برای جلوگیری از حواس پرتی نیازی نیست که توضیح دهیم که در حال حاضر دنیا تبدیل به مکانی پر از عوامل حواس پرتی شده است. کجا می توانیم یکباره از خانه یا اداره خارج شویم و با افکار خودمان در دنیای خودمان ناپدید شویم؟ اکنون ما ۲۴ ساعته به شبکه ای متصل هستیم که هدف آن این است که در هر مکان و زمانی در دسترس باشیم، این امر برای ما تبدیل به دردسر و ناراحتی شده است.

البته ممکن است به سادگی بگویید که مسئله ای نیست. می توانیم وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنیم و به مدت چند ساعت تنها و آرام باشیم؛  اما واقعیت چیز دیگری است و مسئله خیلی دشوار تر است؛ چرا که این انتظار از ما وجود دارد که هر زمان که بخواهند و برای هر کسی در دسترس باشیم.

با این حال، اگر می خواهید خودتان را ارتقا دهید و کارهای هر روزتان را به بهترین نحو انجام دهید، برای انجام با کیفیت کارهای تان کنترل خود را روی آنچه که انجام می دهید، افزایش دهید. بنابراین باید کنترل بیشتری روی  زمان خود داشته باشید و بر روی کارهای که برای شما اهمیت بیشتری دارد تمرکز کنید.

 البته شما مجبور نیستید همه چیز را به فراموشی بسپارید. همه چیزهایی که لازم دارید چند استراتژی ساده است که به شما امکان انعطاف پذیری کافی در روز را می دهد تا تمرکز خود را برای انجام کاری که اهمیت دارد افزایش دهید. همچنان این امکان را نیز خواهید داشت تا امور معمولی زندگی خود را نیز انجام دهید.

در این  مقاله 7 راه وجود دارد که می توانید با انجام آن ها در کارهای خود متمرکز و شاد باشید.

پیدا کردن زمانی که بیشتر متمرکز هستید

با توجه به تحقیقاتی که توسط دانیل پینک در آخرین کتاب خود، «زمان: اسرار علمی زمان بندی کامل»، به وضوح مستند شده است، مغز ما ظرفیت محدودی برای تمرکز روزمره دارد. از لحظه ای که بیدار می شویم تا زمانیکه کار می کنیم، از منابع محدود انرژی مغزمان استفاده می کنیم و بسته به زمان روز، بین غلظت قوی و غلظت کم حرکت می کنیم.

این بدان معنی است که برای اکثر مردم، زمان مطلوب برای تمرکز و تمرکز پایدار، به زودی پس از بیدار شدن آنها خواهد بود. برای دیگران، بعد از ظهر می تواند یک نوع فرصت دوم باشد اما این نادر است. هنگامی که شما این نکته را درک کردید، می توانید بهترین وقت خود را صرف یادگیری کنید و بهترین وقت خود را در تقویم خود لحاظ کنید. اگر می توانید، از آن زمان برای کارهایی که لازم دارید بیشترین میزان تمرکز را در آن ها داشته باشید استفاده کنید و آن کار را انجام دهید.

با استفاده از «حالت بدون مزاحمت» آسوده خاطر باشید

می توانیم دستگاه های الکترونیکی خود را به «حالت بدون مزاحمت» تغییر حالت دهیم. این قابلیت معمولا با نان do not disturb در گوشی ها مشخص شده است.  در این حالت همه اعلان ها خاموش است و تلفن یا رایانه شما با یک ایمیل یا پیام جدید هشدار نمی دهد. اکنون پس از آزمایش این حالت برای چندین سال، می توانم با خوشحالی گزارش کنم که خوب کار می کند.

وقتی نشستم تا این مقاله را بنویسم، هیچکدام از دستگاه های الکترونیکی مزاحم من نشدند، ایمیلم را بسته بودم و شروع به نوشتن کردم. من می دانم که تا زمانی که این مقاله نوشته شود، و حالت بدون مزاحمت را دستگاه ‌های الکترونیکی خود انتخاب کرده‌ام، هیچ وقفه و یا حواس پرتی وجود نخواهد داشت.

البته، موضوع این نیست که حالت بدون مزاحمت در دستگاه های الکترونیکی برای ما نتیجه خوب می‌دهد یا نه، موضوع این است که آیا مایل هستید آن را انتخاب کنید یا خیر. اکثر مردم بر این باورند که باید برای رئیس یا مشتریان خود دائما در دسترس باشند. این اصلا درست نیست. آنچه اتفاق می‌افتد این است که به دلیل وضعیت همیشه در دسترس شما، این افراد را شرطی کرده‌ است که هر وقت مشکلی دارند به شما مراجعه کنند.

شما در واقع به آنها کمک نمی کنید. شما از مجبور کردن آن ها برای فکر کردن به خود و توسعه مهارت حل مسئله جلوگیری می کنید. اگر به آسانی در دسترس آنها نباشید مطمئن باشید به آنها کمک زیادی کرده اید.

رئیس و مشتریان شما از این که کار خود را به موقع و با بالاترین کیفیت انجام بدهید بسیار بیشتر از این که تمام مدت ۲۴ ساعت در دسترس شان باشید از شما راضی خواهند بود. در این مورد به من اعتماد کنید. من این مسئله را در کار خود امتحان کرده‌ام. به هر حال، من نمی خواهم که شما از این راهنمای رایگان دست بردارید که مطالعه آن می تواند به شما کمک کند آزادانه زندگی کنید و زندگی تان را آن طور که می خواهید طراحی کنید.

این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا محدودیت های زندگی خود را از بین ببرید و بر هر چالشی که برای زندگی بهتر پیش رو دارید غلبه کنید.

هر روز نقطه تمرکز خود را زمانبندی کنید

این روش بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که ممکن است فکر کنید. اول، زمانی که به احتمال زیاد مضطرب نیستید را مشخص کنید. برای من که بین ۶ تا ۹ است. برای بسیاری از مشتریان من، ۹۰ دقیقه اول صبح یعنی زمانی که به احتمال زیاد مزاحم ندارند، بهترین زمان برای آرامش و تمرکزشان است. این امر به این دلیل مهم است که می‌خواهید برنامه خود را ایجاد کنید.

اکثر مردم روز خود را با چک کردن ایمیل و پیام‌های دیگر آغاز می‌کنند. در حالی که آن‌ها مشغول انجام این چنین اموری هستند، مزاحم شما نخواهند شد. حالا هیچ قانونی در مورد زمانی که باید ایمیل تان را چک کنید وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که زمان چک کردن ایمیل جایی باشد که شما می‌خواهید بهترین زمان خود را صرف کنید، بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید که ایمیل تان را ساعت  ده و نیم بررسی کنید. به مدت ۳۰ دقیقه از ساعت ده و نیم صبح تا ۱۱ صبح برای پردازش ایمیل و از ۹۰ دقیقه اول روز برای انجام مهم‌ترین کار خود استفاده کنید. خودتان را با میزان کاری که در این نود دقیقه انجام می‌دهید، شگفت‌زده خواهید کرد.

 برنامه روز خود را شب قبل از آن تنظیم کنید

یکی از غیرقابل انکار ترین امور زندگی این است که همیشه یک برنامه برای روز وجود دارد. انتخاب این است که آیا برنامه‌ای که دارید یک برنامه مناسب برای موفقیت خودتان هست یا نه. اگر برنامه ندارید، پس آن روز کنترل شما را به دست خواهد گرفت. اولویت‌های دیگران، ضروریات و  داستان های دیگران روز شما را پر خواهند کرد. همان طور که مرحوم جیم روون می‌گفت:

” یا شما روز را اداره می‌کنید یا روز شما.”

اگر کنترل کار را به دست بگیرید و آن را تبدیل به یک عادت کنید و آن چیزی را برنامه‌ریزی کنید که می‌خواهید روز بعد، قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، متوجه خواهید شد که بیشتر روی کار خود تمرکز کرده‌اید و به احتمال کمتری دچار اختلال می‌شوید.

حالا که می‌گویم شب قبل برنامه‌ریزی کنید، منظورم این نیست که باید یک ساعت یا بیشتر وقف برنامه‌ریزی کنید و هر دقیقه از روز را نقشه‌برداری کنید. برنامه‌ریزی روز تنها باید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد و شما باید تنها در مورد که ۱۰ کار که می‌خواهید کامل کنید، تصمیم بگیرید – ۲ کار را “باید انجام دهید” و ۸ کار را  “دوست دارید انجام دهید”. چیزی که من آن را تکنیک ۲ + ۸ می‌نامم: وسوسه نشوید که بیش از ۱۰ کار را برای روز انجام دهید. زمانی که این کار را انجام می‌دهید، در روز خود انعطاف‌پذیری کافی برای رسیدگی به بحران‌ها و مسائل ناشناخته دیگری که در طول روز بروز خواهند کرد، ندارید.

زمانی که انعطاف‌پذیری ایجاد نمی‌کنید، به زودی برنامه‌ریزی را متوقف خواهید کرد. تنها کاری را برنامه‌ریزی کنید که بیش‌ترین تاثیر مثبت روی کار و پروژه‌های شما داشته باشد.

 یاد بگیرید که بگویید: نه.

مطمئنم که قبلا این حرف را زیاد شنیده اید. ما طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که به هر فرصتی که از دستمان برمی آید، جواب مثبت بدهیم. مشکل این است که ما نمی‌توانیم همه کارها را انجام دهیم و هر بار که به یک فرصت “بله” می‌گویید، در واقع دارید به یک فرصت دیگر “نه” می گویید. شما نمی‌توانید هم‌زمان در دو جا باشید.

به جای اینکه به خودمان اجازه دهیم تسلیم شویم (ترس از دست دادن)، ما باید آن “ترس” را با “شادی” از دست دادن عوض کنیم. به خاطر نیاز ما به خشنود کردن دیگران، به چیزهایی که واقعا نمی‌خواهیم انجام دهیم، بله می‌گوییم؛ با این حال وقتی این کار را می‌کنیم، از انجام کارهایی که ما را شاد می‌کنند محروم می‌شویم.

یاد بگیرید هر بار که روی گوشی خود یک اطلاع رسانی می بینید به آن نه بگویید. به آن توجه نکن. به همکاران خود زمانی که می‌خواهند سخن‌چینی کنند، یاد بگیرید که “نه” بگویید. یاد بگیرید زمانی که از شما خواسته می‌شود داوطلب شوید، داوطلب نشوید. فقط یاد بگیرید که بگویید «نه».

با گفتن “نه” به فرصت‌ها، عوامل حواس‌پرتی و وقفه‌های کاری،در واقع به چیزهای بهتر و با معنی تر بله می‌گویید. چیزهایی که دوست دارید بر روی آن تمرکز کنید.

 یک محیط بدون مزاحمت برای زمان متمرکز خود ایجاد کنید

این کار احتمالا قوی‌ترین سرنخ برای تمرکز بر روی چیزی است که مهم است. جایی داشته باشید که تنها بر روی کار تمرکز کنید.

این مکان باید تمیز باشد و تنها ابزار لازم برای انجام کار شما در آن وجود داشته باشد. اگر در حال نوشتن یک گزارش و یا آماده‌سازی یک ارائه هستید، به یک میز و یک کامپیوتر نیاز دارید، نه بیشتر. فایل‌ها، کاغذها و دیگر وسایل که روی میزهای غذا جمع می‌شوند باید کنار گذاشته شوند. یک محیط تمیز، خنک و روشن اثر زیادی برای تمرکز و توجه شما نسبت به هر چیز دیگری دارد.

در خانه ما میز غذاخوری جایی است که من برای یک کار متمرکز و بدون مزاحمت  انتخاب کرده ام. من لپ‌تاپ یا آی پد خود را می‌گیرم، و فقط برنامه ورد را باز می کنم. همه چیز بسته‌است و کامپیوتر در حالت ” بدون مزاحم” است. به جز کامپیوتر و یک لیوان آب هیچ چیز دیگری روی میز غذا خوری من وجود ندارد.

از آنجا که این نقطه تمرکز مشخص من است، تنها زمانی به آنجا می‌روم که کاری داشته باشم که نیاز به تمرکز و توجه کامل داشته باشد. حالا هم همین جا هستم!

مراقب باشید

واقعیت این است که اگر واقعا نیاز دارید کاری انجام دهید، باید مصمم باشید. شما باید قصد نشستن، تمرکز و انجام کار را داشته باشید. هیچ حقه یا اپلیکیشن جادویی وجود ندارد که به طور معجزه‌ آسایی همه کار شما را برای شما انجام دهد. شما باید به عمد زمان را برای تمرکز بر روی کار تنظیم کرده و آن را انجام دهید. بدون این قصد، شما می‌توانید هر چه بیشتر مقالاتی مثل این مقاله را بخوانید و باز هم کار را انجام  ندهید.

تنها زمانی کار انجام می شود که خود را مصمم برای انجام کار آماده می‌کنید، تمام نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا از عوامل حواس‌پرتی دوری کنید.

حرف آخر

استراتژی‌ها و نکاتی که در این پست به اشتراک گذاشتم، راهی طولانی برای کمک به شما در تمرکز روی امور مهم زندگی خواهد بود. مهم نیست که آن‌ها چه هستند، شما در کنترل زمان خود و کاری که با آن می‌کنید و جایی که آن را خرج می‌کنید، هرگز آن کنترل را به کس دیگری ندهید. از زمان خود محافظت کنید. در این صورت زمان شما، خدمتکار شما خواهد بود. اگر این کنترل را کنار بگذارید به کارفرمای شما تبدیل خواهد شد و این حالت اصلاً وضعیت خوبی نیست.