تفکر انتقادی ، عبارت است از فرایند تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌منظور دستیابی به بهترین پاسخ برای یک سؤال یا مسئله. با مراجعه به تجارب خودتان، استدلال، مشاهده و ارتباط با دیگران می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید که حاصلشان راه‌حل‌های مثبت است.

در این مقاله‌ی هاو کن یو به شما نشان خواهیم داد که چگونه مهارت‌های تفکر انتقادی خود را در محیط کار بهبود بخشید، بدین ترتیب می‌توانید یک کارمند مؤثرتر باشید.

چرا تفکر انتقادی تا این حد مهم  اهمیت است؟

متفکران منتقد در محیط کار به‌شدت موردتقاضا هستند، زیرا شرکت‌ها همیشه به راه‌حل‌های بهتر و آگاهانه‌تر نیاز دارند. به‌ویژه، تفکر انتقادی در محل کار به شما کمک می‌کند:

  • مهارت تصمیم‌گیری‌تان را بهبود بخشید و اعتبار یک استدلال و تأثیر بالقوه آن را ارزیابی کنید.
  • نظر خودتان را در مورد یک موضوع داشته باشید. اخلاقیات و اعتمادبه‌نفس شخصی‌تان را رشد دهید.
  • با همکاران و ناظران خود در یک سطح عمیق‌تر و خردمندان تر مشارکت داشته باشید و درنتیجه روابط کاری قوی‌تری را برقرار کنید.
  • کار خود را ارزیابی کنید و راه‌های تقویت کیفیت و کارایی را تعیین کنید.
  • مهارت‌های ادراکی بهتری را در گفتگو و همچنین خواندن پرورش دهید.

چگونه تفکر انتقادی را تقویت کنیم

در اینجا چندین روش را برای تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی در محل کار آورده‌ایم تا بتوانید به‌وسیله آن‌ها به کارمند قوی‌تری تبدیل شوید:

۱. خودآگاه‌تر شوید.

۲. فرایند ذهنی‌تان را درک کنید.

۳. دوراندیشی را در خود ایجاد کنید.

۴. گوش دادن فعال را تمرین کنید.

۵. سؤال کنید.

۶. شواهد موجود را ارزیابی کنید.

خودآگاه‌تر شوید

 

خودآگاهی بیشتر به معنی در نظر گرفتن فرایند تفکر، ارزش‌ها، اصول اخلاقی و باورهای دیگر است. به چه چیز باور دارید؟ افکار شما چگونه این ارزش‌ها را منعکس می‌کنند؟ به‌صورت منطقی و عاقلانه فکر کنید که به چه چیز علاقه‌مند و از چه چیز بیزار هستید. آگاهی از اولویت‌های شخصی، نقاط ضعف/قوت و سوگیری‌هایتان به شما کمک می‌کند درک بهتری از طرز برخوردتان با موقعیت‌های خاص از یک نقطه‌نظر خاص داشته باشید.

فرایند ذهنی خود را درک کنید

چگونه بفهمیم خانومی ما را دوست دارد

اینکه چگونه اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کنید را شناسایی و ارزیابی کنید. برای اینکه در محل کار به کارمندی تبدیل شوید که ازنظر ذهنی مؤثرتر است، درک روشتان در گوش دادن به اطلاعات، سپس تفسیر کردن آن‌ها و در آخر واکنش نشان دادن به آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است.

متفکر منتقد بودن بدان معناست که شما پیش‌داوری‌های خود و تأثیر آن‌ها بر راه‌حل‌ها و تصمیماتتان را تشخیص می‌دهید. قبل از گرفتن تصمیمات کاری، صرف کردن زمانی برای تجزیه‌وتحلیل فرآیندهای ذهنی‌تان به شما کمک خواهد کرد که معقولانه‌تر عمل کنید.

دوراندیشی را در خود ایجاد کنید

در نظر بگیرید که دیگران درباره یک موقعیت یا تصمیمی که شما می‌گیرید ممکن است چه احساسی داشته باشند. پیامدهای احتمالی یک موقعیت و تغییرات بالقوه مثبت و منفی را مشخص کنید. دوراندیش بودن و پیش‌بینی اینکه عمل شما در محل کار چه عکس‌العمل‌هایی را به همراه دارد، به شما در انتخاب گزینه صحیح کمک خواهد کرد.

گوش دادن فعال را تمرین کنید

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 01

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 01

گوش دادن فعال یک عنصر اساسی تفکر انتقادی مؤثر است. وقتی همکاران و ناظرانتان صحبت می‌کنند با دقت و توجه کامل گوش دهید، همدلی را تمرین کنید و روی درک دیدگاه آن‌ها تمرکز کنید. به دست آوردن درک کاملی از خواسته‌ها، نیازها و انتظارات آن‌ها می‌تواند به شما در داشتن یک واکنش مثبت و درنتیجه گفت‌وگوهای پربار بعدی کمک کند.

سؤال کنید

وقتی مطمئن نیستید همیشه سؤال بپرسید. با آنچه از قبل می‌دانید شروع کنید و تأیید کنید که آیا تمام جزئیاتی که می‌دانید صحیح است. از مخاطبتان سؤال کنید تا نکات مهم را تکرار کرده باشید یا بابیان آنچه گفته‌شده، این بار به زبان خودتان، مشخص کنید آیا مطلب را درست درک کرده‌اید یا نه. برای دریافت جزئیات بیشتری که ممکن است در ذهنتان مانده باشد سؤال کنید. از خودتان بپرسید که آیا مطلب بیان‌شده یک حقیقت است، یک نظر است و یا یک ایده. این گام می‌تواند در تعیین هدف و ارزش اطلاعات داده‌شده به شما کمک کند.

شواهد موجود را ارزیابی کنید

Project-Management-Grid--half-resized_332391

از حقایق و تجارب قبلی استفاده کنید تا تصمیم فعلی را از طریق تفکر نقادانه اتخاذ کنید. آیا قبلاً با پروژه یا چالش مشابهی مواجه شده‌اید؟ از آن تجربه چه آموختید؟ با تحقیق کردن، طبقه‌بندی اطلاعات و استفاده از تجارب قبلی به‌عنوان شواهد موجود، می‌توانید به راه‌حل کاربردی‌تر و مؤثرتری برای کار کردن در زمان حال برسید.

نکاتی برای تقویت مهارت‌های تفکر نقادانه

روش‌های زیادی برای تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی در طول رشد کاری‌تان وجود دارد. ازجمله:

  • ملاقات با یک منتور. داشتن یک منتور علاوه بر اینکه می‌تواند در رسیدن به راه‌حل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک کند، در توسعه انواع مهارت‌ها نیز مفید است. منتور به شما کمک می‌کند که در حین استفاده از تفکر نقادانه متمرکز بمانید و ممکن است منابعی داشته باشد تا به شما در تقویت مهارت‌های تفکر نقادانه کمک کند.
  • شرکت کردن در تمرینات تیم سازی. هدف بسیاری از تمرینات تیم سازی بهبود مهارت‌های تفکر نقادانه، هم برای گروه و هم برای افراد، است. اگر سازمان شما این تمرینات را به کار می‌گیرد حتماً در آن‌ها شرکت کنید و اگر چنین چیزی در دستور کار سازمان شما نیست، معرفی کردن تیمتان برای نمونه‌هایی در طول جلسات یا کسب مزایای مشابه را در نظر داشته باشید.
  • درخواست کنید موقعیت‌هایی را برای راهبری در اختیارتان قرار دهند. قرار گرفتن در منصب راهبر ممکن است شما را ملزم به حل‌وفصل تعارضات یا گرفتن تصمیمات مهم کند. چنین مسئولیت‌هایی، تجارت دنیای واقعی هستند که نیازمند تسلط بر مهارت‌های تفکر نقادانه می‌باشند. به‌منظور اصلاح این مهارت‌ها در خودتان، درخواست کنید که به‌عنوان مدیر یا دستیار در یک پروژه‌ی جدید فعالیت کنید.
منبع: