مهارت های کیک پزی چیست؟ آیا رمز و رازی برای درست کردن یک کیک عالی وجود دارد؟ مسلما بله! اگر به صورت تفریحی و یا حرفه ای خودتون کیک درست می کنید و تمایل دارید همیشه کیک شما از استاندارد های لازم برخوردار باشد با 10 توصیۀ و مهارت کیک پزی که در آن کیک پزی جادویی اتفاق می افتد همراه باشید.

اگر از آن دسته آشپزهایی هستید که نمی توانید در برابر اضافه کردن کمی از این، کمی از آن مقاومت کنید، ممکن است کیک پختنتان گاهی با موفقیت روبرو شود و گاهی با شکست. شیرینی پزی و کیک پزی از آن کارهایی است که باید گواهینامه های هنری شامل حال آن شود. کیک پز های حرفه ای ، دقیق، منظم و سخت گیر هستند و دنبال کردن قوانینی برای این کار مطمئناً لازمه کار هر کیک پزی خواهد بود.

از یک دستورالعمل خوب استفاده کنید

برای اینکه از نتیجه تان مطمئن باشید الزاماً باید جزء به جزء از دستورالعمل مورد نظر استفاده کنید تا کیکی که درست کرده اید به خوبی دستور العملی که استفاده می کنید بشود. دستور العملتان را از منبعی دریافت کنید که قابل اعتماد است و امتحان خودش را پس داده است. دستور العل های زیادی، به ویژه دراینترنت، وجود دارد که امتحان نشده اند. اگر هم در نت سرچ می کنید منبع آن مقاله را چک کنید و یا اصلا سعی کنید از سایت های داخلی و خارجی معتبر این دتورات کیک پزی را در یافت کنید.

از اندازه ای که در دستور العمل گفته شده برای ظرف استفاده کنید و قلع را به خوبی در ظرف قرار دهید و آن را تراز کنید

کیک پزی تجهیزات مخصوص به خود را دارد. اگر مرتب یا هر چند وقت یکبار کیک پزی می کنید یا اصلا حرفه ای هستید پس لازم است حداقل های کیک پزی را خریداری و تهیه کنید.  از ظرف مناسب نوع کیک خود استفاده کنید باید زمان پختتان را هم متناسب با آن تنظیم کنید.

کاغذ شیرینی پزی برای پوشاندن بسیار خوب جواب می دهد زیرا نمی چسبد. گزینه های دیگر برای این کار استفاده از کرۀ نرم شده همراه با آرد یا روغن پاشیده شده همراه با آرد هستند. از چربی زیادی استفاده نکنید چون در این صورت کناره های کیک هم سرخ می شود. اگر مدت هاست که کیکی را می پزید (مثلاٌ کیک هایی که پر از میوه هستند)، بهتر است با استفاده از کاغذ قهوه ای و نخ بیرون ظرف را هم بپوشانید تا از سوختن لبه های کیک جلوگیری کنید.

فر را از قبل گرم کنید

 این مورد را شاید بار های شنیده باشید. اگر کیکتان را داخل فری بگذارید که به اندازۀ کافی داغ نشده، این امر روی پف کردن و بالا امدن کیکتان تأثیر می گذارد. فرهای فن دار می توانند کیک را کمی خشک کنند به این ترتیب برای مدت طولانی تری به همان شکل عادی باقی می ماند. پس از قبل گرم کردن فر را فراموش نکیند.

در مورد مواد اولیه و وزن آنها با دقت عمل کنید

مطمئن شوید که دقیقا از همان مقادیر و همان مواد اولیۀ ذکر شده در دستور العمل استفاده می کنید. نمی شود فقط به خاطر اینکه دوست دارید کیکتان بیشتر پف کند بیکینگ پودر بیشتری بزنید یا نمی توان به جای آرد ساده از آرد چند منظوره استفاده کرد. به جای قاشق های غذاخوری از قاشق های مخصوص اندازه گیری استفاده کنید تا از دقت کارتان مطمئن شوید. همچنین برای اندازه گیری هایتان همیشه از یک واحد استفاده کنید. مثلا برای وزن همیشه ازگرم استفاده کنید نه اینکه گاهی از گرم و گاهی از اونس.

 

مطمئن شوید که مواد اولیه در دمای مناسب قرار دارند

 برای اکثر دستور العمل ها چربی ها و تخم مرغ ها باید در دمای اتاق باشند. اگر کره را مستقیما از یخچال بردارید و استفاده کنید خامۀ لازم را به مواد پس نمی دهد و تخم مرغ های سرد هم باعث گلوله گلوله شدن مواد کیک می شوند.

تا جایی که می توانید موادتان را هم بزنید

کره و شکر را تا جایی هم بزنید که بافت و رنگ مواد باز و روشن شود. این کار باعث می شود هوای زیادی وارد مواد شود و حجم کیکتان بیشتر شده و در نهایت یک کیک سبک تر به شما می دهد.

آرد را الک کنید و با تمامی مواد ذکر شده ترکیب کنید، هم بزنید تا نرم شوند. بهتر است برای این کار از یک همزن استفاده کنید (البته به صورت آرام) تا از گلوله شدن آرد جلوگیری شود. اما در هم زدن زیاده روی نکنید. وسوسه نشوید که مواد را محکم هم بزنید، زیرا در این صورت هوای مواد گرفته می شود و باعث می شود در نهایت یک کیک سنگین و بدون پف داشته باشید.

وقتی مواد کیک آماده شد آن را مستقیم در فر بگذارید

تازه و خیس بودن مواد عامل اصلی در پف کردن کردن کیک است، پس برای اطمینان از داشتن یک کیک سبک و پف دار مواد را بلافاصله پس از آماده شدن در فر بگذارید.

کیک را در فر در طبقه مناسب بگذارید و درب فر را بسته نگه دارید

برای یک پخت یک دست معمولا کیک را در طبقه میانی می گذارند. وقتی کیک داخل فر است از باز کردن درب فر تا قبل از پخت کیک خودداری کنید. اگر اجازه بدهید هوا وارد فر شود کیک از هم می پاشد.

به زمان پخت پایبند باشید

اگر از ظرف مناسب و یک فر خوب استفاده کرده اید، زمان بندی های ذکر شده در دستور العمل را باید به طور دقیق دنبال کنید. چون فرها با هم فرق دارند کیک را درست قبل از پایان زمان پخت بررسی کنید. کیکی که کامل پخته شده باشد، در زمان فشار دادن لبه ها و میان کیک باید نرمی یکسان داشته باشد. همچنین اگر سیخی را در آن فرو کردیم باید خشک بیرون بیاید. اگر کیکتان درست پخته نشده اما روی آن قهوه ای شده است آن را با کاغذ روغنی بپوشانید و به پخت ادامه دهید.

 

پخت کیک ها

دستور پخت ها معمولا حاوی آموزش هایی درمورد خنک کردن کیک هستند اما به طور کلی برای اکثر کیک های اسفنجی بهترین کار این است که آن را چند دقیقه در بیرون فر قرار دهید و سپس آن را داخل یخچال بگذارید تا از خیس شدن لبه های آن پیشگیری کنید. کیک های حاوی تکه های میوه را بهتر است داخل قلع در یخچال بگذارید.

مقالات مرتبط


چگونه غذای ایتالیایی کالزونه Calzone درست کنیم؟