راهکار های متفاوتی در رابطه با اینکه چگونه حفظ کنیم وجود دارد. فرقی نمی‌کند که بخواهید فهرست طویلی از لغت‌ها را برای یک امتحان حفظ کنید، چند خطی را برای یک نمایش به خاطر بسپارید یا هر چیز دیگری، چندین راه وجود دارد که این فرایند را برای شما راحت‌تر می‌کند. ابتدا از طریق استراتژی‌هایی که حفظ کردن را تقویت می‌کنند مغزتان را آماده کنید. سپس از تکنیک‌های مؤثر برای حفظ کردن موارد استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید از استراتژی‌های اضافه‌ای برای تسلط بر اطلاعات بهره ببرید.

حفظ کردن با استفاده از استراتژی‌های مؤثر


 

برای هر  پاراگراف خلاصه‌ای بنویسید تا آن را بهتر بفهمید

 در حین خواندن مطلبی که می‌خواهید حفظ کنید، خلاصه‌ای از هر پاراگراف بنویسید. خلاصه را به همان روش حرف زدنتان بنویسید تا فرایند به یاد آوری مطالب تسهیل شود. این کار به شما کمک می‌کند تا درک پایه‌ای از موارد به دست آورید و حتی ممکن است طی این فرایند برخی از عبارات و مفاهیم کلیدی را هم حفظ کنید.

  • به‌عنوان‌مثال پس از خواندن پاراگرافی در مورد اینکه قلب چگونه خون را پمپاژ می‌کند، آن را به‌طور خلاصه دریکی دو جمله برای خودتان خلاصه کنید.

اطلاعات را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

 حفظ کردن رشته‌ی طولانی از اعداد و واژه‌ها کار سختی است، مثل تعریف کردن اعداد یا خطوط در یک نمایشنامه. اگر می‌خواهید موارد طولانی را به خاطر بسپارید آن‌ها را به بخش‌های قابل مدیریت‌تر بشکنید تا کار را  آسان‌تر کنید. می‌توانید این کار را از روش‌های زیر انجام دهید:

  • کدگذاری یادداشت‌ها بر اساس موضوع و با استفاده از رنگ‌های مختلف
  • حفظ کردن عبارت‌های 3 تا 4 کلمه‌ای یا 3 تا 4 عدد در هر مرتبه
  • تمرکز روی عبارات کلیدی در یک پاراگراف یا صفحه در کتاب درسی

به  چیزی که قرار است حفظ کنید تصویری اختصاص دهید

 مرتبط ساختن یک تصویر با یک واژه یا مفهوم، روش قدرتمند دیگری برای به خاطر سپردن است. وقتی در حال خواندن مواردی که می‌خواهید حفظ کنید هستید، سعی کنید تصویر جالبی را بردارید و در حین خواندن به آن نگاه کنید. این کار برای به خاطر سپردن اسامی افراد هم بسیار مفید است.

  • اگر لازم است اسم 5 همکاری که به‌تازگی با آن‌ها آشنا شده‌اید را حفظ کنید، به تصویری فکر کنید که بتوانید به اسم هر یک از آن‌ها مرتبط سازید. مثلاً می‌توانید از شباهت آنها با چهره‌ی بازیگران یا شخصیت‌های کارتونی استفاده کنید.

از اختصارها کمک بگیرید تا بتوانید کلمات را به یک ترتیب خاص حفظ کنید

 اختصار یک ابزار حافظه است که در آن حرف اول هر کلمه در یک کلمه، عبارت یا جمله به‌گونه‌ای با هم مرتبط می‌شوند تا بتوانید آن‌ها را به خاطر بسپارید. می‌توانید اختصارات خودتان را داشته باشید تا در حفظ کردن توالی خاص یا صرفاً گروهی از کلمات از آن‌ها کمک بگیرید.

  • به‌عنوان‌مثال برای حفظ کردن عناصر گروه 18 جدول تناوبی در درس شیمی چنین عبارتی کمک‌کننده خواهد بود: هی نگاه عارفانه کردمت زیبای رند برای عناصر هلیوم، نئون، آرگون، کریپتون، زنون، رادون و اوگانسون
  • از این ابزار می‌توان برای حفظ کردن ترتیب فرایند انجام یک کار به‌خصوص در دروس مختلف مدرسه استفاده کرد.
  • نمونه‌ای از استفاده از این ابزار را در سنین کمتر برای حفظ کردن رنگ‌های رنگین‌کمان به‌کاربرده‌ایم: قنزسانب

از ابزار حفظ کردن قافیه سازی استفاده کنید تا تاریخ‌ها و دیگر حقایق را به خاطر بسپارید

 وقتی این اطلاعات را در قالب قافیه‌داری قرار می‌دهید ممکن است مغز شما یادآوری آن را آسان‌تر ببیند. تاریخ یا اطلاعات دیگری که می‌خواهید حفظ کنید را انتخاب کنید. سپس کلمه‌ای هم‌قافیه با آن را انتخاب کنید و یک جمله‌ی کوتاه ریتمیک بسازید.

اطلاعات را بارها و بارها برای خودتان بنویسید

 نوشتن با دست ابزار قدرتمندی برای به خاطر سپردن است و وقتی آن را مکرر انجام دهید حتی مؤثرتر هم خواهد بود. یک خودکار و کاغذ بردارید و شروع کنید به نوشتن چیزی که می‌خواهید حفظ کنید. می‌توانید جملات نمایشنامه‌تان، معانی عبارات کلیدی، معادلات ریاضی، یا هر چه که می‌خواهید به خاطر بسپارید را بنویسید.

  • اگر مایل باشید می‌توانید صدای خودتان را در حین خواندن اطلاعات ضبط کنید و سپس بارها به آن گوش دهید. اگر دائماً در رفت‌وآمد هستید یا با شنیدن بهتر یاد می‌گیرید این روش هم گزینه خوبی برای شماست.

با صدای بلند بخوانید

 بلند خواندن اطلاعات، توضیح دادن مفاهیم برای خودتان یا حتی نظر دادن نسبت به خودتان در حین کار می‌تواند به استحکام اطلاعاتی که در حال مطالعه‌شان هستید کمک کند. سعی کنید در حال مطالعه‌ی مواردی که می‌خواهید حفظ کنید، با خودتان صحبت کنید.

فلش کارت درست کنید و هر روز آن‌ها را مطالعه کنید

 فلش کارت‌ها ابزار قدیمی برای حفظ کردن هستند. مفهوم یا نشانه‌ای از آن یا موضوعی را روی یک طرف کارت بنویسید و سپس تعریف آن، معنی یا جزئیات دیگری که باید حفظ کنید را در طرف دیگر کارت بنویسید. لازم نیست کارت های مخصوصی  تهیه کنید. می‌توانید یک برگه سفید را به چند قسمت تقسیم و از آن استفاده کنید. مطمئن شوید که تمامی کارت‌ها در دسته‌بندی‌تان در یک جهت قرار دارند و سپس یکی‌یکی آن‌ها را مطالعه کنید. اول به طرفی که کلمه یا نشانه را نوشتید نگاه کنید و ببینید آیا تعریف یا معنی طرف دیگر را به خاطر می‌آورید. اگر یادتان نیامد چند دقیقه را برای حفظ کردنش وقت بگذارید و به سراغ کارت بعدی بروید.

  • به همین ترتیب پیش بروید تا تمامی اطلاعات را حفظ کنید.

نکته: وقتی مطالعه می‌کنید مطمئن شوید نوع اطلاعاتی که حفظ می‌کنید متفاوت است. مثلاً به مدت 20 دقیقه واژگان زبان انگلیسی را مطالعه کنید، 20 دقیقه‌ی بعد را به سراغ مطالعه‌ی حل مسائل ریاضی بروید و 20 دقیقه‌ی آخر را به مطالعه‌ی موارد در کتاب درسی اختصاص دهید. این یک راهکار مؤثر برای متمرکز ماندن است.

حفظ کردن با استفاده از برقراری ارتباط بین اطلاعات


 

اطلاعات جدید را به دانسته‌های قبلی‌تان مرتبط کنید

موضوعی که به آن علاقه دارید یا خیلی خوب می‌فهمید را انتخاب کنید. سپس راهی پیدا کنید تا اطلاعاتی که می‌خواهید حفظ کنید را به دانسته‌های قبلی‌تان مرتبط کنید.

  • مثلاً می‌توانید مواردی که باید در درس ریاضی حفظ کنید را به قوانین فوتبال یا ورزش موردعلاقه‌تان ربط دهید. یا اگر به آشپزی علاقه دارید از تشبیهات آشپزی برای به خاطر سپردن مفاهیم درس شیمی استفاده کنید.

اطلاعات را طی چند روز یا چند هفته حفظ کنید

 هر چه زودتر حفظ کردن را شروع کنید بهتر است! حفظ کردن نیاز به زمان و تکرار دارد. به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حفظ کردن موارد موردنیاز را از یک هفته قبل، یا در صورت امکان حتی زودتر، شروع کنید. مقدار زمان مشخصی از هر روز را به حفظ کردن اختصاص دهید. زمان موردنیازتان بسته به میزان مواردی که می‌خواهید حفظ کنید متفاوت خواهد بود.

  •  اگر باید 20 کلمه‌ی جدید را برای یک امتحان حفظ کنید ممکن است لازم باشد 30 دقیقه در روز به مدت 1 هفته را برای این کار برنامه‌ریزی کنید.
  • بااین‌حال اگر باید جملاتی را برای نقشی که در نمایش دارید حفظ کنید، باید حفظ کردن را 3 یا 4 هفته زودتر شروع کنید و حداقل یک ساعت در روز را برای آن برنامه‌ریزی کنید.

مطالبی که حفظ کرده‌اید را از خودتان امتحان بگیرید

 ممکن است وقتی برای بار دوم مطالب را مطالعه می‌کنید به نظرتان آشنا بیایند و فکر کنید که آن‌ها را از بر هستید؛ اما این راه صحیحی برای چک کردن حافظه‌تان نیست. خودآزمایی راه بهتری برای انجام این کار است. سعی کنید مطالب را بدون نگاه کردن به یادداشت‌هایتان به یاد بیاورید. اگر بتوانید اطلاعات را به‌طور صحیح و بدون کمک به خاطر بیاورید، آنگاه می‌توانید بگویید آن‌ها را حفظ کرده‌اید.

  • اگر میبایست فتوسنتز را برای امتحان علوم توضیح دهید ببینید آیا می‌توانید بدون نگاه کردن به نکته‌هایی که یادداشت کرده‌اید این کار را انجام دهید.
  • اگر لازم است شعری را از بر بخوانید، پس سعی کنید که این کار را انجام دهید.

آنچه یاد گرفته‌اید را به دیگران آموزش دهید

 یاددادن آنچه مطالعه کرده‌اید به دیگران، یکی از بهترین روش‌های به خاطر سپاری است. پس‌ از اینکه موارد را مطالعه کردید و احساس کردید به‌خوبی آن‌ها را فهمیده‌اید، سعی کنید آن‌ها را برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌ توضیح دهید. اگر بتوانید این کار بدون چک کردن یادداشت‌هایتان انجام دهید می‌توان گفت اطلاعات را حفظ کرده‌اید.

توصیه: اگر از آموزش به دیگران لذت می‌برید می‌توانید به کار کردن به‌عنوان یک معلم خصوصی فکر کنید. این‌یک روش عالی برای کمک به دیگران و حک کردن مفاهیم در ذهن خود است.

ذهنتان را آماده‌ی حفظ کردن کنید


 

به‌طور منظم ورزش کنید تا حافظه و عملکرد شناختی‌تان را تقویت کنید

 سعی کنید به مدت 30 دقیقه در روز و حداقل 5 روز در هفته ورزش کنید تا ذهنتان را هشیار نگه‌دارید. همچنین می‌توانید درست قبل از شروع حفظ کردن تمرینات ورزشی را انجام دهید تا از مزایای تقویت مغز بهره ببرید.

  • برای بهره بردن از مزایای ورزش لازم نیست مدت‌زمان طولانی را صرف تمرینات ورزشی کنید. حتی یک پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای قبل از مطالعه هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • انجام 20 دقیقه یوگا قبل از کار حفظ کردن یک روش عالی دیگر برای تقویت عملکرد مغز است.

قبل از شروع فرایند حفظ کردن یک فنجان چای سبز بنوشید

 تحقیقات نشان داده‌اند که چای سبز بیش از نوشیدنی‌های دیگر عملکرد شناختی را تقویت می‌کند. یک فنجان چای سبز معمولی یا بدون کافئین برای خودتان درست کنید و قبل از مطالعه یا در حین مطالعه بنوشید. وجود کافئین در چای سبز معمولی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

  • می‌توانید چای سبز را داغ یا سرد بنوشید.

محیطی عاری از حواس‌پرتی را تدارک ببینید

 در حین حفظ کردن از انجام چندین کار هم‌زمان، ازجمله چک کردن شبکه‌های اجتماعی یا پیام دادن به دوستانتان، خودداری کنید. این کار در توانایی‌ برای تمرکز روی کاری که در دست دارید اختلال ایجاد می‌کند. گوشی‌ را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش‌کنید و از اعضای خانواده بخواهید تا در حین مطالعه مزاحمتان نشوند.

  • اگر برای متمرکز شدن مشکل دارید سعی کنید اهداف کوچکی برای خود مشخص کنید و هر بار که به یکی از این اهداف رسیدید با یک استراحت کوتاه به خود جایزه بدهید. به‌عنوان‌مثال هدفتان را متمرکز شدن و مطالعه کردن به مدت 25 دقیقه قرار دهید و سپس با یک استراحت 5 دقیقه‌ای به خودتان پاداش بدهید.

توصیه: به سراغ اپلیکیشن‌هایی برای اجتناب از حواس‌پرتی بروید. می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را دانلود کنید که برای چک نکردن شبکه‌های اجتماعی یا دیگر قسمت‌های گوشی در زمان مشخص، به شما پاداش بدهد، مثلاً یکی از این پاداش‌ها این است که به ازای زمانی که گوشی‌تان را چک نکرده‌اید یک انیمیشن جالب برایتان تدارک می‌بیند.

به‌جای صبح و غروب، بعدازظهرها را برای حفظ کردن انتخاب کنید

 شاید به نظر برسد که بعد ازظهر زمانی است که هوشیاری شما در پایین‌ترین سطحش قرار دارد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که این زمان بهترین موقع برای حفظ کردن اطلاعات جدید است. اگر در یادآوری مطالبی که حفظ کرده‌اید مشکل دارید، حفظ کردن اطلاعات در بعدازظهر را به‌جای صبح و شب امتحان کنید.

  • مثلاً ساعت 2 یا 3 بعدازظهر می‌تواند زمان خوبی برای انجام این کار باشد.

قبل از شروع فرایند حفظ کردن، شب را خوب بخوابید

استراحت کامل تأثیر گسترده‌ای روی توانایی به خاطر سپردن دارد. برای اینکه بهترین موقعیت یادآوری را داشته باشید به‌موقع به رختخواب بروید تا بتوانید 8 ساعت کامل بخوابید.

  • سعی کنید کمی زودتر از ساعتی که معمولاً به رختخواب می‌روید این کار را انجام دهید. مثلاً اگر معمولاً 10:30 به رختخواب می‌روید، این بار ساعت 10 آماده‌ی خوابیدن شوید.
  • مطمئن شوید که اتاق‌خواب فضای آرامی برای خوابیدن دارد. در اتاق‌خواب کار نکنید، نخورید و فعالیت‌های پرتکاپو هم انجام ندهید.