برای داشتن انظباط و منضبط بودن کار سختی پیش رو نخواهید داشت. اینکه چگونه انظباط داشته باشیم یا چگونه فرد منظبطی باشیم را در 10 روشی که در ادامه برای شما کاربران هاو کن یو معرفی می کنیم مطالعه خواهید کرد. اگر به دنبال داشتن نظم و انظباط شخصی بیشتر هستید با ما همراه باشید.

انسان بی هدف، یک مرده ی متحرک است. شاید همه ساله چندین هدف برای خود وضع کنید که آخر سر به هیچ کدام از آنها هم نرسید. می دانید اشکال کار کجاست؟ فقدان انضباط شخصی. اما انضباط شخصی چیست؟ انضباط شخصی همان قدرتی است که شما را از انجام کارهای مضر بر حذر می دارد؛ انصباط شخصی همان لحظه ای است که وقتی کمی خوابتان گرفت، بتوانید بر خواب غلبه کنید و درستان را بخوانید یا به باشگاه بروید.

مطالعات نشان می دهند که افرادی که انضباط شخصی دارند شادتر از بقیه هستند. این افراد وقت کمتری را برای بحث در مورد ترک عادات مضر تلف می کنند؛ این افراد همچنین راحت تر تصمیم می گیرند. در نتیجه زندگی های بهتر و پربارتری نیز دارند. اما چگونه می توان انضباط شخصی کسب کرد؟ انضباط شخصی را می توان مانند هر قدرت و مهارت دیگری آموخت. اگر شما هم می خواهید بر عادات و تصمیمات خود تسلط یابید با ما همراه باشید تا با 10 راه برای کسب انضباط شخصی آشنا شوید.

نقاط ضعف خود را بشناسید

همه ی ما نقاط ضعفی داریم. برخی از ما عاشق چیپس و پفک هستیم؛ برخی دیگر متاسفانه به دخانیات اعتیاد داریم و برخی دیگر هم به تکنولوژی هایی مثل فیسبوک و تلفن های هوشمند و بازی های مختلف. همه ی اینها به یک نحو تاثیرات مخربی بر ما می گذارند. باید به نقاط ضعف و تقصیرات خود اذعان کنید. بسیاری از افراد خیلی از مواقع نمی خواهند عیب و ایراد خود را بپذیند و سعی در توجیه کردن می کنند؛ مثلا خود را با این بهانه که فیلتر سیگارشان کربنی است گول می زنند. آنها بزرگ ترین دشمن خود هستند. پس عیب خود را بپذیرید تا بتوانید آن را بر طرف کنید.

وسوسه ها را از میان بر دارید

ضرب المثل معروفی است که می گوید: از دل برود هر آنکه از دیده برفت. شاید خیال کنید این ضرب المثل را برای بچه دبیرستانی های عاشق پیشه ساخته اند. اما در اشتباهید. این ضرب المثل پیام عمیقی در خود نهفته دارد. به این معنا که اگر عوامل وسوسه کننده از از جلوی چشم خود بردارید انضباط شخصی تان را به مراتب بهتر خواهید کرد. اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، تمام فندک ها و زیرسیگاری هایتان را دور بریزید.

اگر می خواهید غذاهای سالم تر مصرف کنید، دور فست فودها را خط قرمز بکشید. اگر می خواهید در محل کار بهره وری خود را بالاتر ببرید، تلفن همراه خود را روی سایلنت قرار دهید و از تمام شبکه های اجتماعی بیرون بیایید. هر چه عامل پرت کننده ی حواس دور و برتان کمتر باشد تمرکزتان هم برای رسیدن به هدفتان بیشتر خواهد بود.

اهداف روشن وضع کنید و برایشان برنامه ی اجرایی تنظیم کنید

اگر می خواهید به انضباط شخصی دست پیدا کنید، باید به روشنی بدانید که هدفتان چیست و از زندگی چه می خواهید؟ همچنین باید تعریف خود از موفقیت را مشخص کنید. با یک برنامه ریزی روشن خواهید دانست که در هر مرحله چه کار باید انجام دهید تا به اهداف خود یکی پس از دیگری برسید. اول از همه باید خودشناسی داشته باشید. خودتان را خوب بشناسید. بدانید علایق و سلایق و استعدادهایتان در چه زمینه های است. افراد موفق همیشه از خودشناسی برای ماندن در مسیر روشن و مشخص و رسیدن به هدف نهایی شان استفاده می کنند.

هر روز تمرین انضباط شخصی کنید

ما با انضباط شخصی به دنیا نمی آییم – به بیان دیگر این مهارت مادرزادی نیست بلکه اکتسابی است. و مانند هر مهارت دیگر با آن را اموخت و بر آن تسلط یافت. انضباط شخصی به ممارست و تمرین هر روز نیاز دارد. باید خیلی تلاش کنید تا بر آن مسلط شوید. به مرور زمان رصد کردن انضباط شخصی دشوارتر و دشوارتر می شود. هر چه عامل وسوسه کننده قوی تر باشد انجام کارهایی که به انضباط شخصی نیاز دارند دشوارتر خواهد شد. بنابراین باید هر روز این مهارت را تمرین کرد.

عادات ساده و جدید ایجاد کنید

تسلط بر انضباط شخصی و نهادینه کردن یک عادت جدید در خود و یا رسیدن به یک هدف ابتدا کمی رعب آور است مخصوصا اگر بر کل کار بخواهید تمرکز کنید. برای اینکه مرعوب نشوید، هدف خود را ساده کنید. هدف را تجریه کرده و به مراحل و گام های کوچک تقسیم کنید.

به بیان ساده تر کار را آهسته اما پیوسته انجام دهید. این هدف را در ذهن داشته باشید و به انضباط شخصی تسلط یابید. فرض کنیم می خواهید وزن خود را کم کنید و به تناسب اندام برسید. با روزی ده الی پانزده دقیقه شروع کنید. اگر می خواهید زودتر بخوابید، هر شب یک ربع زودتر از معمول به رخت خواب بروید. اگر سال هاست که روزی یک پاکت سیگار می کشید و می خواهید ترک کنید، تعداد سیگارها را به روزی پنج نخ برسانید.اگر می خواهید غذای سالم تر میل کنید، شب قبل از اینکه به سر کار بروید، ناهار ساده ای را در خانه آماده کنید و با خود ببرید. لازم نیست کار شاقی انجام دهید. در نهایت هم وقتی آمادگی لازم را کسب کردید می توانید اهداف بیشتری به لیست خود اضافه کنید.

گرسنه نمانید و خود را با غذاهای سالم سیر کنید

میوه وزن - هاو کن یوگرسنگی، این احساس آدم را عصبی و پرخاشگر می کند. گرسنگی بر انضباط شخصی تاثیر منفی دارد. تحقیقات نشان داده اند که پایین بودن قند خون فرد را بدبین می کند. وقتی گرسنه باشید تمرکزتان کم می شود و مغزتان به خوبی کار نمی کند. در نتیجه انضباط شخصی تان در تمامی حوزه ها لطمه خواهد دید: از ورزش و رژیم غذایی گرفته تا کار و روابط. بنابراین به طور مرتب شکم خود را با اسنک ها و غذاهای سالم سیر کنید.

تصور خود از اراده را تغییر دهید

طی یک مطالعه که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده مشخص شده که باورهای فرد میزان اراده ی او را تعیین میکند. اگر باور شما این است که اراده ی کمی دارید احتمالا نخواهید توانست از آن میزان اراده فراتر بروید. به بیان ساده تر، تصور و باورهای خود را تغییر دهید تا اراده تان هم افزایش یابد. این موانع ناخودآگاه را از میان بر دارید تا به این باور برسید که شما هم می توانید هر کاری که بقیه انجام می دهند انجام دهید. اینگونه انگیزه تان هم بیشتر خواهد شد و بر اهداف خود جامعه ی واقعیت خواهید پوشاند.

برنامه ی اجرایی برای اهداف خود وضع کنید

روانشناسان برای تقویت اراده از تکنیکی به نام “قصد اجرا” استفاده می کنند. بدین معنی که برای مواجهه با وضعیت های دشوار، یک برنامه داشته باشید. برای نمونه فرض کنید که می خواهید غذاهای سالم مصرف کنید و مصرف فست فود را کنار بگذارید و به یک مهمانی به صرف شام فست فودی دعوت شده اید. قبل از اینکه عازم آن میهمانی شوید به خودتان تذکر دهید که به جای اینکه چیزبرگر را با ولع بخورید، چند جرعه آب خالی خواهید نوشید و در عوض با بقیه گرم می گیرید. اگر با برنامه راهی میهمانی شوید ذهنیت خود را آماده کرده اید و خویشتنداری تان هم افزایش خواهد یاقت. انرژی کمتری هم صرف تصمیمگیری بر اساس احساس و هیجان صرف خواهید کرد.

به خودتان پاداش دهید

پاداش و جایزه ای برای خود مشخص کنید و به خودتان بگویید اگر به هدفتان رسیدید آن جایزه و چاداش را به خودتان خواهید داد؛ درست مثل وقتی که بچه بودید و پدر مادرتان برای رفتار خوبتان به شما جایزه می دادند. بودن جایزه ای در انتهای خط، انگیزه را بیشتر خواهد کرد. انتظار بسیار قدرتمند است. انتظار چیزی را کشیدن، تمرکز شما را بر هدف بالا می برد. و وقتی هم به هدف برسید، برای ادامه ی مسیر هدف جدید و پاداشی جدید پیدا کنید.

خودتان را ببخشید و مسیر را طی کنید

حتی وقتی که اهداف را به روشنی ترسیم کردیم و برنامه ریزی هم انجام دادیم، باز هم کم کاری می کنیم. عیب ندارد. پیش می آید. زندگی فراز و نشیب دارد؛ موفقیت های بزرگ و شکست های مفتضحانه. نکته این است که مسیر را ادامه دهیم. اگر زمین خوردید، بپذیرید که زمین خوردید و بعد راه را ادامه دهید. نگذارید در پیله ای از احساس گناه، خشم و ناامیدی گیر کنید چرا که این احساس ها تنها شما را از ادامه ی مسیر باز می دارند و مانه پیشرفت شما می شوند. از اشتباهات خود درس بگیرید و خود را برای ارتکاب آنها ببخشید. سپس دوباره در مسیر قرار بگیرید و بر اهداف خود تمرکز کنید.