زندگی کارآفرینی زندگی شلوغی است و این بدین معنا نیست که نباید زمانتان را برای کارهایی که به نتیجه نمی رسند اتلاف کنید. این بدین معناست که نباید تفریح داشته باشید و لازم است این را بدانید که حتی بهترین کارآفریننان نیز به استراحت احتیاج دارند، و این بدین معناست که می توانید از زمان های کم بازده در طول روزتان برای استراحتتان استفاده کنید.

موسسین موفق از  این که چگونه زمانشان را به خوبی مدیریت کنند آگاهی دارند. آن ها هم برای کار و هم برای تفریح زمان و وقت می گذارند و میزان استرس خود را با تمرکز بر روی  فقط چیزهایی که اهمیت دارند کم تر می کنند. زمانی که این افراد به موانع غیر منتظره برخورد می کنند، لازم نیست که برای حل آن مشکل زندگی خود را دوباره تغییر دهند. آن ها برای همه چیز آماده هستند.

28 کتاب که خواندن آنها به رشد کسب و کار شما کمک می کند

اگر شما هم کسب و کاری دارید و برای موفقیت، پیشرفت و رشد آن تلاش می کنید و یا  یک کارآفرین تازه کار هستید و یا جزو آن دسته از افرادی هستید که درگیر پیدا کردن زمان بیشتر برای کارتان هستید، موارد زیر را که باعث هدر رفتن زمانتان شده و شما را عقب می اندازند کنار بگذارید.

استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید

طبق گفته مجله Business Today، استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش 13 درصدی بهره وری  شما در محل کارتان می شود.  با وجود مخاطرات زیادی که در دنیای کار وجود دارند و اهمیت آن ها، کار آفرینان هیچ وقت به خود اجازه  نمی دهند تا  ساعت کاری خود را در سیاه چاله فیس بوک اینستاگرام، یا توییتر بگذرانند.

که البته مگر این که مرتبط با کارتان لازم باشد که در شبکه های اجتماعی باشید، اپلیکیشن های موبایلتان را پاک کنید و فقط شبکات اجتماعی مرتبط و لازم برای کارتان را از طریق رایانه و مرورگرتان تان چک کنید و با این روش تنها زمانی که به ان ها احتیاج دارید از آن ها استفاده کنید. با این روش  شما را از چک کردن گاه و بیگاه صفحات مجازی باز نمیدارد، اما باعث میشود تا به جای گشت زنی الکی در صفحات خبری، حواستان به ایمیل های کاریتان باشد.

صبح های بدون برنامه ریزی

فقط چند دقیقه طول می کشد که روزتان را از قبل برنامه ریزی کنید. اما اگر این کار بسیار حیاتی و مهم را انجام ندهید همیشه یک قدم عقب خواهید بود. بخشی از زمان آغازین صبحتان را صرف نوشتن کارهایی که آن روز باید انجام دهید بکنید و لیستتان را بر اساس اولویت ها بچینید. اول به سراغ بزرگترین و سخت ترین چالش بروید، (زیرا ذهنتان در صبح بهتر و سریع تر کار می کند.)  با این روش خواهید دید  که نسبت به فردی که بدون برنامه ریزی در طول روز تعدای کار  انجام می هد، شما کارهای بیشتری را حتی تا قبل از زمان ناهاری به انجام رسانده اید.

چگونه برنامه ریزی کنیم، روی هدف متمرکز بمانیم و دست از اهمال کاری برداریم (سه روش)

انجام چند کار با یکدیگر یا مولتی تسکینگ

مدتی قبل خیلی ها ب انجام دادن چند کار در یک زمان اهمیت می دادند و آن را یک ویژگی مثبت می پنداشتند ولی اکنون محققین به این نتیجه رسیده اند که انسان نمی تواند چند تا کار را با هم انجام دهد و اگر هم انجام دهد بازده و کارایی خود را پایین خواهد آورد.

با وجود این حقیقت، هنوز هم بسیاری از کارآفرینان سعی می کنند  تا همه چیز را یک جا و با هم انجام دهند. اندکی سرعتتان را کم کنید، با این روش می توانید بر روی یک چیز تمرکز کنید. در این ضمینه ایمیل ها بزرگترین متخلفین هستند، بنابراین به جای این که اجازه دهید  پیام های دریافتی کار شما را مختل سازند ، دو بار در روز را  برای چک کردن صندوق پستی ایمیل هایتان در نظر بگیرید. می توانید این کار را به راحتی و از طریق  Google Calendar انجام دهید. به این ترتیب، می توانید کاری کنید که مسیج هایتان روی هم جمع نشده و در عین حال  اجازه ندهید تا با کارتان تداخل پیدا کنند.

جلسات گاه و بی گاه

بیشتر جلسات به منزله هدر دادن وقت هستند. علی الخصوص برای کارآفرینانی که میلیون ها کار بیشتر برای به انجام رساندن دارند. هیج وقت منحصرا برای یادگیری سر جلسه ای نروید که می توانید همان اطلاعات را از طریق یک ایمیل به دست آورید. در عوض فقط به جلساتی برید که واقعا حضور شخص شما در آن جا ضروری است. در غیر این صورت می توانید به جای خودتان شخص دیگری را برای حضور در جلسه بفرستید، البته جز مواردی که شما تنها کسی باشید که می تواند راهنمایی های لازم را ارائه دهد و حضورتان لازم باشد.

نگرانی از آینده

نگرانی از آینده چیزییست که ذهن کارآفرینان را مشغول خود می کند. آن ها می خواهند تا درباره این که سال بعد کمپانیشان در کجا و چه شرایطی خواهد بود، چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد، و الان چگونه باید برای مواجه با آن مشکلات احتمالی  اقدام کنند، فکر کنند.

پیش بینی کردن  عالی است، اما نگرانی های غیر ضروری می توانند مانع از انجام وظایفی که امروزه باید مورد توجهتان قرار بگیرند شوند. زمانی را برای درگیری های فکری که بابت مسایل و نیازهای آینده در ذهنتان هستند اختصاص دهید. ( زیرا مسلما قرار نیست که با کورکورانه و رو به آینده پیش بروید.) سپس، بقیه زمانتان را صرف تمرکز بر روی چیزهایی در حال حاضر پیش رویتان هستند بکنید.

مسافرت های کاری

آیا یک رییس می تواند همیشه مشغول سفر و یا وقت کشی باشد؟ مسلما پاسخ خیر است. بهتر است تا  انجام بیشتر مسافرت ها مانند رفتن به جلسات کاری به مدیران شرکت و کمپانی موکول شود و آن ها این مسافرت ها را انجام دهند.

برای رویدادهای مهم سفر انجام دهید، اما چیزهای مهم و لازم را برای کارکنانتان باقی بگذارید. اگر واقعا میخواهید بدانید که در بیرون و خارج از دیوارهای شرکتتان چه اتفاقی در حال رخ دادن است، از نماینده خود بخواهید که برای بررسی شما یادداشت ها و گزارشاتی تهیه نماید. با وجود این، حواستان باشد که عدم حضورتان بی احترامی تلقی نشود. اگر حضور شما تفاوت بزرگی ایجاد می کند، حضور یابید. اما زمانی سفرتان هم استفاده کنید و برخی از کارهایتان را در طول آن زمان انجام دهید.

کار اضافه

کارآفرینان دوست دارند تا با کسانی که یشتر کار می کند رقابت کنند ، اما حقیقت این است که انجام کار اضافه به معنای انجام کار مفید نیست. در حقیقت، محققان دانشگاه Stanford دریافته اند که کار زیاد نه تنها کم بازده است، بلکه می تواند به کاری که قبلا انجام داده اید نیز لطمه بزند. شب بیداری های بیش از حد برای کار می تواند باعث برعکس پیش رفتن روال درست کاری که قبل تر و در طول روز انجام داده اید شود.

یاد بگیرید که چه زمانی باید خاموش شوید و تمرکزتان را بر روی زندگی خارج کارتان بگذارید. برای خودتان یادداشتی  بنویسید که فردا در ابتدا چه کارهایی را انجام دهید، سپس بیرون بروید و تفریح کنید. شاید این حرف به نظرتان غیر معقول بیاید، اما گذارندن یک عصر در پارک شاید بتواند خیلی بیشتر از گذراندن همان زمان در محل کارتان، برای کمپانیتان مفید باشد.

کارآفرینان کارهای زیادی برای انجام دادن دارند اما زمان زیادی برای انجام آن ندارند. به جای این که وقتتان را صرف نگرانی بابت کمبود زمان کنید، عادات ناکارآمدتان را کنار بگذارید و شروع کنید که بهره بیشتری از روزتان ببرید. قطعا  شرکتتان و در کنار آن دوستان و خانواده تان از این بابت از شما تشکر خواهند کرد.