هدف گذاری کردن یکی از اقدامات مهم برای موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب است. فارغ از اینکه هدف شما تا چه اندازه بزرگ است، هدف گذاری، مسیر و روش‌های دستیابی به اهداف را مشخص می‌کند.

رسیدن به برخی اهداف به‌اندازه یک‌عمر زمان لازم دارد و برخی دیگر در 24 ساعت قابل‌دستیابی هستند. برای نتیجه‌گیری برای هر‌دوی این موارد باید هدف‌گذاری کنید. شاید در ابتدا  کمی سخت و چالش‌انگیز باشد ولی به‌مرور ضمن مشخص کردن راه رسیدن به اهداف، به شما اعتمادبه‌نفس و جسارت کافی برای رسیدن به اهداف بزرگ را نیز می‌دهد.

هدف‌گذاری کردن اهداف قابل‌دستیابی


اهداف زندگی‌تان چیست؟

اگر اولین بار است که اقدام به هدف‌گذاری می‌کنید، مهم است که بدانید، تمامی اهداف شما باید در یک راستا باشند. در این رابطه از خود بپرسید که چه چیزی از زندگی می‌خواهید؟ چه چیزی می خواهید به دست بیاورید؟ از پاسخ‌های کلیشه‌ای همچون شادی، ثروت و… فاصله بگیرید. مشخص کنید که در 5، 10، 20 و 30 سال آینده به چه دستاوردهایی باید رسیده باشید.

اهداف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید

بخش‌هایی از زندگی، کار، سلامت و … را که تمایل به تغییر یا پیشرفت بیشتر دارید تعین کنید. مشخص کنید که پس از 1 یا 5 سال در هر زمینه می‌خواهید به چیزی برسید.

  • پس از مشخص شدن این اهداف در هر بخش سعی کنید اهداف را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • مثلاً اگر هدف کاهش وزن‌دارید آن را به اهداف کوچک‌تر در رابطه با عادات و رژیم غذایی، ورزش کردن، سبک زندگی پرتحرک و … تقسیم کنید یا برای موفقیت در اهداف کاری می‌توانید به اهدافی همچون مدیریت زمان، افزایش مهارت‌های ارتباطی، یادگیری یک نرم‌افزار مرتبط و … اشاره کرد.
  • بازهم این اهداف می‌توانید کوچک‌تر کنید. در رابطه با مثال قبل، ورزش کردن به ورزش‌های صبحگاهی و یا بدن‌سازی و تعیین هدف برای هرکدام می‌تواند تقسیم شود. سعی کنید در این قسمت خیلی زیاده‌روی نکنید و نهایتاً هر هدف را یک یا دو بار کوچک‌تر کنید.

اهداف را به‌صورت خلاصه بنویسید

حال پس از مشخص کردن اهداف اصلی و زیرشاخه‌های آن، نوبت به نوشتن اهداف می‌رسد.  برای هر هدف بزرگ یک دفترچه مشخص کنید. برای اهداف روزمره نیز همان صفحه روز از سررسید کفایت می‌کند.

  • برای تمامی اهداف deadline مشخص کنید. (deadline) زمان سررسید است که هدف تا قبل از آن زمان باید به یک دستاورد تبدیل‌شده باشد.
  • نوشتن اهداف، پیگیری و جدیت را افزایش می‌دهد.

قدم‌های رسیدن به اهداف کوچک را مشخص کنید

پس از مشخص کردن اهداف و تبدیل آن‌ها به اهداف یا اجزای کوچک‌تر حال نوبت به مرحله‌بندی برای آن‌ها است. قدم‌های لازم برای رسیدن به هدف باید مشخص شود.

  • در این قسمت باید مسیر رسیدن به هدف را مشخص کنید. بدایند که از کجا باید شروع کنید، چه مراحلی پیش رو دارید و چه زمان به هدف خود می‌رسید.
  • مثلاً در مثال هدف شروع ورزش، باید اقدامات لازم برای مهیا شدن شرایط را به‌عنوان قدم‎ها مشخص کنید.  قبل از هر چیز باید لباس ورزشی تهیه کنید، زمان ورزش خود را مشخص کنید، در باشگاه ثبت‌نام کنید و … هرکدام از این مراحل تا شروع ورزش باید انجام شوند.

با گذر زمان اهداف را تصحیح کنید

با گذر زمان در راستای رسیدن به اهداف با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوید که شمارا ناچار می‌کند تا در برنامه خود تغییراتی ایجاد کنید. این تغییرات شاید در پاسخ به سؤالات زیر ایجاد شوند.

آیا این اهداف قابل‌دستیابی است؟ آیا زمان لازم برای هدف در نظر گرفته‌شده است؟ آیا می‌توانید زمان آزاد خود را با این شرایط تطبیق دهید؟ قدم‌های مشخص‌شده کامل است؟ و…

این تغییرات امری طبیعی دررسیدن به هدف است. هیچ‌وقت آینده قابل پیش‌بینی نیست و مطمئناً شما هم با این تغییرات روبه‌رو می‌شوید. مهم است که به‌محض مشخص شدن تغییر، دست‌به‌کار شوید و در برنامه‌ریزی خود تغییرات لازم را به وجود بیاورید. این تغییرات هرگز به معنی شکست دررسیدن به اهداف نیست.

تمرین کردن برای استراتژی‌های هدف‌گذاری


واضح و مشخص هدف‌گذاری کنید

در زمان هدف گذاری باید جواب‌های محکمی برای سؤال‌های، چگونه، چرا، چه کسی، چه زمانی و کجا داشته باشید. در زمان انتخاب هدف باید از چرایی پیگیری آن آگاهی لازم داشته باشید. باید بدانید که این هدف شامل کدام بخش از اهداف بزرگ زندگی‌تان است و چگونه به شما کمک می‌کند.

  • در مثال قبل اقدام برای خرید لباس ورزشی، به‌خوبی چرای آن مشخص‌شده است. بدون لباس ورزشی امکان ورزش کردن مهیا نمی‌شود و بدون ورزش کردن کاهش وزن امکان‌پذیر نیست و بدون کاهش وزن زندگی شما با ریسک‌های سلامتی و اجتماعی فراوانی مواجه می‌شود. همچنین پاسخ سؤال‌های کجا؟ در باشگاه ورزشی، چه زمانی؟ (روزهای فرد یک ساعت) و … پاسخ‌داده‌شده است.

اهداف قابل‌اندازه‌گیری مشخص کنید

برای بررسی عملکرد خود لازم است اهداف یا مراحل خود را به نحوی انتخاب کنید که قابل‌اندازه‌گیری باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید تا چه اندازه در مسیر اهداف قدم برمی‌دارید و در این مسیر تا چه اندازه موفق عمل کرده‌اید.

  • در مثال کاهش وزن مشخص کردن مقدار کاهش وزن به‌صورت ماهیانه و … ازجمله اهداف قابل‌اندازه‌گیری است.

در رابطه با اهداف، واقع‌بین باشید

شرایط و موقعیت خود را در نظر بگیرید و بر اساس محدودیت‌ها و داشته‌های خود اقدام به هدف‌گذاری کنید. از خود بپرسید که آیا تمامی شرایط و ابزار لازم برای رسیدن به این اهداف را در اختیاردارید؟ اگر این‌چنین نیست سعی کنید تغییرات لازم را در اهداف، اعمال کنید.

  • مطمئناً کاهش 10 کیلویی وزن در هفته یا روزی 3 ساعت ورزش کردن و … ازجمله اهداف غیرواقع‌بینانه خواهد بود.

اولویت‌بندی را فراموش نکنید

با هدف گذاری کردن مطمئناً در هر ساعت با گروهی از کار‌های در دست انجام مواجه می‌شوید. اولویت‌بندی مشخص می‌کند که در حال حاضر از میان کار‌های مختلف کدام‌یک از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید قبل از سایرین انجام شود.

عدم اولویت بندی بهره‌وری را کاهش داده و باعث می‌شود زمان کمتر برای کار‌های مهم‌تر و زمان بیشتر برای کار‌های کم‌اهمیت‌تر اختصاص دهید. بر اساس شرایط خود، اهمیت کار‌های مهم‌تر، زمان‌بندی و … سعی کنید برای کارهای در دست اقدام در هرروز و اهداف خود اولویت‌بندی مشخص کنید.

اقدامات خود را پیگیری کنید

برای پیگیری و ثبت فعالیت‌ها، یک سررسید و یا دفترچه‌ای بزرگ به همراه تاریخ شاید بهترین وسیله باشد. خودتان فعالیت‌ها و کار‌هایی که هر یک در راستای یک هدف بزرگ‌تر است را بررسی کنید. با توجه به اهداف قابل‌اندازه‌گیری، پیشرفت خود را در هر هدف مشخص کنید. این کار ضمن  مشخص کردن اهداف، انگیزه کافی برای پیگیری بیشتر  را مهیا می‌کند. از سوی دیگر نظم ازدست‌رفته به‌وسیله این بررسی‌ها بازگردانده خواهد شد.

پس از رسیدن به اهداف، موفقیت خود را جشن بگیرید

فرقی نمی‌کند اهداف کوچک باشد یا بزرگ، هر هدفی که به دستاورد تبدیل می‌شود یک موفقیت  به‌حساب می‌آید. این موفقیت را جشن بگیرید. سعی کنید به نحوی یک پاداش برای خودتان در نظر بگیرید. دقت کنید که آیا این اهداف در زمان در نظر گرفته‌شده به‌دست‌آمده‌اند؟ آیا قدم‌هایی که مشخص کردید برای رسیدن به هدف کافی بود؟ چه تغییراتی ایجاد کردید؟ نقاط مثبت و ضعف خود را از زمان هدف‌گذاری تا رسیدن به آن بازبینی کنید و برای اهداف بعدی از تجربیات خود استفاده کنید.

به هدف گذاری ادامه دهید

هدف گذاری یک فرآیند همیشگی در زندگی تمامی افراد موفق است. سعی کنید این کار را به یک عادت در زندگی خود تبدیل کنید و از زمان و انرژی خود به بهترین شکل استفاده کنید. پس از دست‌یابی به چند هدف، انگیزه شما هم برای ادامه دادن این راه افزایش پیدا می‌کند.