امتحانات و موفقیت در هر امتحانی، چالشی بزرگ برای هر فرد در هر برهه‌ای از زمان است. همیشه فعالیت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانیم آن‌ها را به‌طور مجزا انجام دهیم یا آن‌ها را باهم ترکیب کنیم تا تجربه‌ی بهتری داشته باشیم. در همین راستا تعدادی راهبرد عملی وجود دارد که می‌توان به‌منظور آمادگی موفقیت‌آمیز در امتحانات و آزمون‌ها به ترتیب آن‌ها را مطرح کرد.

وقت کافی برای مطالعه به خودتان بدهید

یک برنامه‌ریزی مطالعاتی متناسب با روش درس خواندنتان داشته باشید و هیچ‌چیز را به دقیقه‌ی آخر موکول نکنید. ظاهراً برخی از دانش‌آموزان یا دانشجویان در لحظات پایانی بیشترین تلاششان را برای مطالعه می‌کنند اما این روش مطالعه‌ی نصفه و نیمه روش خوبی برای آمادگی در آزمون نیست. یادداشت کنید که چند امتحان دارید، قرار است چند صفحه مطالعه کنید و چند روز وقت دارید. سپس عادات مطالعاتی‌تان را بر طبق این اطلاعات سازمان‌دهی کنید.

مطمئن شوید فضای مطالعه‌تان منظم است

فضای کافی روی میز مطالعه‌تان فراهم کنید تا بتوانید کتاب‌ها و یادداشت‌هایتان را باز کنید. نور کافی اتاق و راحتی صندلی هم از نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. به جزئیاتی که می‌توانند حواستان را پرت کنند دقت کنید و آن‌ها را از فضای مطالعه خارج کنید. مطمئن شوید که در فضای مطالعه احساس راحتی می‌کنید و می‌توانید به‌راحتی تمرکز کنید. برای برخی از افراد چنین محیطی مترادف است با سکوت کامل، درحالی‌که برای دیگران گوش دادن به موسیقی به ایجاد تمرکز کمک می‌کند. بعضی از ما برای تمرکز کردن به نظم کامل در محیط نیاز داریم درحالی‌که بقیه دوست دارند در محیطی به‌هم‌ریخته مطالعه کنند. مطمئن شوید که فضای مطالعه‌تان دوستانه و خوشایند است تا بتوانید کاملاً متمرکز شوید.

از فلوچارت‌ها و نمودارها استفاده کنید

موارد بصری می‌توانند به‌طور خاص در زمان مرور مطالب درسی کمک‌کننده باشند. در شروع مطالعه‌ی یک موضوع هر چیزی که فکر می‌کنید در مورد موضوع می‌دانید را بنویسید. هر چه به امتحان نزدیک‌تر می‌شوید نکات مرورتان را هم بیشتر به یک نمودار شبیه کنید. در این حالت یادآوری بصری می‌تواند تا حد قابل‌توجهی به آمادگی شما در جلسه‌ی امتحان کمک کند.

برای موفقیت در امتحانات نمونه‌ی امتحانات قبلی را مرور کنید

یکی از مؤثرترین روش‌های آمادگی برای امتحان بررسی و مرور نمونه‌های آزمون‌های قبلی درس موردنظر است. کمک دیگر این روش، آشنایی با فرمت و ترکیب‌بندی سؤالات است. خوب است که بدانید باید انتظار چه چیزی را در جلسه‌ی آزمون داشته باشید. نکته‌ی قابل‌توجه دیگر سنجش و به دست آوردن زمانی است که می توانید امتحان را به پایان برسانید.

پاسختان را برای دیگران توضیح دهید

با کمک اعضای خانواده و دوستانتان می‌توانید در آزمون حتی نتیجه بهتر از انتظارتان را هم بگیرید. کافیست با دوست خود و یا فردی از اعضای خانواده، به زبان خودتان سوالات را توضیح دهید. این روش یکی از بهترین تمرین‌ها برای مرور و دسته بندی کردن اطلاعات در ذهن است.

با دوستانتان گروه‌های مطالعاتی تشکیل دهید

گروه‌های مطالعاتی به شما کمک می‌کنند پاسخ‌هایی که نیاز دارید را دریافت کنید و یک تمرین را زودتر از زمان مورد انتظارتان تمام کنید. فقط مطمئن شوید که گروه روی موضوع متمرکز است و به‌راحتی منحرف نمی‌شود.

به‌طور منظم به خودتان استراحت دهید

مغز شما به استراحت‌های منظمی نیاز دارد تا بتواند توانایی تمرکزش را بازیابی کند. مطالعه کردن برای ساعات طولانی راهکار خوبی نیست، زیرا حفظ کردن درازمدت اطلاعات هم تقریباً غیرممکن می‌شود. مهم‌ترین بخش مطالعه ایجاد روتین‌هایی است که با سبک مطالعاتی شما تناسب داشته باشد.

خوردن میان وعده‌های سالم برای کارایی مغزتان مفید است

نباید در حین مطالعه خوراکی‌های ناسالم بخورید. با انتخاب مواد غذایی طبیعی، تازه و سرشار از ویتامین‌ها که کمک کننده به مغز است، مغز و بدنتان را آماده نگه‌دارید تا به‌این‌ترتیب توانایی تمرکز و حافظه‌تان تقویت شود.

روز امتحان را برنامه‌ریزی کنید

تمامی قوانین و ملزومات امتحان را بررسی کنید. مسیرتان و زمانی که برای رسیدن به مقصد نیاز دارید را برنامه‌ریزی کنید- سپس کمی زمان اضافه هم در کنار آن در نظر بگیرید. قرار نیست روز امتحان دیر به محل برسید و اضطراب اضافه‌ای را تجربه کنید.

آب زیادی بنوشید

در حین درس خواندن و حتی در جلسه‌ی امتحان آب بنوشید. حفظ آب بدن ضروری است و به داشتن خلق و خوی مثبتتان کمک می‌کند.