چگونه صبح زود بیدار شویم؟ یا اصلا چرا باید صبح زود بیدار شویم؟ همه ما شنیده ایم و می دانیم که تقریبا یکی از عادت های تمامی افراد موفق صبح زود از خواب بیدار شدن است. گویی با کمی تنبلی کردن و دیر از خواب بیدار شدن بخش مهمی از روز را از دست می دهیم و از تمامی افراد جامعه  ورقیبان فرضی و واقعی در دنیای سراسر رقابت جا می مانیم. واقعا چرا باید صبح زود از خواب بیدار شویم و اگر تصمیم به صبح زود بیدار شدن گرفتیم چگونه در خود عادت سحر خیز بودن و صبح زود بیدار شدن را به وجود بیاوریم؟ با ما در این مقاله از هاو کن یو همراه باشید.

چرا باید صبح زود از خواب بیدار شد؟


آمار ها ، بررسی ها و آزمایشاتی که مدتی قبل در آکادمی “sleep” به عمل آمد نشان می دهد که تفاوت های فاحشی در عملکرد مغز کسانی که صبح زود بیدار می شوند با کسانی که تا دیر وقت بیدار می مانند وجود دارد. در این آزمایشات به این نتیجه رسیدند که افراد سحر خیز به مراتب عملکرد سریع تری در پردازش اطلاعات دارند و مغز آن ها فعال تر از افراد دیگر است.

از سوی دیگر آزمایشاتی دیگر  در دانشگاه بیرمنگام به اتمام رسید که به این نتیجه رسیدند به صورت معمول و عمومی، افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند مصمم تر هستند. این افراد با صبح زود بیدار شدن اعتماد به نفس بیشتری در روز دارند و کمتر دچار مشکلات شخصیتی، استرس، ترس و نگرانی می شوند. افراد سحر خیز پر انرژی تر، فعال تر و شاداب تر هستند.

از دید مدیریت و برنامه ریزی هم افراد سحر خیز عموما خیلی بهتر از پس مدیریت برنامه ها و کار های روزانه خود بر می آیند.

اگر دانشجو و دانش آموز هستید، کلاسهایتان ۸ صبح آغاز شده و در صورتی که کار اداری دارید بایستی حداکثر تا ساعت 9 سرکارتان باشید. قطعا بیدار شدن از خواب برای کسی که شب گذشته تا دیر وقت شب زنده داری کرده اند ممکن نیست.

آیا واقعا با وجود این بررسی ها و آزمایشات علمی دلیلی برای دیر از خواب بیدار شدن می ماند؟ اگر به این نتیجه رسیدید که باید صبح زود از خواب بیدار شوید و یا می خواهید برای این عادت برنامه ریزی کنید و یا در صورتی که واقعا به موفقیت در زندگی خود علاقه دارید باید هر چه سریع تر  تغییری در عادات خواب و همچنین ساختار ساعات خواب خود ایجاد کنید.  با ما همراه باشید تا تکنیک ها و روش هایی که برای ایجاد عادت صبح زود از خواب بیدار شدن نیاز دارید را با هم مرور کنیم.

 

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم


برای صبح زود بیدار شدن قدم به قدم پیش بروید

alarm-clock-1193291_960_720بهترین متد برای تغییر ساعت خواب بدن روش پله ای و قدم به قدم است. اما منظور از روش پله ای چیست؟ فرض کنید هر روز صبح عادت دارید که ساعت 10 یا 11 قبل از ظهر از خواب بیدار شوید. (یا حتی 8 بیدار می شوید و می خواهید آن را به 6 نزدیک کنید) همه ما می دانیم که ساعت 10 بیدار شدن به طور کلی باعث نابود کردن روز کاری شما خواهد شد. پس باید تغییری در ساعات خواب خود به وجود بیاورید. اینکه تصمیم بگیرید به یکباره ساعت 11 را به 6 صبح تبدیل کنید عملا غیر ممکن و اگر هم یک یا دو روز این کار را انجام دهید بلند مدت از آن تبعیت نخواهید کرد چرا که جسمی و روحی آمادگی آن را ندارید.

اما در روش پله ای به این صورت عمل می کنیم که: ۲ هفته را به عنوان دو هفته ی هدف در نظر بگیرید در این ۱۴ روز روزانه هر رزو و به مرور ۱۰-۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید. اگر همین کار را به مدت ۱۴ روز متوالی انجام دهید در پایان هفته دوم ۳ ساعت و نیم عادت خواب خود را جلو انداخته اید. در صورت نیاز این تکنیک را به ۳ هفته یا حتی یک ماه ارتقا دهید.

این تکنیک بایستی در دوره طولانی مدت انجام شود. در صورتی که در یک روز ۳ ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، سردرد و بی حوصلگی به سراغتان می آید و احتمالا روز بعد به همان عادت دیر از خواب بیدار شدن بر میگردید. پس برای تاثیر طولانی مدت بایستی بدن را کم کم و با آرامش تغییر داد.

نکته مهم اینجاست که یک فرد بالغ باید 6 الی 8 ساعت خواب مفید داشته باشد. پس برنامه ریزی برای به موقع خوابیدن و تا دیر وقت بیدار نماندن هم مکمل این هدف و برنامه ریزی شما خواهد بود.

از تخت خواب جدا شوید

finding-the-strength-to-get-out-of-bed-each-dayشاید بتوان گفت اوج سختی و چالش صبح زود بیدار شدن همین چند ثانیه است. اینکه تنها از تخت جدا شوید. بیشتر افرد در این مرحله دچار مشکل می شوند. بسیار پیش می آید که آلارم و زنگ هشدار خود را روی ساعت 7 تنظیم می کنید اما پس از زنگ خوردن ساعت، بارها دکمه snooze را فشار می دهید و تا به خود می آیید ساعت 9 شده است. در صورتی که با این مشکل روبرو هستید تکنیک های زیر را شما کاربران باید به کار ببندید.

  1. برای خود اهداف هیجان انگیز مشخص کنید: قبل از به تخت خواب رفتن، برای دل کندن از تخت خواب یک کار مهیج  را برنامه ریزی کنید. هیجان این کار باید به طوری باشد که در صبح روز بعد مانع از خوابیدن دوباره شما شود. حال این محرک، میتواند تماس با شخص خاص، خواندن کتاب مورد علاقه، نوشتن چیزی، رفتن به ورزش و یا انجام کار کوچک کامپیوتری و … باشد. فقط کافیست چیزی باشد که به طور ناخودآگاه شما را تشویق به بیدار شدن و بیدار ماندن کند.
  2. با صدای بلند چیزی بگویید: پس از اینکه بیدار شدید بلافاصله با صدای کمی بلند چیزی بگویید و این کلمات را ادامه دهید. خیلی آرام بنشینید تا زمان بیداری کامل بدن چند حرکت کششی ساده در همان تخت انجام دهید و بعد که بدن شما کاملا هشیار شد به سرعت از تخت خواب خود جدا شوید. گفته شما اهمیت ندارد اما سعی کنید تن صدای خود را به بالاترین حالت ممکن ببرید. البته مراقب باشید سایرین را بیدار نکنید.
  3. به سراغ گوشی خود نروید: بعد از جدا شدن از تخت خواب به هیچ عنوان سراغ اخبار، تلوزیون،‌شبکه های اجتماعی و ایمیل خود نروید. چراکه در مقایسه یا روز قبل یک یا چند ساعت بیشتر زمان دارید و درست نیست این زمان را صرف کارهای تکراری و معمولا بدون سود کنید. بهترین کارهایی که می توانند روز عالی و پر از فعالیت شما را بهتر کنند عبارت اند از: نوشیدن یک لیوان آب، مدیتیشن، تمرین های بدنی، نوشتن برنامه روزانه و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه.
  4.  ذهنتان را گول بزنید: پس از اولین زنگ آلارم، با خودتان تصمیم بگیرید که تا snooze بعدی زنگ ساعت خود به هیچ عنوان چشمان خود را نبندید. انجام هر کاری آزاد است. میتواند گوشی موبایل خود را چک کنید و یا در رخت خواب خود نرمش انجام دهید ولی به هیچ عنوان به خواب نروید. این ترفندی است برای بیدار کردن مغز شما.

به موقع بخوابید

بهترین وضعیت خوابیدن و مزایا و معایب هر روش _ هاو کن یو 06بالاتر به این موضوع اشاره کردیم. هیچ کدام از نوشته های بالا بدون داشتن مقدار مناسب خواب امکان پذیر نیست. تجسم کنید که ساعت 2 پس از نیمه شب به خواب رفته اید و انتظار دارید که ۶ صبح پر از انرژی از خواب بیدار شوید. حتی اگر بتوانید خود را از تخت خواب جدا کنید و در ظاهر خود را با انرژی نشان دهید، بدن شما دچار آسیب های جدی شده و هنوز به خواب نیاز دارد. خواب کافی سوخت و ساز بدن را کامل کرده و سلامت و قدرت بدن را ارتقا می دهد. پس شاید بهتر باشد که ابتدا عادات خوابیدن خود را تصحیح کرده و سپس تصمیم بگیرید صبح زود تر بیدار شوید. یک فرد بالغ باید در هر شبانه روز 6 الی 8 ساعت خواب مفید داشته باشد.

قبل از ادامه این مقاله ابتدا متن موجود در لینک زیر را مطالعه کنید:

چگونه شبها آرام تر و بهتر بخوابیم؟

تغییرات عادات روزانه

pexels-photo-12057

برخی از عادت ها از شما ناخواسته شخصیتی می سازد که سحر خیز بودن یک بخشی از این شخصیت است. عادت هایی مثل

۱-طبیعت گردی:  اگر روش های گفته شده نتوانستند خواب آلودگی صبح را از شما دور کنند به فکر یک برنامه هفتگی استفاده از طبیعت باشید. مگر می شود برای کوه نوردی برنامه ریزی کنید و ساعت 10 از خواب بیدار شوید. قرار دادن برنامه طبیعت گردی از شما شخصیتی سحر خیز خواهد ساخت.

اگر می توانید در هفته چند روز را برای یک یا دوساعت به طبیعت گردی اختصاص دهید. این روش بر خلاف اینکه ظاهرا غیر مرتبط است، می تواند انسانی دیگر در زمینه سحر خیزی از شما بسازد. با زندگی در طبیعت و دوری از نور مصنوعی، ساعت بیولوژیکی بدن دوباره تنظیم می شود. در این شرایط در اوایل شب به خواب می روید و با طلوع خورشید بیدار میشوید.

۲- برای داشتن خوابی آرام تر، قبل از خوابیدن کتاب بخوانید اما نه هر کتابی!! خواندن مطالب خبری باعث افزایش ناخودآگاه استرس می شود. همچنین تا حد ممکن کتاب های موفقیتی و دستوری نخوانید، چراکه به شما ایده ها و افکار جدید می دهد و این قبل از خواب مناسب و مفید نیست. کتاب های رمان، تخیلی و تاریخی می توانند جایگزین مناسبی برای شما باشد.

در پایان باید گفت، هر کسی می تواند عادات خواب خود را تغییر دهد. اینکه “من اهل صبح بیدار شدن نیستم” و “اگر صبح زود بیدار شوم بدنم به هم می ریزد” تنها بهانه ای بیش نیست. شرایط بیولوژیکی همه افراد با هم یکسان است. تنها عادت ها و نامنظم بودن خواب ماست که تفاوت دارد. اما به یاد داشته باشید که موفق ترین افراد، کسانی هستند که شب ها به موقع به خواب می روند و صبح ها زودتر از افراد دیگر روز بی نظیر خود را شروع می کنند.

در صورتی که شما عزیزان نیز تجربه ها و مشکلاتی در خصوص بیدار شدن صبح زود دارید. با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.