آیا می دانستید هم عسل اصل وجود دارد و هم عسل تقلبی؟ بدون اینکه بدانید چگونه خلوص اصل را تشخیص دهید، بیان تفاوت ها و شناسایی آنها کار دشواری است. می توانید این کار را در خانه انجام دهید، اما چگونه؟ در اینجا راهکارهای ساده  ای برای چگونگی تست کردن خلوص عسل در خانه به شما ارائه می شود. با هاو کن یو همراه باشید.

بدون تشخیص تفاوت بین عسل خالص و تقلبی، نهایتاً محصولات بدی می خرید. عسل های تقلبی زیادی وجود دارند که علی رغم خالص نبودنشان با قیمت عسل واقعی به فروش می رسند.

در سال ۲۰۰۱، پس از افتضاحی که با ورود عسل چینی تقلبی و ارزان قیمت به بازار مواد غذایی آمریکا به بار آمد، FTC آمریکا تعرفۀ مستقیمی بر چیزی که با نام عسل چینی معروف بود اعمال کرد. سوالی که پیش آمد این بود: پس عسل خالص و اصل چیست؟

عسل واقعی چیست؟

کیفیت عسل - هاو کن یوهمانطور که انتظار می رود عسل واقعی نباید در کارخانه ها تولید شود بلکه باید از طریق زنبورها تولید شود.رایج ترین منابع عسل واقعی و خالص عسل اورگانیک و طبیعی است. تشخیص عسل واقعی از عسل تقلبی کار آسانی نیست.

برای تشخیص بین دو نوع عسل انجام تست هایی لازم است، زیرا محققان دریافته اند که اکثر محصولاتی که در مغازه ها و فروشگاه ها می بینید واقعاً محصولات اورگانیکی که به دنبالشان می گردید نیستند.

عسل تقلبی چیست؟

ممکن است چیزی که شما مصرف می کنید عسل تقلبی باشد. پس عسل تقلبی چیست؟ نام های دیگر آن عسل ساختگی، ناخالص یا مصنوعی می باشد. این نوع عسل با اضافه کردن شربت قند، شیره، شیرۀ ذرت، دکستروز و دیگر مواد افزودنی ساخته می شود.

در یکی از تست ها گفته شده که اگر عسل با استفاده از شهد ذرت ساخته شده باشد، نسبت ایزوتوپ آن، چیزی بین دو مقدار می باشد و از این طریق تقلبی بودن عسل ثابت می شود. این آزمایش به وضوح ثابت می کند که اکثر محصولات موجو در بازار که مدعی اصل بودن هستند، تقلبی می باشند.

چگونه خلوص عسل طبیعی را بررسی کنیم

کیفیت عسل - هاو کن یوبرای تعیین ترکیب ایزوتوپ در آزمایشگاه ها در تعیین خلوص عسل در خانه، چند روش وجود دارد که می توانید بر اساس آنها اصل یا تقلبی بودن عسل را مشخص کنید.

در این بخش آزمایش های راحتی را توضیح می دهیم که به شما در تشخیص عسل اورگانیک به دست آمده از شهد گل از عسل های دیگر کمک می کند و همچنین در شناسایی عسل های ساختگی مؤثر می باشد.

آنالیز ایزوتوپ کربن ثابتکیفیت عسل - هاو کن یو

یکی از روش های رایج که برای امتحان کردن اصل بودن عسل به کار می رود آزمون ایزوتوپ کربن است. فرایند این آزمون پیچیده است و ممکن است در سطح صنعتی برای افرادی که می خواهند به صورت انبوه محصول را بفروشند استفاده شود. با این وجود راه هایی برای امتحان کردن خلوص عسل در خانه وجود دارد که در زیر ارائه می شود.

در روش آنالیز ایزوتروپ کربن، روش های آنالیزور FlashEA Elemental یا طیف سنج انبوه نسبت ایزوتروپ دلتا ۵ استفاده می شوند.

ویژگی های ساده ای مثل غلظت و سفتی می تواند به راحتی به شما بگوید که آیا عسل اصل است یا تقلبی. در حقیقت یکی از راه های بررسی خالص بودن عسل این است که به غلظت یا سفتی آن نگاه کنیم.

عسل خالص به طور قابل توجهی غلیظ است و حرکت دادن آن از یک طرف ظرف به طرف دیگر زمان می برد، در حالیکه اصل تقلبی به راحتی حرکت می کند، البته نه به سرعتی که آب جریان پیدا می کند.

چگونه خالص بودن عسل را در خانه بررسی کنیم

اکثر تولید کنندگان، عسل به دست آمده از شهد را با شیرۀ قند رقیق می کنند تا سود دو برابر عایدشان شود. برای بالا بردن غلظت و سفتی عسل بعضی از تولید کنندگان آرد، ماسه یا خاک اره و حتی گچ به آن اضافه می کنند. حالا می دانید چطور خلوص عسل را برسی کنید؟ کار راحتی است.

به طور خلاصه چهار روش رایج برای بررسی خالص بودن اصل در مقیاس کم وجود دارد:

  1. تست انگشت شست
  2. تست آب
  3. تست شعله
  4. تست ترکیب آب و سرکه

هر یک از این روش ها با جزئیات در زیر توضیح داده می شود.

تست انگشت شست

روند انجام تست انگشت شست برای بررسی خالص بودن عسل به این ترتیب است:

  1. یک قطرۀ کوچک از عسلی که دارید را روی انگشت شستتان بگذارید
  2. ببینید آیا به اطراف پخش می شود
  3. اگر پخش شد عسل اصل نیست
  4. عسل خالص روی انگشت شستتان باقی می ماند

تست آب

فرایند انجام تست آب برای تشخیص عسل تقلبی:

  1. یک لیوان را پر از آب کنید
  2. یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید
  3. عسل ساختگی یا تقلبی در آب حل می شود و شما می توانید آن را در سراسر لیوان مشاهده کنید
  4. در مقابل عسل خالص دقیقا در ته لیوان قرار می گیرد

تست شعله

آیا می دانستید عسل اورگانیک قابل اشتعال است؟ اینجا تستی وجود دارد که با آن می توانید عسل اورگانیک ۱۰۰ درصد خالص را تشخیص دهید. فرایند تست شعله برای تعیین خالص بودن عسل عبارت است از:

  1. یک چوب کبریت خشک بردارید
  2. نوک آن را در عسل فرو کنید
  3. آن را مثل زمانی که می خواهید کبریت را روشن کنید به قوطی کبریت بکشید
  4. اگر عسل خالص باشد چوب کبریت به راحتی روشن می شود
  5. شعله هم با وجود عسل به سوختن ادامه می دهد
  6. اما اگر عسل ناخالصی داشته باشد چوب کبریت روشن نمی شود زیرا یکی از ناخالصی های موجود در این نوع عسل رطوبت موجود در آن است.

روش های دیگری هم برای بررسی ناخالصی عسل وجود دارد. یک روش رایج برای فهمیدن تفاوت بین عسل واقعی و عسل تقلبی به این ترتیب است:

  1. کمی آب اضافه کنید
  2. ۲-۳ قطره اسانس سرکه به عسل اضافه کنید
  3. به خوبی این ترکیب را مخلوط کنید
  4. ۲ تا ۳ دقیقه این ترکیب را مشاهده کنید
  5. اگر محلول کف کرد مطمئناً عسل تقلبی است.

چگونه تفاوت بین عسل واقعی و عسل تقلبی را تعیین کنیم

کیفیت عسل - هاو کن یوبا بررسی ویژگی های فیزیکی عسل، تشخیص اینکه عسل طبیعی است یا مصنوعی کار آسانی است. در زیر چند تفاوت اصلی بین ویژگی هایی که به شما در تشخیص بین عسل واقعی و غیر واقعی کمک می کند ارائه می شود.

توجه به ناخالصی ها کار آسانی است اما در ابتدا نیازمند تمرین است. این تفاوت ها به شما در شناسایی عسل تقلبی کمک می کند.

ویژگی های عسل تقلبی:

  • کف می کند
  • – عسل ناخالص رقیق است و به راحتی پخش می شود
  • بافت زبر و خوشه ای دارد
  • به راحتی لایه لایه می شود
  • ممکن است بدون بو باشد یا بوی ترشی بدهد

ویژگی های عسل واقعی

  • تحت هیچ شرایطی کف نمی کند
  • کاملا غلیظ است و و تنها در یک مسیر چکیده می شود
  • بافت نرم و رشته مانندی دارد
  • هرگز لایه لایه نمی شود
  • رایحۀ عسل را به همراه دارد

نا توانی در تشخیص عسل تقلبی باعث می شود به راحتی به سمت خرید محصولی بروید که کیفیت واقعی را ندارد و به چیزی که می خواهید نمی رسید.

همانطور که خیلی از ما هنوز هم نمی دوانیم، عسل تقلبی از آن دسته خوراکی هایی است که اثرات جانبی بسیاری بر بدن دارد. این یک آمادگی طبیعی در بدن است که باعث جذب سریع تر در بدن می شود.