اضطراب یا هیجان ؟

وقتی هیجان‌زده هستید، تپش قلبتان بالا می‌رود، ذهنتان درگیر می‌شود، کف دستانتان عرق می‌کند، سریع‌تر صحبت می‌کنید، و در مواردی شاید دچار کمی رعشه نیز شوید. وقتی مضطرب هستید نیز همین حالت‌ها را خواهید داشت. به لحاظ فیزیکی، دو احساس یکسان به نظر می‌رسند ولی با این وجود، یکی از این دو احساس خوب و دیگری ناخوشایند است. تفاوت در چیست؟

اگر تحقیقات اخیر در ژورنال روانشناسی را بخوانید، متوجه خواهید شد که عامل تفاوت “خود شما” هستید. همان‌طور که محققان دریافتند، تفاوت بین اضطراب و هیجان را می‌توان به کمک طرز فکر درست به حداقل رساند و حتی به‌طور کامل بر آن غلبه کرد.

یک ضرب‌المثل مشهور می‌گوید: “ذهن از مسئله مهم‌تر است”. پس ذهن خود را به آن معطوف کنید! اگر تمرکز کنید و تاکتیک‌های ذهنی را به کار بگیرید، متوجه خواهید شد که اضطراب مداوم شما به موج هیجان غیرقابل مهار تبدیل شده است.

در این مقاله از تیم هاوکن‌یو درصدد آن هستیم که با این روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود بتوانیم اضطراب شما را به هیجان تبدیل کنیم. پس 12 روش مبتکرانه زیر را از دست ندهید.

آهنگ “Don’t Stop Believin” را با تمام وجود بخوانید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

در تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد، محققین برای خواندن آهنگ “Don’t Stop Believin” از گروه Journey، به یک عده شرکت کننده نیاز داشتند.

این آهنگ به این دلیل انتخاب شد که به‌راحتی می‌تواند در طیف گسترده‌ای خوانده شود. شرکت‌کنندگانی که این آواز را با شور می‌خواندند، به سطح بالایی از هیجان رسیدند. از سوی دیگر، خوانندگانی که در حین خواندن شو و اشتیاقی نداشتند، سطح بالایی از اضطراب را گزارش کردند.

«ارزیابی مجدد اضطراب» را امتحان کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

 “ارزیابی مجدد اضطراب” کاملا ساده اما کارساز است. به این صورت که زمانی که احساس اضطراب می‌کنید، به خودتان بگویید که احساس هیجان می‌کنید. به همین راحتی!

ازآنجا که هم اضطراب و هم هیجان به‌ اصطلاح “حالت‌های برانگیختگی” نامیده می‌شوند، کافی است در ذهنتان بگویید که من هیجان‌ زده‌ام. همانطور که  می‌دانید واکنش بدن در هر دو حالت یکی است در نتیجه به راحتی می‌توانید این کار را انجام داده و اضطراب خود را به هیجان تبدیل کنید.

در مورد جنبه‌های مثبت خود فکر کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

یک راه برای اطمینان از این که “ارزیابی مجدد اضطراب” موفق انجام شده است یا نه، تمرکز بر روی پیامد آن است.

اگر مضطرب باشید، احتمال این وجود دارد که شما به کاری در آینده فکر کنید. در این حالت ممکن است در ذهن خود از خود بپرسید اگر آن کار به درستی انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به جای پرسیدن چنین سوالی این‌طور فکر کنید که اگر همه‌چیز خوب پیش برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خواهید دید که سایر افکار و احساسات شما در پشت این تفکر مثبت قرار خواهند گرفت.

امتحان GRE بدهید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

با توجه به تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه راچستر، امتحان GRE (Graduate Record Examinations) می‌تواند به شما استرس وارد کند.

محققان این دانشگاه  شرکت کنندگانی را که ذاتا مضطرب بودند را برای آزمایش گرد آوردند و به گروهی از آن‌ها گفتند که اضطراب ذاتی آن‌ها در آزمون، نمرات آن‌ها را بالا می‌برد. مشخص شد که حق با محققان بوده است؛ این گروه نمرات بالاتری گرفتند. آن گروه در نتیجه‌ی نمراتی که گرفته بودند احساس هیجان بالایی را گزارش کردند.

ماست بخورید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

اگر روش “ذهن برتر از مسئله است” برای شما کارساز نیست، به رژیم غذایی خود توجه کنید. همان‌طور که مطالعه‌ای در دانشگاه میزوری نشان می‌دهد، لاکتوباسیلوس پلانتاروم – که عموما در ماست یافت می‌شود می‌تواند “ژن مرتبط با استرس و اضطراب” را تغییر دهد.

این سه کلمه را تکرار کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

این سه کلمه را با خود تکرار کنید: “من هیجان‌زده هستم”.

بنا بر مطالعه اخیر در مجله تحقیقات بازاریابی، که در آن شرکت‌کنندگان ملزم به نوشتن یک لیست کامل از وظایف اصلی خود بودند، شرکت‌کنندگانی که این جمله را سه بار بازگو کردند، استرس کمتری نسبت به گروه دیگر، که بیش از سه بار فقط نام خود را با صدای بلند تکرار کردند، داشتند.

اضطراب “خوب” را مدیریت کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

همه نگرانی‌ها بد نیستند. به عنوان مثال، اگر در موقعیت خطرناکی قرار دارید – مثلا  در حال رد شدن از خیابانی شلوغ هستید و اتومبیلی که نزدیک می‌شود سرعتش را کم نمی‌کند- حالت برانگیختگی مایل به اضطراب که در این لحظه به شما دست می‌دهد، می‌تواند به حفظ شما کمک کند.

یادگیری نحوه شناسایی این اضطراب “خوب” می‌تواند به شما کمک کند که به‌طور مشابه اضطراب “بد” را نیز شناسایی کنید. اضطرابی که کاری جز نگران‌تر کردن شما نمی‌کند. در نتیجه با شناسایی آن می‌توانید آن را نیز مدیریت کنید.

مدام به خود نگویید “آرام باش و تحمل کن”

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

این جمله، عبارت پر کاربرد اینستاگرام در حدود سال 2014 است. این جمله که شعار بالفعل داستان جنگ جهانی دوم در لندن است کاری برای تبدیل اضطراب شما به هیجان نخواهد کرد. زمانی که آرام می‌شوید، بدن و ذهن خود را از حالت برانگیختگی بسیار دور می‌کنید. حتی اگر با وجود آرام خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید، اما هیچ هیجان خاصی را احساس نمی‌کنید.

زمانی که فشارزدایی می‌کنید یعنی سعی می‌کنید کلا این احساس اضطراب یا هیجان را به طور کامل پاک کنید، بدن شما به معنای واقعی کلمه در حالتی نیست که هیجان‌زده شود. در نتیجه کمکی به تبدیل اضطراب خود به هیجان نکرده‌اید بلکه مانند آتشفشانی خفته آن را خفه کرده‌اید که هر لحظه ممکن است این احساس مجددا فوران کند.

گوشی را کنار بگذارید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

گوشی شما فقط اضطراب شما را تشدید می‌کند. با توجه به مجموعه‌ای از مطالعات، زمان صرف کردن شما با تلفن، به‌طور مستقیم با افزایش آشفتگی و عصبانیت، و کاهش رضایت ارتباط دارد.

به‌عبارت‌دیگر، اگر ذهن شما در حالت برانگیختگی است، استفاده از گوشی تنها شما را نگران‌تر می‌کند. پس برای کنترل اضطرابتان گوشی خود را در چنین مواقعی کنار بگذارید یا خاموش کنید.

حباب درست کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

با توجه به تحقیق انجام‌شده در دانشگاه جان هاپکینز، عمل ساده‌ی حباب درست کردن، یک تمرین آرام‌ کننده‌ی ذهن و بدن است. در حقیقت، این کار در از بین بردن اضطراب بسیار مؤثر است و مردم این تکنیک را به کار می‌گیرند تا در شب سریع‌تر به خواب روند.

قبل از مسواک زدن کارتون تماشا کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

واقعیت این است که از هر 5 نفر، 5 نفر قبل از رفتن به دندان‌پزشک، اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این اضطراب می‌تواند با تماشای کارتون، تعدیل شود.

بر اساس یک مطالعه، کودکانی که پیش از رفتن به دندان‌پزشک کارتون تماشا می‌کنند، در تمام این مدت آرام هستند. هیچ نوع علم قاطعی وجود ندارد که نشان دهد این تاکتیک برای بزرگ‌سالان کارساز نیست، پس شما نیز امتحان کنید.

این شعار را رعایت کنید

اضطراب یا هیجان- هاو کن یو

در اغلب موارد، شما می‌توانید شروع یک حالت برانگیختگی را احساس کنید. به عنوان مثال حالت اضطرابی که در حین راه رفتن بر روی یک طناب احساس می‌کنید در واقع به دلیل ترس از افتادن است.

ازیک‌ طرف، شما می‌توانید روی حالت اضطراب سقوط کنید و از طرف دیگر، روی حالت هیجان. حال این شما هستید که تصمیم می‌گیرید روی کدام حالت خود تمرکز کنید. برای اطمینان از اینکه بر روی حس ارجح‌تر (دومی) تمرکز می‌کنید، این شعار را تکرار کنید:

“ذهن و بدن من کاملا در اختیار من هستند”.

 

اضطراب یا هیجان ؟

زمانی که یک اضطراب ناخوشایند را تجربه می‌کنید ﯾﺎ به عبارت دیگر اﺿﻄﺮاب شما به جای هیجانتان ﻓﻌﺎل ﻣﯽ‌ﺷﻮد، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ اﻓﮑﺎر و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻪ آن اضطراب واﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎن دﻫید ﮐﻪ این واکنش ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ زﯾﺮ ﺑﻨﺎی آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮی در ﺑﺮاﺑﺮ اﻧﻮاع ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ. حال انتخاب کنید: اضطراب یا هیجان ؟

خواندن این مقاله و عمل به آن را شخصا توصیه می‌کنم.