اعتیاد به کار چیست؟ نشانه های اعتیاد به کار کدام است؟ چگونه اعتیاد به کار را درمان کنیم؟ پیدا کردن شغل مناسب از دغدغه های هر فرد است. فارغ از این که شغل خود را دوست دارید و آیا درآمد آن به اندازه ای است که بتواند نیاز های مالی شما را برطرف کنید ، در آن مشغول می شوید. حال همه روزه ساعات مشخصی از روز خود را مشغول به کار می شوید. به مرور زمان این ساعات به خانه هم کشیده می شوند و دیگر زندگی شما را مشغله های کاری فراگرفته اند. زندگی که به دو قسمت تقسیم شده است یکی برای کار کردن و دیگری برای استراحت کردن و شروع مجدد روز کاری. در این بین زندگی، روابط و البته خانواده بیشترین آسیب را می بینند. امروز می خواهیم در رابطه با اعتیاد به کار، تعریف آن و روش های درمان آن صحبت کنیم.

اعتیاد به کار و آنچه متخصصان می گویند

ماری بلیر روی، جامعه شناس و بنیانگذار مرکز تحقیقات تاثیر جنسیت در مشاغل در دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو، میگوید: «در جامعه ای که کار کردن یک ارزش است، اعتیاد به کار مسئله ای مهم به نظر نمی آید. ما در دنیایی زندگی می کنیم که کار وفاداری بی دریغ ما را می طلبد. و البته این فداکاری فوایدی هم دارد: سرگرمی با کار، آموختن چیزهای جدید، تاثیر گذاری بر کار دیگران. این‌ها بسیار با ارزش هستند.»

اما وقتی تمام توجه تان به کار باشد باید تاوان گزافی پس دهید. به گفته ی استاد استوارت فریدمن، استاد مدیریت در مدرسه وارتون و نویسنده ی کتاب «رهبر زندگی دلخواهتان باشید»: از جمله مهارت هایی که هر فردی باید آن را فرا بگیرید ایجاد تعادل بین کار و زندگی است . کار کردن طولانی مدت، تفریح نداشتن، و خستگی های متداوم فیزیکی و جسمی به روابط، سلامت و خلاقیت شما لطمه می زند.

اگر شما هم احساس می کنید این تعادل بین کار و زندگی خود و یا همسرتان از بین رفته است باید قبل از اینکه در گیر ضربات آن شوید و از ان آسیب ببینید بر این اعتیاد بر کار غلبه کنید. با ما همراه باشید

موفقیت را دوباره معنا کنید
اعتیاد به کار - هاو کن یو

موفقیت را چگونه معنا می‌کنید؟ کسانی که اعتیاد به کار  دارند کمال‌گرا هستند و می خواهند از همه بالاتر باشند. البته دستاوردهای حرفه ای خوب هستند. به گفته ی فریدمن: برای داشتن زندگی بهتر و کامل‌تر باید بین کار و زندگی شخصی تان حد و مرز قایل شوید. بلیر روی می گوید: نباید ارزش واقعی شما وابسته به مقام و درآمد و شهرتتان باشد، بلکه ارزش شما به کیفیت روابط شما، تعهداتتان در جامعه و حال خوب روحی و جسمی تان است. به یاد  داشته باشید که شما نمی توانید در همه کارها بهترین باشید، پس زیاد به خودتان سخت نگیرید. نباید از خودتان توقعات فوق بشرانه داشته باشید.

حواستان را جمع کنید که انرژیتان چگونه صرف می شود
اعتیاد به کار - هاو کن یو

در قدم بعدی باید برای خودتان روشن کنید که می‌خواهید وقت و انرژی تان را چگونه صرف کنید؟ فریدمن می‌گوید: آنچه را که برایتان مهم است را در نظر بگیرید. همان‌ قدر که سعی در برقراری ارتباط موثر و ترفیع در کارتان را دارید، باید بدانید حواس جمعی با ارزش‌ترین دارایی شماست.

شما بیش از آنچه که فکر می کنید روی کارهای خود کنترل دارید. همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد، شما باید کاری کنید که ضمیر ناخودآگاهتان به برقراری ایجاد تادل در کنار خانواده و دوستان یا حتی در جامعه، گرایش داشته باشد.

بلیر روی پیشنهاد می دهد که در یک زمان مشخص فقط یک کار انجام دهید. مثلا: وقتی با همسرتان بیرون می‌روید، یا وقتی با فرزندتان فوتبال تماشا می‌کنید، جواب دادن تلفن کاری یا چک کردن ایمیلتان یک جور خیانت به همسر و فرزندتان است. انجام دادن چند کار هم زمان، علاوه بر افزایش کم دقتی کاملا بی فایده است. او در ادامه می گوید: شاید با سریع جواب دادن تلفن ارزش کمی در کار بدست آورید، اما مطمئناً جوابی که سریعا در تلفن ارائه می کنید کامل و متفکرانه نیست. برای مدت زمان مشخصی، تمام حواستان به کسی باشد که در کنارش هستید، سپس پنج دقیقه به خودتان وقت بدید و نتیجه این کارتان را بررسی کنید.

انتظارات  دیگران از خودتان را تغییر دهید

فریدمن می‌گوید: شما به تنهایی موفق به ترک عادت نخواهید شد. برای این کار به حمایت همکاران، خانواده و دوستانتان نیاز دارید. انتظاراتی که رییس و همکارانتان از شما دارند را تغییر دهید. برای این‌ کار شما باید در مورد آنچه می خواهید تغییر دهید شفاف سازی کنید. برای رییس و همکارانتان توضیح دهید که چرا به نفعشان است تا به شما کمک کنند در برخی کارها دخالت نداشته باشید. آنها باید بدانند کمک به شما برای گذراندن ساعاتی با خانواده و درگیر کار نبودن، چه سودی برایشان دارد.

وی در ادامه پیشنهاد می‌دهد: می توانید با این جملات درخواستتان را بگویید: «ماه آینده، روزهای سه شنبه بعداز ساعت 4 عصر در اداره خواهم ماند. فکر می‌کنم شما شاهد پیشرفت در کارم خواهید بود، چرا که من قادر خواهم بود به مسایل زندگی شخصی ام رسیدگی کنم و همین کار باعث کمتر شدن حواس پرتی من در کار خواهد شد. بعد از یک ماه، نتیجه کار را با هم بررسی خواهیم کرد.»

“بلر روی” در تایید این حرف میگوید: صراحت و قاطعیت در «تخصیص زمانی در روز برای تمرکز کردن» به شما توانایی را می دهد تا زمان بندی منعطف برای کارهایتان داشته باشید و همچنین به مدیریت انتظاراتی که دیگران در کار از شما دارند، کمک میکند.

برای ترک اعتیاد به کار، ترک لوازم دیجیتال را امتحان کنید
اعتیاد به کار - هاو کن یو

تعنیاد به گوشی و گجت های زمانی اتفاق می افتد که شما به طور فیزیکی در جمعی حضور دارید ولی روحتان جای دیگر است، در واقع شما دارید به اطرافیانتان می‌گویید که برایتان بی اهمیت هستند. روش ترک عادت استفاده از لوازم دیجیتال، برای همه یکسان نیست. ما چند پیشنهاد برای شما داریم:

گوشی تان را پنهان کنید. نیازی نیست گوشی همراهتان، بعد از اتمام ساعت کاری کنارتان باشد. بلیر روی سوال جالبی می پرسد: آیا وقتی در اداره هستید، کودکتان را در کناری نزدیک میزتان قرار می‌دهید تا وقت احتیاج در دسترسش باشید؟ نه. پس چرا وقتی در خانه  کنار خانواده هستید، کارتان را در گوشه ای از خانه قرار می دهید تا هر وقت به شما نیاز داشتند در دسترش باشید؟

از گوشی تان برای پر کردن وقتتان استفاده نکنید. بیشتر ما، بخصوص معتادین به کار، هر وقت فرصت کنند به گوششلن سر میزنند. با این میل مبارزه کنید، در عوض به سراغ کاری بروید که باید انجام دهید. در ابتدا ممکن است احساس ناراحتی کنید اما این‌ کار حتما به شما کمک خواهد کرد تا در لحظه زندگی کنید و از زندگی لذت ببرید.

الگوی رفتاری بهتری را در اداره به کار ببرید. اینکه مرتبا به گوشی تان سر بزنید حتی وقتی کسی با شما صحبت می کند، بی احترامی ست. هرچند از نظر شما این کار نرمال باشد. شما به عنوان یک رهبر، الگوی دیگران هستید. تیم شما حرفه ای بودن را از شما می آموزد و از رفتار شما در مقابل مشتریان و دیگران تقلید می کند. شما در محیط اطرافتان تاثیر گذار هستید.

توجه کردن را تمرین کنید
اعتیاد به کار - هاو کن یو

شواهد نشان می دهد تمرین قضاوت نکردن، و توجه به دیگران  به مردم کمک می کند از نظر روحی انعطاف پذیرتر باشند و بهتر تصمیم بگیرند. با توجه به این مطالعات، کسانی که سعی دارند اعتیاد به کار را ترک کنند، یادگیری توجه کردن، می تواند بسیار ارزشمند باشد. اینکار به شما کمک می کند تا احساس کنترل و اراده داشته باشید و از انتخابتان آگاه و مطمئن باشید. “بلرروی” مدیتیشن را پیشنهاد می کند. او می گوید با مدیتیشن، قبل از شروع کار چند نفس عمیق می کشید.

سلامتی خود را در اولویت قرار دهید
اعتیاد به کار - هاو کن یو

در تغییر اولویت‌هایتان مراقبت از خودتان را فراموش نکنید. شما نمی‌توانید بیشتر از چند ساعت در روز کار خلاقانه و کارآمد داشته باشید. و مطمئنا بدون خواب کافی، غذای مناسب و ورزش نمی‌توانید آنچنان که باید و شاید سرحال باشید. مطالعات بسیار نشان داده است کسانی که خوردن غذای مناسب، استراحت کردن و ورزش  را در اولویت قرار می دهند، انرژی بیشتر و قدرت تمرکز بهتری دارند. البته اینکه شما فقط به خودتان فکر کنید درست نیست. باید به دیگران، مشتری ها، دوستانتان، خانواده تان، همه کسانی که سلامت شما برایشان مهم است، فکر کنید. این طرز فکر به شما انگیزه می‌دهد.

اصولی که باید به یاد داشته باشید

این کارها را انجام دهید:

  • موفقیت شخصی را در داشتن روابط خوب، شرکت در کارهای گروهی و سلامت روحی و جسمی ببینید.
  • درباره انتخابتان برای اینکه وقتتان را چگونه و با چه کسی بگذرانید، مصمم باشید.
  • توجه کردن را تمرین کنید.
  • تکروی در ترک عادت، حذف کمک همکاران، خانواده و دوستانتان.
  • همین که لحظه ای بیکار می شوید گوشی تان را چک نکنید.
  • مضایقه از ورزش، خواب و غذای سالم.

موضوع مطالعه #1:


به دنبال یافتن انگیزه باشید و توقعات همکارانتان از خودتان را تغییر دهید.

آماندا سواسکی، مدیر سابق یک شرکت تجاری در میناپولیس، اولین بار وقتی که یک حمله عصبی به او دست داد، متوجه شد که معتاد به کار است. دکتر برای او زاناکس_ یک نوع آرامبخش _ تجویز کرد، آماندا همان موقع فهمید که باید تغییر کند.

او می‌گوید: نداشتن ارتباط با کسی خارج از کار، به دلیل مشغله ی زیاد، یک نشانه بود. او از شوهرش خواست تا در ترک عادت به کار، حمایتش کند. او می گوید: «من از او _همسرش_ خواستم به من کمک کند تا در ساعت مشخصی در روز کار را ترک کنم. از او خواستم ساعت 6 عصر به من زنگ بزند و تا زمانی که من اداره را ترک می کنم، تلفن را قطع نکند.»

در قدم بعدی، او در خانه، لوازم الکترونیکی اش را تحت کنترل قرار داد. گوشی خود را در ساعت 8 شب خاموش می کرد، و دوباره در ساعت 7 صبح روشن می کرد. او می گوید: این کار به من کمک کرد تا در ساعات شب استراحت کنم و نیازی به عجله برای چک کردن ایمیل هام و خاموش کردن زنگ ساعت نداشته باشم. و همچنین فرستادن ایمیل به اعضای گروه در ساعات غیر کاری و تعطیلات را قطع کردم، زیرا این کار باعث شوریدگی همیشگی من می شد.

آماندا توقعات مدیرش را، با در نظر گرفتن زمان مشخص برای کارش، تغییر داد. در این باره می گوید: تضمین کردم تا موعد مقرر کار خواهم کرد، و نه گفتن را تمرین کردم و اولویت هایم را تغییر دادم.

یکی دیگر از راههای او برای مبارزه با اعتیاد به کار، مدیتیشن بود. او میگوید: مدیتیشن به من کمک می کند تا سرحال باشم و ساعاتی که سر کار نیستم از زندگی لذت ببرم. همین که احساس کردم دارم از زندگی لذت می برم فهمیدم چقدر کار برایم ارزشمند شده بود، و همین باعث شد ترک عادت کار برام راحتتر شود، زیرا حالا من سرگرمی های جدید داشتم و می توانستم دوباره به دیدار دوستانم بروم.

موضوع مطالعه #2:


استفاده از لوازم الکترونیکی تان را تحت کنترل داشته باشید.

خاطره ای از نیکُلاس که به همین مشکل دچار بوده است،

وی چند سال پیش، به دلیل داشتن فعالیت های حرفه ای زیاد، می فهمد که تمام وقت و انرژی اش صرف کار می شود. و این برای سلامتیش مضر بود، او باید از کار فاصله می گرفت، او باید تغییر می کرد. مارزا چند قانون بسیار ساده برای محدود کردن خودش در استفاده از لوازم الکترونیکی، طرح کرد. برای مثال، او فقط ساعت 5 عصر در هفته کاری، ایمیلهایش را چک می کرد. او در اینباره می گوید: دیگر تمایل ندارم برای چک کردن مرتب ایمیل وقت بگذارم، اگر کسی می خواهد چیز مهمی به من بگوید، حتما به من زنگ خواهد زد یا به همکارم خواهد گفت و من به سرعت جوابش را خواهم داد.

به عنوان یک موسس، مارزا عادت داشت همیشه در دسترس باشد، اما از زمانی که شرکت گسترش پیدا کرد، او مسایل غیر مهم را در آخر هفته به همکارانش سپرد.

مارزا یک آیفون دارد، اما به ندرت روزهای شنبه و یکشنبه ایمیل هایش را چک می کند. معمولا پیام نمی دهد و آگهداد برنامه های گوشی اش را خاموش می کند. او می گوید: وقتی برای چند ساعت لوازم الکترونیکی را کنار می گذاری، می توانی در لحظه زندگی کردن را تجربه کنی و قدر بودن با کسانی که کنارتان هستند را می دانی.

مهم تر از همه او سلامت خود، خواب بیشتر و سفر کمتر را در اولویت قرار داد. این تغییرات اثر مثبت روی او و همکارانش داشت. او می گوید: آنها متوجه شدن که وقتی من استراحت کافی دارم چقدر خوشحال‌ترم. کار همه اعضای شرکت بهتر شده است.