مدیر بد رفتار معضلی جدی برای کارکنان است. مدیران و کسانی که در جایگاه مدیریت و رهبری قرار دارند گاهی نمی دانند که با رفتار خود تاثیری سوء بر روی کارکنان و کارمندان می گذارند. برخی از این رفتار ها در بین خیلی از مدیران و رهبران و یا مدیر تیم ها شایع است که در این مقاله تصمیم داریم به 8 مورد از این رفتار ها که باعث ایجاد مشکل در روابط مدیران و کارکنان می شود می پردازیم.

اخیرا مطالعه ای در شرکت بزرگ signage  بر روی 800 نفر –شامل کارمندان و مدیران- در مورد اینکه کدام رفتارهای ارتباطی بیشترین آزار را به افراد می رساند، انجام شد. این مطالعه چندین عادت بد که سبب ایجاد مشکل مابین مدیران و اعضای تیم می شد را معرفی کرد.

اینجا در این مقاله 8 مورد اول فهرست که بیشترین اشاره به این موارد شده بود و عمومیت بیشتری داشت را، در قالب نقل قول هایی از زبان خود این کارکنان از دنیای واقعی برایتان گرد آوری کرده ایم که اگر در تیم، شرکت یا کارخانه کار می کنید چه به عنوان مدیر و چه کارکنان می تواند برای شما کاربردی و جذاب باشد. با ما در هاو کن یو  همراه باشید.

مدیر بد رفتار و موارد شخصی

از مواردی که شاید اصلا مورد توجه مدیران قرار نگیرد شروع می کنیم. چیزی که شاید حتی فکرش هم نمی کردید بتواند شخصیت یک مدیر را در بین کارکنان زیر سوال ببرد. مثال های زیر که از دنیای واقعی هستند را مرور کنید:

“رئیسی داشتم که نه تنها انتظار داشت ملاقات های داخل راهرو بعد از رفتنش به سرویس بهداشتی ادامه پیدا کند، بلکه دست هایش را هم پس از بیرون آمدن از سرویس نمی شست.”

“رئیس من سیگاری قهاری بود که سیگار پشت سیگار روشن می کرد و یک شرکت هم داشت، بنابراین دفترش بوی لژ سیگاری ها را می داد. چیزی که وضع را بدتر می کرد این بود که با فاصله ی خیلی کمی از مخاطبش با او صحبت می کرد. در نتیجه داشتن یک مکالمه با او مثل دوش گرفتن در دود سیگار بود.”

همیشه موارد شخصی از جمله، نظم، پاکیزگی، بهداشت، رفتار های دنیای شخصی، صحبت های تلفنی و … بسیار مورد توجه کارکنان قرار می گیرد که ناخواسته قضاوت هایی را در رابطه با شخصیت شما می کنند، که بهتر است در رابطه با این امور شخصی به عنوان مدیر و رئیس، توجهتان را بیش تر کنید. البته قبل از اینکه از ابهت رهبری شما دربین سایرین کاسته شود.

مدیر بد رفتار و وقت نشناسی

“اکثر اوقات رئیس من نیم ساعت تا 45 دقیقه در جلسات ملاقات با پرسنلش دیر حاضر می شد. با وجود اینکه همه می دانستند او دیر می رسد، از همه ی ما انتظار می رفت تا دقیقا سر وقت در اتاق، انتظار ورودش را بکشیم. او توانایی خاصی در خام کردن ما با حرف هایش داشت تا بتواند مطمئن شود در غیابش در مورد هیچ یک از نتایج بحث نخواهیم کرد.”

شاید خیلی نیاز به توضیح نباشد که این دست رفتار ها و عدم وقت شناسی به کارمندان می تواند چه تاثیر سوئی در روابط رئیسان و کارمندان به وجود بیاورد.

کنسل کردن جلسه 5 دقیقه قبل از موعد مقرر

“شاید این موضوع به فرهنگ جایی که من در آن کار می کردم مربوط می شد، اما به نظر می رسید همیشه برای مدیران موارد اورژانسی و فوری درست قبل از جلسه ای که برایشان ناراحت کننده بود پیش می آمد. شما کارهایتان را تعطیل می کردید، آماده ی جلسه بودید و سپس … هیچ چیز. همه چیز ناگهان کنسل می شد.”

شاید این رفتار از جانب یک مدیر بد رفتار دقیقا عین کم توجهی و شاید بی توجهی به سایرین باشد. مدیری که این رفتار و موارد مشابه از وی مدام  سر می زند نمی تواند اعتماد کارکنان را جلب کند.

اعتبار گرفتن به خاطر کار کارمندان دیگر

“درست قبل از یک جلسه ی استراتژیک مهم با نایب رئیسان، ایده ام را با او مطرح کردم. پاسخ او این بود: “این یک ایده ی مزخرف است. مطرحش نکن. سپس دقیقا همان ایده را به عنوان ایده ی خودش در جلسه مطرح کرد، و این درحالی بود که من دقیقا روی صندلی کنارش نشسته بودم. بعد از جلسه از او پرسیدم که چرا نگفته ایده ی مطرح شده ایده ی من بوده و پاسخی که داد این بود، “اگر از سمت من مطرح می شد اعتبار بیشتری می گرفت.”

مطمئنا این کارمند این رفتار مدیر  را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

اشاره کردن به عملکرد ضعیف در مقابل افراد دیگر

” در تمامی جلسات شرکت یکی از گزارش های مستقیمش را بر می داشت و حداقل بیش از نیمی از جلسه را صرف سرکوب کردن او می کرد. به طور مشهودی یک موضوع روانشناختی در آنجا در حال جریان بود چون او قدی حدودا 150 سانتی متر داشت و کمی تپل بود در حالی که همه ی ما حداقل 180 سانتی متر قد داشتیم و هیکل هایمان بین رده ی لاغر تا ورزشکار قرار می گرفتند. فکر می کنم علت استخدام ما توسط او تا حدی به خاطر این بود که از سرزنش کردن و تحقیر کردن ما لذت می برد.”

به صورت کلی یکی از عادت های خیلی تاثیر گذار مدیر بد رفتار که می تواند به تخریب کامل یک عضو تیم بیانجامد انتقاد و بیان نواقص کار وی در بین و میان دیگران است، حتما این رفتار را تصحیح کنید و در گفت و گو های شخصی با وی این موارد و نواقص کاری را مطرح کنید.

استفاده از حساب های درآمدی شرکت برای مصارف شخصی

” او اصرار داشت که تمامی هزینه ها کاملا مورد تأیید قرار بگیرند- حتی هزینه ی پست،پ قرار دادها هم از این قاعده مستثنا نبود. اما او شرکت را مسئول خشکشویی لباس هایش می دانست. هر گاه مشتری را برای ناهار دعوت می کرد هزینه اش به طور شگفت انگیزی دقیقا با محدوده ی 50 دلاری که شرکت برای هر فرد در هر وعده مشخص کرده بود برابری می کرد، حتی زمانی که من می دانستم ملاقات در کافه ای در نزدیکی شرکت صورت گرفته بود.”

بدانید که در یک تیم هیچ فرقی بین اعضا در محیط کاری وجود ندارد. مطمئنا یک رئیس مسئولیت های متفاوتی از کارکنان دارد ولی این تمایز ها نباید جلوی کارکنان اتفاق بیافتند.

تهدیدهای غیر رسمی برای فسخ همکاری

“آن آقا برچسبی را روی میزش دقیقا همان جایی که موقع ملاقات با او جلوی چشمت قرار می گرفت چسانده بود. برچسب حاوی این جمله بود که «یا چیزی که من میگم یا اخراج». در کنار این برچسب کتابی را با این عنوان روی میزش قرار داده بود: “منبع یابی استراتژیک از بیرون سازمان”. با این که او مستقیما به موضوع اشاره نمی کرد همه ی ما لُب مطلب را می گرفتیم.”

تمایز قائل شدن

“او اصولا به عنوان مسئول پذیرش استخدام شد اما نظر هیئت مدیره را به خود جلب کرد و کمی بعد منصب مدیر فروش را از آن خود کرد. او می دانست که هیچ کس جرأت کج خلقی با عزیز دردانه ی رئیس را ندارد، پس علی رغم عدم شایستگی اش در شغلی که داشت، هر جور که باب میلش بود در جلسات رفتار می کرد. چیزی که اوضاع را بدتر می کرد طرز لباس پوشیدن زننده ی او بود که مشخصاً ابزاری بود برای نیل به اهدافی که داشت.