چگونه خوش بین باشیم؟ خوش بین بودن به چه معناست؟ چگونه می توانیم دید مثبت تری به اتفاقات و شرایط پیرامون خود داشته باشیم؟ اصلا چگونه می توانیم واقع بین باشیم؟ در این مقاله از هاو کن یو روش هایی که از شما یک فرد خوش بین می سازد را با یکدیگر می رور می کنیم. با ما همراه باشید.

گاهی اوقات بخاطر اتفاقات بدی که در دنیا رخ می دهند، خوشحال بودن سخت می شود. اصلا اگر بخواهیم کمی واقع بین باشیم هر چه رو به جلو می رویم به صورت کلی گویی حس بدبینی در ما انسان ها قوی و قوی تر می شود و خوش بینی کم کم رنگ می بازد. برای ما یرانی ها شاید این حس کمی قوی تر هم باشد. زمانی که همه اطرافیان مرتبا در حال صحبت کردن درباره این اتفاقات ناخوشایند اطرافمان هستند، خوشحالی سخت تر می شود. اگر شما هم جز این افراد هستید، به این معنی نیست که بدبین هستید. در واقع این موضوع اهمیت مثبت اندیشی را نشان می دهد.دلیل آن هر آنچه که هست، حتما ما انسان ها راه چاره ای برای این مشکل توانسته ایم کشف کنیم. روش های که از شما فردی خوش بین تر با تفکرات مثبت میسازد.

فواید خوش بین بودن

چرا باید خوش بین باشیم؟ انتخاب خوش بین بودن، فواید شگفت آوری دارد. بر اساس مطالعات دانشگاه پیتس برگ، زنانی که نگاه مثبت به زندگی دارند، 30 درصد کمتر از دیگر زنان دچار بیماری های قلبی می شوند. مطالعات دانشگاه میشیگان خوش بینی را به پایین آمدن خطر سکته مغزی ربط می دهد. به علاوه، بر اساس تحقیقاتی که در مجله انجمن پزشکی کانادا به چاپ رسیده، احتمال دچار شدن به زوال عقل در افراد خوش بین کمتر است. و هم چنین این افراد عمر طولانی تری دارند.

اما این موارد تنها به فواید سلامتی پرداخته است. فواید خوش بین بودن در لذت بردن از زندگی، امیدوار بودن، هدفمند ماندن و حس خوب داشتن چندین برابر مواردی است که ذکر شده است. تاثیر خوش بین بودن بیش از چیزی است که شما بتوانید تصورش را بکنید.

خوش بینی یک اتفاق است

اگر فکر می کنید که شما بدبین زاده شده اید و راهی برای تغییر آن وجود ندارد، سخت در اشتباه هستید. تحقیق منتشر شده در مجله ی رفتار درمانی و روان پزشکی تجربی، طرز فکر دو گروه از مردم را با هم مقایسه می کند:

گروه اول یک تمرین 5 دقیقه را انجام می دهند که شامل فکرهای مثبت در مورد آینده شان است. و گروه دوم فقط به اتفاقاتی که هرروز در زندگی شان می افتد فکر می کنند. بدون اینکه سعی کنند فکرشان مثبت باشد.

در بین افراد گروه اول، در طول دو هفته، به صورت قابل توجهی خوش بینی افزایش یافت. خیلی از آنها حتی بعد از 1 روز احساس خوش بینی کردند. اگر می خواهید به رغم وجود انرژی های منفی در اطرافتان، خوش‌بین تر از الان باشید، می توانید زمانی را به مثبت اندیشی اختصاص دهید و افکار مثبتتان را به اطرافیانتان انتقال دهید. شما کاربران می توانید در مقاله زیر برای مثبت اندیشی خود برنامه جدی تری داشته باشید.


چگونه مثبت اندیش باشیم (11 راه برای تقویت تفکر مثبت)


تصمیم بگیرید خوش بین باشید

شما در زندگی حق انتخاب دارید. می توانید یک روز را به نظافت خانه یا مطالعه اختصاص دهید، می توانید برای ناهار به بیرون بروید، یا اینکه در خانه آشپزی کنید. در نهایت می توانید تصمیم بگیرید که خوش بین باشید یا اینکه همانطور که هستید، بمانید. برای اینکه در این دنیای پر از انرژی منفی، خوش بین باشید، باید تصمیم بگیرید که مثبت اندیش باشید و خوش بین زندگی کنید.

از کسانی که انرژی مثبت را از بین می برد، دوری کنید

شاید این گروه انسانها را «غرغرو» یا حتی «سمی» بدانید، در هر صورت، این افراد انرژی مثبت موجود در فضا را از بین می برند. این افراد خیال می کنند گردش روزگار بخاطر وجود آنهاست و معمولا هیچ گونه حس همدردی با دیگران ندارند. این که بین خودتان و افرادی که می خواهند برای همیشه در رنج و ناراحتی خود باقی بمانند، حد و مرزی قایل شوید، خیلی مهم است. تعیین این حد و مرز می تواند به این صورت باشد: مثلا به دوستتان که افکار بدبینانه دارد بگویید: من دقت کرده ام هروقت پیشنهادی برای بهبود شرایطت می کنم، تو اصرار داری که این کار عملی نیست. در این صورت من مطمئن نیستم بتوانم به تو کمک کنم. یا این که فاصله‌تان را با نزدیکانی که همیشه اصرار دارند پیش بینی هایشان درمورد به پایان رسیدن دنیا را با شما در میان بگذارند، کمی بیشتر کنید.

تماشا و چک کردن رسانه ها را محدود کنید

دیدن و خواندن سرگذشت های تراژیک زیاد در اخبار و بیش از حد خواندن خبرهای سیاسی در رسانه های اجتماعی، توانایی شما را در زمینه‌ی “دیدن نیمه پر لیوان”، یعنی خوش‌بینی از بین خواهد برد. کمی از اخبار روز که سراسر خشونت و نقاط تاریک و سیاه است فاصله بگیرید.

اینستاگرام، تلگرام و توییتر از جمله رسانه های مجازی هستند که بدون شک در بدبینی بیشتر شما تاثیر گذار هستند. لازم نیست از این رسانه های به کلی دوری کنید. بلکه لازم است در زمینه افراد، پیج ها و کانال های که دنبال می کنید کمی تجدید نظر کنید و فیلتر های قوی تری برای آن ها در نظر بگیرید.

افکار منفی تان را بشناسید

این که قبول کنید ممکن است اتفاقات بد هم بیافتد، بلامانع است. نادیده گرفتن واقعیت کمکی به بهبود شرایط نمی کند. درواقع، واقع بین بودن به شما کمک می کند که تلاشتان برای خوش بین بودن بیشتر شود. مثلا اگر به طور افراطی درمورد پذیرش در مصاحبه ای که در پیش دارید، خوش بین باشید، زمانی را برای آمادگی برای مصاحبه صرف نخواهید کرد.

از طرفی اگر در این مورد زیاد بدبین باشید، ممکن است شانس استخدام شدن را از دست بدهید. این فکر که “هیچ وقت، هیچ کس مرا استخدام نمی کند” باعث می شود احساس کنید یک شکست خورده هستید. و زمانی که وارد اتاق مصاحبه می شوید، یک شکست خورده به نظر می رسید. نداشتن اعتماد بنفس ممکن است سبب استخدام نشدن شما شود.

طرز فکر سالم این است که به خودتان بگویید: من تمام تلاشم را می کنم، هر نتیجه ای که حاصل شود، خوش است. خوش بین بودن به شما کمک می کند تا باور کنید که فرصت های درخشان تری در گستره ی هستی وجود دارند، و باعث می شود برای بدست آوردن این فرصت ها تلاش کنید.

زمانی که افکارتان منفی می شود لحظه ای مکث کنید و به این فکر کنید که واقعا تا چه حد افکارتان واقع بینانه است؟ ریختن افکار منفی افراطی در قالبی از افکاری واقع بینانه تر، به شما کمک می کند تا در حد معقول، خوش بین باشید.

انرژی مثبت به دیگران هدیه دهید

با این حال که خوشحال کردن دیگران وظیفه شما نیست، زیباتر کردن روز دیگران به شما آسیبی وارد نمی کند. یک بار در روز احساس و انرژی مثبت‌تان را با کسی تقسیم کنید. بدون شک شما هم در این حس خوب شریک خواهید بود.

  • در محل کار، از همکارتان بخاطر سوال خوبی که در یک جلسه مهم کاری پرسیده، یا بخاطر نکات بسیار جالبی که عنوان کرده، تعریف کنید.
  • درخانه، از فرزندتان بخاطر تلاشی که برای انجام دادن تکالیف ریاضی انجام داده، قدردانی کنید. یا به همسرتان بگویید چقدر برایش احترام قائلید.

ایجاد احساس مثبت در دیگران، اثری ماندگار بر زندگی تان می گذارد. با این حال فراموش نکنید که به خودتان هم انرژی مثبت هدیه کنید. قبل از خواب به کارهایی که در روز انجام داده اید، فکر کنید. حتی اگر روز خسته کننده ای داشته اید، حتما یک کارپسندیده ای انجام داده اید که بخاطرش از خودتان قدردانی کنید.

آینده ای مثبت را تصور کنید

شاید به نظر سطحی بیاید، اما نوشتن افکار مثبت درمورد آینده، واقعا می تواند در طرز فکرتان تفاوت ایجاد کند. اگر به سرمشق نیاز دارید، این گونه عمل کنید: 4 روز متوالی، به مدت 20 دقیقه، روی کاغذ بنویسید که دوست دارید فردا چه اتفاقی بیافتد. یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد رویاهایتان را بزرگتر کنید. حتی می توانید درمورد نتایج مثبت کاری که در حال حاضر برایتان خیلی مهم است، فکر کنید.

سپاس گزاری را تمرین کنید

شکرگزار بودن بخاطر آنچه در زندگی دارید، از آفتاب گرم گرفته تا آب پاک، میزان خوش بینی را در شما به سرعت بالا می برد. شاید بخواهید یک دفتر شکرگزاری داشته باشید که در آن از چیزهایی بنویسید که در طول روز باعث لبخند زدن شما شده اند.

اگر چیزی برای نوشتن نداشتید، یک لحظه  تأمل کنید، لبخند بزنید و بخاطر چیزهای خوب زندگیتان شکرگزاری کنید. از لحظاتی که زندگی را برای تان زیبا می کند، لذت ببرید. خوش بین بودن کار دشواری خواهد بود وقتی حس قدردانی از تمام چیزهایی که برای رسیدن به خوشبختی به شما کمک می کند، نداشته باشید. اهمیت فکر کردن به اینکه چقدر شما قدردان زندگی هستید به اندازه ی فواید سپاس گزاری از دیگران است.وقتی به دیگران می گویید که چقدر قدردانشان هستید، در واقع شادی و خرسندی خود را با آنها تقسیم کرده اید.

برای کسی که تاثیر مثبت بر زندگی تان داشته، نامه ای بنویسید. آن شخص می تواند معلمتان، رئیس سابقتان، یا حتی مادرتان باشد. در صورت امکان، شخصا  نامه را به دستش برسانید.

مقالات مرتبط


چگونه بی انگیزه نباشیم؟ (8 روش درمان بی انگیزگی )