اعتماد به نفس در کودکان مسئله ای بسیار مهم و البته قابل توجه در میان والدین است. آیا کودک شما هم در برقراری ارتباط با دیگران و یا در میان جمع خجالتی است؟ آیا فرزند شما هم اعتماد به نفس لازم و یا همانند سایر هم سن های خود را ندارد؟  در این مقاله از هاو کن یو به اتفاق شما کاربران تمامی مواردی که برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان و یا برطرف کردن اختلالات این چنینی مد نظر است را یک به یک برسی می کنیم. با ما همراه باشید.

افراد با اعتماد به نفس بالا همیشه برای چالش های جدید زندگی آمادگی دارند. آنها به خویشتن شناسی بهتری رسیده اند و تصویر بهتری از خود دارند، دیدشان به زندگی مثبت است و عمیقاً به توانایی هایشان برای انجام یک کار، آنگونه که از آنها انتظار می رود، اعتماد دارند. چه در مورد شغل، چه در مورد درس یا در مورد رابطۀ اجتماعی همیشه نسبت به سایرین برجسته تر هستند. اعتماد به نفس عنصر لازم برای زندگی موفق است و در صورتی که برای تسلط کودکان بر این ویژگی برنامه ریزی شده باشد، می شود یک آیندۀ سالم و پیروزمندانه را برای آنها رقم زد.

اعتماد به نفس در کودکان نه تنها سلامت ذهنیشان را تضمین می کند بلکه کمک می کند تا با هر موقعیت و چالشی از جمله استرس، فشار اطرافیان، درس خواندن، هیجانات و غیره مقابله کنند. کودکانِ با اعتماد به نفس بالا می توانند با علاقه و پشتکار به هر هدفی برسند. والدین می توانند نقش اساسی را در تشویق کودکانشان داشته باشند و باعث شوند آنها با خود واقعی شان مواجه شوند. از آنجایی که کودکان بیشترین اعتماد را به والدینشان دارند حرف های آنها را جدی می گیرند. اگر کودکانتان گاهی اعتماد به نفس لازم را ندارند و نمی دانید چطور تشویقشان کنید مراحل ابتدایی ارائه شده در این مقاله را دنبال کنید:

اعتماد به نفس در کودکان با تقدیر کردن از آنها

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یواز تمامی پیشرفت های فرزندتان تقدیر کنید، هر چند که کوچک باشند. این کار نه تنها آنها را خوشحال می کند بلکه اشتیاق آنها برای بهتر بودن برای دفعۀ بعد را شعله ور می کند. پیشرفت آنها می تواند گرفتن یک نمرۀ خوب، انجام دادن تکالیف یا کمک کردن در کارهای خانه باشد. برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به کارهای کوچکی که فرزندانتان خودشان انجام می دهند توجه کنید و از آنها تقدیر کنید.

به زودی خواهید دید با اعتماد به نفسی که بخاطر انجام دادن مستقل کارها در آنها شکل می گیرد، یک حس خود-ارزشمندی در آنها پدیدار می شود. اگر در انجام کاری خوب عمل نمی کنند، تلاششان را تحسین کنید اما نتیجه را نه. به آنها بفهمانید که هیچ انسانی کامل نیست اما با تمرین و تلاش مداوم می توان در زندگی به همه چیز رسید.


چگونه بر گوشی فرزندمان نظارت داشته باشیم؟َ


محیط مورد نیاز را برایشان فراهم کنید

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یوبسیاری از اوقات کودکان به خاطر اینکه نمی توانند در مدرسه یا سایر فعالیت های کمک درسی خوب عمل کنند اعتماد به نفسشان را از دست می دهند. مهارت ها و قدرت یادگیری در بین کودکان متفاوت است. اگر برای انجام تکالیفشان از شما کمک می خواهند کنارشان بنشینید و کمکشان کنید تا آنها را انجام دهند. می توانید از روش های مختلف برای آموزش در خانه استفاده کنید. این روزها منابع آمورشی متفاوتی در اینترنت موجود است که ما بار ها در هاو کن یو به این موارد اشاره کردیم وشما می توانید به وسیله آن ها به توسعه مهارت های کودکان و در نتیجه ارتقاء اعتماد به نفسشان کمک کنند.

به آنها کمک کنید تا اهداف واقعی برای خودشان مشخص کنند

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یو

چه در مورد یک امتحان باشد، یا یادگیری یک مهارت جدید یا بازی کردن یک ورزش جدید، برای فرزندتان توضیح دهید که لازم است اهدافی را مشخص کنند، روش رسیدن به آنرا تعیین کنند و فکر کنند که اگر به آن هدف نرسیدند چه می شود. ست کردن اهداف و فراهم کردن شرایط برای رسیدن به ان ها یکی از ارکان افزایش اعتماد به نفس در کودکان است. مهارت ها و استعدادهای فرزندانتان را مدام به آنها گوشزد کنید.

این باعث می شود خودشان را باور کنند و با مهارتی که دارند به خواسته شان برسند. همچنین می توانید از آنها بخواهید تا خودشان اهدافشان را مشخص کنند. ممکن است اهدافی که تعیین می کنند بزرگ و غیرواقعی باشد. در این صورت فقط مسیر رسیدن به چنین اهدافی را به آنها نشان دهید. همچنین می توانید یک هدف بزرگ را به چند هدف کوچک تفکیک کنید.

چگونه بر گوشی فرزندمان نظارت داشته باشیم؟َ

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با تشویق و جایزه

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یوبرای رسیدن به هر هدفی انگیزۀ مداوم لازم است. اگر موقعیتی پیش آمد که فرزندتان انگیزه اش را از دست داد، با تعیین جایزه دوباره به آنها انگیزه بدهید، مثلا یک کلوچه برای خواندن یک فصل، بازی ویدئویی مورد علاقه اش برای نمرۀ خوبی که در یک امتحان می گیرد و غیره. این کار باعث می شود کودکان تشویق شوند تا کارشان را با علاقۀ تمام انجام دهند. البته شما کاربران هاو کن یو نباید اجازه دهید کخه رسیدن به جازه یک هدف اصلی شود و درس خواندن و یا انجام هر وظیفه وسیله شود. آن ها باید بدانند و البته این علاقه در آن ها به وجود بیاید که خودشان به سراغ اهداف بروند و این تشویق ها تنها راه را آسان تر و هموار تر کند.

همچنین از طرفی وقتی کارشان را انجام دادند متوجه می شوند که چقدر آسان بوده.اعتماد به نفس در کودکان به هیمن راحتی شکل میگیرد وشما هم با همراهی دیگران موفقیت های کوچکشان را با هم جشن بگیرید و آنگاه تفاوت را در آنها ببینید.

 اعتماد به نفس در کودکان و تأکیدات مثبت

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یو

استفاده از تأکیدات مثبت می تواند ذهن نیمه هوشیار  آن ها را برای موفقیت برنامه ریزی کند. این تأکیدات ذهنیت ما را با یک چشم انداز مثبت شکل می دهد و عزت نفس، که رسیدن به اهداف را تسهیل می کند، را بالا می برد. پس والدین می توانند از این تکنیک برای بالا بردن عزت نفس فرزندشان استفاده کنند. با فرزندانتان صحبت کنید و به آنها از ارزش مثبت اندیشی بگویید. می توانید از آنها بخواهید از عباراتی مانند «من می توانم»، «هر روز یک روز جدید است با موقعیت های جدید»، و غیره استفاده کنند.


چگونه پدر و شوهر خوبی باشیم؟


قدرتِ «تلاش کردن»

اعتماد به نفس در کودکان _ هاو کن یومهمترین چیزی که در ذهن کودکان جا می گیرد این است که شکست و موفقیت دو روی یک سکه هستند. اگر نمی توانند کاری را انجام دهند، به آنها نشان دهید که چگونه بیشترین تلاش را برای به انجام رسیدن آن کار بکنند. از آنها بخواهید دوباره تلاش کنند. «نگرش دست نکشیدن از تلاش» را یادشان بدهید، خوشحالشان کنید و به آنها بفهمانید که شکست هم بخشی از زندگی است.

دقت کنید که مقصود از این شکست و پیروزی ها صرفا یک هدف بلند مدت و سنگین نیست. کودکان شما در سلام کردن و یا حتی برقراری ارتباط خوب هم می توانند طعم موفقیت رابچشند و اینگونه اعتماد به نفس در کودکان نقش بگیرد و پایه ریزی شود.

در آخر، والدین برای فرزندان نقش الگو را دارند. در هر موقعیتی کودک به والدینش نگاه می کند و همانطور که بزرگ می شود از آنها پیروی می کند. بنابراین به عنوان یک پدر یا مادر، وظیفۀ شماست که هر چیزی را به مناسب ترین شکل برایش به تصویر بکشید. والدین هم باید ابتدا روی خودشان کار کنند، عزت نفس خودشان را بسازند، اعتماد به نفشان را بالا ببرند، قوی تر شوند و تنها در این صورت می توانند اعتماد به نفس فرزندشان را بسازند.