اگر در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا به خوانندگی، پرورش صدا و آواز خواندن علاقه دارید. اگرچه بسیاری از افراد برای بهتر شدن صدایشان در کلاس آواز شرکت می‌کنند و مربی می‌گیرند، اما شما به‌تنهایی نیز می‌توانید سبک آواز خواندن و صدایتان را پرورش دهید. برای شروع بهتر است با تمرین منظم روزانه‌ی آواز خواندن یا با خواندن آهنگ‌های موردعلاقه‌تان شروع کنید. از ایجاد خلاقیت با واژگان جدید مخصوص به خودتان، واهمه نداشته باشید. برای مراقبت از سلامتی صوتی خود، از استعمال دخانیات خودداری کنید و با حفظ کردن آب بدنتان نیز بهترین کیفیت صدا را برای خودتان به ارمغان آورید.

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟


روش اول برای پرورش صدای خوانندگی : گستره صدای خود را پیدا کنید:

برای ضبط صدا از میکروفون استفاده کنید

یک برنامه‌ی ضبط صدا روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود نصب کنید. سپس، تنظیمات برنامه را طوری تنظیم کنید که نسخه‌ی خالص و بدون تغییر صدای شمارا ضبط کند. با آهنگ‌های مختلف آواز بخوانید و تمرین کنید و نتیجه را ضبط کنید.

  • برای راحت‌تر شدن روند کار، می‌توانید میکروفون را به کامپیوتر یا گوشی تلفنتان وصل کنید. این کار کمک می‌کند تا با نحوه کنترل یا آواز خواندن با میکروفون آشنا شوید که بر صدای نهایی شما اثر می‌گذارد.
  • به‌عنوان‌مثال، Perfect Piano و Pocket Pitch دو برنامه‌ی عالی برای خوانندگان است.
  • همچنین می‌توانید از یک تیونر دیجیتال استفاده کنید یا برنامه‌ای مانند Vanido را دانلود کنید تا بازخوردی از کنترل زیروبم صدایتان برای شما مهیا کند.

بارها و بارها یک آهنگ آشنا را تمرین کنید

 متن ترانه‌ای که از آن لذت می‌برید را چاپ کنید. مدتی را صرف این کنید که از نکات ظریف ترانه مطلع شوید. سپس، روی این‌که چگونه می‌توانید نقاط عطف صدایتان را برای تغییر دادن خود آهنگ به کار برید، کارکنید.

  • یادتان باشد آهنگی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید، زیرا نیاز دارید در طول زمان به‌صورت مکرر روی آن کارکنید.
  • همچنین، هنگامی‌که تازه‌کار هستید، سعی کنید آهنگی را انتخاب کنید که در محدوده‌ی صدای شما باشد تا صدایتان دچار لرزش نشود.

با استفاده از بخش‌های مختلف سیستم صوتی خود، بر روی تلفظ صوتی‌تان کارکنید

آواز خواندن فقط صدایی نیست که از گلوی شما می‌آید و از دهانتان خارج می‌شود. روی آواز همان آهنگ متمرکز شوید، اما با اداره کردن زبان، دهان، دیافراگم، گلو و حتی بینی خود، نقاط عطف صوتی‌تان را به آهنگ اضافه کنید. ضبط این تلفظات صوتی و آوازها و پخش مجدد آن‌ها، می‌تواند به شما در درک بدنتان و صداهایی که قادر است تولید کند، کمک کند.

  • به‌عنوان‌مثال، بیرون راندن هوای بیشتر از طریق بینی، می‌تواند به طرز شگفت‌آوری صدای زیروبمی تودماغی بلندتری را ایجاد کند. اگر هنگام آواز خواندن، به‌آرامی فشار را به قسمت خارجی بینی خود وارد کنید، ممکن است صدای شما نیز تغییر کند.
  • هنگام آواز خواندن، زبان خود را به سمت سقف دهان ببرید تا ببینید چگونه صدایتان تغییر می‌کند. همچنین می‌توانید موقعیتی را امتحان کنید که زبانتان در مقابل لبتان باشد. تکان دادن فک ازیک‌طرف به‌طرف دیگر صداهای متفاوتی ایجاد خواهد کرد.
  • برای امتحان کردن صداها با دیافراگم، سعی کنید هم‌زمان با آواز خواندن، تمام هوا را یک‌باره از قفسه سینه‌تان خارج کنید. از سوی دیگر، ببینید چه اتفاقی می‌افتد هنگامی‌که از کمترین میزان هوا برای آواز خواندن استفاده می‌کنید.

احساسات خود را به موزیکی که می‌خوانید، تزریق کنید

 قبل از اینکه تمرین هر آهنگی را شروع کنید، از خودتان سؤال کنید که با خواندن آن، چه احساسی را به شنونده منتقل می‌کنید. سپس، سعی کنید همان احساسات را با آهنگ آمیخته کنید. روی فکر کردن به یک رویداد یا یک‌لحظه خاص در زندگی‌تان تمرکز کنید، زیرا این کار احساساتی شبیه همان چیزی که می‌خواهید بیان کنید را برمی‌انگیزد.

  • نکته‌ی اصلی، استفاده از آن لحظه برای تجسم کردن عواطف شماست، اما نباید به‌وسیله‌ی آن احساسات کنترل شوید. از این گذشته، اگر در طول هر آهنگ غمگینی گریه کنید، کیفیت آواز خواندنتان بهبود نمی‌یابد.
  • به‌عنوان‌مثال، اگر در حال خواندن آهنگی درباره‌ی جدایی هستید، به لحظه‌ای منفی دریکی از روابط خود فکر کنید.
  • برای اینکه خودتان را در احساساتتان غرق نکنید، هنگامی‌که به یک رویداد در زندگی‌تان فکر کردید، سریعاً توجه و حواستان را به شعرها و متنی که می‌خوانید متمرکز کنید.

وسعت صدایتان را بشناسید

 هم‌زمان با پیانونوازی آواز بخوانید و سعی کنید گام‌هایتان را با ساز کوک کنید. پایین‌ترین و بالاترین نقاط زیروبمی صدا که می‌توانید بدون دورگه شدن و لرزش صدایتان تولید کنید، وسعت یا گستره صدای شمارا نشان می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که صدایتان را از قفسه سینه بیرون می‌دهید، نه از بینی یا گلو تا گستره یا رنج اشتباهی برای صدایتان در نظر نگیرید.

  • توجه داشته باشید که در کدام دستگاه موسیقی عملکرد بهتری دارید. اگر مرد هستید، به‌طورمعمول، برای خواندن نت‌های بلند و نازک، باید از “صدای فالستو  falsetto” استفاده کنید. برعکس، اگر زن هستید، نت‌های بلند از “صدای سر head” بیرون بیاید، درحالی‌که نت‌های پایین‌تر از صدای سینه خارج می‌شود. (صدای سینه صدای صحبت کردن معمولی هست.)
  • استفاده از یک برنامه‌ی کیبورد یا پیانو مانند Perfect Piano بر روی گوشی‌تان، به شما کمک می‌کند تا وسعت صدایتان را به‌طور واضح تعیین کنید. این برنامه‌ها اغلب نشان می‌دهند که صدای شما تا چه اندازه با نتی که در حال پخش است، در یک ردیف قرار دارد.

روش دوم پرورش صدای خوانندگی: تقویت صدای خوانندگی

هرروز با صدای بلند آواز بخوانید

تخصصی شدن صدای شما فقط با تمرین آوازخوانی میسر نمی‌شود. فقط با بلند آواز خواندن از صدایتان به روشی هدفمند استفاده کنید، این کار به شما کمک می‌کند که بر روی نقاط عطف و استقامت صدایتان کارکنید.

قبل از شروع آوازخوانی، خودتان را گرم‌کنید تا صدایتان دانگ کافی داشته باشد

خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس به‌تدریج صدایتان را بلندتر کنید و تا جایی که می‌توانید به خواندن ادامه دهید و صدایتان را در اوج نگه‌دارید. این تمرین را دو بار انجام دهید. یکی دیگر از راه‌های گرم کردن، این است که کلمه ” توووووووو” را درحالی‌که با نت‌ها از پایین به بالا اوج می‌گیرید، ادا کنید و این تمرین را دو بار انجام دهید. سپس برعکس این کار را انجام دهید، کلمه‌ی ” توووووووو” را درحالی‌که نت‌ها را از بالا به پایین ادا می‌کنید، بخوانید و این کار را سه بار تکرار کنید.

  • در رِنج میانه، کلمه‌ی “تو” را در گام 5 نت (C-D-E-F-G) بخوانید. این تمرین را دو بار دیگر تکرار کنید.

” دو رِ می” را در گام‌های بالا و پایین بخوانید

 این‌یکی دیگر از راه‌های عالی برای گرم کردن تارهای صوتی و تمرینی برای نگه‌داشتن نت‌های هماهنگ است. با گام C شروع کنید، سپس # C و همین‌طور ادامه دهید. به‌آرامی پیش بروید و به‌جای اینکه در مسیر آواز دچار لغزش شوید، هر نت را بلافاصله ادا کنید.

  • روی گام اصلی تمرکز کنید: ” دُ رِ می فا سُل لا سی”. برای اضافه کردن کمی هیجان، می‌توانید با 2 نت بالا بروید و سپس 1 پرش داشته باشید، یا الگوهای دیگر را امتحان کنید.
  • سپس آن را باهم ترکیب کنید: 2 نت بالا بروید و یکی پایین، این کار را در گام‌های بعدی نیز تکرار کنید.
  • یک گام عبارت است از توالی چند نت که دارای فاصله‌ی مشخص از یکدیگرند. اگر بین گام‌های بالا و پایین حرکت کنید، می‌توانید هم‌صداهای بلند و هم‌صداهای پایین را بخوانید. به‌عنوان‌مثال، از C به C# یک گام است و از C# به D# یک گام دیگر.

سعی کنید هرروز 30 دقیقه تمرین آوازخوانی داشته باشید

 این زمان برای گرم کردن تارهای صوتی‌تان کافی است، اما به‌اندازه‌ای نیست که به آن‌ها فشار وارد کند و باعث کشیده شدن بیش‌ازحد آن‌ها شود. بهتر است اگر می‌توانید از این مدت به‌عنوان زمان تمرین بدون مزاحمت استفاده کنید. بااین‌وجود، اگر شغلتان خوانندگی است، این کار می‌تواند فرصتی برای پیشرفت مهارت‌های شما در یک مکان عمومی باشد.

  • آواز خواندن روزانه در محیط‌های عمومی و برای مدتی کوتاه می‌تواند نحوه‌ی خواندن و کار با مخاطب را به شما آموزش دهد.
  • ممکن است با تمرین در مکان‌های محلی و با شروع از مراحل ابتدایی و گام‌های کوچک، مانند کافی‌شاپ‌ها، بتوانید شغل خوانندگی را ادامه دهید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست، می‌توانید با شرکت در یک گروه کر در کلیسا یا پیوستن به گروه‌های دیگر به‌صورت داوطلبانه نیز، مهارت‌هایتان را به عرصه‌ی ظهور برسانید.

حالت صحیح بدن را در هنگام آواز خواندن یاد بگیرید

درحالی‌که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید. سینه را به جلو و پهنای شانه‌ها را به عقب متمایل کنید. این طرز ایستادن به شما کمک می‌کند که راحت‌تر نفس بکشید و حجم شش‌ها را برای ادای بهتر نت‌ها و کلمات افزایش دهید. زبان خود را به‌آرامی و در حالت استراحت، در پایین دهانتان قرار دهید، به‌طوری‌که تقریباً دندان‌های جلوی‌تان را لمس کند. صورت و فک خود را در حالت ریلکس نگه‌دارید.

  • در هنگام آواز خواندن از خم شدن و پایین گرفتن سر و شانه‌هایتان، خودداری کنید.
  • آواز خواندن در مقابل آیینه با نمای جانبی، می‌تواند به شما در بررسی کردن وضعیت ایستادنتان کمک کند.

برای تقویت دیافراگم خود، تمرینات تنفسی انجام دهید

 تنفس شکمی را امتحان کنید، به این معنی که قفسه سینه‌تان را هنگام تنفس (دم) منبسط کنید. قفسه سینه‌تان را باز نگه‌دارید و اجازه دهید عضلات شکمتان هنگام نفس کشیدن، ریلکس شوند. هنگام رها کردن نفستان، عضلات شکمی را درگیر کنید. این تمرین را هنگامی‌که از دیافراگم خود تنفس می‌کنید، انجام دهید.

  • در شماره‌ی اول: نفس بکشید به‌طوری‌که یک‌چهارم از ریه‌های شما پر شود.
  • در شماره‌ی دوم: نفس بکشید تا دوچهارم ریه‌های شما پر شود.
  • در شماره‌ی سوم: نفس بکشید تا سه‌چهارم از ریه‌های شما پر شود.
  • در شماره‌ی چهارم: نفس بکشید تا حجم ریه‌هایتان کاملاً پر شود.
  • از شماره‌ی 5 تا 12: به‌آرامی و به‌تدریج بازدم را انجام دهید.
  • این چرخه را تکرار کنید.

روش سوم: از سلامت عمومی و صدایتان مراقبت کنید

روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید

گلوی خود را مرطوب نگه‌دارید، این کار به شما کمک می‌کند تا صداهای عمیق‌تر و با دانگ‌های بالاتری تولید کنید. آبی که ولرم است اما گرم نیست، مناسب‌ترین آب برای صدای شماست. درواقع، آب سرد ممکن است صدای شمارا محدود کند. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری (4.9 میلی‌لیتر) عسل یا یک‌تکه لیمو به آب اضافه کنید تا آب طعم دار و گلویتان آرام شود.

  • درصورتی‌که می‌خواهید از عسل استفاده کنید تا حد امکان عسل کاملاً طبیعی انتخاب کنید؛ زیرا باید از مصرف مواد افزودنی و شیمیایی خودداری کنید.

هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید

 اگر خسته باشید، صدای شما تحت تأثیر این خستگی قرار می‌گیرد. این مسئله حتی زمانی مهم‌تر می‌شود که باید برای مدتی طولانی آواز بخوانید. اگر یک‌شب نتوانستید 8 ساعت بدون اختلال بخوابید، سعی کنید بی‌خوابی‌تان را در طول روز و با چرت زدن‌های کوتاه، جبران کنید.

  • گاهی اوقات چرت زدن‌های 30 دقیقه‌ای بلافاصله قبل از گرم کردن صدا و آواز خواندن، می‌تواند کیفیت صدای شمارا بهبود بخشد.

تکنیک‌های تنفس عمیق را تمرین کنید

 تمرکز کنید که با دهان خود نفس عمیقی بکشید به‌طوری‌که ریه‌هایتان از هوا پر شود و سپس آن را از طریق سوراخ‌های بینی بیرون دهید. سعی کنید این کار را بارها و بارها تکرار کنید، مثلاً 1 -2 عمل دم، 3-4 عمل بازدم. همچنین می‌توانید فیلم‌های آنلاین که سایر روش‌های تنفس عمیق را آموزش می‌دهد، تماشا کنید و یا حتی از یک متخصص تنفسی کمک بگیرید.

  • مانند تنفس عمیق، تکنیک‌های مراقبه نیز می‌تواند به شما کمک کند که سطح استرس خود را کنترل و آن را به‌صورت یکنواخت حفظ کنید. در غیر این صورت، گام صدایتان بلندتر و تیزتر می‌شود.

از صدایتان بیش‌ازحد استفاده نکنید

 سعی کنید با صدای بلند صحبت نکنید، فریاد نزنید و یا طوری آواز نخوانید که صدایتان بیشتر از صداهای دیگر شنیده شود، مخصوصاً برای مدت طولانی. در عوض، برای تقویت صدایتان هنگام اجرا، از میکروفون استفاده کنید. اگر بیش‌ازحد از صدایتان استفاده کنید، مثلاً موقع اجرا یا سخنرانی، حتماً به خودتان استراحت دهید تا صدایتان بهبودی یابد.

  • تمرینات خود را در چند بخش کوتاه انجام دهید و بین این بخش‌ها به صدایتان استراحت کافی دهید.
  • در هنگام خواندن، گلوی خود را ریلکس کنید تا از خسته شدن آن جلوگیری کنید.
  • از سرفه کردن یا صاف کردن گلویتان به‌صورت مکرر، خودداری کنید.

برای داشتن صدای خوب، سیگار نکشید

 اگر هم‌اکنون سیگاری هستید، برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است یک چسب نیکوتین یا حتی راه‌حلی دارویی برای ترک سیگار به شما ارائه دهند. ممکن است نتوانید یک‌باره آن را ترک کنید، اما حتی کم کردن آن می‌تواند بر کیفیت صدایتان تأثیر بگذارد.

  • استعمال دخانیات نه‌تنها باعث تحریک گلو و تارهای صوتی شما می‌شود، بلکه می‌تواند به ظرفیت ریه و توانایی شما در نگهداری نت‌ها آسیب بزند.

مراقب علائم صدای کش‌دار باشید

 اگر صدایتان خشن، گوش‌خراش، یا ناصاف به نظر می‌رسد، احتمال دارد تارهای صوتی‌تان کش آمده باشد. در این صورت ممکن است هنگام آواز خواندن گلویتان دچار درد و سوزش شود. اگر برای تولید همان نت‌های قبلی باید انرژی بیشتری مصرف کنید، ممکن است تارهای صوتی‌تان 100 درصد سالم نباشد.

  • بهتر است تا زمانی که صدایتان کاملاً بهبود یابد، از خواندن خودداری کنید. اگر بتوانید صحبت کردن و یا هرگونه تولید صدا را محدود کنید، روند بهبودی‌تان تسریع می‌یابد. کرنش صوتی اغلب نشانه‌ی استفاده بیش‌ازحد از تارهای صوتی است، پس اختصاص دادن زمانی برای استراحت و بهبودی آن، ضروری هست.
  • اگر هنوز صدایتان عجیب به نظر می‌رسد یا اگر پس از گذشت دو هفته، هنوز احساس عجیب‌وغریبی دارید، پس وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که روی تارهای صوتی‌تان که در توانایی خواندنتان تأثیر مستقیم دارد، زائده‌ای ایجادشده باشد.