به عنوان پدر یا مادر، یکی از مسئولیت های اصلی شما در حیطه تربیت فرزند این است که مطمئن شوید فرزندانتان برای زندگی در دنیای واقعی آماده هستند؛ و اینکه قرار است بزرگسالان مسئولیت پذیری باشند. در دنیای امروزی این کار بیش از هر زمان دیگری چالش بر انگیز است اما مطمئناً غیر ممکن نیست.

در حقیقت مهارت های زیادی در زندگی وجود دارد که می توانید به فرزندانتان آموزش دهید و از این طریق به آنها کمک کنید یک عضو مسئولیت پذیر و در عین حال فردی خلاق و شادی برای جامعه باشند. در ادامه توصیه هایی را مطرح می کنیم که می توانند در آموزش مسئولیت پذیری و خلاقیت به فرندانتان مفید واقع شوند. با ما همراه باشید.

مهارت های مسیریابی را آموزش دهید
تربیت فرزند - هاو کن یو

داشتن گواهینامۀ رانندگی به معنی داشتن مهارت های مسیریابی نیست. علاوه بر کمک به فرزندان در یادگیری مهارت رانندگی، یادشان بدهید که چگونه مسیریابی کنند. لازم است که طرز استفاده از GPS و همینطور نقشه، چگونگی مسیریابی در ساعات اوج ترافیک چه در مسیرهای شهری و چه در بزرگراه ها، و سایر مهارت هایی که در دوره های آموزش رانندگی نمی آموزند را به فرزندانمان یاد بدهیم. البته لازم است صبور بودن در ترافیک سنگین و مهارت های رانندگی تدافعی را هم یاد بگیرند.

آنها را تشویق کنید که شغلی داشته باشند

فقط به خاطر اینکه فرزند نوجوان شما در مدرسه عملکرد خوبی دارد دلیل نمی شود که آمادگی لازم برای نیروی کار را کسب کرده است. مدرسه فقط مسائل را به صورت علمی و تئوری به آنها آموزش می دهد. سعی کنید آن ها را برای انواع مهارت ها که در شغل های مختلف مشترک است آشنا کنید.

باید مطمئن شوید که آنها می دانند چطور یک شغل را انتخاب و حفظ کنند

آنها را تشویق کنید تا شغل های تابستانه و بعد از مدرسه داشته باشند تا مسئولیت شغلی که در قبالش به آنها پول پرداخت می شود، چگونگی سر و کار داشتن با دیگران، چگونگی حل تعارضات، و چگونه مناسب رفتار کردن در هر موقعیتی را یادبگیرند.

به آن‌ها هدف‌گذاری را بیاموزید

هر نوجوانی در ذهن خود اهدافی را دنبال می کند، اما همۀ اهداف واقع بینانه نیستند. به خصوص نوجوانان با آنچه که این روزها در شبکه های اجتماعی می بینند، تمایل به داشتن اهداف غیر عملی دارند. مثلاً معروف شدن، پولدار شدن یا محبوب شدن.  این وظیفۀ شماست که به آنها نشان دهید چگونه اهداف واقع بینانه تعیین کنند و چگونه به آنها برسند.

با فرزند نوجوانتان در مورد مواردی که می خواهند در کوتاه مدت و در بلند مدت به دست بیاورند صحبت کنید. مطالعات زیادی در مورد رابطۀ بین تعیین هدف و شاد ماندن در زندگی فرد صورت گرفته است. هر بار با رسیدن به هدفی، پاداش را تجربه می کنید، بدنتان دوپامین آزاد می کند. دوپامین مسئول حس انگیزه است.

به آنها کمک کنید تا هیجاناتشان را کنترل کنند
تربیت فرزند - هاو کن یو

همۀ ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که با احساساتمان درگیر بوده‌ایم. این لحظه می‌تواند تعارضی در محل کار باشد، یا مسئلۀ رابطه، یا دیگر موقعیت‌هایی که نیازمند تدبیر ما هستند. اما در طول زمان یاد می‌گیریم که چگونه قسمت اعظم امور را تحت کنترل در‌آوریم. این همان چیزی است که بسیاری از نوجوانان با آن درگیر هستند، زیرا با کار مدرسه، معلمان، فشار همسالان، و زندگی شان در خانه سر و کار دارند، اما با همۀ این اوصاف شما می‌توانید کمکشان کنید.

به آن‌ها یاد بدهید که چگونه به طور سالم با هیجاناتشان برخورد کنند، مثلاً از طریق ورزش، موسیقی، هنر یا صنایع دستی. این کار به تقویت صبر آن‌ها هم کمک می کند. حتی مربیان فردی ورزشکاران می‌گویند که کنترل هیجانات بسیار ضروری است. هر چه فرزندان بیشتر بتوانند کنترل خود را حفظ کنند، در موقع سختی اعتماد به نفس آن‌ها و همین‌طور شما بیشتر خواهد بود.

مهارت های مقابله ای را برای مواقع اورژانسی به آنها آموزش دهید

وقتی فرزندانتان تنها باشند، باید مهارت های مقابله‌ای را برای برخورد در مواقع اورژانسی یاد بگیرند. این موقعیت می توانند آتش گرفتن ماهیتابه، خرابی اتومبیل، یا حتی چکه کردن لولۀ آشپزخانه باشد.

باید وقت بگذارید و در مورد تعدادی از مواقع اورژانسی که می‌تواند در زندگی اتفاق بیفتند، و چگونگی برخورد مناسب با آن‌ها به فرزندانتان آموزش دهید. همچنین باید درمورد چگونگی سر و کار داشتن با دستگاه موبایلشان هم یاد بگیرند. ممکن است این موارد در زمان نیاز آنها موجود نباشند.

آنها را در مدیریت کارهای خانه درگیر کنید

اگر فرزند نوجوان شما اتاق نامرتبی دارد لزوما به این معنی نیست که در آینده هم خانه دار شلخته‌ای خواهد بود. اما این علامت خوبی است مبنی بر اینکه باید چیزهای زیادی در مورد مهارت های مدیریت کارهای خانه یاد بگیرند، چیزهایی مانند بودجه بندی، تمیزکاری، ملاقات‌های برنامه ریزی شده و موارد بیشتر.

ممکن است در آینده، چه در خوابگاه و چه در آپارتمان، هم اتاقی داشته باشند، و اگر  این مهارت‌های زندگی را نداشته باشند، با هر کسی که با آنها زندگی می کند مشکل پیدا خواهند کرد.

مراقب اشتراک گذاری پول با ورزندانتان باشید

تربیت فرزند - هاو کن یو

هر موقع که فرزندتان در خواست پول می کند به او پول ندهید. هر چه بیشتر به آنها پول بدهید، آنها کمتر یاد می‌گیرند. یکی از مهارت های زندگی برای هر فدری مدیریت امور مالی است. اگر فرزند نوجوان شما کار می کند، او را مجبور کنید هر هفته بخشی از درآمدش را پس انداز کند و  آن را در حساب پس اندازش بگذارد.

حتی بهتر از آن، اینکه آنها را تشویق کنید تا در یک برنامه پس انداز بازنشستگی سرمایه گذاری کنند. هرگز برای برنامه‌ریزی برای آینده خیلی دیر نیست. نه تنها این کار مسئولیت امور مالی را به آن‌ها یاد می دهد، بلکه مقداری پول نقد اضافه برای زمان نیازشان خواهند داشت.

عادت های سالم خوردن را در آنها تشویق کنید
تربیت فرزند - هاو کن یو

بسیاری از نوجوانان امروزی عادت های سالم خوردن ندارند. تمام طول روز را بدون ورزش کردن با موبایلشان می نشینند و تغذیۀ مناسبی هم ندارند.

فرقی نمی کند در خانه چه غذایی درست می کنید، آن‌ها به سراغ خوردن هله هوله ها می روند. به قول یک مربی ورزش “فکر خوبی است که یک نوبت به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا رژیم غذایی شان را در مسیر درست قرار دهند و طرز تغذیۀ صحیحی که مناسب بدنشان است را به آن‌ها آموزش دهد.” نکتۀ مهم این است که رژیم غذایی آنها با نوع بدن نوجوانان و فعالیت های روزانه شان هماهنگ باشد.

خودت این کار را کردی، خودت هم درستش کن

بسیاری از والدین مرتکب این اشتباه می‌شوند که سعی کنند تمامی اشتباهات کودکشان را درست کنند. این کار وقتی آنها خیلی کوچک هستند درست است، اما آنها باید یاد بگیرند خودشان با مشکلات برخورد داشته باشند، به ویژه مشکلاتی که خودشان مسببش بوده‌اند.

اگر فرزندتان در موقعیتی است که خودش می تواند کنترل همه چیز را در دست بگیرد، مثل مشاجره با دوستش یا تعارض با معلمش، به او کمک نکنید. اجازه بدهید خودش کنترل همه چیز را در دست بگیرد. در عوض مهارت‌های حل مسئله را به او یاد بدهید. راهنمای آن‌ها باشید و اجازه بدهید تجربه کنند.

 دست از وساطت کردن  بردارید

این کار پای به پای آموزش مسئولیت پذیری به آنها پیش می رود. اگر فرزند نوجوانتان دچار دردسر شده است، مثلا مشاجره‌ای در مدرسه یا با خواهر و بردارش داشته، حداقل همان موقع به کمکش نروید. بله، شاید در نهایت به کمک شما احتیاج پیدا کند اما بگذارید تلاش کند و مسئولیت کارهای خودش را به عهده بگیرد. شما همیشه نزدیکش نیستید که برایش وساطت کنید.

مسئله ای برایشان ایجاد کنید تا حل کنند

وظیفۀ شما این نیست که زندگی را برای فرزند نوجوانتان آسان کنید. کار شما اماده کردن آن‌ها برای زندگی است. پس مشکلاتشان را حل نکنید تا خودشان این کار را انجام دهند. موقعیت هایی را برای آنها فراهم کنید که مجبور شوند فکری به حال خودشان بکنند و ببینند قادر به انجام چه کاری هستند. ممکن است شما را غافلگیر کنند و موقعیتی را برای حل مشکلشان فرض کنند.

یادشان بدهید روی پای خودشان بایستند

مسلماً قرار نیست دعوا کردن را به آنها آموزش دهید. اما باید به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند در یک نزاع چگونه مذاکره کنند. عصبانی شدن و بدخلقی کردن به هیچ وجه به آنها کمک نمی‌کند و مطمئناً همۀ والدین این کار سخت را یاد گرفته اند.

مهارت هایی که نیاز دارند تا در هر موقعیتی آرام بمانند را به آنها آموزش دهید، مثلاً  قبل از اینکه کنترلشان را از دست بدهند تا 10 بشمارند، یاد بگیرند چگونه از نزاع و کشمکش دور شوند. و به آنها کمک کنید تا هیجاناتشان را شناسایی کنند و بتوانند در طول یک نزاع با آن هیجانات برخورد کنند.

به آنها یاد بدهید که چگونه قدردان محیط اطرافشان باشند

نه تنها لازم است که از خودمان مراقبت کنیم، بلکه باید در مورد محیط اطرافمان شفقت به خرج دهیم. برای اینکه بتوانید به فرزند نوجوانتان یاد بدهید که چگونه قدردان این دنیا باشند چندین راه وجود دارد. مثلا آنها را وارد فعالیت داوطلبانه در یک مرکز خیریه یا مرکز نگهداری از حیوانات کنید. هیچکس نمی داند. شاید آنقدر به این کار علاقمند شوند که در آینده شغلی را برای کمک به دیگران انتخاب کنند.

تشویقشان کنید تا به خودشان اعتماد کنند
تربیت فرزند - هاو کن یو

مدرسه به کودکان یاد می دهد که چگونه از قوانین پیروی کنند، اما چیزی در مورد مهارت های زندگی در دنیای واقعی به آنها آموزش نمی دهد. شما باید آموزش دهید و آن‌ها باید آموزش ببینند، همچنین باید متفکران مستقلی شوند. به فرزندان نوجوانتان کمک کنید تا به خودشان و تصمیماتشان اعتماد کنند. مطمئناً تصمیمات نادرست کمی خواهند گرفت، اما از اشتباهاتشان درس می گیرند و می آموزند که تصمیمیات بهتری بگیرند.

بودجه بندی خانه را برایشان توضیح دهید

می توانید تا جایی که می توانید دربارۀ چگونگی بودجه بندی برای فرزندانتان توضیح دهید، اما در واقع تا زمانی که مهارت های بودجه بندی را عملاً نبینند در درک چگونگی انجام این کار توسط خودشان، با مشکل مواجه می‌شوند. درمورد هزینه های مختلف خانه با آن‌ها صحبت کنید، چیزهایی مثل قبوض برق و دیگر صنایع همگانی، هزینه‌های خوار و بار، و خرج اتومبیل، درآمد خانه و تمام جزئیات خرج و مخارجتان را به آنها نشان دهید. بگذارید در بودجه بندی به شما کمک کنند تا بدانند وقتی مستقل شدند بدانند باید چکار کنند.

یک کارت اعتباری به آنها بدهید

بگذارید فرزندتان کارت اعتباری خودش را داشته باشد. بله درست خواندید. این یکی از بهترین راه ها برای آموزش مسئولیت‌پذیری مالی است. اگر اعتبار کارت را تمام کرد و اعتباری باقی نگذاشت، بدهی‌اش را تسویه نکنید. بگذارید یاد بگیرد که چگونه بدهی‌اش را پرداخت کند و اعتبار کارتش را مسئولانه خرج کند. هر چه زودتر در مورد مسئولیت کارت اعتباری یاد بگیرد برایش بهتر است.

یک نمونۀ بارز برای فرزندتان تعیین کنید

اگر خودتان هیچ یک از موارد بالا را انجام نمی دهید چگونه می توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان در آینده یک بزرگسال مسئولیت پذیر شود؟ شما بهترین الگو برای آنها هستید، پس بهترین تلاشتان را در این راستا بکنید. قبض ها را به موقع پرداخت کنید. خانه را تمیز نگه دارید. هر روز سر کار بروید. وقتی کودکانتان الگوی خوبی مثل شما داشته باشند در آینده شروع خوبی را پیش رو خواهند داشت.

ما نقش اصلی را ایفا می کنیم

به منظور آماده سازی نوجوانان برای دورۀ بزرگسالی، شما به عنوان والدین، باید مهارت های مهم زندگی را به آنها آموزش دهید تا به آنها کمک کنید بزرگسالان خلاقی باشند. یک مکالمۀ باز با فرزندانتان داشته باشید و به آنها اجازه دهید بدانند که اگر سوال داشتند یا برای توسعۀ مهارت هایی که به آنها آموزش می دهید به کمک نیاز داشتند، می توانند پیش شما بیایند. اگر با هم کار کنید می توانید موفق شوید. ارتباط بازی با کودکانتان برقرار کنید و اگر مشکلی داشتند به آنها گوش کنید و با کمک هم راه حلی برای غلبه بر آن مشکل پیدا کنید.