حتما تا به حال به پادکست‌های زیادی گوش کرده‌اید و از آن‌ها لذت برده‌اید. اما ممکن است در میان پادکست ها مواردی هم باشند که آنطور که باید قابل درک نیستند؛ یا حد اقل نیاز به گوش دادن دوباره دارند. حال در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که، زمانی که پادکستی فوق‌العاده می‌شنوید چگونه می‌توانید تمام نکات مثبت آن را به خاطر بسپارید؟ قطعا پاسخ در یادداشت برداری کردن است. در این مقاله‌ که از زبان Joshua dance وبلاگ نویس مشهور بیان شده است، به بررسی این پرسش و پاسخ آن پرداخته شده است.

نحوه‌ی یادداشت برداری حین گوش کردن به پادکست

خیلی واضح است اگر قسمتی از متن یک مقاله نظرتان را جلب کرده باشد به راحتی می‌توانید آن قسمت را کپی و سپس در لپتاپ یا تلفن همراه ذخیره کنید. اگر در محل کارتان به مکالمه‌ای گوش می‌دهید می‌توانید در موبایل یا لپ تاپ‌ خود یادداشت برداری کنید. اما اگر در حال گوش کردن به پادکست باشید چطور؟ عموما زمان‌هایی به پادکست گوش می‌دهیم که در حال انجام کارهای دیگری هستیم. به عنوان مثال، در هنگام رانندگی، ورزش کردن و از این دسته. همانطور که می‌دانید یادداشت برداری در حین انجام این گونه فعالیت‌ها دشوار است.

حال اگر در هنگام گوش کردن به پادکست در مکانی باشیم که امکان دسترسی به تلفن همراه خود را داشته باشیم، نرم افزار نوت note تلفن همراه خود را باز کرده، متن مورد علاقه‌ی خود را نوشته و دوباره به صفحه‌ی پادکست باز‌می‌گردیم. اما مشکلی که این روش دارد این است که زمانی که بعدا این نوشته‌ها را می‌خوانیم، ممکن است مفهوم آن‌ها از بین رفته باشد و دیگر جذابیت اولیه را نداشته باشند. گاهی اوقات حتی موضوع آن پادکست‌ها را نیز به خاطر نمی‌آوریم. بهترین کار این است که بتوانیم به قسمت های مورد علاقه پادکست دوباره گوش فرا دهیم. به عبارت بهتر نرم افزاری پیدا کنیم که بتواند یادداشت های صوتی از پادکست مورد علاقه ما در اختیارمان بگذارد.

برای بدست آوردن یک جواب مطلوب ابتدا باید مفهوم پرمالینک را بدانیم:

یک پرمالینک(به انگلیسی: Permalink) به یک اپیزود مشخص که در پادکست هر پخش‌کننده‌ای باز می‌شود

یکی از دلایل عدم دسترسی به پادکست‌ها این است که به اشتراک گذاری آن‌ها دشوار است. اشتراک گذاری یک قسمت از پادکست به اندازه‌ی کافی سخت است چه برسد اشتراک گذاری بخش خاصی از یک قسمت خاص پادکست. اگر بخواهیم یک قسمت خاص از پادکست ها را برای دیگران بفرستیم، باید لینک وب را به اشتراک بگذارم تا مطمئن شویم که می توانند آن را باز کنند.

لینک دادن به یک قسمت خاص از پادکست حتی برای ما نیز بسیار دشوار است مخصوصا هنگامی که در حال یادداشت برداری هستیم. تمام این موارد به سایت یا برنامه‌ای که پادکست در آن منتشر شده است و نوع پلیری که شما و یا دوستانتان از آن استفاده می کنید، بستگی دارد. من  به شخصه پرمالینک‌هایی که به قسمت‌های خاصی از پادکست لینک می‌شوند را بیشتر دوست دارم چرا که می توانم لینک آن را به هر کسی بدهم، تا به راحتی بتواند آن را در هر پلیری که می‌خواهند باز کنند.

پرمالینک‌های متصل به زمان‌های خاص در یک پادکست

معمولا زمانی که مشغول گوش کردن به پادکست هستم جملات تاثیرگذار زیادی می‌شنوم که ممکن است بخواهم آن بخش‌ها و جملات را به کسی به اشتراک بگذارم. مثلا فرض کنیم مدت زمان 15 دقیقه و 30 ثانیه از کل یک قسمت پادکست را می‌خواهم با دوستم به اشتراک بگذارم. خوب سوال اینجاست که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ تنها کافی است لینک یا لینک‌هایی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را تایم استمپ (به انگلیسی: time stamp) کنید یعنی روی لینک‌ها برچسب زمان بزنید.

توانایی‌ نشانه‌ گذاری زمان‌های خاص در یک پادکست جهت یادداشت برداری در وقت مناسب

همانطور که در موارد بالا ذکر شد، من اغلب در هنگام رانندگی به پادکست گوش می‌دهم. و بالطبع امکان یادداشت برداری در این حین وجود ندارد. با این حال، می‌توانم با زدن بر روی یک دکمه، نشانه‌ای بر روی آن بازه‌ی زمانی خاص بگذارم سپس می‌توانم به لیست نشانه‌ها رفته با زدن بر روی یک نشانه 30 ثانیه قبل 30 ثانیه بعد از آن نشانه را بشنوم تا یادداشت برداری از آن بازه‌ی زمانی را انجام دهم.

کات کردن بخش خاصی از صدا و وصل کردن به یادداشت

زمانی که کار یادداشت برداری را به صورت نوشته انجام می‌دهم، علاقه دارم که زمان‌هایی که برای یادآوری یا استفاده از آن یادداشت‌ها به سراغ آن‌ها می‌روم، بتوانم به فایل صوتی اصلی آن‌ها دوباره گوش بدهم. بدین منظور لینک دادن به بازه‌ی زمانی خاصی و یا کات کردن بخشی از فایل صوتی می‌تواند کمک کننده باشد. مزیتی که این روش دارد این است که امکان اشتراک گذاری متن یادداشت و فایل صوتی، هر دو با هم را مهیا می‌کند.

تهیه‌ی رونوشت با همکاری سایر کاربرها

اگر بخشی باشد که کاربران بتوانند خلاصه‌ای از پادکستی را که شنیده‌ اند و یا بخش‌هایی که از نظر آن‌ها جذاب‌تر و تاثیر گذارتر بوده است را به اشتراک بگذارند فوق‌العاده خواهد شد چرا که استفاده از تمام یادداشت‌هایی که یک کاربر در قسمت خاصی از یک پادکست انجام می‌دهد، می‌تواند منجر به ساخت یک رونوشت به کمک آن کاربر و سایر کاربران شود که در این حالت تمامی افراد می‌توانند از این رونوشت‌ها استفاده کنند. این ایده مخصوصا در مورد پادکست‌هایی که هیچ رونوشتی ندارند می‌تواند بسیار مفید باشد.

انبوه سپاری یا جمع سپاری بهترین یادداشت‌ها

در قسمت بالا این موضوع بیان شد که کاربرهایی که یادداشت برداری می‌کنند می‌توانند یادداشت‌های خود را با سایر کاربرها به اشتراک بگذارند؛ در همین بین کاربرهای دیگر می‌توانند به این یادداشت امتیاز داده و یا نظرشان را به اشتراک بگذارند. در نتیجه بر اساس همین امکان می‌توان لیستی از بهترین یادداشت‌ها و یا رونوشت‌های کاربران تهیه کرد که کاربران دیگر می‌توانند با رفتن به این لیست هر کدام را ذخیره کرده تا در زمان‌های مختلف در دسترس آن‌ها باشد.

توانایی توقف و برگشت به عقب در هنگام یادداشت‌برداری

سرعت من در یادداشت برداری بالا است، اما اغلب سخنگو سریع‌تر از آن است که من بتوانم یادداشت‌برداری کنم. در همچین موقعیتی من باید به پخش‌کننده پادکست مراجعه کرده، آن را به عقب برگردانم و دوباره به یادداشت‌برداری بپردازم، دوباره سوییچ کنم تا قسمت بعدی را که از دست دادم را عقب بزنم و دوباره گوش کنم و بازهم برگردم به برنامه‌ی یادداشت‌ یا نوت گوشی. دارا بودن توانایی پخش و مکث، ۱۵ ثانیه عقب و ۱۵ ثانیه جلو در داخل برنامه‌ی یادداشتی که در لحظه‌ی گوش دادن به پادکست از آن استفاده میکنم به طور شگفت آوری یادداشت‌برداری را آسان می‌کند.

برنامه‌ی مخصوص اپل واچ

من هنوز از ساعت اپل استفاده نکرده‌ام. اما تعداد کمی از افرادی که من می‌شناسم، علاقه به گوش دادن پادکست‌ها در زمان دویدن دارند. قطعا در این زمان‌ها نمی‌خواهید توقف کنید و یادداشت‌برداری کنید. قادر بودن به فشار دادن دکمه روی ساعت اپل برای مشخص کردن بخشی از پادکستی که گوش می‌دهید و برگشتن دوباره به آن بخش در زمان دیگر برای یادداشت‌برداری، میتواند بی‌نظیر باشد.

حالت گوش دادن که در آن با دیکته کردن به یادداشت‌برداری می‌پردازید.

این قابلیت ممکن است در دیگر اپلیکیشن‌های بازار نیز وجود داشته باشد، اما این ویژگی فوق‌العاده است که بتوانید با روشن کردن “حالت گوش دادن” هم به ضبط صدا بپردازید و هم برنامه سعی کند که آن صدا را به نوشته تبدیل کند. ویرایش بسیار آسان‌تر از ایجاد کردن است، و اگر دقت برنامه در تبدیل صدا به نوشته ۹۵٪ باشد، اصلا اصلاح کردن آن نوشته سخت نخواهد بود.