بعد از زبان انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟ بهترین زبان برای یاد گیری زبان سوم چیست؟ شاید بسیاری مواقع با این سوال مواجه شده باشید که چنانچه قصد یادگیری زبان سوم پس از انگلیسی دارید چه زبان یا زبان هایی باید در اولویت باشند. با ما همراه باشید تا این موارد را برسی کنیم.

این سوالی است که بیشتر برای دو گروه از افراد مطرح می شود: یکی کسانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد گرفته اند، و دیگری کسانی که زبان مادری شان انگلیسی است و زبان دومی یاد نگرفته اند. که مطمئنا هدف ما کسانی هستند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم قبل تر فرا گرفته اند و حال به دنبال انتخاب یک زبان برای زبان سوم هستند.

اما چرا پس از انگلیسی؟ تقریبا تمامی کسانی که می خواهند پس از زبان فارسی و مادری ، زبانی را برای فراگیری زبان دوم انتخاب کنند انتخاب اولشان انگلیسی است که دلیل آن هم با توجه به کاربرد این زبان کاملا واضح و مبرهن است و احتیاج به توضیح ندارد. مگر اینکه هدف خاصی را دنبال کنید که به دنبال زبان دیگری غیر از انگلیسی برای انتخاب زبان دوم بروید.

حال که تقریبا به زبان انگلیسی مسلط شده اید مطمئنا فراگرفتن و داشتن یک زبان دیگر به عنوان زبان سوم می تواند یک مزیت فوق العاده برای شما مورد توجه قراربگیرد و در راستای رسیدن به اهداف و البته موفقیت یک گام بزرگ به حساب بیاید، حال هر هدفی که داشته باشید. اما سوال اینجاست که زبان سوم چه زبانی می تواند باشد

 

پاسخ واقعی برای این سؤال بین افراد مختلف متفاوت است. اما برای شروع لازم است به تعدادی سوال پایه پاسخ دهید.

زبان مادری شما چیست و تا چه اندازه به انگلیسی آشنا هستید

اولین گام برای پاسخ به سوال “بعد از انگلیسی چه زبانی باید یاد بگیرم؟” پاسخ دادن به این سؤال است که …”آیا زبان دیگری غیر از انگلیسی صحبت می کنید؟ اگر بله تا چه اندازه به انگلیسی مسلط هستید.”

اگر جواب شما “نه” است و زبان دوم شما هم چیزی غیر از انگلیسی است که به جرات باید گفت که گزینه ای غیر از انگلیسی نخواهید داشت.  شما برای کار روی تصمیمتان فقط زبان انگلیسی را در اختیار دارید. اما اگر به زبان خارجی دیگری صحبت می کنید، باید آن را هم مد نظرتان قرار دهید.

به عنوان مثال اگر به عنوان صحبت کنندۀ زبان انگلیسی می خواهید زبان راحتی را یاد بگیرید، بهترین کار این است که زبانی مشابه به زبان انگلیسی پیدا کنید. شما نمی خواهید وارد سوراخ طول و دراز خرگوش شوید و یادگیری زبانی را شروع کنید که لغات، لهجه و گرامر کاملاً جدیدی دارد. همینطور نمی خواهید انگلیسی تنها زبانی باشد که می دانید.

سپس سؤال مهم بعدی مطرح می شود….

چه برنامه ای برای استفاده از زبان سوم دارید؟

برنامه تان برای استفاده از این زبان چیست؟ سفر، کسب و کار، روابط شخصی، یا دلیل دیگر؟ شاید برای یادگیری زبان جدید بیش از یک دلیل دارید، اما به اولین دلیل فکر کنید. اگر قصدتان یادگیری برای سفر است باید مقصد سفرتان را در نظر بگیرید. اگر هدفتان تجارت و کسب و کار است باید ببینید شرکت شما نیاز به یادگیری چه زبان خارجه ای دارد.

این مورد برای اکثر ما مورد کاملا شفافی است.

بسیار مهم است که قبل از اینکه به جذابیت، و زیبایی یک زبان بپردازیم، آن ها را از این دید مورد ارزیابی قرار دهیم و بدانیم که هدف ما برای یاد گیری زبان سوم چیست. با مشخص شدن هدف خیلی از گزینه ها کنار می روند و کار انتخاب زبان بسیار راحت تر می شود.

چه منابعی در اختیار دارید؟

آخرین قطعۀ پازل برای پاسخ دادن به سؤال مد نظرمان، این است که منابع موجود را در نظر بگیریم. ممکن است بخواهید زبان ایسلندی را یاد بگیرید اما اگر در ژاپن زندگی می کنید این کار برایتان کمی دشوار می شود.

به عبارت دیگر محیط اطراف شما عامل اصلی در تصمیم گیری در مورد زبانی است که بعد از انگلیسی می خواهید یاد بگیرید. حتی اگر دوست یا همکاری دارید که به زبان مورد نظرتان صحبت می کند شانس موفقیتتان در یادگیری آن زبان بیشتر می شود.

بگذارید کلام را مختصر کنیم و به سراغ پاسخ همان سوالی برویم که به خاطرش اینجا هستید.

بعد از زبان انگلیسی چه زبانی را یاد بگیرم؟

سه تا از رایج ترین الگوهایی که به نظر می رسد جدیدترین فراگیران زبان به دنبالشان هستند عبارتند از: پول، راحتی و دسترسی. ما این پاسخ را به 3 قسمت جداگانه تقسیم کردیم تا پاسخ های گوناگونی را برای افراد مختلف آماده کنیم.

به دست آوردن پول بیشتر

در رابطه با زبان هایی که بیشترین درآمد را به همراه دارند مقالاتی وجود دارد. از دیدگاه داده های خالص، متخصص اقتصاد داده های خودش را ارائه داده است. بر اساس امتیازات زبانی جمع آوری شده، زبان آلمانی سودآور ترین زبان است.

این مورد هم با توجه به قدرت اقتصادی و صنعتی آلمان شاید بدیهی باشد که شرایط شغلی مطلوب تری متواند در این کشور پیش رو شما باشد. اما سوال مهمی در این بین وجود دارد آیا می توانید در کنار آلمانی ها زندگی کنید؟

با این حال باید یک رد مسئولیت روی این موضوع بگذاریم. یادگیری زبان آلمانی به خودی خود درآمد شما را تضمین نمی کند. احتمالا لازم است در آلمان زندگی کنید یا برای یک شرکت آلمانی کار کنید تا بتوانید از مهارت های زبان خارجه ای که فراگرفته اید استفاده کنید. این یعنی اینکه اگر در فرانسه زندگی می کنید، یادگیری زبان فرانسه که در مقایسه با زبان آلمانی سوددهی کمتری دارد، برایتان درآمد زا تر خواهد بود.

به هر حال اگر قصد مهاجرت دارید و یا هنوز تصمیم خود را برای انتخاب کشور نگرفته اید آمار و ارقام نشان از یک رابطه تنگاتنگ بین دانستن زبان آلمانی و حقوق بیشتر در کشور آلمان است.

آسان ترین زبان برای یادگیری

آسانترین زبان چطور؟  همانطور که در بالا ذکر کردیم، این قضیه بیشتر به شباهت زبان مد نظرتان به زبان انگلیسی مربوط می شود، از لغات آن زبان گرفته تا دستور زبان، تلفظ، لهجه و غیره.

مثل این است که به جای اینکه سعی کنید بازی بیسبال را بعد از فوتبال یاد بگیرید، تلاش کنید بازی راگ بی را از طریق فوتبال آمریکایی یاد بگیرید.

بر اساس معیارهایی که به کار برده ایم، صحبت کردن، گرامر و نوشتن در زبان اسپانیایی در بین همۀ زبان ها شبیه ترین ساختار را به زبان انگلیسی دارد. نه تنها اسپانیایی شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد، بلکه مقدار زیادی متریال یادگیری (و البته افراد) وجود دارند که از طریق آنها می توانید تمرین کنید و حرکت رو به جلوتان را حفظ کنید. به نظر می رسد پس از یاد گیری زبان انگلیسی، فراگیری زبان اسپانیایی راحت ترین زبان است و شما کار ساده تری را پیش رو دارید هرچند این اصلا به معنی یادگیری سریع و راحت اسپانیای نیست و شما به هر حال باید زمان و انرژی لازم را برای یاد گیری این زبان مد نظر داشته باشید.

زبانی که بیشتر از همه صحبت می شود

اگر بخواهیم مستقیماً در مورد اعداد صحبت کنیم، زبان استاندارد چینی (چینی ماندریان) با 1 میلیارد نفر گوینده در رأس لیست قرار دارد. خبر خوش اینکه چینی زبان هایی هستند که سرتاسر جهان زندگی می کنند و احتمال دارد در جایی که شما زندگی می کنید گویندگان چینی حضور داشته باشند و بتوانید در تعامل با آن ها زبان چینی تان را تقویت کنید. اما احتمال ان چند درصد است؟ اصلا چند کشور دنیا به زیان چینی صحبت می کنند. اگر برنامه ای مشخص برای زبان چینی ندارید باز هم زبان چینی می تواند زبان مناسبی برای یاد گیری باشد؟

به نظر ما این کم اهمیت ترین عاملی است که در انتخاب زبان می توانید در نظر بگیرید. دلیل آن ساده است. فرض کنید به خاطر دسترسی بالای زبان چینی ماندریان در سطح جهانی، تصمیم بگیرید آن را یاد بگیرید. هیچ یک از ما هرگز موقعیت صحبت کردن با 100 میلیون نفر، یا حتی کمتر، 10 میلیون نفر را هم نداریم، چه برسد به 1 میلیارد نفر. استفاده از رویکرد بالا به پایین، در چیزهایی مانند کسب و کار، به ندرت مؤثر از آب در می آید. تا به حال شنیده اید که شخصی بگوید: «یک میلیارد نفر در دنیا سگ خانگی دارند اگر من بتوانم به 0.1% محصولی را بفروشم میلیونر می شوم»؟ گفتنش راحت است اما اجرا کردنش نه.

اما پس از زبان چینی زبان اسپانیایی و سپس به ترتیب انگلیسی، هندی، عربی، پرتغالی، بنگالی، روسی و … قرار دارند که لیست کامل را می تواند در لینک زیر مشاهده کنید.

فهرست زبان‌ها بر پایه جمعیت سخنگویان

پس همانطور که مشاهده می کنید به نظر نمی آید که انتخاب یک زبان بر اساس تعداد نفراتی که ان را در دنیا صحبت می کنند بتواند ملاک خوبی برای انتخاب باشد.

نتیجه گیری: «پس بعد از انگلیسی چه زبانی را باید یاد بگیرم؟»

وقتی صحبت سر تصمیم گیری برای انتخاب زبانی برای یادگیری بعد از انگلیسی باشد، باید عمیق تر فکر کنید. هدف واقعی و اصلی که به خاطرش می خواهید زبان دیگری را یاد بگیرید چیست؟ آیا حوزۀ خاصی در زندگیتان هست که در نتیجۀ یادگیری زبان مورد نظرتان بتواند تقویت شود؟ چقدر زمان را می توانید به یادگیری یک زبان اختصاص دهید؟

مادامی که زبانی را انتخاب کردید که احتمال انقراضش کم است، می توانید راه های مفید زیادی را برای پیشرفت در آن زبان خارجی پیدا کنید.

به طور کلی، زمانی که صرف ملاحظۀ دقیق گزینه هایتان می کنید به صرفه جویی در وقت و هزینه ها در طولانی مدت منجر می شود. به یاد داشته باشید که پاسخ یکسانی برای این سوال برای همۀ افراد وجود ندارد اما برای هر شخصی یک پاسخ درست وجود دارد.