خریدن یک یخچال کار ساده ای به نظر می رسد. اما با وجود برندها و مدل های مختلف در بازار، کار کمی پیچیده می شود. یخچال ها در رنگ ها، ابعاد و مدل های مختلف عرضه می شوند. تکنولوژی باعث شده تا روز به روز بر ویژگی های جدید یخچال ها افزوده شود. برای همین در این مقاله قصد داریم در مورد خرید یخـچال و مدل های مختلف آن توضیحاتی خدمت شما ارائه کنیم. با هاو کن یو همراه باشید

تمامی مقالات مربوط به یخچال را می توانید در این لینک مشاهده کنید:

مقالات مرتبط با یخچال

 

قبل از خرید یخچال، باید از نیازهای خود آگاه باشید و پرسش های مناسب را مطرح کنید. مثلا از خود بپرسید که :

چه مدل یخچالی نیاز دارم ؟

از لحاظ سبک و استیل، چهار مدل یخچال در بازار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. در مرحله ی اول فرایند خرید، باید بدانید که چه مدل یخچال می خواهید. این چهار مدل عبارت اند از: یخچال هایی که فریزشان در بالا قرار دارد، یخچال هایی که فریزشان در پایین قرار دارد، یخچال های ساید بای ساید و یخچال های در فرانسوی

یخچال هایی که فریزشان در بالا قرار دارد

همانطور که از نام این مدل بر می آید، فریزر این مدل یخچال ها در بالا قرار دارد. اگر در کودکی از این یخچال ها در خانه تان بود، حتما به یاد دارید که برای برداشتن بستنی چه تقلایی باید می کرید. از دوران کودکی ما و شما زمانه خیلی عوض شده است و اگر به دنبال ظاهر شیک و مدرن برای یخچال خود هستید این یخچال ها گزینه ی مناسبی برای شما نیستند. اما اگر چندان به استیل یخچال توجه ندارید مدل های خوبی از این یخچال ها با قیمت مناسب در بازار وجود دارد.


میانگین ابعاد:

  • پهنا: 29 اینچ
  • عمق: 31 اینچ
  • عمق وقتی که در یـخچال 90 درجه باز است : 31 اینچ
  • ارتفاع : 66 اینچ

بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال یخچالی با قیمت مناسب می گردند و توجه به ظاهر مدرن و شیک ندارند.


یخچال های که فریزشان پایین است

اگر به دنبال یخچالی ساده می گردید که بتوانید به راحتی به مواد غذایی ذخیره شده در آن هم دسترسی داشته باشید این مدل یخچال گزینه ی منسبی برای شما هستند.این مدل یخچال ها با مدل قبلی به غیر از مکان فریز فرقی ندارند. در این مدل، ننیازی نیست دست دراز کنید و به دنبال مواد غذایی مورد نیازتان باشید. برای برداشتن بستنی هم کارتان خیلی راحت تر است. کافی است کمی خم شوید و کشوی فریز را باز کنید و بستنی تان را بردارید. این مدل یخچال ها نسبت به مدل قبلی کمی بزرگ تر هستند اما تنوع مدل این یخچال کم است.


میانگین ابعاد

  • پهنا: 29 اینچ
  • عمق: 32 اینچ
  • عمق وقتی که در 90 درجه باز است: 59 اینچ
  • ارتفاع : 67 اینچ

بیشتر مناسب افرادی است که در منزل غذا می پزند و برایشان مهم است برای برداشتن مواد غذایی کمی خم شوند.


یـخچال های ساید بای ساد

این مدل یخچال ها به دو نیمه تقسیم شده اند. در سمت چپ فریزر قرار دارد و در سمت راست یخچال. در برخی مدل ها یخچال و فریزر به یک اندازه ساخته شده  اما در برخی دیگر یـخچال کمی بزرگ تر است. بنابراین اگر از آن دسته هستید که عادت دارید پیتزا در فریزر انبار کنید و به فراخور آن را در مایکرویو گرم کرده و میل کنید، هتر است از مدل های استفاده کنید که یخچال و فریز آنها به یک اندازه است. یـخچال های ساید بای ساد در انواع مدل ها عرضه می شوند و ویژگی های بیشتری نسبت به دو مدل ساده ی قبلی دارند. هدف از تعبیه ی بسیاری از این ویژگی ها صرفه جویی در فضای داخل یـخچال به ویژه قفسه های داخل آن است. این مدل از یخچال ها مناسب آشپزخانه های باریک هستند. از آنجا که این یخچال ها به صورت عمودی به دو نیم تقسیم شده اند شاید بخواهید مدل عریض آن را انتخاب کنید تا متناسب با آشپزخانه و بودجه تان باشد.


میانگین ابعاد

  • پهنا: 35 اینچ
  • عمق: 30 اینچ
  • عمق وقتی که در 90 درجه باز است : 45 اینچ
  • ارتفاع : 71 اینچ

بیشتر مناسب افرادی است که نمی خواهند یخچالشان جای زیادی اشغال کند و در عین یخچالی پر از ویژگی های کاربردی می خواهند


مدل های در فرانسوی

در این مدل یخچال ها، فریزر در کشویی مدل دوم با قفسه های داخل یخچال های ساید بای ساید ترکیب شده اند. بدین ترتیب، با خرید این یـخچال، یخچالی خواهید داشت جا دار و عریض. در این مدل به دو قسمت تقسیم شده و بدین ترتیب وقتی می خواهید پاکت شیر را بردارید، هوای سرد زیادی از یـخچال به بیرون نمی رود. تقاضا برای این مدل یخچال، که گران قیمت هم هست، زیاد است و به همین خاطر در انواع مدل ها عرضه شده است.


میانکین ابعاد

  • پهنا: 35 اینچ
  • عمق: 29 اینچ
  • عمق وقتی که در 90 درجه باز است: 48 اینچ
  • ارتفاع : 68 اینچ

بیشتر مناسب افرادی است که می خواهند مد روز باشند و یـخچالی جا دار با پیشرفته ترین ویژگی های مدرن می خواهند.


انتخاب مدل یـخچال تنها نیمی از راه است. سپس باید به روشنی بدانید که از یخچال چه می خواهید. برای خرید عجله نکنید، چرا که باز هم باید پرسش هایی نظیر سوالت زیر را از خود بپرسید :

یخچال چه اندازه خوب است؟

لابد پاسختان این است که هر چه بزرگتر بهتر! نه لزوما اینطور نیست. قاعده ی کلی این است که به ازای هر فرد بزرگسال داخل خانوار، یـخچال باید بین 4 تا 6 پای مکعب فضا داشته باشد. اندازه ی یخچال ها معمولا بین 10 تا 32 پای مکعب است و این یعنی ی کخانواده ی چهار نفره نباید یخچالی کوچک تر از 20 پای مکعب خریداری کند. البته باید به اندازه ی آشپزخانه تان هم توجه کنید و قبل از خرید ببینید که چقدر ارتفاع و طول و عرض در اختیار دارید. در ضمن، هر چه یخچال بزرگ تر باشد مصرف انرژی اش هم بیشتر است بنابراین اندازه ای را انتخاب کنید که مورد نیازتان است.

باید به دنبال چه ویژگی هایی در یخچال باشم؟

از زمان اختراع اولین یخچال تا امروز، انواع مدل ها به بازار عرضه شده اند. اول از همه باید به غذاهایی که دوست دارید بپزید یا بخورید فکر کنید.سپس به دنبال ویژگی هایی باشید که از این مواد غذایی به خوبی نگه داری می کنند. آیا اکثر اوقات در خانه غذا می پرزید و می خواهید مواد اولیه ی تازه دم دستتان باشد؟ بسیاری از مدل ها امکان کنترل هوای قسمت های مختلف یخچال را فراهم کرده اند و حتی کشوهایی تعبیه کرده اند که دمایآن قابل تنظیم است. آیا معمولا غذاهای مانده از قبل را در یـخچال می گذارید و به فراخور گرم می کنید؟ باید به دنبال ویژگی های دیفراست کردن در یخچال باشید.

اگر پیوسته جای چیزهای داخل یـخچال را عوض می کنید تا جا برای سبزیجات و از این قبلی باز شود، به دنبال ویژگی عهای یک یخچلا جا دار باشید. قفسه هایی که تو می روند و باز می شوند کار را برای نگهداری اقلام بلند آسان می کنند. البته به ی کویژگی دیگر هم اشاره نکردیم: یخساز. برخی از یخچال ها آن را د رقفسه ی بالایی قرار داده اند – یخ از بالا از طریق یک  سرسره عبور کرده و داخل لیوان شما می افتد. این خیلی خوب است اما یخساز فضای زیادی از داخل یخچال را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل بهتر است کل یخساز داخل در تعبیه شده باشد. این یخسازها یخ کمتری می سازند اما فضای کمی از داخل یخچال را اشغال می کنند.

فضای بزرگ؛ یک خصوصیت مهم

اگر از آندسته افردا هستید که یخچال نامرتب و پر از مواد غذایی دارند، احتمالا فضای یخچالتان برای شما کوچک است. امروزه تقریبا همه یخچال ها از فضا های بسیار بزرگتری نسبت به قبل بهره میبرند. اما در این بین برخی از آنها خصوصیات و آپشن های جدید تری نیز دارند. یکی از آنها دو برابر کردن فضای قفسه ها با حذف کردن یکی از طبقه هاست.(همانند شکل زیر)

اگر معمولا میوه های بزرگ (مانند هندوانه) و یا ظروف حجیم را در یـخچال قرار میدهید و همیشه با مشکل فضا مواجه هستید میتوانید در هنگام خرید یخچال به این نکته هم توجه داشته باشید.

نکته ای در باره یـخچال های هوشمند

اولین قدم تولید یـخچال های هوشمند توسط سامسونگ در سال 2016 گذاشته شد. سامسونگ با استفاده از مفهوم اینترنت اشیا یک شبکه بین یـخچال و دیگر ادوات آشپزخانه یک شبکه ایجاد کرد. اکنون این یـخچال ها در بازارد موجود بوده و امکانات بسیار زیاد و بعضا عجیبی را در اختیار کاربران قرار  میدهد. البته طبعا این یخچال ها قیمت بسیار بالایی دارند و هرکسی توان خرید آن را نخواهد داشت. نکته مهم اینجاست که فعلا نه تنها نیاز به این یخچال ها نداریم بلکه خریدن آنها از منطق به دور است (به دلیل نبود خدمات پس از فروش) اما مطمئنا با پیشرفت تکنولوژی این یخچال ها پای به آشپزخانه های ما خواهند گذاشت.