چگونه با دست چپ بنویسیم ؟ یا اگر چپ دست هستید چگونه با دست راست بنویسیم ؟ نوشتن با دست مخالف می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اینکه بنابر اتفاق برای مدتی و شاید همیشه امکان استفاده از دست معمول خود را از دست بدهید و یا تصمیم گرفته باشید بر روی نوستن برهر دو دست تمرین کنید و دلایل بسیار دیگر. در این مقاله با هم روش‌های نوشتن با دست مخالف و تمرین هایی که باید انجام دهید تا هماهنگی بین دو کره مغز شما ایجاد شود را با هم مرور می‌کنیم.  انجام کارها با دستی که روی آن تسلط ندارید (دست غیر غالب) می‌تواند مسیر جدیدی را برای شما ایجاد کند. در این مقاله چند گام پایه را آورده‌ایم که از طریق آن‌ها می‌توانید یاد بگیرید چگونه با دست چپ خود بنویسید.

بخش اول: تمرین نوشتن



پیچیدگی‌های نوشتن با دست چپ را درک کنید

درک کنید که مغز شما برای کنترل کردن دستی که روی آن تسلط ندارید، مجبور است اتصالات عصبی جدیدی را تشکیل دهد.

  • این یک فرایند سریع و آسان نیست، بنابراین اگر می‌خواهید اصطلاحاً “دو-سو-توان” شوید و بتوانید با هر دو دستتان کارکنید، باید آمادگی لازم برای ساعت‌ها تمرین کردن را داشته باشید.
  • توسعه‌ی این مهارت‌های حرکتی احتمالاً فهم کاملاً جدیدی از نحوه زندگی نوزادان به شما خواهد داد.

اینکه، چگونه با دست چپ بنویسیم ؟ نیازمند صبر و تمرین است

کارتان را با رونویسی حروف الفبا شروع کنید. سپس به سراغ جملات بروید. وقتی رونویسی برایتان راحت شد، می‌توانید تمرین کردن خط شکسته‌ی خودتان را آغاز کنید.

  • اگر در ابتدا نوشتارتان کثیف است، با ترسیم متن‌های بزرگ‌تر از یک کتاب یا مجله شروع کنید. استفاده از کاغذهای سرمشق کودکان هم می‌تواند به شما کمک کند، چراکه این کاغذها دارای خطوطی با فاصله­‌ی زیاد برای رونویسی‌های درشت‌تر و خطوط نقطه‌ای برای کنترل تناسب حروف هستند.
  • کار خوب دیگری که می‌توانید انجام دهید، مشاهده‌ی طرز نوشتن افراد چپ ‌دست است. می‌توانید از آن‌ها بخواهید نکاتی را به شما توصیه کنند.

نوشتن تمامی حروف را تمرین کنید

عبارت‌هایی را بنویسید که شامل تمامی حروف هستند. باید آن‌قدر آن‌ها را تکرار کنید که مرتب نویسی با دست چپ را یاد بگیرید. این عبارت‌ها از این نظر خوب هستند که تمامی حروف را در خوددارند.

  • همچنین باید نوشتن رایج‌ترین کلمات زبانتان و همین‌طور نوشتن نام خود را تمرین کنید. این کار به شما یاد می‌دهد ماهیچه‌هایتان را برای ترتیب حروف رایج آموزش دهید. فهرستی از رایج‌ترین کلمات هر زبان در ویکی‌پدیا موجود است.
  • آمادگی پذیرفتن این حقیقت را داشته باشید که ماهیچه‌های دست چپ شما پس از کمی تمرین نوشتن درد می‌گیرد. علت این درد این است که شما در حال تمرین دادن ماهیچه‌های خاصی برای بار اول هستید.

شکل‌های اصلی را رسم کنید

کشیدن شکل‌های اصلی به شما کمک می‌کند دست چپتان را تقویت کنید و کنترل بیشتری روی مداد یا خودکار داشته باشید.

  • کشیدن افراد با خطوط صاف، خانه‌هایی با مربع با یک دودکش مستطیلی، گربه‌ای با یک سر گرد و گوشه‌های مثلثی… در اینجا هدف چابک شدن است، نه معرفی یک رامبرانت دیگر به دنیا.
  • سعی کنید شکل‌هایتان را رنگ‌آمیزی کنید تا احساس راحتی بیشتری با دست چپ داشته باشید
  • همچنین سعی کنید خطوط راست را با استفاده از دست چپتان از چپ به راست بکشید. این کار به شما یاد می‌دهد به‌جای هل دادن، بکشید.

نوشتن معکوس را یاد بگیرید

برای چپ‌دست‌ها کشیدن خودکار به سمت چپ راحت‌تر از هل دادن آن به سمت راست است (این چیزی است که در زبان‌هایی مانند زبان فارسی که از راست به چپ نوشته می‌شوند، صورت می‌گیرد)، بنابراین نوشتن به سمت رو به سمت چپ با دست چپ راحت‌تر از نوشتن به سمت راست است (یعنی چیزی که در زبان‌هایی مانند زبان انگلیسی انجام می‌شود. در این زبان‌ها بهتر است نوشتن معکوس را مانند آنچه در ادامه گفته‌شده تمرین کنید):

  • شما می‌توانید به سمت عقب یعنی راست به چپ بنویسید یا اینکه نوشتن معکوس را تمرین کنید. در نوشتن معکوس حروف نیز به‌صورت معکوس نوشته می‌شوند..
  • یکی دیگر از مزایای نوشتن در جهت عقب این است که وقتی با خودکار می‌نویسید، جوهر پخش نمی‌شود و یا کاغذ پاره نمی‌شود، بااین‌حال خواندن آنچه شما نوشته‌اید برای دیگران آسان نخواهد بود، پس سعی کنید آن را جزء خاطرات خودتان نگه‌دارید. (درست مانند لئوناردو داوینچی!)

از خودکار مناسب استفاده کنید

اینکه چگونه با دست چپ بنویسیم نتنها نیاز مند تمرین بلکه نیازمند برخی ابزار هم هست. خودکارهایی با جوهر مایع و به‌ویژه خودکارهای ژله‌ای ارزش امتحان کردن را دارند، زیرا نوشتن با آن‌ها به فشار و نیروی کمتری نیاز دارد.

  • این کار باعث می‌شود نوشتن برایتان راحت‌تر باشد و در انتهای تمرین کمتر احساس گرفتگی عضلات داشته باشید.
  • مطمئن شوید که از جوهری استفاده می‌کنید که سریع خشک می‌شود، در غیر این صورت وقتی دست چپتان را روی صفحه حرکت می‌دهید جوهر پخش خواهد شد.

واقع‌بین باشید

انتظار نداشته باشید یک‌روزه نتیجه بگیرید. نوشتن یک متن خوانا و مرتب با دستی که روی آن تسلط ندارید زمان‌بر است.

 

بخش دوم: بازآموزی مغز شما


در برابر اصرار برای هدایت شدن با سمت راست خود، مقاومت کنید

شاید تعجب کنید که این عادت، هم ازنظر فیزیکی و هم ازنظر روانی، چه ریشه‌ی عمیقی دارد. شکستن این عادت به مغزتان کمک خواهد کرد تا با تلاش برای درگیر شدن بیشتر در کارهایی که منتظر انجام شدن هستند، کنار بیاید.

  • اگر درب‌ها را با دست راستتان باز می‌کنید، شروع به باز کردن آن‌ها با دست چپ کنید.
  • اگر معمولاً اولین قدم روی پله را با پای راست خود برمی‌دارید، حالا این کار را با پای چپ انجام دهید.
  • آن‌قدر روی این مسئله کارکنید تا هدایت شدن با سمت چپ بدن برایتان طبیعی و راحت شود.

کارهای روزمره ساده را با دست چپ انجام دهید

فعالیت‌هایی که به‌خوبی می‌توانید با آن‌ها شروع کنید عبارت‌اند از:

  • غذا خوردن (به‌ویژه با استفاده از قاشق)
  • تمیز کردن بینی
  • شستن ظرف‌ها
  • مسواک زدن
  • گرفتن شماره تلفن و نوشتن پیامک در تلفن همراه

انجام دادن حرکات دقیق‌تر را تمرین کنید

حالا که انجام کارهایی که به دقت زیادی نیاز ندارند (مانند ظرف شستن و مسواک زدن) برایتان راحت شده است، شروع به اصلاح هماهنگی بین دست و چشم خود کنید.

  • ترسیم کردن و ردیابی یک چیز، نقطه خوبی برای شروع است: کار کردن روی یک لبه مشخص باعث می‌شود چشم شما، که ازنظر بصری خطوط را دنبال می‌کند، و دست چپ شما، که ازنظر فیزیکی آن را دنبال می‌کند، هماهنگ کار کند.
  • با دست چپ محیط دست راستتان را روی یک تکه کاغذ بکشید. فشار دادن مداد به نقوش برجسته‌ی سه‌بعدی (دست راست)، دست چپ را هدایت می‌کند.
  • کار را با پررنگ کردن خطوط تصویر به‌دست‌آمده از دستتان، به پایان برسانید. می‌توانید به این کار مثل پایین آوردن حفاظ‌های شیاردار در راهروی بولینگ فکر کنید.

دست راستتان را ببندید

سخت‌ترین کار این است که به خاطر بسپارید باید دائماً از دست غیر غالبتان در طول روز استفاده کنید، بنابراین به یک روش خوب نیاز دارید تا یادتان بی اندازد از دست غالبتان استفاده نکنید.

  • انگشت شست تقریباً در تمامی موقعیت‌هایی که از دست غالب استفاده می‌کنید به کار می‌رود. اگر نتوانید آن را آزادانه حرکت دهید، به‌خوبی می‌توانید استفاده نکردن از دست غالب را به خودتان یادآور شوید. پس با استفاده از یک ریسمان، بستن انگشت شست دست راست به انگشت اشاره دست راست را امتحان کنید.
  • همچنین می‌توانید پوشیدن دستکش در دست راست یا گذاشتن دست راست در جیب یا پشت خود را امتحان کنید.

بخش سوم: تقویت کردن دست چپتان


پرتاب کردن توپ را تمرین کنید

پرتاب کردن و گرفتن توپ با دست چپ یک روش سرگرم‌کننده برای تقویت دست چپتان است که درعین‌حال هماهنگی بین دست و چشم را هم تقویت می‌کند. فشردن توپ در دست به‌طور محکم نیز به تقویت انگشتان کمک می‌کند.

بازی‌های راکتی انجام دهید

بازی کردن تنیس، اسکواش یا بدمینتون در حین نگه‌داشتن راکت در دست چپ یک روش فوق‌العاده برای تقویت دست است که کنترل بیشتری در حین نوشتن به شما می‌دهد.

وزنه بزنید

از یک وزنه ۵ پوندی یا کمتر استفاده کنید و آن را با دست چپتان بلند کنید. همچنین می‌توانید با بلند کردن یک وزنه‌ی بسیار کوچک با هر یک از انگشتان دست چپ، هرکدام از انگشتان را به‌صورت جداگانه تمرین دهید.

برای اعمال کنترل روی کامپیوترتان از دست چپ استفاده کنید

اگر بخواهید می‌توانید کنترل‌های روی موس را هم تغییر دهید، اما با کنترل‌های پیش‌فرض هم می‌توانید با دست چپتان با موس کارکنید. همچنین سعی کنید دکمه‌ی فاصله‌ی روی کیبورد (space bar) را با دست چپ خود فشار دهید. این کار از چیزی که فکر می‌کنید سخت‌تر است!

 

HowCanU Tip

انجام کارها با دستی که روی آن تسلط ندارید (دست غیر غالب) می‌تواند مسیر جدیدی را برای شما ایجاد کند. در این مقاله چند گام پایه را آورده‌ایم که از طریق آن‌ها می‌توانید یاد بگیرید چگونه با دست چپ خود بنویسید.