غلبه بر ترس ریسک کردن! آیا واقعا ریسک کردن ترس دارد؟ احتمالا شما هم در این شرایط قرار گرفته اید یا شاید به دلیل همین ترس است که سراغ ریسک نمی روید و ریسک پذیر نیستید. به هر حال برای غلبه بر این ترس هم باید راهکار‌هایی باشد. در این مقاله به سراغ 12 روش رفته ایم تا بتوانیم بر ترس ریسک کردن غلبه کنیم. همراه ما باشید.

ریسک کردن اگر واقعا به درستی مدیریت نشود و تصمیم درستی نگیرید ترسناک است. به خصوص اگر یک فرد درگیر با کسب و کار و مدیریت باشید. بعد از این که کسب وکار خود را شروع کردید، ترس از شکست واقعا می تواند منجر به استرس و اضطراب زیادی شود. ترس از تصمیماتی که مطمئن نیستید به موفقیت ختم می شوند یا شکست. ولی باید گرفته شوند. تصمیماتی که ریسک بالایی دارند.

البته یک مدیر و یا کارآفرین بودن ساده نیست و ریسک پذیری برای افراد متعلق به این حوزه بسیار طبیعی است، اما این به این معنا نیست که شما نمی توانید بر این احساس غلبه کنید.

12 نکته برای غلبه بر ترس ریسک پذیری


ریسک چیست؟

ابتدا  باید درک درستی از ریسک کردن پیدا کنیم. ریسک کردن درواقع احتمال از دست دادن یا به دست آوردن یک ارزش است. این ارزش می تواند اشکال مختلفی منجمله مالی داشته باشد. به عبارت دیگر ریسک عدم اطمینان و آگاهی در مورد نتیجه یک عمل است. یا به عبارتی این به این معنی است که از مسیر خود برای چیزی که می تواند به شما کمک کند یا به شما زیان برساند، خارج شوید. به عبارت ساده تر، خطر کردن شامل عدم اطمینان و احتمال شکست و رد شدن است. و البته این می تواند خیلی ترسناک باشد، به خصوص اگر قبلا ریسک نکرده باشید.

با این حال، ما می توانیم به شما کمک کنیم یک الگوی جالب را ایجاد کنید که با استفاده از آن بتوانید بر ترس از ریسک کردن غلبه کنید و در چنین شرایطی راحت تر باشید.

با هدف های کوچک شروع کنید

اگر می خواهید بر ترس غلبه کنید نباید تصمیمات خیلی حیاتی و بزرگ که پر ریسک هستند را برای شروع انتخاب کنید. برای تبدیل شدن به یک فرد ریسک پذیر باید در این مسیر تجربه کسب کنید.  برای خود چند هدف کوچک تعیین کنید. به علاوه اگر می خواهید در چنین شرایطی راحت باشید، دقت کنید که ابتدا روی کار کوچک ترین تمرکز کنید. سپس، می توانید به راه خود ادامه دهید.

برخی از این خطرها باید شما را بترسانند تا بعضی دیگر باعث ایجاد حس راحتی در شما شوند. این راه خوبی برای شروع است. بنابراین زمانی که به موقعیتی می رسید که خطر بزرگی در راه شما قرار می گیرد، زیادی استرس نخواهید داشت و البته در تصمیم گیری هم بسیار هوشمند تر عمل می کنید.

منافع ریسک کردن را بشناسید

با اینکه ریسک کردن خیلی آسان نیست، باید بدانید یکی از ویژگی های افراد موفق، ریسک پذیر بودن است. انسان هایی که ترس های فراوانی با خود به همراه دارند نمی توانند موفق باشند. با اینکه موفقیت چیزی است که هرگز نباید وعده داده شود، ترس چیزی است که کاملا بی مورد و کاملا غیرمنطقی است. چیزی که شما در مورد آن نگران هستید ممکن است اصلا اتفاق نیافتد. البته باید همه جوانب را در نظر بگیرید ولی بدانید برای هر تصمیمی حتی اگر منطقا درست باشد به صورت طبیعی به دلیل عدم اطمینان از آینده ترس وجود دارد که باید بر آن غلبه شود.

پس سعی کنید استرس نداشته باشید. همیشه باید یاد بگیرید و بفهمید که شکست همیشه آسیب رسان نخواهد بود. تنها ترس از دست دادن است که شما را پایین نگه می دارد. در واقع، مردان بزرگ مانند میشل دی مونتنی گفته اند که کسانی که نگران هستند باید رنج بکشند زیرا که در آغاز، نگران هستند.

بدانید و درک کنید که ریسک بخشی از زندگی است

هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کنید که دقیقا چه اتفاقی می افتد، چرا که این اتفاقات از دایره کنترل ما خارج هستند. هر تصمیمی که در رابطه با آینده گرفته می شود همیشه با مقداری عدم قطعیت رو به رو است. پس نمی توان از ریسک فرار کرد مگر اینکه مدام از این عدم قطعیت ها فرار کنید.

مارک عضو موسسان و مدیر عامل شرکت فروش نرم افزار بازاریابی است که زمانی که تنها یک نوجوان بود، شرکت خود را تاسیس کرد. و قبل از این که این اتفاق در زندگی او رخ دهد، او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت معروف دیگری به نام Eloqa بود.

از آنجا که او یکی از محبوب ترین و بهترین کارآفرینان هاست، در مورد زندگی به عنوان یک کارآفرین صحبت کرد و اشاره کرد که این کار چقدر خطرناک است. او گفت که اگر می خواهید در زندگی به عنوان یک کارآفرین موفق باشید، باید بدانید چطور ریسک کنید. هرچه بیشتر ریسک کنید شانس تان برای کسب سود و در نتیجه موفقیت بیشتر است.

در مورد بازار و مسائل مربوطه اطلاعات بیشتری کسب کنید

ارگان زمانی گفته بود که یکی از بهترین روشها برای کنترل ریسک، داشتن یک درک خوب و عمیق از بازار است. او همچنین اشاره کرد که وقتی جوان بوده، تمام وقت خود را صرف صحبت با همه مشتریان و پرداختن به آینده می کرده. او سعی کرد با تکنولوژی های جدید و چگونگی تاثیر آنها بر محصولات آشنا شود.

نکته این است که زمانی که شما چنین تحقیقی را انجام می دهید دوست دارید از تمام اشتباهات احتمالی دوری کنید. هر چه بیشتر در مورد بازار بدانید، بیشتر می دانید که آیا ریسک کردن ارزش آن را دارد یا خیر. همچنین باید از کم و کیف مشتری آگاه باشید، از این طریق می توانید ضرر کردن را به حداقل برسانید.

با افراد ریسک پذیر معاشرت کنید

اگر می خواهید بر ترس از پذیرفتن خطرات غلبه کنید، خود را با افرادی که دوست دارید شبیه آن ها باشید، احاطه کنید. منظور این است که با کسانی باشید که ریسک می کنند. افراد برای غلبه بر ترس از ریسک کردن نیاز دارند ببینند که چگونه دیگران ریسک می کنند. یاد بگیرند و متوجه تمام جوانب آن باشند.

این کار شما را تشویق می کند و به طور خودکار به سمت رسیدن به اهداف خود تلاش خواهید کرد.

آنچه که ریسک کنندگان انجام می دهند این است که آنها شما را وادار می کنند تا شانس بیشتری داشته باشند و این می تواند به شما کمک کند تا تجربه بیشتری کسب کنید. برخی کارآفرینان موفق امروزه در زندگینامه خود اشاره کرده اند که دوستانشان آنها را در این زمینه همراهی کرده اند.

اجازه ندهید خطر شما را بترساند

اگر می خواهید در هر نوع تصمیم گیری و همچنین کسب و کاری موفق باشید، بدانید که غلبه بر ترس از خطر و دو دلی، بسیار حیاتی است. متخصصان همچنین گفته اند که نگاه کردن به خطر، با این فکر که خطری طبیعی است، مهم است و می تواند به نفع شما باشد.

بدانید که ترس هم همیشه هست و وجود دارد و کسی نیست که نترسد تنها برخی افراد به خوبی می توانند آن را مدیریت کنند و به درستی بر آن غلبه کنند

با آگاهی کامل ریسک کنید

زمانی که می خواهید کمی ریسک کنید، تحقیقاتی انجام دهید. همچنین با جرات پیش بروید. اگر احساس خوبی داشتید، احتمالا کارتان درست است. مهم است که برای ریسک کردن اطلاعات و دیتای کامل داشته باشید و سپس اقدام به تصمیم گیری کنید. صِرف اینکه باید ریسک کنید نمی تواند دلیلی کافی برای یک تصمیم گیری باشد.

اما هرگز مرتکب اشتباه بررسی معایب و مزایا در همه زمان ها نشوید. این باعث می شود که شما احساس ناراحتی بکنید و ممکن است شهامت خود را از دست بدهید. پس اگر اطلاعات و ندای قلب شما می گوید بله، اجازه ندهید ترس بر زندگی شما غلبه کند و شهامت شما را نابود کند. در عوض سعی کنید خود را با وضعیت تطبیق دهید. به علاوه هر چه سریع تر شروع به اقدام کنید، سریع تر به نتایج خوب دست خواهید یافت.

ترس از ریسک را روی یک تکه کاغذ بنویسید

این یکی از تکنیک های مفید است که اگر می خواهید بر ترس از ریسک کردن غلبه کنید، می توانید آن را اجرا کنید. گاهی اوقات چیزهایی که ما نگرانش هستیم کاملا غیرمنطقی است.

روی یک تکه کاغذ همه چیزهایی که نگرانشان هستید را بنویسید. آن را بخوانید و ببینید آیا همه آنها منطقی هستند یا خیر. همچنین متوجه خواهید شد که برخی از چیزهایی که به آن فکر می کنید در واقع هیچ مفهومی ندارند. این کار می تواند راه خوبی برای غلبه بر ترس و استرس باشد.

از خودتان آگاه باشید

وقتی خودتان را بشناسید، نیمی از مشکلات شما حل خواهد شد. شما باید بدانید از چه چیزی بیشتر می ترسید . آیا ترس از شکست است یا تغییر یا عدم پذیرش؟ ترس از شکست یکی از شایع ترین ترس های مردم است. یک نوع دیگر عدم پذیرش است.

بسیاری از مردم نگران این هستند که آیا کار آنها به اندازه کافی خوب است که مشتری را راضی کند؟ به همین دلیل است که بسیاری از افراد خود را محدود می کنند و در نهایت، آنها به چیزی که واقعا قادر به انجامش هستند، دست نمی یابند.

زمانی که به شکست و یا عدم پذیرش و یا حتی تحقیر فکر می کنید، مملو از ترس می شوید. اما اگر آگاه  باشید، شاید این حس زیاد آزار دهنده نباشد.

مدیتیشن کنید

این چیزی است که به ندرت می شنوید، اما اگر می خواهید بر ترس غلبه کنید، باید مدیتیشن کنید. کمی یوگا به شما آسیب نمی رساند. کمی آرامش روحی و روانی بسیار بر اعتماد به نفس شما می افزاید. در حقیقت، مدیتیشن و یوگا ذهن شما را فرا خواهند گرفت و به شما در دستیابی به صلح و آرامش کمک خواهند کرد. می تواند راهی خوب برای غلبه بر احساس ترس و تنش باشد.

افرادی که مدیتیشن می کنند بیشتر از دیگران آگاه تر و نترس هستند. پس اگر می خواهید یک فرد ریسک پذیر باشید، مدیتیشن کنید.

خود را به چالش بکشید

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که خود را به چالش بکشید. زمانی که متوجه می شوید ترس یا خطر شما چقدر احمقانه است، باید خودتان را به چالش بکشید. باور کنید یا نه، این کار خیلی زمانبر است.

علاوه بر این، بعد از این کار، احساس آزادی بیشتری خواهید داشت. وقتی مردم خودشان را به چالش می کشند، از اینکه چه کسی هستند و چه چیزی می تواند به آنها در غلبه بر ترس از ریسک کردن کمک کنند، آگاه می شوند.

در پایان این پست، می خواهیم شما را به چالش بکشیم تا ریسک کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که باختن و به دست آوردن یک بخش طبیعی از زندگی است. اما شما باید بدانید چگونه کنترل احساسات خود را به دست بگیرید تا وقتی که زمان فرا می رسد، بر ترس غلبه کنید. امیدوارم این مقاله به شما کمک کند.