌ دار روی محل صدمه دیده بمالید.

برای افزایش سرعت روند بهبودی و کاهش خطر ابتلا به عفونت، با استفاده  از انگشتانتان یا یک گوش پاک کن تمیز به  آرامی یک لایه پماد آنتی بیوتیک‌دار  بر روی قسمت آسیب دیده ناخنتان بمالید. زمانی که زخمتان را درمان می‌کنید،  حواستان باشد که حتما دستانتان شسته شده و تمیز باشند.

۷. تا زمانی که ناخن جدید رشد می کند، روی ناخنتان را پوشانید.

با استفاده از یک  بانداژ چسبنده روی ناخن آسیب دیده‌تان را بپوشانید تا با این روش از صدمه بیشتر  و خطر عفونت جلوگیری کرده باشید. باند را تا زمانی که ناخن جدید شروع به رشد کند و محل صدمه دیده را بپوشاند، بر روی ناخنتان نگه دارید. لازم به ذکر است که  هر دفعه که قصد دارید تا زخم را پاک کنید، باید حتما بانداژتان را عوض کنید. هر زمان  که بانداژ را عوض می‌کنید، حواستان باشد که زخمتان خشک باشد. اگر بانداژتان خیس شد، آن را نیز عوض کنید.

۸. زخمتان را بررسی کنید.

هر زمان که بانداژ را عوض می‌کنید، حواستان به  علائم احتمالی عفونت باشد. انجام این کار در ۷۲ ساعت اول، بسیار مهم است. تا زمانی که ناخنتان به اندازه کافی برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده رشد کند، حتما باید ناحیه آسیب دیده را بررسی نمایید. علائم احتمالی عفونت عبارتند از: تب، قرمزی، گرم شدن ناحیه آسیب دیده، درد، حساسیت، ورم یا چرک.

اگر احتمال می‌دهید که ناخنتان دچار عفونت شده باشد، حتما از پزشکتان یک وقت ویزیت بگیرید.