لغت انگلیسی را باید مکررا به کار بگیرید. فرقی نمی‌کند دستور زبانتان چقدر خوب باشد، اگر دایره لغت وسیعی برای استفاده کردن همراه با آن نداشته باشید عملاً نمی‌توانید بهره‌ی کافی را از مهارت‌های زبانی‌تان ببرید: واژگان درهایی را رو به دنیاهای جدید می‌گشاید و یادگیری را مفرح و رضایت بخش می‌کند.

اما توسعه‌ی دایره‌ی واژگانی که می دانید، مانند رژیم گرفتن است: باید برای آن تلاش کنید و هیچ ترفند و راه میانبری برای آن وجود ندارد. برای هر شخصی روشی مؤثر است که باید آن را پیدا کند. اما صبور بودن، تعیین اهداف واقع بینانه و پاداش دادن به خودتان در صورت رسیدن به آن اهداف راهکارهای خوبی است که می‌توان با نکات زیر به آنها دست یافت.

برای حفظ لغت انگلیسی از شیوه‌های حفظ کردن استفاد کنید

یک روش رایج برای حفظ کردن لغت استفاده از وسایل یادیار است که عبارت است از میانبرهایی که به شما در یادآوری مفاهیم و واژه‌های پیچیده‌تر کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید رابطه‌هایی را بین واژه‌های ایجاد کنید: مثلاً اگر نمی‌دانید املاء کلمه‌ی accommodation را حفظ کنید می‌توانید آن را به این ترتیب حفظ کنید که دوتا cots  (تخت مسافرتی) داریم که دو تا mattress (تشک) دارند. یا می‌توانید با استفاده از حروف اول کلمات یک کلمه‌ی مخفف ایجاد کنید. مثلاً به STORE بروید تا Spaghetti، Tomatoes، Olives، Rice،  Eggs بخرید. البته مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید این مخفف‌ها، آهنگ‌ها و رابطه‌ها را هم حفظ کنند، اما با کمی تمرین می‌توانید در استفاده از ارتباطات مفید بین کلمات خلاقانه عمل کنید. هر چه بیشتر در مورد مخفف‌ها یا رابطه‌ها فکر کنید بهتر می‌توانید کلماتی که همراه با آن‌ها می‌آیند را حفظ کنید.

یک محیط یادگیری ایجاد کنید

وقتی خارج از کشور درس می‌خوانید همه جا زبان هدف را می‌شنوید و می‌خوانید و از طریق غرقه سازی یادگیری‌تان تسریع می‌شود. اما برای اینکه تعداد لغت انگلیسی که یاد می‌گیرید را افزایش دهید لازم نیست که به خارج از کشور بروید. می‌توانید هر جا که هستید یک محیط الهام بخش متناسب برای مطالعه ایجاد کنید: کتاب‌ها و مجلاتی را به زبان هدفتان خریداری کنید، فیلم ببینید و غذاهای محلی آنها را بپزید (یا فقط بخورید).

لغات انگلیسی را در متن یاد بگیرید

یک ایده‌ی خوب برای یادگیری هر چه سریعتر لغات این است که آنها را در متن به کار ببرید. به جای اینکه فهرستی از لغات تصادفی بنویسید سعی کنید آنها را در جمله قرار دهید. به این ترتیب یاد می‌گیرید که لغت در دنیای واقعی چگونه به کار گرفته می‌شود. به علاوه اگر جملات با مزه‌ای برای خودتان بسازید حفظ کردن حتی آسان‌تر هم می‌شود. بر اساس روش یادگیری‌تان، حتی می‌توانید نقاشی بکشید یا تصاویری را پیدا کنید که مکمل جملاتتان باشند و به این ترتیب لغات را در یک بافت طبیعی قرار دهید.

از موقعیت‌های واقعی زندگی یاد بگیرید

از متن صحبت شد: فیلم‌ها، برنامه‌های تلوزیونی، کتاب‌ها، پادکست‌ها یا آهنگ‌ها نه تنها یک منبع عالی برای رایج‌ترین لغات هستند بلکه می‌توانند به حفظ کردن لغات کمک کنند، زیرا همیشه با یک صحنه، شخص یا رویداد (زندگی واقعی) همراه هستند. پس سعی کنید کتاب‌هایی به زبان اصلی بخوانید یا فیلم‌هایی به زبان اصلی(با زیرنویس) ببینید و بفهمید یک لغت به چه معناست. اگر به عبارت یا جمله‌ی برخوردید که معنی آن را نمی‌دانستید، آن را یادداشت کنید، در دیکشنری چک کنید و حفظش کنید.

به سطح بعد بروید

اگر می‌خواهید یادگیری زبانتان را به سطح بعدی ببرید فضای کافی برای نقشه‌های ذهنی همراه با واژگان همراه، هم معنی‌ها یا متضادها بگذارید. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از فرایند یادگیری‌تان ببرید سعی کنید کلمات را به زبان مادری‌تان ترجمه نکنید، بلکه آن را به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید توضیح دهید و توصیف کنید.

ابزارهایی که برایتان مؤثر هستند را پیدا کنید

روش یادگیری هر کس منحصر به فرد خود اوست، پس اگر هنوز نمی‌دانید چه چیزی برای شما اثرگذار است هر چند راهی که می‌توانید یا ترکیبی از روش‌های مختلف را امتحان کنید: فلش کارت‌ها، اپلیکیشن ها، فهرست‌ها یا بازی‌ها روش‌های فوق العاده ای برای حفظ کردن واژگان هستند. همین روند برای یافتن زمان مناسب هم کار می‌کند: بعضی ترجیح می‌دهند زمان جداگانه‌ای را به یادگیری اختصاص دهند و بعضی دیگر همزمان یاد می‌گیرند. فرقی نمی‌کند چه روشی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که روشتان با نوعی ریتم همراه است که تمرین بیشتر آن را تقویت می‌کند.

دانشتان را تعاملی کنید

درست همانطور که یافتن ابزار مناسب خودتان برایتان حائز اهمیت است، مهم است کاری کنید که تجربه‌ی یادگیری‌تان تا حد ممکن بیشترین موارد را در بر بگیرد: فقط لغات را از فهرست‌ها و کارت‌ها نخوانید، تلفظ آنها را بشنوید، برای خودتان با صدای بلند تکرارشان کنید و آنها را بنویسید یا تایپ کنید. هرچه بیشتر مواجهه‌تان با لغات را به تجربه‌ای برای تمامی احساسات تبدیل کنید، بهتر است (چرا وقتی بستنی می‌خورید سعی نکنید طعم‌های مخلف را یاد بگیرید؟)

روی واژگان مفید تمرکز کنید

اگر قصدتان از توسعه‌ی دایره لغاتتان کار کردن در یک شرکت بازاریابی در خارج از کشور است، احتمالاً نباید رمان‌های شکسپیر را بخوانید یا روی لغاتی که به قرون وسطا مربوط می‌شوند تمرکز کنید. هر چه لغاتی که یاد می‌گیرید برای شغلتان، سرگرمی‌هایتان و مکالمه‌های زندگی واقعی‌تان کاربردی‌تر باشند، راحت‌تر آنها را یاد می‌گیرید و بیشتر قادر خواهید بود از آنها استفاده کنید. ( این می‌تواند مثل یک بازی باشد: می‌توانید هر بار که از لغت خاصی در موقعیت واقعی زندگی استفاده کردید به خودتان پاداش دهید.)

تکرار کنید و باز هم بیشتر تکرار کنید

یادتان باشد که نه تنها لغات جدید را بلکه باید لغات قدیمی را که فکر می‌کنید قبلاً یاد گرفته‌اید تکرار کنید. لازم نیست که برای یادگیری لغات جدید، لغات قدیمی را هم تکرار کنید اما هرچه بیشتر از لغات استفاده کنید بهتر می‌توانید آنها را به خاطر بیاورید.