خنده یکی از بهترین توانایی های انسان است. از نظر علمی خنده با ترشح فوق العاده هورمون اندورفین باعث ایجاد شادی عمومی و یا حتی از بین بردن درد ها و بیماری های شخص میشود. اما قطعا میدانید که در هر موقعیت و شرایطی نباید خندید و احتمال دارد که خندیدن در برخی شرایط مانند جلسات جدی کاری، مجالس ختم و… باعث دردسر شود. در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم تا چندی از روش های کنترل خنده در شرایط حیاتی را بازگو کرده و تمریناتی برای جلوگیری از این اتفاق در آینده در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آیا شرایطی که اکنون در آن قرار گرفته ام خنده دار است؟

screen-shot-2017-04-22-at-1-01-36-pmبه عنوان یک انسان بالغ باید دانست که هر شرایطی مناسب خنده نیست. هر چند که صحبت ها و موقعیت ها ممکن است در نظر شما جالب یا مضحک باشد، باید به فاکتور های مختلفی توجه نمود. همانطور که در بالا ذکر شد در شرایطی مانند:

  • مجلس ترحیم یا ختم و همچنین مجالس عقد
  • تصادفات خودرویی، مصدومیت یا حادثه های طبیعی
  • جک یا لطیفه ای که توهین به شخصی حاضر در جمع باشد
  • جلسات مهم کاری یا غیر کاری با موضوعات مختلف
  • احتمالا حتی لبخند زدن نیز باعث مقاومت و انزجار اطرافیان گردد.

نکته مهمی که به حفظ صورت شما در شرایط مختلف کمک میکند این است که نگاهی به اطرافیان خود بیاندازید. اگر چهره غالب افراد حاضر نیز خندان بود پس مجوز خندیدن شما نیز صادر شده است. اما اگر با چهره های جدی و عبوس مواجه شدید، بدانید که شرایط برای شادی و خوشحالی اصلا مناسب نیست.

نکته
اگر فرد یا افرادی خندان در جمع بودند که خنده آنها با نگاه های تحقیر آمیز اطرافیان همراه بود، به هیچ عنوان در مجاورت با افراد خندان نباشید چرا که علم ثبت کرده است که خنده مسری است.

کنترل خنده

تا اینجا مراحل تشخیص شرایط نامناسب خندیدن را بیان کردیم و در ادامه با روش های کنترل خنده های غیر مجاز خدمت شما عزیزان هاو کن یو خواهید بود. کنترل یا پنهان کردن خنده و لبخند روش های مختلفی دارد که قطعا با همه ی افراد سازگار نیست. سعی کنید در شرایط مناسب هریک از این روش های گفته شده را امتحان تا مناسب ترین را پیدا نمایید.

۱. از جمع عذرخواهی کرده و محل را به مدت چند دقیقه ترک کنید

screen-shot-2017-04-22-at-1-05-04-pm
باور داشته باشید که خندیدن در محل نانمناسب بهتر از بلند شدن از سر میز است. همچنین میتوانید موضوعی کاملا غیر مرتبط را مطرح کرداظه تا جو خنده از شما فاصله بگیرد.

۲. به مسائل غم انگیز فکر کنید
screen-shot-2017-04-22-at-1-03-25-pm

برای این کار شاید یکی از بهترین موارد فکر کردن به موردی کاملا متفاوت است. شاید اخبار روزانه برای شما می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. مخصوصا اخبار های غم انگیز که تعدادشان هم طی روز کم نیستند. این موارد به خوبی شما را آرام و ذهن شما را از موضوع قبلی منحرف می کند. به موضوعی فکر کنید که شما را به گریه وادار کند و یا به این سمت و سو ببرد. این موضوع شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد ولی کاملا شما را از خنده ناخواسته دور خواهد کرد.

حتی در برخی مواقع شاید ترسانده شدن توسط بقیه می تواند یک مورد کاربردی به حساب بیایید کارشناسان حتی فکر کردن به یک فیلم ترسناک را بسیار موثر می دانند چرا که در این گونه مواقع ادرنالین که یکی از هرمون های ترس است به سرعت و با این تفکرات در مغز شما ترشح می شود و به نحوی در مقابل هرمون اندروفین که دلیلی برای شادی و خنده هستند قرار می گیرند، و به صورت عملی جلوی خنده شما گرفته می شود.  شاید این روش کمی احتیاج به تمرین داشته باشد ولی به هر صورت یکی از کاربردی ترین روش ها برای جلوگیری از خنده به حساب می آیند.

۳. تنبیه بدنی خود

screen-shot-2017-04-22-at-1-03-38-pmشاید کمی بی رحمانه به نظر بیایید ولی در بسیاری از مواقع لازم ضروری است تا جلوی خنده خود را بگیرید. یکی از ساده ترین این تنبیه های فیزیکی گرفتن لبه های لپ از قسمت داخلی دهان است. به آرامی هر طرف از دهان خود را که ترجیح دادید به آرامی با دندان ها بگیرید تا بدین صورت لب های شما دیگر قادر به لبخند زدن نباشند. حتی می تواند برای یک چند ثانیه نفس خود را حبس کنید تا جلوی خنده خود را بگیرید.
یکی دیگر از موارد که شاید توسط شما هم بار ها استفاده شده باشد فشردن لب ها بر روی یکدیگر است تا ضمن دیده نشدن لبخند، جلوی خنده خود را نیز به نحوی گرفته باشید. در نهایت شاید یکی از بی رحمانه ترین عکس العمل ها نیشگون گرفتن خود است.

۴. استفاده از تکنیک های تنفسی

screen-shot-2017-04-22-at-1-05-55-pmتا جایی که می توانید هوا را با یک تنفس عمیق به داخل ریه ها منتقل کنید تا از این طریق و با ورود هوا، مانع از خنده خود بشوید، این تکنیک زمانی بسیار موثر تر است که همراه تنفس عمیق از صرفه هم استفاده کنید.

دهان خود را ببندید و یک تنفس سنگین از راه بینی داشته باشید، حتی اگر در حال خندیدن هستیدُ بدون باز کردن دهان این عمل را انجام دهید. این خنده شما در زیر این تنفس و البته سرفه کاور خواهد شد.

۵. بر روی دهان خود تمرکز کنید

screen-shot-2017-04-22-at-1-06-44-pmبا تمرکز کردن بر روی دهان و عضلات به راحتی می توانید این خنده را به آرامی و بدون دردسر کنترل کنید. دهان خود را باز کنید و سعی کنید این لبخند را با باز کردن دهان مخفی کنید. شاید عجیب باشد ولی چند بار از آن استفاده کنید تا متوجه کاربرد آن شوید. زبان خود را به سمت سقف دهان خود ببرید و بر آن فشار وارد کنید، در همین حالت به آرامی دهان خود را ببندید.

۶. خود را گاز بگیرید

screen-shot-2017-04-22-at-3-04-36-pmبالا تر در رابطه با تنیه های بدنی خود صحبت کردیم ولی در این قسمت مفصل تر به گاز گرفتن خواهیم پرداخت. هنگامی که میخواهید شروع به خنده کنید به سرعت لب پایینی خود را گاز بگیرید و هرچقدر که می خواهید بخندید. دیگر خنده شما به جای لبخند به گریه کردن بیشتر شبیه است. تا متوقف شدن خنده این کار را ادامه دهید و در نهایت چند نفس عمیق بکشید تا هیچ کس به خنده شما شک نکند.

۷. حواس خود را پرت کنید

screen-shot-2017-04-22-at-1-07-11-pmیکی از متد های جالب و البته پر کاربرد در زمینه کنترل خنده پرت کردن حواس با استفاده از فکر کردن به یک موضوع کاملا غیر مرتبط است. شمردن از ۱ تا ۱۰ به صورت معکوس یا ضرب کردن اعداد دو رقمی در هم میتواند تمرکز ذهن شما را از موضوع خنده دار بر میدارد.

۸. راه حل های پر کاربرد دیگر

در این قسمت دو راه حل پر کاربرد دیگر را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

محو کردن خنده: این ترفند در هنگامی به کمک شما می آید که به هیچ عنوان نمیتوانید جلوی خنده خودرا بگیرید. در این مواقع از چند راهکار میتوانید استفاده کنید. به عنوان مثال تظاهر به خلال کردن دندان ها میتواند لبخند واقعی شما را محو کند. کنترل کردن خنده و بروز بیش از حد آن در مواقع مناسب یکی دیگر از راه های بروز ندادن خنده است. مثلا هنگامی که موضوع خنده داری ذهن شما را درگیر کرده است، صبر کنید تا کسی از اطرافیان موضوع نسبتا خنده داری را بیان کند تا شما بتوانید به موضوع ذهن خود به مقدار کافی بخندید.screen-shot-2017-04-22-at-1-07-48-pm

تظاهر به گریه‌: در مجالس غم انگیز مانند مجالس ختم در صورت پیش آمدن خنده، میتوانید با دستان صورت خود را گرفته و از ته دل بخندید. این عمل در ظاهر مانند گره است اما در صورتی که طولانی شود ممکن است برای اطرافیان شک و شبهه به بار آورد. سعی کنید در چند ثانیه ای که دستان شما صورتتان را پوشانده اند، به تمام موضوع خنده دار فکر کنید تا دیگر مجالی برای خنده نداشته باشید.

screen-shot-2017-04-22-at-1-07-34-pm