تمرکز بر روی اهداف منجربه تسهیل راه رسیدن به آن ها می شوند. در این راه شما تمام توجه و تتمرکز و انرژیتان را بر روی این هدف یا چیزی که دنبالش هستید قرار می دهید. اما چگونه؟ با ما در هاو کن یو همراه باشید تا با هم بیاموزیم که چگونه بر روی هدف و یا چیزی که می خواهید تمرکز کنیم.

در فرهنگ به‌هم پیوسته کنونی، سپری کردن یک روز، دقیقا مانند ورزشی پر از ضد و خورد و کبودیست. برخلاف بیلیون‌ها دلار پولی که موسسات سلامت هر ساله به دست می‌آورند، انسان های بیشتری نسبت به گذشته تحت تاثیر استرس، افسردگی و اضطراب هستند و جالب است که بدانید، زنانی با دستاوردها و موقعیت‌های کاری عالی، به طوری کاملا چشمگیر، در صدر جدول و آمار مربوط به فرسایش کاری (بریدن از کار) و خستگی‌های مزمن ناشی از آن هستند.

سوال مشابهی که تمام مدیران و کارآفرینان چه زن و چه مرد، از من می‌پرسند این است که: چگونه می‌توانم کسب و کارم را با سرعت بیشتری ارتقا دهم و در عین حال، بین کار وزندگی شخصی‌ام توازنی خوب و مناسب را برقرار کنم و همچنین درزندگی کودکانم مادری یا پدریم کاملا حاضر باشم و با همسرم و فرزندانم وقت بگذرانم و به مسافرت بروم؟ یا اگر مجرد هستم چگونه می توانم ما بین کار هایی که در حال انجام هستم تمرکز کنم و به همگی ان ها برسم و هر یک را در مسیر خود به خوبی دنبال کنم؟ اما پاسخ کوتاه به این سولات مشخص است: هیچ وقت نمی‌توانید! و پاسخ کامل تر این است: شما قطعا نمی‌توانید در عین واحد با یک دست چند هندوانه بردارید.

 این که بدانید دقیقا چه چیزی برای شما بیشترین اهمیت را دارد و چگونه می‌خواهید به طور مستمر برای آن وقت بگذارید امری بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک فرد موفق، تقریبا هر روز یک بازه زمانی از میان کارهایش را، بدون ایجاد هیچ مزاحمت و وقفه‌ای،  برای بازی کردن با فرزندش خالی می‌کنم.

ابد نیست نگاهی به صحبت های این فرد بیاندازیم که اشاره می کند

“دیروز این زمان را برای رنگ آمیزی اختصاص دادیم و امروز زمانمان، به بازی با هواپیمای دخترم در رختخوابش گذشت. همین لحظات ساده من را متعهد کرده اند تا مادری سرزنده و در عین حال حاضر در زندگی دخترم باشم و به دخترم نشان می‌دهند که او اولویت اول من در زندگی می‌باشد. (وقتی که در حال رنگ آمیزی هستیم مدام گوشی موبایلم را چک نمی‌کنم و یا وقتی که هنگام خواندن داستان برایش هستم به چیز دیگری فکر نمی‌کنم)

در زیر می‌توانید چند روش ساده برای افزایش تمرکز و رسیدن به خواسته‌هایتان را مشاهده کنید.

راه حل اول- تمرکز داشته باشید

 کلمه انگلیسی Focus در زبان انگلیسی به معنای تمرکز می‌باشد و جالب است بدانید که هر کدام از حروف این کلمه، حروف آغازین واژگانی دیگر هستد، که در کنار هم جمله Follow One Course Until Successful به معنی: “یک راه را تا جایی که موفق شوید ادامه دهید” را تشکیل می‌دهند.

نویسنده معروف، Arianna Huffington در یک سخنرانی بسیار مهم از معایب انجام دادن چند وظیفه، در عین حال با صحبتی به شرح زیر انجام داده است. وقتی که با هم چند کار را انجام می‌دهید، تصور می‌کنید که رفتاری معقول داشته‌اید، اما در واقع رفتار شما احمقانه است. همان طور کهArianna Huffington بیان می‌کند: شواهد علمی به ما ثابت کرده‌اند که انجام چند کار در عین واحد باهم، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

دلایل علمی دیگر و البته امار های دیگری وجود دارد که نشان می دهد که مالتی تسکینگ بودن یا انجام همزمان چندین کار به مراتب بازدهی و البته خروجی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی کیفیت کار شما تاثیر منفی می گذارد.

آیا می‌دانید در همین لحظه چه چیز بیشتر از همه برای شما اهمیت دارد؟ شاید پاسختان زمانی را مختص استراحت و وقت گذراندن با خانواده یا دوستانتان قرار دادن باشد و یا انجام دادن یک پروژه شخصی که انجام دادنش را به تاخیر انداخته‌اید. پاسخ شما هرچه که باشد؛ الآن زمان‌ الویت بندی کردن فرا رسیده است. پس اجازه ندهید تا تداخل در انجام دادن همه کارها و انتخاب هایی که می‌توانید داشته باشید مانع از انجام دادن کار اصلی و مهمترین چیزی که می‌خواهید شود. هنگامی که فقط زمانتان را برای انجام یک کار می‌گذارید، آن کار را به نحو احسنت به انجام می‌رسانید و کمتر استرس خواهید داشت و بیشتر رضایتمند هستید.

راه حل دوم- کار کردن و تلاش کردن (اقدام کردن) در مسیر هدف

بر اساس تفاسیر انجام شد از آثار Napoleon Hill که نویسنده‌ای معروف در مبحث سخنان انگیزشی است: داشتن دانش نشانه قدرت نیست، بلکه قدرت، در پتانسیل و کارآیی شما است. دانش بدون حرکت و کار کردن، کاملا بی‌فایده است. پس همین امروز یکی دو مورد از کارهایی  را که در راستای تحقق تمرکز و هدفتان هستند را معلوم کنید و انجام دهید. چه چیزی می‌توانید خلق کنید؟ به عنوان مثال زمانی که من به شدت با امور شرکت درگیر بودم، همیشه آرزوی شروع کردن یک وبلاگ را داشتم. آن زمان حتی نمی‌دانستم که وبلاگ چیست؟ اما هنگام زمان کاری از استراحت‌های زمان ناهار و عصر ها استفاده کردم و درباره وبلاگ‌نویس اطلاعات کسب کردم و شروع به نوشتن کردم.

با خود فکر کنید که شما روزانه چه کارهایی را برای تحقق رویاهایتان انجام می‌دهید؟ تمرین های کوچک، اما مداوم منجر به دستاورد آوردهای بزرگ، با نتایجی به شدت خوب می‌شوند.

راه حل سوم:با دیگران ارتباط برقرار کنید. (از دیگران کمک بخواهید و بیاموزید.)

چه کسی می‌تواند به شما کمک کند و چه شخصی می‌تواند در راستای چیزی که می‌خواهید بسازید و یا به دست آورید، یاریتان دهد؟ وقتی که به تحقق عمیق‌ترین رویاهایتان فکر می‌کنید مجبور می‌شوید تا با افرادی جدید و موقعیت‌ها مختلف که  تحقق رویای شما را مهیا می‌کنند ارتباط برقرار کنید. هم اکنون که درعصر ارتباطات هستیم می‌توانید به راحتی با هر شخصی که خواستید ارتباط برقرار کنید. فردی را پیدا کنید که در زندگی و کارش بسیار ماهر است و چیزهایی که احساس می‌کنید باید بیشتر رویشان تمرکز داشته باشید و لازم است تا یاد بگیرید را از او بیاموزید. با خود فکر کنید که این افراد چه کار متفاوتی انجام می‌دهند؟ یادگرفتن از این اشخاص را چه این یادگیری با خواندن و چه با گوش دادن به کارهایشان باشد، هدف امروزتان قرار دهید و یا به دنبال پیدا کردن  سایر راه های خلاقانه ای که می‌توانید به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم با آن‌ها همکاری کنید باشید.