چگونه یک رزومه اینفوگرافیک تهیه کنیم؟ اینبار برای ارائه رزومه خود می توانید به نحوی عمل کنید که به بهترین و جذاب ترین روش اطلاعات و مهارت های خود را به سمع و نظر دیگران برسانید. رزومه اینفوگرافیک در قالب یک اینفوگرافیک و البته به صورت تصویری هر انچه که لازم باید از خودت ازائه دهید را به بهترین نحو به مخاطب شما ارائه می دهد و اخیرا از جمله پر زرفدار ترین و البته جذاب ترین انواع رزومه به حساب می آیندو برای ساخت یک رزومه اینفوگرافیک نکاتی را باید رعایت کنید که در ادامه به این موارد می پردازیم.

باز هم این شما هستید که فهرست مشاغل را جستجو می کنید، رزومه تان را برای چندمین بار ارائه می دهید، و مراحل تکمیلی را به امید گرفتن شغل بعدی تان طی می کنید. ممکن است به یک دو مصاحبه هم رسیده باشید اما اغلب آنها به این کلمات وحشتناک ختم می شوند: «باهاتون تماس می گیریم.»

هیچ کس دوست ندارد که وارد این بازی انتظار شود، به خصوص اگر برای به دست آوردن شغل باشد. با این دنیای شرکتی که هر روز رقابتی تر می شود، جویندگان کار باید برای جلب توجه کارفرمایان بالقوه خلاقیت اضافه به خرج دهند. برخی روی یک پروفایل آنلاین تمرکز می کنند که مهارت ها، ویژگی های مثبت و تجربه شان را نشان دهد. بقیه هم رزومه هایشان را خوش آب و رنگ تر می کنند تا همان تأثیر اولیۀ قدرتمند را بگذارد. در ادامه به اتفاق شما کاربران هاو کن یو نکاتی مهمی که در ساخت یک رزومه اینفوگرافیک باید مد نظر داشته باشید را با هم مرور می کنیم.

ترفند هایی برای نوشتن یک رزومه فوق العاده

قبل از ادامه مطلب شما ابتدا باید با رزومه و اینفوگرافیک آشنا شوید. در رابطه با نحوه ساخت رزمه موفق قبل تر در هاو کن یو مطلبی ارائه کردیم که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید. در رابطه با اینفوگرافیک هم حتما شما کاربران می دانید که انتقال مفاهیم از طریق تصاویر بسیار بهتر از نوشته منتقل می شوند که کار اینفوگرافیک هم به این صورت است که با اشکال و البته رنگ ها، کار انتقال و تفهیم اطلاعات را به خوبی انجام دهد. انواع مختلفی از اینفوگرافیک وجود دارد که برای ارائه آمار و اطلاعات از ان ها استفاده می شود.

در واقع همانطور که از اسم اینفوگرافیک مشخص است کار اصلی انتقال information + Graphic و یا اطلاعات + تصویر است. در زیر یک اینفوگرافیک در رابطه با بلند ترین ساختمان های دنیا اختصاصی تیم هاو کن یو که قبل تر در کانال وبسایت منتشر شده بود را می توانید مشاهده کنید. اجازه دهید تا ببینیم یک رزومه اینفوگرافیک خوب چه ویژگی هایی دارد.

به شکل بصری با رزومه اینفوگرافیک تان پیش بروید

بیایید با این حقیقت مواجه شویم که احتمالاً بهترین کارفرمایان روزانه حجم زیادی از رزومه ها را دریافت می کنند. شما به سادگی نمی توانید از پس ارایۀ چیزی که جامع، واضح و هیجان انگیز باشد بر بیایید. اما با یک رزومۀ اینفوگرافیک حداقل می توانید آنها را وسوسه کنید تا فرم درخواستتان را از اول تا آخر بخوانند. چرا که حجم زیادی از مطلب در یک رزومه اینفوگرافیک در کمترین زمان قابل مطالعه است.

یک اینفوگرافیک از عناصر بصری مانند جداول و فهرست های گرافیکی، اشکال و … بهره می گیرد تا اطلاعات را برای خواننده قابل هضم تر کند. باورش سخت است، اما برای درست کردن یک رزومۀ اینفوگراف بسیار خوب لازم نیست که یک طراح حرفه ای باشید. روش کار در اینجا یعنی هاو کن یو ارائه می شود:

با یک ایدۀ اینفوگرافیک فوق العاده شروع کنید

بهترین موفقیت ها همیشه با درخشان ترین ایده ها آغاز می شوند. قبل از اینکه رزومۀ اینفوگرافیک تان را ایجاد کنید باید تفاوت بین انواع مختلف تجسم داده را درک کنید و بفهمید که چطور کار می کنند. به عنوان مثال جدول یک راه عالی برای ارائۀ داده های قابل اندازه گیری است در حالی که خطوط زمانی (timeline) برای درک تاریخچه و سابقۀ هر موضوعی مفید است.

البته آزاد هستید که در رزومۀ اینفوگرافتان از چند روش تجسم داده استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید با خط زمانی که سابقۀ تحصیلی و تجربۀ کاری تان را نشان می دهد شروع کنید. وقتی توجه کارفرما را جلب کردید میتوانید با یک پیکربندی گرافیکی مهارت ها، نقاط قوت و سرگرمی هایتان را تفکیک کنید. برای تضمین کارتان یک مقایسۀ ساده بین خودتان و میانگین کارکنان دیگر در زمینۀ کاری تان ایجاد کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که در هم ریختن تصویرهای خیلی زیاد در یک رزومه اینفوگرافیک ممکن است برای کارفرمای آینده تان گیج کننده باشد. برای اینکه مطمئن شوید که رزومه تان یک روند طبیعی دارد و راحت خوانده می شوداز یک فرمت پیمایش طولانی (اسکرول طولانی) برای نشان دادن تجسم داده در یک زمان استفاده کنید(تا اطلاعاتتان در یک شات قابل دیدن باشد). همچنین این کار باعث می شود اینفوگرافیک تان در صفحۀ نمایش موبایل هم قابل خواندن باشد.

در نمونۀ زیر چگونگی سازماندهی خلاقانۀ تصاویر در رزومۀ اینفوگرافیک را مشاهده می کنید:

یک طرح رنگی انتخاب کنید

بعد از انتخاب انواع تجسم داده برای نمایش اطلاعات در رزومۀ تان، گام بعدی انتخاب طرح رنگی برای اطمینان از یک طراحی منسجم است. جدا از شامّۀ خلاقانۀ تان، به کمی روانشناسی هم نیاز دارید تا اثر درستی روی کارفرماها بگذارید.

توجه کنید که رنگ های خاص می توانند احساسات خاص مانند اطمینان، صمیمیت، خوش بینی و آرامش را القا کنند. اگرچه ممکن است وسوسه شوید از رنگ مورد علاقۀ خودتان استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که رزومه برای شما نیست، بلکه برای کارفرمای بالقوه است.

در اینجا رنگ های رایجی که می توانند در برند شخصی تان مورد استفاده قرار بگیرند ارائه می شوند:

رنگ قرمز

  • مشتاق
  • پر شور
  • هیجانی

رنگ زرد

  • خوش برخورد
  • بشاش
  • خوش بین
  • جوان

رنگ آبی

  • قابل اعتماد
  • خلاق
  • آرام
  • بی ریا

نارنجی

  • علاقمند
  • محتاط
  • فعال و پویا
  • با اعتماد به نفس بالا

سبز

  • آرام
  • دارای شمّ اقتصادی
  • آگاه از محیط اطراف

بنفش

  • موفقیت گرا
  • دارای قوۀ تخیل بالا
  • خلاق

در زیر اینفوگراف ساده ای وجود دارد که همه چیز را در یک چشم انداز نشان می دهد:

ابزارتان را بشناسید

وقت آن است چیزی که بیشترین تأثیر را در ظاهر رزومه تان دارد به آن بدهید. اما قبل از اینکه این کار سخت را شروع کنید باید ابتدا ابزاری که برای این کار نیاز دارید را بشناسید. واضح ترین انتخاب برنامۀ فتوشاپ (Adobe Photoshop) است که همۀ قدرت لازم برای ایجاد گرافیک های حرفه ای را برای تمامی اهداف دارد. البته شاید یادگیری کار با آن هم پیچیده است.

راحت ترین راه برای یادگیری فتوشاپ این است که به سراغ آموزش های آنلاین و دیگر منابع آموزشی بروید. اما اگر راه ساده تری بخواهید کانوا می تواند منابع داخلی و پیش فرض زیادی که به طور خاص برای رزومه و اینفوگراف طراحی شده اند را برایتان فراهم کند. می توانید با ورود به سایت Canva و ثبت حساب کاربری رایگان شروع کنید.

به صورت کلی به غیر از فوتو شاپ، نرم افزار های مختلف دیگری برای این کار ساخته شده اند که کار آن ها تنها تهیه اینفوگرافیک است که البته وبسایت های مختلفی هم چه به سورت رایگان و چه پولی این کار را برای شما آسان کرده اند.

کار با  Canva  برای تهیه رزومه اینفوگرافیک

پس از ثبت نام، روی قسمت more در بالای صفحه گوشۀ سمت راست منو اصلی کلیک کنید. در قسمت پایین رزومه یا اینفوگراف را انتخاب کنید. گزینۀ رزومه سرراست تر است اما انتخاب قالب اینفوگراف انعطاف پذیری بیشتری دارد.

می توانید با انتخاب طرح پیش ساخته به سرعت فرایند طراحی را طی کنید. به راحتی از پنل سمت چپ روی Layouts کلیک کنید تا ویرایش محتویات اینفوگرافتان را آغاز کنید.

برای بهتر کردن طراحی تان می توانید المان هایی مثل آیکون ها، نمودارها، جداول و عکس که در نوار Element وجود دارد را نصب کنید. می توانید از مزیت کاربری کشیدن و رها کردن در پلت فورم استفاده کنید و همانطور که پیش می روید المان ها را اضافه، ویرایش و تنظیم کنید.

همچنین می توانید جزئیات ظریف تری از طراحی مانند تراز کردن نوشته، فونت و فاصله گذاری را ویرایش کنید. برای شخصی سازی های بیشتر می توانید تصاویر پیش زمینه، عکس ها و دیگر ابزار های خود ساخته را آپلود کنید.

اگر فکر می کنید Canva برای نیاز شما مناسب نیست می توانید گزینه های دیگری مانند Visual.ly را هم امتحان کنید. این درگاه ها ویژگی های مشابهی دارند و می توانید در اولین زمان ممکن به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید.

در رزومه اینفوگرافیک روی مراجع و گواهینامه ها تأکید کنید

همۀ کارفرمایان باید قبل از نهایی شدن استخدام نیروی تازه به این سوال جواب دهند: که آیا شما قابل اعتماد هستید؟ البته ممکن است یک رزومۀ تجملی و مهارت های هنری داشته باشید. اما در نهایت رزومه ها و مصاحبه ها تنها می خواهند اعتماد کارفرما را در استخدام شما افزایش بدهند.

خوشبختانه اینفوگرافیک ها به راحتی گواهینامه ها، نشان ها و دست یافته های ارزشمندتان را از طریق لوگو ها به نمایش می گذارند. می توانید تأییدیه ها یا تقدیرات کارفرمایان قبلی، اساتید دانشگاهتان و دیگر مراجع را مانند تزئینات روی کیک در رزومه تان قرار دهید. البته فقط لازم است که با کسب اجازه از آنها از نوشته شان، نامشان و اطلاعاتشان استفاده کنید.

در نمونۀ زیر می بینید که چگونه تأییدیه را در اینفوگرافتان قرار دهید:

این کار را با یک روش آسان انجام دهید

ایجاد یک رزومۀ اینفوگراف با سبک DIY می تواند در دسترس باشد اما مطمئناً زمان بر است. اگر میخواهید از پیچیدگی و کشمکش مربوط به ایجاد رزومۀ اینفوگراف دوری کنید، از یک گرافیست مستقل یا آژانس طراحی کمک بگیرید.

پس از اینکه کارتان انجام شد، برای امتحان کردن مهارت های طراحی خودتان آزاد هستید. در ذهن داشته باشید که اینفوگراف ها نه تنها برای رزومه مفید هستند بلکه می توانند به گزارش ها، مدیریت برند و مهارت های رسانۀ اجتماعی، رنگ و لعاب دهند. در اینجا اینفوگرافی ارائه شده است که تمامی امکانات را در نظر گرفته است:

سخن پایانی هاو کن یو

در نهایت به یاد داشته باشید که هیچ قانونی برای پیشی گرفتن وجود ندارد. اگر واقعا می خواهید برند شخصی تان را برجسته کنید، باید تمامی ابزارهایی که می توانید را به کار بگیرید. در ایتئا مهارت ها و سطح آن ها را بالا ببرید.  رزومۀ تان را به تصویر بکشید، یک پروفایل آنلاین بسازید، در سمینارهای بیشتری شرکت کنید. فقط ارادۀ خودتان است که می تواند شما را از پیشرفت باز دارد، در غیر این صورت هیچ مانع دیگری ندارید.

موفقیتتان را در مصاحبۀ بعدی آرزومندیم.