کاریزماتیک صحبت کردن از آن دسته از عنوان‌های جذاب است که ممکن است هر فردی را به خود جذب کند.
 آیا تا به حال به حرف زدن خود گوش کرده‌اید؟ آیا برای شما هم پیش آمده است که بعد از گوش کردن به حرف‌هایتان از خودتان بپرسید که “من چه طور این قدر افتضاح صحبت می‌کنم؟” اکثر افراد میزان اهمیت کاریزماتیک صحبت کردن را درک نمی‌کنند تا اینکه به طور تصادفی صدای ضبط شده خود در حین صحبت کردن را می‌شنوند و دقیقا در آن لحظه است که در جستجوی کمک متخصصان در این زمینه خواهند بود.
حقیقتی که باید به آن واقف باشید این است که 38 درصد از میزان کاریزماتیک بودن شما به طرز حرف زدنتان برمی‌گردد و این درصد اصلا کم نیست. پس با بی‌تفاوتی از روی این مسئله نگذرید و اگر تصوری مشابه از طرز حرف زدن خود دارید این مقاله از تیم هاوکن‌یو را از دست ندهید.

هرچه لحن شما در صحبت کردن با دیگران جذاب‌تر باشد، آن‌ها بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد، اما برعکس این موضوع نیز صادق است. لکنت زبان، تند و سریع صحبت کردن و درست نفس نکشیدن می‌تواند شخصیت جذاب و نوع کاریزماتیک صحبت کردن شما را خراب کند و باعث شود که مردم نتوانند از مشارکت با شما و بودن در کنار شما لذت ببرند.

راهکارهای کاریزماتیک صحبت کردن


آرام صحبت کردن را بیاموزید

سریع حرف زدن دقیقا نقطه مقابل کاریزماتیک صحبت کردن است. در واقع، من نیز به شخصه خیلی سریع حرف می‌زدم. به طوری که یکی از معلم‌هایم 15 سال پیش در گوشم زمزمه کرد که من نسبت به تمامی همکلاسی‌هایم سریع‌تر صحبت می‌کنم. تمام این مدت این مسئله داشت من را دیوانه می‌کرد تا اینکه بالاخره کار درست را انجام دادم و یک مربی استخدام کردم. مسئله‌ای که من در آن زمان یاد گرفتم بعدها بسیار ساده به نظر می‌رسید؛ با این حال خیلی هم به درد بخور بود، و این کار به من کمک کرد تا امروز بتوانم سرعت صحبت کردن خودم را کنترل کنم.

اول از همه شما باید نرخ صحبت کردن خود را بدست آورید. بدین منظور کافی است یک مقاله انتخاب کنید و همزمان که می‌خواهید شروع به خواندن کنید، صدای خود را ضبط کنید. 2 الی 5 دقیقه از مقاله را با همان سرعت معمولی خود، بخوانید. اکنون تعداد کلماتی که خوانده‌اید را بر مدت زمان مطالعه خود تقسیم کنید. عدد حاصله نسبت کلمات شما بر دقیقه است (wpm). اگر میزان سرعت شما از 175wpm بیشتر شد در نتیجه دوست عزیز شما نیز بیش از اندازه سریع صحبت می‌کنید که این عادت شما باید تغییر کند.

سوالی که پیش می‌آید این است که چطور؟ چطور می‌توانید این عادت خود را تغییر دهید؟

کافی است به میزان سرعتی از صحبت کردن توجه کنید که اکثر افراد با آن سرعت صحبت می‌کنند، بویژه در تلویزیون و رادیو. باید به این فکر کنید که به چه میزان سریع باید صحبت کنید و این احساس را به خودآگاه و ذهن خود منتقل کنید. سپس، هر روز صبح اندکی زمان در نظر بگیرید تا با صدای بلند متنی را بخوانید. با همان مقاله یا متنی شروع کنید که از ابتدا برای اندازه‌گیری سرعت صحبت کردن خود از آن استفاده کردید. مقاله را تا زمانی تمرین کنید که بتوانید سرعت خود را به  160wpm+  برسانید. زمانی که به این حد سرعت رسیدید و مشکلی با آن نداشتید می‌توانید متون و مقالات مختلف دیگری را نیز امتحان کنید.

مرحله سوم این است که بتوانید مواردی که یاد گرفته و تمرین کرده‌اید را وارد زندگی روزمره خود کنید. هر روز یک نفر را انتخاب کنید و سعی کنید کل مکالمه را به این موضوع اختصاص دهید که با سرعت کنترل شده صحبت کنید. اگر در مورد این موضوع به مخاطب خود گفته باشید می‌توانید از او بخواهید به محض اینکه شروع به سریع‌تر حرف زدن، کردید؛ شما را متوقف کند. زمانی که این اتفاق افتاد، مکث کنید، خود را مجددا با شرایط تطبیق دهید و به همان سرعت کنترل شده خود برگردید. ممکن است شما در این مسیر احساس تظاهر و وانمودی داشته باشید اما در مسیر بمانید و از آن خارج نشوید. هر چه بیشتر تمرین کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.


چگونه شمرده صحبت کنم؟ ( تمرین‌های روان و سلیس صحبت کردن)


از قدرت مکث کردن استفاده کنید‎

کاریزما (به انگلیسی: Charisma) ترکیبی است از دوست داشته شدن و به همان اندازه مورد احترام واقع شدن است. شما به عنوان یک فرد کاریزماتیک باید به طور همزمان اقتدار و صمیمیت را منتقل کنید.

می‌توانید این کار را با استفاده از دو ترفند ساده انجام دهید:

اول، سرعت پاسخگویی خود به سوالات مردم را کاهش دهید و مکث بیشتری را به صحبت کردن خود اضافه کنید. حتی اگر در گفتگو، مذاکره یا روابط روزمره نوبت شما است که صحبت کنید، اندکی قبل از اینکه اولین کلمه را به زبان آورید مکث کنید.

ترفند دوم این است که تن صدای خود را در پایان جملات مهم، پایین بیاورید چرا که این کار تاثیر کلام شما را دوچندان می‌کند. هنگامی که می‌خواهید آخرین جمله از سخنان خود را به زبان آورید، جمله را با تن صدای بالا شروع کنید سپس به مرور تن صدای خود را کم کنید تا در انتهای جمله کمترین میزان تن صدا را داشته باشید. این کار باعث می‌شود نه تنها جمله آخر بلکه کل سخنرانی و گفتگوی شما بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.

هر روز صبح صدای خود را گرم کنید

اگر یک عادت صبحگاهی دارید، که البته توصیه می‌کنم که داشته باشید، پس باید هر روز صبح چند تمرین را برای گرم کردن صدای خود انجام دهید.

این تمرین‌ها نه تنها  تن صدای شما را تقویت می‌کنند و تلفظ شما را بهبود می‌بخشند، بلکه از تاره‌های صوتی شما در مقابل لارنژیت یا التهاب حنجره (به انگلیسی: laryngitis) محافظت می‌کنند. این کار دقیقا همان کاری است که هر مربی صدایی به شما می‌گوید که آن را انجام دهید.

چگونه صدای خود را گرم کنیم؟

برای گرم کردن صدا انواع مختلف روش‌ها و کارها وجود دارد. مواردی که در ادامه گفته می‌شود نمونه‌ای از این کارهاست.

  • از میان لب‌های خود هوا را به بیرون بدمید.
  • از میان زبان خود هوا را به بیرون بدمید.
  • به کمک زبان خود تک تک دندان‌هایتان را لمس کنید به نحوی که انگار به کمک زبان خود در درون دهانتان دایره‌ای رسم می‌کنید.
  • خمیازه بکشید تا نرم کام خود را ورزش دهید. [نرم‌کام (به انگلیسی: soft palate) بافت نرمی است که بخش عقب سقف دهان را تشکیل می‌دهد. سخت‌کام که در بخش جلوتر دهان قرار گرفته استخوان دارد ولی نرم‌کام بدون استخوان است.]

به تردید و دودلی غلبه کنید

شما می‌توانید او را شرور، از نظر اخلاقی فاسد و یا متقلب بنامید، اما فکر می‌کنید دونالد ترامپ چگونه به کاخ سفید راه پیدا کرده است؟ شما نمی‌توانید این حقیقت را انکار کنید که بدون اعتقاد راسخش، مردی که نسبت به سایر سران گروه 1+5 زمان بیشتری را در توییتر می‌گذارند، او نمی‌توانست تمام احتمالات را شکست دهد و برنده انتخابات شود.

دوست عزیز، دنیا جایی است که افکار و ایده‌های شما می‌توانند هیچ معنا و مفهومی نداشته باشند اگر قاطعیت و باور راسخی پشت آن‌ها نباشد. شما می‌توانید مردم را وادار کنید که حرف‌های احمقانه شما را دنبال کنند و در عین حال به شما لقب یک رهبر با اعتماد به نفس بالا یا القاب پر بحثی مانند آن را بدهد.

مطالعات متعددی نشان داده است که مردم از رهبران به خاطر قاطعیت و جدیتی که به افراد منتقل می‌کنند، پیروی می‌کنند نه به خاطر ایده‌‌ها و اندیشه‌های که مطرح می‌کنند. بنابراین اگر تصور می‌کنید که شما، هم ایده‌ها و اندیشه‌های درست و بجا و هم قاطعیت راسخی به محکمی و استواری یک صخره را در خود دارید به راحتی می‌توانید دنیا را فتح کنید و آن را در برابر تمایلات و اراده خود به زانو درآورید.

خود واقعی بودن در دنیایی که پیوسته تلاش می‌کند شما را به شخصیت دیگری تبدیل کند، بزرگ‌ترین دستاورد است.

القای قاطعیت در مکالمات

در تحقیقی که من انجام دادم، سه روش برای القای قاطعیت در مکالمات وجود دارد: آمادگی، لحن، و تمرین کنترل شده.
آمادگی

قبل از برگزاری جلسات مهم، آنچه که قرار است بگویید را با خود مرور کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. سه موضوع جالب را انتخاب کنید و زمانی که در حال بیرون آمدن از منزل هستید شروع به صحبت کردن در مورد آن موضوع‌ها کنید. این کار تنها 5 دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت.

لحن

زمانی که می‌خواهید تاکید خود را بر روی کلمات مهم نشان دهید، سعی کنید تن صدای خود را بالا ببرید. سپس در حالیکه جمله‌ی اصلی و مهم خود را به پایان می‌رسانید تن صدای خود را پایین بیاورید.

به تفاوت بین عبارت‌های زیر توجه کنید:
شما نمی‌توانید این گونه با من صحبت کنید.
شما نمی‌تواااااانید با من اینگونه صحبت کنید.
همان کلمات، اما درجات متفاوتی از قدرت. با بلند کردن صدایتان همان طور که می‌گویید “نمی‌تواااااانید”، شما افراد دیگر را مجبور می‌کنید که کلمات شما را جدی بگیرد. گاهی اخبار نگاه کنید و ببینید که خبرنگاران چگونه از طیف وسیعی از لحن‌ها به هنگام صحبت کردن استفاده می‌کنند. از آن‌ها تقلید کنید و ادای آن‌ها را درآورید.
تمرین کنترل شده

دفعه بعد که با دوستان خود بیرون رفتید، موضوعی را انتخاب کنید که درباره آن هیچ اطلاعاتی ندارید سپس با قاطعیت تمام در مورد آن صحبت کنید، به نحوی که انگار در زمینه آن موضوع استاد هستید. از هر 10 دفعه، 8 بار دوستانتان زاویه دید شما را بدون ذره‌ایی مقاومت خواهند پذیرفت.

از این تمرین برای غلبه بر تردید و دودلی خود استفاده کنید. هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد که از این روش برای ایجاد اعتماد به نفس در وجود خود استفاده نکنید.


چگونه با رفتار خود بر دیگران تاثیر بگذاریم؟


نتیجه‌گیری

خوب، از کجا شروع کنیم؟ واضح است که بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مربی صدا استخدام کنید. آن‌ها شما را مقید نگه می‌دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که تمرینات خود را به موقع انجام می‌دهید. وارن بافت هنوز گواهی‌ سخنرانی عمومی دیل کارنیج (Dale Carnegie public-speaking certificate) خود را دارد که به دلیل بهبود زندگی‌اش به دیوار آویخته شده است.

اما اگر توانایی پرداخت هزینه برای مربی صدا را نداشته باشید، چطور؟ به شما پیشنهاد می‌کنم که هر روز ۵ دقیقه را صرف گرم کردن صدای خود کنید و ۱۰ دقیقه دیگر را برای خواندن با صدای بلند کنار بگذارید. اگر بتوانید این ۱۵ دقیقه را هر روز به مدت یک سال تضمین کنید، بدون شک کاریزما شما چند برابر خواهد شد و کاریزماتیک صحبت کردن تبدیل به ساده‌ترین کار برای شما خواهد شد.

حتما شما هم در زندگی چنین افرادی را می‌شناسید که نوعی خاص بودن و اعتماد به نفس در وجودشان نهفته است. این افراد کاریزماتیک هستند، اما متاسفانه کاریزمایی که فرد به طور مادرزادی با خود همراه دارد در گذر زمان قدرت خود را از دست می‌دهد. اگر عادات صحیحی برای تقویت آن نداشته باشیم بدون شک در گذر زمان فراموش خواهد شد و قدرت پیشین را نخواهد داشت.

همواره به یاد داشته باشید، هرگز نباید به اشتباهات دیگران بخندید، اما باید همیشه به اشتباهات خودتان بخندید. زیرا مردم نیز به شما نخواهند خندید، بلکه با شما، خواهند خندید. با این نکته جذاب نیز می‌توانید به کاریزماتیک صحبت کردن خود کمک کنید.

تیم هاوکن‌یو همواره از نظرات و پیشنهادات شما عزیزان استقبال خواهد کرد.