داشتن پوست سر سالم و تمیز، کلید رسیدن به مو های ضخیم، براق و پر زرق و برق است. اگر پوست سرتان ناسالم، ملتهب و پر از مواد سمی باشد، تصور کنید که مو هایتان با چه کیفیت نامطبوعی رشد خواهند کرد. کدر، نازک و ضعیف و طوری که به راحتی میریزند. همان طور که گل ظریف و حساس رز نیاز به رطوبت مناسب، pH خاک و مواد مغذی برای رشد و شکوفایی خود دارد، مو های شما نیز بدین موارد بسیار نیازمند است.

موهایتان برای رشد به شرایط مناسب احتیاج دارند.، به ویژه مو ی سر. مسلما برقرار کردن این شرایط کار سختیست. شاید شما هم متاسفانه برای زیباتر کردن موهایتان،آنها را در معرض انواع درمانهای شیمیایی قرار داده باشید. امروز استفاده از انواع رنگ مو، موس سر، اسپری، شامپو و انواع نرم کننده معمولا منجر به بدتر شدن شرایط میشوند.

قطعا این امر فقط و فقط تقصیر شما نیست. بلکه  تبلیغات چشمک زدن و مدل های زیبای استفاده شده در تبلیغات، شما گول زده وب باعث میشود تا فکر کنید تا با استفاده از این محصولات به موهایی ضخیم تر، پرتر و شفاف تر میرسید. حتی بسیاری از شما به علت ترس ریختن مو هایتان مدام از محصولی به سراغ محصولی دیگر میروید.

حتی اگر شما روشهای طبیعی مراقبت از مو را نیز انتخاب کنید، آلودگی هو و کیف آب نیز از دیگر عواملی هستند است که نمیتوانید کاری در ازایشان انجام دهید. مگر این که در جنگل زندگی میکردید و از آب غنی و بهاری رودخانه که بسیار هم دوست داشتنیست استفاده میکردید. اما اگر ساکن شهر هستید، میتوانید تا خودتان هر چند وقت یک بار پوست سرتان را سمزدایی کنید.

سمزدایی پوست سر را به صورت عمقی تمیز میکند و باعث میشود تا سموم و کثیفیها از پوستتان بروند. همچنین فولیکولهای مو را میبنندد و باعث متعادل شدن میزان PH و روغن روی سطح پوست سرتان میشود. پاک کردن پوست سرتان باعث جوان سازی و تقویت فولیکول های مو می شود و محیط مناسب برای رشد مو ایجاد می کند.

چرا پوست و مو خود را سم زدایی کنیم؟

  • خلاص شدن از ایجاد سموم رایج بر روی سر و بهبود بخشیدن به روند رشد موهای جدید و سالم.
  • بهبود گردش خون در پوست سر، و در نتیجه آن رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به ریشه مو.
  • کمک به بازسازی سلولهای مو.
  • بستن فولکیکولهای مو و در نتیجه رشد مو بدون مواجه با هیچ مانعی.
  • خلاص شدن از شر خشکی، انقباض پوستی و تحریک پوست سر.
  • کمک به درمان آکنه پوست سر.
  • و مهمتر از همه، سلامت پوستتان را که زمینه اصلی فولیکول های موهایتان است را بهبود میبخشد.

هفت راه برای سمزدایی پوست سر و موهایتان

ممکن است که در ابتدا سم زدایی پوست سر از نظرتان کمی دشوار بیاید ، اما لازم است تا بدانید که برای انجام آن لازم نیست که به آبگرم بروید و روند آن بسیار آسان است. بلکه شما میتوانید در منزل و با برخی مواد اولیه و  با ساده ترین چیزها این کار را انجام دهید. از گزینه های زیر انتخاب نمایید:

ماساژ پوست سر: این روش برای همه مفید است، سموم را از بین برده و باعث تحریک رشد می شود.
شفاف سازی با آب لیمو ترش: این روش برای موهای چرب و یا اگر اشخاصی که در مناطقی با  آب سخت زندگی می کنند مناسباست.
ترکیب عسل و دارچین: در صورتی که رشد مو شما بسیار کند است و یا تکه های طاسی  در سرتان دارید این روش برایتان مفید است.
اسکراب نمک دریایی:  سلول های مرده پوست را از بین میبرد و باعث تقویت میشود.
ترکیب خیار و آب لیموترش: به پوست سر هایی که دچار خارش و یا پوسته پوسته شدن هستند کمک میکند.

ماسک پاک کنند جوش شیرین: به طور طبیعی به پوست انداخت پوست سرتان کمک کرده و مشکل شوره سر را رفع میکند.
ماسک خاک رس: سموم پوست سر را از بین برده و مانند یک شامپو طبیعی عمل میکند.

ماساژ پوست سر به منظور از بین بردن سموم

تقویت مو - هاو کن یو

ماساژ دادن خوب پوست سر از جمله قدیمیترین و  ساده ترین راه برای پاک سازی پوست سر است. هنگامی که شما سرتان  را ماساژ  میدهید، این کار گردش خون در پوست سرتان را افزایش می دهد  و کمک می کند تا مواد سمی از پوست سرتان زدوده شده و ازز طریق برق اندامها و رگهای خاص که وظیفه آنها سم زدایی بدن است، دفع شوند. ماساژ سر همچنین باعث رشد و تقویت فولیکول های مو شده  و در نتیجه موهای سالمتری خواهید داشت.

علاوه بر این،  به ویژه پس از گذراندن یک روز طولانی هیچ چیز به اندازه یک ماساژ خوب آرامش بخش نیست.

چگونه این کار را انجام دهید؟ از نوک انگشتان دستهایتان استفاده کنید  و به طور متناوب با  حرکات ریتمیک و ظریف و سپس کمی حرکات تندتر و سریعتر پوست سرتان را بمالید. در پایان،کارتان را با انجام مالشهای طولانی در امتداد موی سرتان پایان دهید. این کار به طرز شگفت انگیزی آرامش دهنده است. همچنین شما می توانید تا از یک برس موی چوبی یا یک شانه چوبی دندانه پهن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید.

درحین این کار از روغن استفاده کنید یا خیر؟ این کار به ترجیح خودتان بستگی دارید. قطعا اگر پوست سر و موهایتان خشک است، استفاده از روغن در حین انجام این کار مفید خواهد بود. این کار کمک می کند تا پوستتان نرم شده و موهایتان براق و زیبا شوند. از آن جایی که روغن از طریق منافذ پوست سر جذب می شوند، بهتر است از روغن های خالص و سرد  و فشرده استفاده کنید.

روغن های مفید برای موهای شامل روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک، روغن بادام یا روغن آرگان هستند.

شفاف سازی با آب لیمو ترش

تقویت مو - هاو کن یو

همه ما میدانیم که ترکیب آب لیمو با آب گرم، یک نوشیدنی عالی و مفید برای بدن است، اما لازم است تا بدانید که علاوه بر این آب لیمو به پاک کردن موها و پوست سر نیز کمک میکند. این ماده سرشاراز آلفا هیدروکسی اسید است وبه  آرامی لایه بیرونی سلول های مرده را از بین  بین می برد و رشد مو را افزایش داده و باعث ایجاد درخشش بیشتر موهایتان میشود.

موادی که احیتاج دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۱ فنجان آب
  • ۵ قطره روغن از عصاره اسطوخودوس (این گزینه اختیاری است برای پوست سرهای خشک مفید است)

تمام مواد را با هم ترکیب کرده و سپس استفاده کنید. اگر موهای خشکی دارید میتوانید تا از  آب پرتقال یا آب سیب به جای آب لیمو استفاده کنید.

نحوه استفاده


ترکیب را بر روی موهای خود بمالید.از لابه لای موهایتان پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه روی سرتان بماند. سپس با آب ساده سرتان را آبکشی کنید.


نکته
میتوانید بعد از شامپو کردن موهایتان از این ترکیب به عنوان  به عنوان یک نرم کننده نیز استفاده کنید. و یا میتوانید آن را در بین دفعات شامپو کردن سرتان در حمام استفاده نمایید تا چربی مویتان را بگیرد.

شما میتوانید این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

ترکیب عسل و دارچینتقویت مو - هاو کن یو

 

ترکیب عسل و دارچین که دارای خاصیت سم زدایی بالاست، قطعا روشی فوق العاده است برای تغذیه مو است. اگر رشد موهایتان کند است یا ریزش منطقه ای دارید، حتما این ترکیب را امتحان کنید. زیرا موهای شما را احیا می کند و زندگی جدیدی به آنها می دهد.

عسل یک مرطوب کننده عالی است و در تنظیم کردن PH  پوست سر به طرز شگف انگیزی عمل میکند و این باعث می شود که میکروب ها و سایر آلودگیهای روی سرتان تحت کنترلتان باشند. دارچین نیز به طور طبیعی خاصیت ضد التهابی دارد و کمک می کند و به زدودن ناخالصیها از خون، افزایش گردش خون، و تحریک رشد مو کمک میکند.

موادی که نیازدارید:

  • ۱ قاشق  غذاخوری عسل (ترجیاعسل خام)
  • ½ قاشق چای خوری پودر دارچین
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه مخلوط کنید.

نحوه استفاده:


مخلوط را به  آرامی روی پوست سرتان بمالید و رو سرتان کلاه رنگ  یا کلاه حمام بکشید و بگذارید تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و در صورت لزوم از شامپو استفاده کنید.

همیشه از  عسل خام فرآوری نشده استفاده کنید. این عسل بیشترین میزان اکسیدان ها، آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و خواص درمانی را دترا است و با استفاده از آن به نتایج خوبی خواهید رسید. شما میتوانید این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده نمایید.


اسکراب نمک دریایی

تقویت مو - هاو کن یو

شاید در وجه اول شنیدن اسم اسکراب نمک دریایی برایتان شبیه به یک تیزر تبلیغاتی بیاید، اما لازم است تا بدانید که این ماده یکی دیگر از مواد سم زدای قوی است.

نمک سلولهای مرده را از بین برده و سبب تقویت پوست میشود و سلول های مرده پوست را نیز از بین میبرد. و این دقیقا به همین دلیل است که در بسیاری از شامپوهای روشن کننده از نمک استفاده میشود.درست بعد از یک بار استفاده از نمک، در پوست سرتان احساس سلامت و پاکیزگی  خواهید داشت  و به عنوان یک جایزه، موهای شما نیز درخشش و حجم بشتری پیدا خوهند کرد.

موادی که نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذا خوری نمک دریایی درشت
  • ۱ قاشق غذاخوری شامپو (انتخاب شاشمپو به عهده خود شماست)
  • ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون (این گزینه اختیاری است و برای نرمی و صافی بیشتر مو کاربرد دارد)

مواد تشکیل دهنده را با یکدیگر مخلوط کنید.

نحوه استفاده:


موهیتان را مرطوب کنید و نمک را روی سر و موی خود بمالید و سپس سرتان را بشویید. بشست و شو را با آب سرد انجام دهید تا موهایتان براق و صاف شود. این کار را میتوانید یک تا دو با در ماه انجام دهید.


نکته
شما می توانید از این روش برای شامپو خانگی نیز استفاده کنید. ضمنا از نمک آشپزی استفاده نکنید زیار حاوی ماده ضد انقباض است و سعی کنید که از  نمک دریای خالص استفاده نمایید.

ترکیب خیار و آب لیموترش

تقویت مو - هاو کن یو

این ترکیب یک روش ضدعفونی کننده و در عین حال  بسیار تسکین دهنده است، مخصوصا برای افرادی که دچار خارش پوست سر، پوسته پوستگی سر هستند و پوست سرشان تحریک شده است. این روش چگونه عمل میکند؟ خیار حاوی خواص ضد التهابی و ضد خارش است که قرمزی و تحریک را کاهش می دهد. خیار نیز به طور طبیعی  خاصیت آبرسانی و مرطوب کننده برای پوست و مویتان دارد.

آب لیمو نیز  برای حذف چربی و آلودگی  و تقویت موهایتان مفید است .پس از استفاده از خیار و لیموترش می توانید انتظار موهایی تمیز، پوست سری مرطوب و موهایی نرم و ابریشمی داشته باشید.

چیزهایی که نیاز دارید:

  • ۱ فنجان خیار
  • ۱ قاشق چایخوری آب لیمو
  • ۳ قطه روغن عصاره رزماری (این گزینه اختیاریست و به تحریک رشد مو کمک میکند.)
  • خیار را هم بزنید تا حالت خمیر مانند شود و سپس آب لیمو را بدان اضافه کنید.

نحوه استفاده


این مخلوط را روی پوست خود بمالید. شما می توانید از انگشتان خود یا یک تکه پنبه استفاده کنید و آن را تکه تکه به روی سرتان بمالید.به آرامی چند دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید تا برای ۵ تا ۱۵ دقیقه رو سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

شما میتوانید یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید.


ماسک پاک کنند جوش شیرین

جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم پاک کننده ای فوق العاده است و به همین دلیل است که صدها کاربرد زیبایی دارد – از خمیر دندان تا شامپو. شما به طریق مختلفی میتوانید از جوش شیرین استفاده کنید. در حقیقت زمانی که این ماده را  به پوست سر میزنید، این ماده باعث لایه برداری از پوستتان شده و ناخالصی های روی پوست را از بین میبرد.. همچنین به عنوان ضد باکتری و ضد قارچی طبیعی عمل کرده و به کاهش شوره سر نیزکمک می کند.

چزهایی نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذا خوری جوش شیرین
  • ۱ فنجان آب ساده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین (این گزینه اختیاری است و به تحریک  رشد مو کمک میکند.)
  • ۵ قطره اسانس اسطوخدوس (این گزینه نیز اختیاری است و چربی موهایتان را متعادل میسازد.)
  • ۱-۲ قطره روغن بادام (این گزینه نیز اختیاری است و برای پوست سر خشک مفید است.)
  • تمام ترکیبات را حسابی با یک دیگر مخلوط کنید.

میتوانید مخلوطتان را در یک بطری فشاری نیز بریزید.

نحوه استفاده:


ابتدا موهای خود را خیس کنید. سپس با مخلوطتان را بر رو موها و پوست سرتان بمالید و بعد از گذشت چند دقیه کف سر و باقی موهایتان را آبکشی کنید. میتوانید درمان با جوش شیرین را به وسیله مرطوب کردن موهایتان با عصاره گیاه مارشمالو و گیاه بامیه و آبکشی با آنها به پایان برسانید. این کار لایه بیروی موهایتان را میبندد و آنها را بسیار براق میکند.

شما میتوانید تا هر ۱۵ روز یک بار این کار را انجام دهید.


ماسک خاک رس

تقویت مو - هاو کن یو

اگر از داشتن مو و پوست سر چرب  خسته شده باشید، قطعا این گزینه برای شما مناسب است و میتواند به عنوان یک شامپویی طبیعی برای درمان و سمزدایی مفید باشد. خاک رس هایی مانند خاک bentonite یا rhassoul توانایی شگفت انگیز در استخراج ناخالصی ها از پوست سر و همچنین جذب آلودگی و چربی اضافه پوست سر را دارند.

علاوه بر این، این خاک رس غنی از مواد معدنی مانند سیلیس، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و به بهبود و اصلاح پوست سر کمک می کنن و ریشه های مو را تقویت کرده و در نتیجه موهاییتان به صورت  شفاف و قوی رشد خواهند کرد.

برای آماده سازی این ماسک شما به موارد زیر احتیاج دارید:

  • ۱/۳ فنجان خاک رس (از این مدل خاک برای موهای نرمال و خشک استفاده میشود.)
  • ۱/۳ فوم بنتونیت خاک رس (از این مدل خاک رس برای موهای چرب استفاده میشود.)
  • به اندازه کافی آب و یا چای گیاهی  برای نرم و خمیری کردن خاک

افزودنیهای اختیاری:

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب (مضرات آب سخت را از بین برده و به مو درخشش میدهد.)
۱ قاشق غذاخوری آب لیمو (خواص آن مانند سرکه سیب است.)
۱ قاشق غذاخوری پودر ریشه خردل (رطوبت و نرم کنندگی اضافی به مو میدهد.)
۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه (باعث افزایش رشد مو می شود.)
۱ قاشق غذا خوری شیکاکای پودر (PH پوست سر را تنظیم میکند و باعث تندرستی و ابریشمی شدن مو میشود.)
۵ قطره  عصاره روغن اسطوخدوس (به پوست سر تحریک شده و پوست پوست شده کمک می کند.)
۱ قاشق چای خوری روغن بادام (برای پوست سر خشک استفاده میشود.)

همه موارد را با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت خمیری شوند.

نحوه استفاده


با کمک دستهایتان یا قلم مو ماسک  خاک رس را به پوست و مو خود بمالید. پوست و مو خود را به طور کامل با خاک رس پوشش دهید. اجازه دهید تا ماسک به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند و سپس با آب آن  را بشویید.

کار خود را به وسیله آب کشی کردم و مرطوب کردن موهایتان با عصاره مارشمالو یا گیاه بامیه و یا با استفاده از یک چای گیاهی پایان دهید تا با این روش لایه بیرونی موهایتان و کوتیکول های مو را ببندید و موهایتان را براق نمایید.


روش درست کردن چای گیاهی

۱ قاشق غذاخوری از چای انتخابی خود را با ۱ فنجان آب جوش دم کنید  .اجازه دهید تا سرد شود ، سپس آن را از صاف بگذرانید و استفاده کنید.

برای موهای تیره از رزماری، شیکاکایی، میوه آملا، ریشه مارشمالو و چای سیاه استفاده کنید.

برای موهای بور از  بابونه، ریشوگه گل همیشه بهار و مارشمالو و چای سبز استفاده نمایید.

چطور باید این سم زدایی را انجام دهم؟ شما میتوانید هر یک هفته تا ۱۵ روز یک بار این روش را انجام دهید.

نکات بیشتر برای کمک به سمزدایی پوست سر

نوشیدن آب: آب یکی از مغذی ترین عناصر برای سم زدایی است و به معنای واقعی کلمه سموم و هورمون های مضر مانند DHT (که باعث طاسی سر در مردان و زنان) را از بدنتان دفع میکند.

خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر: سبزیجات و میوه های تازه منبع عالی برای تامین  فیبر نامحلول هستند که سموم را به خود جذب می کرده  و هضم غذا را تسریع میبخشد و دستگاه گوارش را پاک می کند. مسلما یک سیستم گوارش سالم، جذب مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و مواد عالی را تسهیل می کند و باعث سالم و درخشان ماندن پوست و موهای شما میشود.

استفاده از کره حل شده، آلوئه ورا، آملا و چغندرقند: این مواد نی زبه طور طبیعی سم زدایی می کنند و بهتر است که در رژیم غذایی خود از آنها استفاده کنید.

شما چطور پوست خود را سم زدایی می کنید؟