خیلی ها دلشان می خواهد همانند بسیاری از مجری ها و گزارش گر های تلویزیون تند و سریع صحبت کنند و بر این اعتقاد هستند که این نوع صحبت کردن می تواند تاثیر بیشتری بر روی شنونده بگذارد. بحث در رابطه با اینکه چه نوع صحبت کردن صحیح و درست است و یا اینکه چه زمانی باید تند و کی شمرده و آهسته صحبت کنیم مفصل است. در این مقاله به آموزش مهارت هایی می پردازیم که به شما تند و سریع صحبت کردن را آموزش می دهند. با ما همراه باشید.

در رابطه با نحوه و انواع صحبت کردن و این که چگونه صحبت کردن می تواند بیشترین تاثیر را بر شنونده داشته باشد مقالاتی آموزشی منتشر کردیم که در لینک های زیر می توانید به این مقالات پرداخته و آن ها را مطالعه کنید.

چگونه خوب صحبت کنیم و خوب بشنویم؟

چگونه تند صحبت نکنیم؟ (روش های روان و آرام صحبت کردن)

چگونه با اعتماد به نفس و محکم صحبت کنیم؟

چگونه با زبان بدن صحبت کنیم ؟ ( ۱۸ روش انتقال پیام با زبان بدن )

این مقاله حاوی آموزش دو روش برای تند و صریع صحبت کردن است: حذف عادات آهسته صحبت و سخنرانی کردن و صحبت کردن سریعتر

سریع صحبت کردن می تواند یک ابزار قدرتمند باشد، به خصوص وقتی که با اعتماد به نفس انجام شود. شاید می خواهید یاد بگیرید که در مکالمات روزمره تان سریع تر حرف بزنید تا بتوانید عادات آهسته صحبت کردنتان را حذف کنید. یا شاید بخواهید وقتی برای حضار در یک جمع، ارائه می دهید یا سخنرانی می کنید سریع تر صحبت کنید تا متقاعد کننده تر و جذاب تر ظاهر شوید. فرقی نمی کند موضوع چه باشد، می توانید با استفاده از این مقاله با روش و مراحل درست، سریع صحبت کنید.

روش اول: حذف عادات آهسته صحبت کردن

کتابی را با صدای بلند در سرعت های مختلف بخوانید

می توانید تمرینات صحبت کردن سریع را انجام دهید تا باعث تقویت توانایی تان در سریع و شفاف صحبت کردن شود. این کار را با خواندن یک متن نمونه از یک کتاب که حاوی واژگان چالش برانگیزی است، یا با استفاده از یک نوشتۀ اصلی که حاوی عباراتی برای بهتر و سریع تر شدن شما در بلند صحبت کردن می شود شروع کنید.

  • با بلند خواندن یک متن با سرعت عادی شروع کنید. سپس همان متن را دوباره با سرعتی که کمی بالاتر است بخوانید. این کار را دوباره تکرار کنید و متن را با سرعتی حتی بیشتر بخوانید. این کار باعث می شود که چشمان و دهان شما با سرعت بالاتری با هم کار کنند.
  • همچنین می توانید با خواندن متن به شکل وارونه تمرین کنید، از انتهای متن شروع به خواندن کنید و سپس به ابتدای متن برسید. این تمرین به شما کمک می کند تا عادت کنید متن ها را بلند و سریع بخوانید، بدون اینکه مجبور باشید زمان اضافه تری را به خاطر مکث کردن برای فکر کردن به آنچه که می خواهید بگویید صرف کنید.

واژه هایی را در متن قرار دهید و آن را بلند بخوانید

همچنین می توانید قرار دادن یک کلمه بین هر کلمه از متنی که با صدای بلند می خوانید را امتحان کنید، کلماتی مانند “و”، “یا” و غیره. به عنوان مثال عبارت “سگ در پایین خیابان قدم می زد می تواند این گونه خوانده شود: “آن و سگ و قدم میزد و پایین و خیابان و.”

  • قرار دادن کلمات بین واژگان یک متن، شما را مجبور می کند بدون اینکه به معنی متن فکر کنید آن را به راحتی بخوانید، که این خود امکان صحبت کردن سریع را فراهم می کند. همچنین آهنگ و طرز بیان مخصوصی را به کلام شما می دهد که می توانید این ریتم را در جایی که باید سریع صحبت کنید به متن ها و نمونه های دیگر منتقل کنید.

بازی با تلفظ کلمات (tongue twister) را تمرین کنید

بازی با تلفظ کلمات می تواند در ادای سریع تر کلمات به شما کمک کند. همچنین به روان و شفاف صحبت کردن شما در حین سریع صحبت کردن هم کمک می کند.

  • می توانید از عبارات آشنا در این زمینه استفاده کنید. عباراتی مثل ” شيخ شمس الدين، شخص شاخصی بود.” ، “زيره ی ريزه ميزه، از زير ميز ميريزه”، یا “قوری گل قرمزی، قر شده”.

یا شما کاربران هاو کن یو کار را از این هم سخت تر کنید و سریع عبارات “سه شیشه سیر، سه کیسه شیر” یا

” تاجر چه تجارت می کند، بتوچه که چه تجارت می کند” را تمرین کنید. همین الان می توانید مهارت های خود را در این زمینه تست کنید و ببینید می توانید این عبارت ها را سه بار پشت سر هم با سرعت بالا بگویید.

  • اگر با کلماتی که با حرف خاصی مثل “ش” شروع می شوند مشکل دارید می توانید عباراتی را تمرین کنید که این حرف را به طور برجسته دارند، مثل “كشتم، شپش، شپش كش، شش پا را”.
  • سعی کنید 3 یا 4 عبارت با الفاظ مشکل را در روز تمرین کنید. آنها را بلند بگوید و هر بار سرعتتان را بیشتر از قبل کنید. حتی می توایند درحین بازی با تلفظ کلمات زمانی که برای گفتن آنها صرف می کنید را اندازه بگیرید تا بتوانید در حین تمرین کردن هر روزه، حساب افزایش سرعت گفتنتان و حساب بهتر شدن حرف زدنتان را داشته باشید.
  • همچنین بازی با تلفظ کلمات ابزار مقدماتی خوبی برای وقت هایی است که می خواهید برای دیگران صحبت کنید و می خواهید سرعت حرف زدنتان را بالا ببرید. وقتی در صدد صحبت کردن برای دیگران هستید سعی کنید یکی دو عبارت با تلفظ مشکل را تمرین کنید تا به حرف زدن سریع عادت کنید.

خودکاری را در دهانتان بگذارید و سعی کنید با وجود آن صحبت کنید

ممکن است در نظر دوستانتان احمقانه به نظر برسید، اما صحبت کردن با مداد یاخودکاری در دهان، می تواند به شما کمک کند تا شفافیت و سرعت صحبت کردنتان را تقویت کنید. خودکار یا مدادی را به طور افقی در دهانتان بین دندان های عقبی تان بگذارید. سپس خواندن یک متن را با صدای بلند تمرین کنید.

  • سعی کنید در حین بلند خواندن هر یک از کلمات را به صورت شمرده ادا کنید، حتی اگر این کار به خاطر وجود خودکار دشوار باشد. این کار زبانتان را مجبور می کند تا سخت تر کار کند و این امکان را به شما می دهد تا بتونید به شمرده شمرده ادا کردن کلمات عادت کنید. همچنین می توانید حرکات مبالغه آمیزی در صورت و دهانتان ایجاد کنید، این به شما کمک می کند تا سخنران جالب توجه تری باشید.

استفاده از “کلمات پر کننده” را در صحبت هایتان کاهش دهید

کلمات پر کننده، عباراتی هستند که شما زمانی که به چیزی که می خواهید بعداً بگویید فکر می کنید، از آنها استفاده می کنید. عباراتی همچون “آآآ”، “اوم”، “مثلاً” و “میدونین” در صحبت شما هیچ معنی را منتقل نمی کنند و فقط زمانی که سعی دارید سریع صحبت کنید، سرعتتان را پایین می آورند. باید روی کاهش دادن یا حذف این عبارات از صحبتتان کار کنید.

  • سعی کنید زمانی که با دیگران حرف می زنید به خودتان یادآور شوید که از عباراتی همچون “مثلاً” و “اوم” استفاده نکنید. می توانید زمانی که احساس می کنید مجبورید از این کلمات پر کننده استفاده کنید، لازم باشد عادت مکث کردن و نفس کشیدن را امتحان کنید. سپس در طولانی مدت، می توانید این مکث ها را به جای “کلمات پر کننده”، با جاری بودن از یک واژه معنی دار به واژه معنی دار دیگر پر کنید.
  • می توانید از روش کِش هم استفاده کنید. در این روش کِشی را دور مچ دستتان می گذارید. هر بار که خواستید از کلمات پر کننده استفاده کنید می توانید به آرامی با کش به دستتان ضربه بزنید. با گذشت زمان از ترس ضربۀ کش، به یاد می آورید که از استفاده از کلمات پر کننده اجتناب کنید.
  • بعضی از کلمات پر کننده زائد و بی معنی هستند و باعث می شوند وقتی با دیگران صحبت می کنید، سردرگمی بیشتری ایجاد شود. سعی کنید از عبارت “در واقع” در جملاتی مانند “در واقع دیروز آسمان آبی بود” یا ” در واقع من جواب را می دانم” خودداری کنید. حذف این عبارات می توند صحبت شما را شفاف تر و مختصر و مفید کند.

روش دوم: سخنرانی و صحبت کردن سریع تر

قبل از سخنرانی یا صحبت کردن تارهای صوتی تان را گرم کنید

باید 10 تا 15 دقیقه قبل از سخنرانی به خودتان وقت بدهید تا صدایتان را گرم کنید و تارهای صوتی تان را برای صحبت کردن سریع آماده کنید. می توانید این کار را با انجام تمرین های گرم کنندۀ صوتی انجام دهید، که عبارتند از:

  • لب هایتان را ببندید و هوا را از بین آن ها با فشار بیرون کنید تا نهایتاً صدایی مانند صدای اسب ایجاد کنید. لب های شما باید با هم تکان بخورند و صدایی شبیه شیهه کشیدن ایجاد کنند. این کار به شما کمک می کند تا ماهیچه های دهانتان شل بشوند.
  • همچنین می توانید کشش صورت را انجام دهید تا ماهیچه های صورتتان را برای صحبت کردن سریع آماده کنید. برای این این کار، دهان، بینی و ابروهایتان را تا جای ممکن به هم نزدیک کنید. سپس سعی کنید آن ها را تا جای ممکن از هم دور کنید. وقتی این کار را انجام می دهید زبانتان را بیرون بیاورید.

در حین تمرین کردن سخنرانی  صدای خودتان را ضبط کنید

با ضبط کردن صدای خودتان در حین اینکه با صدای بلند سخنرانی تان را تمرین می کنید، می تواند به شما نشان دهد که با چه سرعتی صحبت می کنید. ممکن است یک ضبط صوت را تنطیم کنید یا زمانی که در جلوی آینه وانمود می کنید که در حال سخنرانی هستید از خودتان فیلمبرداری کنید.

  • به بازپخش سخنرانی تان گوش دهید و دقت کنید که آیا در جاهای خاصی از صحبت هایتان سرعتتان کاهش می یابد یا نه. دفعۀ بعد که سخنرانی تان را تمرین می کنید روی افزایش سرعت ارائه تان در این نقاط تمرکز کنید.
  • همچنین باید مراقب کلمات پر کننده مانند “اوم” و “آه” باشید. سعی کنید دفعۀ بعد که سخنرانی تان را تمرین می کنید آن ها را حذف کنید. روی گفتن کلمات، قبل و بعد از جایی که کلمات پر کننده استفاده می کرده اید، تمرکز کنید، به این ترتیب کمتر مستعد استفاده کردن از کلمات پر کننده هستید.

برای کلماتی که ادا کردنشان سخت است جایگزین پیدا کنید

ممکن است در حین بلند خواندن متن سخنرانی تان دقت کنید که در تلفظ بعضی از کلمات لکنت پیدا می کنید. در این صورت باید عباراتی که کمی برایتان دشور است را با عبارت های ساده تری که در نظرتان آشنا تر هستند جایگزین کنید. این کار به شما امکان سریع تر صحبت کردن را می دهد، زیرا مجبور نیستید در حین ارائۀ صحبتتان واژگان نا آشنا را بررسی کنید.

  • برای مثال ممکن است بخواهید عبارت “استعمال کردن” را با عبارت ساده تر “استفاده کردن” جایگزین کنید. یا عبارت آکادمیک “به منصه ظهور رساندن” را با “آشکار ساختن” جایگزین کنید.
  • همچنین ممکن است توجه کرده باشید که بخش های خاصی از صحبتتان پر لغت و طولانی و یکنواخت است. می توانید تصمیم بگیرید بعضی از واژه ها را حذف کنید و سخنرانی تان را مرور کنید تا ببینید آیا کوتاه تر و بیانش راحت تر شده است یا نه. اغلب هر چه سخنرانی و صحبت کوتاه تر باشد بهتر است.

در حین صحبت کردن از دست هایتان استفاده کنید

همچنین می توانید از بخشی از بدنتان، مثلاً دست هایتان، به منظور حفظ آهنگ ثابت صحبتتان استفاده کنید. ممکن است از وضعیت دست هایتان برای تأکید روی بخشی از از کلامتان استفاده کنید یا به آرامی در فضا عقب و جلو بروید تا روی صحبتتان تأکید کنید.

  • همچنین باید در زمان صحبت کردن یا سخنرانی زبان بدن مثبت نشان دهید. این یعنی حفظ کردن تماس چشمی با حضار و قرار دادن بدن به شکلی که رو به حضار باشد.