چگونه شیر با کیفیت را تشخیص دهیم؟ چگونه می توانیم شیر سالم را تشخیص دهیم؟ چگونه می توانیم شیر مغزی و سالم را انتخاب کنیم؟ امروز در این مقاله تماما در رابطه با شیر صحبت خواهیم کرد تا با اتفاق شما کاربران در تشخیص و انتخاب شیر خوب با دقت بیشتری عمل کنیم. با ما همراه باشید.

به نظرتان چگونه می‌توانید تا  برای خانواده‌تان سالم‌تری شیر را انتخاب کنید؟ با وجود انتخاب های فراوان موجود در قفسه‌های سوپرمارکت ها و هایپر‌مارکت‌ها و فروشگاه‌های مخصوص مواد غذایی سالم و ارگانیک، قطعا انتخاب شیر مناسب برای خانواده‌‌تان می‌تواند فرآیندی دلهره‌آور به نظر برسد. راهروی محصولات لبنی فروشگاه‌ها همیشه طیف گسترده‌ی از انواع گزینه‌ها را برای انتخاب در بردارند. از شیرهای‌ خامه‌ای بدون چربی تا شیرهای بسیار پاستوریزه. هنگامی که گزینه‌هایی مثل سویا، بادام و شیر بز نیز به شیر گاو اضافه می‌شوند، دامنه انتخاب شما نیز دو برابر می‌شود.در این مقاله ما قصد داریم تا بیشتر در مورد شیر گاو صحبت کنیم.

نخستین چیزی که به شما  پیشنهاد می کنیم  این است تا  این استدلال غلط را که شیر فقط برای بچه گاو است  و انسان به آن احتیاج ندارد را از ذهن خود پاک کنید. این تیکه کلام جالب توجه که غالبا افراد وجیترین ( شخصی که گیاه‌خوار است و علاوه بر آن هیچ فرآروده حیوانی‌ای را نیز نمی‌خورد.) آن را می‌گویند، اخیرا بسیار شنیده می‌شود.  اما  در حقیقت این باور ذره‌ای حقیقت ندارد و درست نیست. شیر و سایر محصولات لبنی، قبل از ظهور صنعت کشاورزی ، هزاران سال است که نیاز تغذیه  و حفظ بشریت را تامین کرده‌اند. بدون نقش کلیدی شیر در تاریخ بشریت، اصلا احتیاجی به نوشتن این مقاله نبود و قطعا شما هم آن را نمی‌خواندید.

با این حال اگر شما کاربران هاو کن یو حساسیت لبنی ندارید، مصرف شیر و سایر محصولات لبنی یک عادت بسیار سالم است، منتها به شرطی که به دنبال لبنیاتی باشید  که از  گاوها (یا بز هایی) که در محیط سالم بوده و از علوفه‌های سالم موجود در طبیعت تغذیه شده، تهیه شده باشد و شیری مصرف کنید که منجر به مرگ و یا ایجاد آلرژی برایتان نشود.

اگر هم به فرآورده‌های لبنی حساسیت دارید، در مقاله زیر می‌توانید  تا با انواع  مدل ‌های شیر‌های غیر لبنی که از قضا جایگزین‌هایی سالمی نیز هستند، آشنا شوید. شیرهای لبنی شامل شیر بدون چربی ساده (فقط خامه شیر گرفته می‌شود)  ، شیر‌ بدون‌ چربی و بدون لاکتوز ، شیر کم چرب بز و شیر کاکائو هستند و شیر‌های غیر لبنی ‌که ‌می‌توانید آن‌ها را  در فروشگاه‌های مخصوص پیدا کنید شیر نارگیل، برنج، سویا، بادام و شاهدانه هستند  که ما در این مقاله به اختصار در رابطه با برخی از این شیرها توضیح داده‌‌ایم.

لازم به ذکر است تا بدانید که  فرمول تولید همه شیر‌ها یکسان نیست و علاوه بر مطالب بالا در این مقاله ما شما را با انواع روش‌ها و انواع فناوری های صنعتی رایج بر روی شیر مانند هموژنیزه، پاستوریزه و استرلیزه کردن  آشنا خواهیم کرد. روش‌های آسانی برای تشخیص کیفیت شیر وجود دارد و شما با آموختن این روش‌ها نیز می‌توانید تا  علاوه بر توجهی که به هزینه‌های‌ لازمی که  برای خرید مواد غذاییتان می‌کنید، به کیفیت شیر هم توجه کرده  و برای حمایت از سلامت خانواده  خود بهترین  کیفیت ممکن را  انتخاب  کنید.


چگونه قهوه‌ اصل و با کیفیت را تشخیص دهیم


 

از نظر شما بهترین  و باکیفیت‌ترین شیر برای نوشیدن کدام است؟ دقیقا در این همین جاست  که لازم است تا انواع شیر با یک‌دیگر مقایسه شوند.

انواع شیرهای موجود در فروشگاه‌ها

شیرهای لبنی

شیر بدون چربی (خامه گرفته شده)

 این مدل شیر  دارای ۸۰ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس ، ۰  گرم است و اگر می‌خواهید تا وزنتان را  کم کنید،  قطعا انتخابی خوب خواهد بود. شیر  خامه گرفته شده حاوی مواد مغذی و حیاتی‌ای مانند کلسیم، ویتامین A ، فسفر، ویتامین D، ویتامین B12 و آنتی اکسیدان سلنیوم است. بر اساس مطالعات اخیر یک مجله آمریکایی مرتبط با  با تغذیه بالینی، افراد بعد از نوشیدن شیر خامه گرفته شده نسبت به سایر شیرهای طعم‌دار میوه‌ای، بیشتر احساس سیری کرده و تمایل کمتری به خوردن کالری‌‌ دارند. محققان بر این باورند که  پروتئین موجود در  شیرخامه گرفته شده، می تواند تا میزان گرسنگی  را کاهش دهد. علاوه بر این، در هر فنجان شیر بدون چربی  ۴۰ کالری کمتر نسبت  به شیر ۲ درصد چربی  وجود دارد و این شیر شامل هیچ نوع چربی اشباع‌ شده‌ای نمی‌باشد.

شیر‌های بدون‌ چربی و بدون لاکتوز

این مدل شیر دارای ۹۰ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس ۰ گرم  است و اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید، گزینه‌ای خوب خواهد بود. سی میلیون آمریکایی به لاکتوز حساست دارند و این بدین معناست  که آنها قادر به هضم کامل لاکتوز که نوعی ماده قندی در شیر و سایر فرآورده‌های شیری است، نیستند. شیر بدون لاکتوز در واقع همان شیر گاو است که به آن لاکتاز (آنزیمی که لاکتوز را در خود تجزیه می‌کند.) اضافه شده است و هضم آن بسیار راحت‌تر است. ارزش غذایی شیر بدون لاکتوز مشابه با شیر معمولی است ، اما به نسبت، قیمت آن گران تر است ، منتها با این وجود بیشتر افراد حساس به لاکتوز بر این باورند که این قیمت ارزش این نوع از شیر را دارد.

شیر کاکائو کم چرب

دارای ۱۷۰ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس ۳ گرم است.  اگر تمرین طولانی و دشواری داشته‌اید، قطعا این شیر  انتخابی خوب برایتان خواهد بود. دانشمندان بریتانیایی بر این باورند که در یک مسابقه دوچرخه‌سواری، دوچرخه سوارانی که بعد از ۴ ساعت استراحت نوشیدنی‌های مناسب ورزش را نوشیدند، اگر به جای آن از شیرکاکائو استفاده کرده بودند، قادر بودند تا بعد از این استراحت، نصف راهی که پدال زده بودند را نیز ادامه دهند. ترکیب  کربوهیدرات ها، پروتئین ها و الکترولیت‌ های  موجود در شیر کاکائو به عضلات شما کمک می کند تا  سریع تر بهبود پیدا کنید،  اما از آن‌جایی که شیر کاکائو قند فراوانی دارد، می‌توانید تا آن را به عنوان وعده بعد تمرین‌های ورزشیتان انتخاب کرده   و در عوض در زمان‌های دیگر از شیر‌های بدون شیرینی استفاده نمایید.

شیر کم چرب بز

دارای ۱۰۰ کالری  است و در هر ۸ اونس ۲.۵ گرم چربی و ۱.۵ گرم چربی اشباع شده دارد. اگر به شیر گاو حساسیت دارید و به دنبال یک میان وعده خوب هستید، شیر بز انتخاب مناسبی است. هنگامی که محققان اسپانیایی شیر گاو و شیر بز را با هم مقایسه کردند، متوجه این موضوع شدند که شیر بز میزان بیشتر چربی امگا-۳ سازگار با قلب و میزان بیشتری کلسیم (که ماده‌ای استخوان ساز است)  دارد و به همان نسبت نیز میزان بیشتری فسفر و منیزیم داشته و همچنین دارای  اسید لینولئیک کانژوگه است که به سوزاندن چربی کمک می‌کند. علاوه بر این شیر بز گلبول‌های چربی کوچکتری  دارد  و هضم آن برای بعضی از افراد راحت‌تر از هضم شیر گاو است . پس برای این که  ۷۰ کالری و ۵.۵ گرم چربی اشباع شده را ذخیره نمایید، بهتر است تا شیر کم چرب بز را  انتخاب کنید.

شیرهای غیر لبنی

 شیر برنج

 این مدل شیر دارای ۱۲۰ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس ۲ گرم   است و اگر به لاکتوز حساس هستید و یا وجترین هستید ( شخصی که گیاه‌خوار است و علاوه بر آن هیچ فرآروده حیوانی‌ای را نیز نمی‌خورد.) انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. شیر برنج از  ترکیب برنج با آب درست شده است و طعم ملایم و شیرینی دارد  و ساختار آن نیز یک‌دست  است و این  خواص آن را به  عنوان یک گزینه غیر لبنی، بسیار محبوب کرده است. مانند سایر گزینه های غیر لبنی، شیر برنج نیز بدون لاکتوز است  و  برای کسانی که مشکل هضم لاکتوز دارند مناسب است. علاوه بر آن برنج یکی از غذاهاییست که احتمال آلرژی داشتن به آن به شدت کم است. علاوه بر این  شیر برنج اغلب از  ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A و B12 غنی است، اما نکته منفی آن این است که نسبت به سایر نوشیدنی‌های غیر لبنی پروتیین  بسیار کم‌تر و قند بیشتری دارد.

شیر شاهدانه

دارای ۱۱۰ کالری است و میزان چربی آن در ۸ اونس  ۷ گرم است و اگر کمبود آهن دارید برایتان مناسب است. این شیر از ترکیب دانه‌های گیاه شاهدانه و آب درست می‌شود، شیر شاهدانه مغذی است و حالت خامه‌ای دارد و طعمی مشابه با طعم  مغز و آجیل دارد. این نوشیدنی نسبت به سایر شیر‌های غیرلبنی  دارای اسید های چرب امگا -۳ فوق العاده‌تری است و منبع خوبی از آهن است  که اصلا  در شیر گاو وجود ندارد. دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دریافتند که کمبود آهن می تواند عملکرد شناختی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. تعجی ندارد! زیرا  این آهن است که وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌های مغزی را بر عهده دارد. بهتر است تا   شیر شاهدانه بدون شیرینی را انتخاب کنید تا از دریافت مواد قندی نیز  اجتناب کرده باشید.

شیر بادام

دارای ۷۰ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس  ۲.۵گرم است. اگر که وگان هستید و نسبت به سویا و لاکتوز آلرژی دارید، این شیر انتخابی مناسب است. غلظت  آن مانند شیر معمولی حالت خامه‌ای دارد  و اندکی طعم جزیی بادام دارد که به مزاج زبان خوش می‌آید. این شیر بدون لاکتوز است  و سرشاز  از فلاونوئیدهای (ترکیبات بیولوژیکی طبیعی که اغلب در گیاهان یافت می شوند) سازگار با قلب است که می تواند کلسترول را کاهش دهند . با خوردن ۸ اونس از این شیر می‌توانید تا  نصف نیاز روزانه  خود به ویتامین  E ( ماده مغذی‌ای که پوست را سلامت نگه ‌می‌دارد) را برطرف سازید. در مقایسه با شیر گاو که در هر فنجان حدودا ۸ گرم پروتین دارد، شیر بادام در هر فنجان ۱تا ۲ گرم پروتتین دارد و منبع خوبی برای پروتیین نمی‌باشد.


نشانه های برنج ایرانی با کیفیت و تشخیص برنج پلاستیکی


شیر سویا

دارای ۱۰۵ کالری است و میزان چربی آن در هر ۸ اونس ۵ گرم است. اگر به لاکتوز حساس هستید و یا در برنامه غذاییتان کمبود پروتیین دارید  قطعا این شیر انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. این نوشیدنی غیر لبنی خالص، نسبت  به سایر شیر‌های ساختگی  حاوی مقدار بیشتری پروتیین‌های مقابله کننده با گرسنگی است ( حدود ۷ گرم در هر فنجان) ، در حالی که در گذشته بر سر  این که سویا یک  عامل ایجاد سرطان و  یا مبارزه با سرطان است، اختلاف نظر وجود داشت اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که سویا، ماده‌ای ضد سرطان است. البته شیر سویا نیز دارای معایبی است. و دارای یک سری کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم مانند الیگوساکارید‌ها است که در بعضی افراد موجب درد  شکم و گاز معده می‌شوند. همانند سایر شیرهای غیر لبنی، به دنبال شیر سویای شیرین نشده‌ای  باشید که  به آن‌ کلسیم و ویتامین D که استخوان‌هایتان را قوی می‌کنند،  نیز افزوده شده باشد.

انواع فنآوری‌های صنعتی بر روی شیر

توجه داشته باشید که  در حقیقت در بیشتر موارد علت حساسیت اکثر افرادی که فکر می کنند کلا حساسیت لبنی دارند، ناشی از مراحل فرآوری شیر هنگام پیمودن مراحل سیستم صنعتی کردن غذا است و راه حل مشکل این افراد، تغییر در نوع انتخابشان و استفاده از شیر خالص است.

 شیر استرلیزه

به نظرتان بهتر است که شیر ارگانیک مصرف کنید یا خیر؟ شیر سالم هیچ وقت نیاز به استرلیزه  شدن ندارد. شیرهای استرلیزه و یا اصطلاحا UHT (شیرهایی  که در دمای فوق‌العاده بالا و زمان بسیار کم حرارت می‌بینند و به علت این حرارت بالا بعضی باکتری‌های مفید  و ویتامین‌های حساس به گرما  به طور کلی در این شیرها از بین می‌روند.)  کم‌خاصیت‌ترین و تغییر یافته‌ترین شیرییست که از بین انواع شیرهای موجود در قفسه‌های یک مغازه می‌توانید انتخاب کنید. حتی اگر تایید شده باشد  که  شیر استرلیزه شده به صورت ارگانیک ( بدین معنا  که دامی که شیر را از آن گرفته‌اند فقط از مواد ارگانیک و علوف ارگانیک تغذیه شده باشد.) به دست آمده است ، باز هم نباید از این شیر استفاده کنید. آیا تا به حال به این مورد توجه کرده‌اید که حتی شیرهای استرلیزه هم به طور هوشمندانه‌ای در بخش یخچالی سوپر مارکت‌ها نگه‌داری می‌شوند و این در صورتی است که طبق تعاریف گفته شده درباره شیر استرلیزه، می‌توان بدون باز کردن درب آن، آن  را حدود ۶ ماه هم خارج از  یخچال قرار داد. به نظر شما علت این کار چیست؟  علت  آن این است که تمامی افرادی  که در فروش صنایع لبنی هستند این نکته را می‌دانند  که با گذاشتن شیر در یخچال،  مشتریان راحت‌تر برای خرید آن گول می‌خورند. برخلاف آمریکا، در مغازه‌های اروپا، شیرهای استرلیزه داخل یخچال نگه‌داری نمی‌شوند.

شیر هموژنیزه

سالم‌ترین شیر، شیر غیر هموژنیزه است. هموژنیزه کردن نیز یکی دیگر از ترفندهای فرآوری شیر است  که توسط صنایع لبنی مورد استفاده قرار می گیرد تا هیچ لایه خامه‌ای نازکی بر روی بالای شیر ایجاد نشود. درفرآیند هموژنیزه کردن  گلبول‌های چربی موجود  در شیر  را ، به وسیله فشار بسیار زیاد به گلبول‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کنند تا این چربی به طور مساوی و یکنواخت  در سرتا سر شیر پخش شود و دیگر در  بالای سطح شیر جمع نشود.  توجه داشته باشید که فرآیند هموژنیزه کردن فقط بر روی شیر گاو انجام می‌شود و شیر بز به طور طبیعی هموژنیزه است. البته اگر شیر بز را برای مدت طولانی بدون تکان دادن در جایی بگذارید، امکان این که یک لایه نازک چربی بر روی آن جمع شود نیز ممکن است. متاسفانه هموژنیزه کردن  شیر گاو ، باعث اکسیده شدن دست کم مقداری از  کلسترول‌ موجود در شیر می‌شود. کلسترول اکسید شده، کلسترول مطلوبی برای استفاده نیست و با مصرف آن به مرور زمان ممکن است تا دچار مشکلات سلامتی شوید.

 خامه روی شیر باید معلوم باشد تا شما با بررسی کردن و دیدن آن قادر به تشخیص سلامت و تازه بودن شیر باشید. این کار دقیقا همان کاریست که مادران و پدران شما قبل از ظهور سیستم صنایع غذایی، برای چک کردن سلامت شیر، انجام می‌دادند.

شیر پاستوریزه

شیر تازه از شیر هموژنیزه نیز بهتر است. فقط شیر هموژنیزه نیست که می‌تواند خطرناک باشد. بهتر است تا از شیر پاستوریزه نیز اجتناب کنید و همچنین از شیرهای سوپر پاستوریزه که  آن‌ها نیز بسیار آلرژیک هستند هم  دوری کنید. شیر پاستوریزه معمولی نیز آلرژیک است ( البته کمتر از شیر استرلیزه) و بسیاری از افراد با مصرف آن به مشکل عدم هضم لاکتوز برمی‌خورند و این بدین دلیل است که هنگام پاستوریزه کردن شیر آنزیم لاکتاز ( که آنیزم موثر برای هضم لاکتوز است) از بین می‌رود و بدن خود فرد باید قادر باشد تا آنزیم لاکتاز را ترشح نماید و اگر بدن فرد  به طور ژنتیکی، به قدر کافی  قادر به تولید آنزیم لاکتاز نباشد، شیر مصرف شده به خوبی هضم نشده  و باعث بروز مشکلات گوارشی‌ای از جمله   نفخ و گاز معده می شود.


چگونه می توانید چای با کیفیت را تشخیص دهید؟


 

لازم است تا بدانید که حتی شیری که در دمای کم هم پاستوریزه شده باشد نیز مشکل ساز است.  اخیرا شیرهایی تحت عنوان شیر خام و خالص وارد بازار شده‌اند که در دمای بسیار کم پاستوریزه می‌شوند. در حقیقت این همان  حقه ای است که در صنعت پنیر‌سازی طی مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر شیر گرما بخورد، دیگر خام و خالص  به حساب نمی‌آی!

نتیجه کلی این است که پاستوریزاسیون بدون توجه به درجه حرارت، تمام پروبیوتیک ها، آنزیم ها و مقدار زیادی از محتوای ویتامین‌های  موجود در شیر را از بین می برد. در نتیجه شیر پاستوریزه هیچ وقت نمی‌تواند سالم‌ترین انتخاب باشد. پس به دلیل برچسب‌های فریبنده روی شیرهای پاستوریزه که جزو کلک‌های بازاریابی محسوب می‌شوند، گول نخورید و از این مدل شیر استفاده نکنید.

سالم‌ترین شیر چه شیری است؟

تحقیقات نشان داده است  که سالم‌ترین شیر برای انتخاب شیر تازه  گاو یا بز است. حتی بعضی از مزرعه داران در خارج از کشور، شیر بوفالو را نیز می‌دوشند.  اگر تنها شیر تازه‌ای که به آن دست‌رسی دارید، شیر بوفالو باشد، باز هم مصرف آن بهترین انتخاب از بین شیرهای دیگر است.

برخلاف باور عمومی، اکثریت مردم می‌توانند تا به شیر تازه‌ی غیر پاستوریزه و خالص گاوی  دست‌رسی پیدا کنند. در آمریکای شمالی فقط  شش ایالت هستند که ارایه شیر خام و خالص را غیر قانونی اعلام کرده‌اند. (مونتانا، نوادا، نیوجرسی، لوئیزیانا، آیووا و دلاور) و ساکنین این ایالت می‌توانند تا به راحتی از طریق راه زمینی از ایالت‌های مجاور شیرخالص را به طور قانونی و به راحتی تهیه کنند.

آیا شیرغیرپاستوریزه و خالص مطمئن است؟

قطعا نگران این هستید که شاید شیر غیر پاستوریزه نیز برای نوشیدن انتخابی مطمین نباشد. نگران نباشید!  با توجه به گزارش‌های گرفته شده از مرکز مخصوص کنترل و پشیگیری بیماری‌ها  (یا اصلاحا سازمان CDC)  نشان داده شده است که شیر خالص یکی از مطمین‌تری غذاهاییست که می توانید از آن استفاده کنید. به گفته دکتر  Ted Beals  احتمال بیمار شدن یک انسان از طریق سایر غذاها تقریبا ۳۵۰۰۰ بار بیشتر از احتمال بیماری او به دلیل مصرف شیر خالص است. به عنوان مثال در دوره یازده ساله‌ی بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ میلادی ، طبق سرشماری‌های انجام شده در سال ۲۰۱۰،  با وجود ۱۰ میلییون آمریکایی‌ای  که به طور مرتب از شیر خالص مصرف می‌کردند،  میانگین بیمارانی که به دلیل مصرف شیر خام دچار بیماری شده بودند فقط ۴۲ نفر در سال  بوده است.  خوراکی‌هایی مانند طالبی و کلم و بسیاری از غذاهای فرآوری شده خیلی بیشتر از شیر خام باعث  بروز  بیماری‌های مرتبط با مصرف غذا  در بسیاری از مردم می‌شوند. به طور مثال در سال ۲۰۱۱، شیوع بیماری لیستریا به دلیل مصرف طالبی، باعش مرگ ۱۳ نفر و بستری شدن ده‌ها نفر دیگر شد.

 به نظر شما چرا شیر خالص بسیار مطمین‌تر از غذاهای دیگر است؟ دلیل  آن این است که شیر خالص از مراحل صنعتی سازی غذا که احتمال آلودگی غذا در این مراحل  بیشتر است، نمی‌گذرد.  شیر خام معمولا و  به طور مستقیم و به صورت   محلی از یک مزرعه کوچک و چمنزار تهیه می شود وعلاوه بر آن  با ظهور دستگاه‌های خنک‌سازی‌ (تبرید)  و  ماشین آلات اتوماتیک شیردوشی، مصرف شیر خام بسیار مطمین‌تر شده است. در اروپا نیز دستگاه‌های اتوماتیک فروش شیر خالص وجود دارند که  آن‌ها نیز بسیار مطمین هستند.

از مغازه لبنیاتی محلی‌ خود سالم ترین شیر را تهیه کنید. زمانی که با توجه به نوشته‌های این مقاله به این نتیجه رسیدید که  شیر خام، سالم ترین شیر برای خرید و استفاده در منزل است، مرحله بعدی این است که از میان لبنیاتی‌‌های محلی اطرافتان که شیر خالص نیز می‌فروشند، یکی را انتخاب کنید.

روش‌های بررسی کیفیت شیر خالص

قبل از اینکه به ادامه این قسمت بپرذدازیم ما قبل تر در هاو کن یو با شما کاربران مقاله و روش هایی برای تشخیص کیفیت شیر و یا شیری که با آب مخلوط شده است، یا تشخیص شیر فاسد شده را به شما معرفی کردیم که همه این موارد را در لینک زیر می توانید مطالعه کنید و در ادامه مطالب زیر را به صورت تکمیلی دنبال کنید.

چگونه می توانید شیر خالص را تشخیص و تمام نکته های مهم شیر را بدانید

رنگ خامه‌ی بسته شده بر روی شیر

ممکن است تا  با خود فکر کنید که شیر خالص گرفته شده از مزارع چمنزار، همیشه یک‌شکل است و شکل آن به این که از چه مزرعه‌ای تهیه می‌شود ربطی ندارد. اما این طرز فکر حقیقت ندارد!  این که فقط شیرتان را از یک  مزرعه‌ گاوداری خاص و با قیمتی خاص و در محلی خاص تهیه کنید کافی نیست. پیشنهاد می‌شود که از هر مزرعه ای که در نظر دارید یک گالن شیر خریده و گالن‌ها  را کنار هم قرار دهید. فرض کنید که از دو مزرعه دو گالن شیر تهیه کرده‌اید. اگر هنوز بر این باورید  که شیر کم چرب یا بدون خامه سالم‌تر است این مقاله این باور را نقض می‌کند. شیری که خامه روی آن به طور مشخصی معلوم است قطعا کیفیت بهتری دارد. هر چه خامه‌ی روی شیر بیشتر باشد، کیفیت آن شیر بالاتر است. ثانیا بهتر است که خامه روی شیر به جای این که سفید مطلق باشد، کمی رنگی باشد. خامه‌ای که رنگ بژ داشته باشد از خامه‌ای که سفید رنگ باشد بهتر است. ممکن است تا هر دو مزرعه گاوهای یکسانی داشته باشند و شرایط آب و هوایی آن‌ها نیز یکسان باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که تغییرات فصلی بر روی علوفه‌های چراگاهی که دام‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند تاثیر گذاشته و  این عامل باعث تغییر شدید در میزان خامه و رنگ این دو شیر شده است.

 

رنگ کرم

 خامه‌ای که رنگ آن کرم یا بژ است، نشان دهنده این است  که گاو مقدار زیادی چمن سبز در رژیم غذایی  خود دریافت کرده است. همچنین رنگ بژ نشان دهنده بالاتر بودن سطح  محتوای مواد مغذی داخل شیر است.

رنگ  سفید

 

اگر رنگ خامه سفید باشد نیز نشان‌دهنده آن است آن گاوعلوفه سبز و تازه کم‌تری در رژیم غذایی خود دریافت کرده است. خامه سفید رنگ نیز به میزان خامه بژ مغذی نیست.

گاوها می توانند در مرتعی چرا کرده باشند  که برای مثال، پر از کثیفی و علف‌های هرز بوده باشد. پس حواستان باشد که  رنگ خامه شیر، می‌تواند تا اطلاعات بسیار زیادی درباره کیفیت مرتعی که گاوها در آن چرانده شده‌اند، به شما بدهد.

راهنمایی دیگر این است که برای انتخاب شیر مناسب و سالم برای خانواده‌تان لازم است که یک مزرعه گاوداری‌ مناسب که کیفیت چمن آن بالا باشد را پیدا کرده و از نزدیک به آن سر بزنید و آن را ببینید.

گاوها و چراگاه

محل خوابیدن گاو‌ها باید راحت باشد. گاوهایی که هنگام استراحت در شرایطی راحت هستند، معمولا حالت نیمه‌ بیدار دارند و کمی سرشان به بغل چرخیده شده و با رضایت مشغول نشخوار هستند.  کیفیت فرآورده‌‌های لبنی گرفته شده از گاوهایی که مجبور شده اند تا در  گل ولای  یا بتن بخوابند، به نسبت  کم‌تر و ضعیف‌تر است.

 ارتفاع چمن‌های مرتعی که گاوها در آن چرا می‌کنند باید بالاتر از سم گاوها باشد . مراتعی که ارتفاع علف‌های آن زیر مقدار گفته شده باشد، باعث بیش از حد گرسنه ماندن گاوها می‌شوند.

چمن‌های مرتع باید پرپشت باشند.  دسته‌های یونجه موجود در یک مرتع باکیفیت، نشان خوبی هستند، دقیقا همان طور که علف‌های پرپشت می‌توانند پروتیین زیادی به گاو برسانند، کمی یونجه نیز نیاز است تا میزان این پروتیین را مقداری کم کند.

گاوها باید با رضایت مشغول چرا باشند.

گاوها باید تفکیک رنگی خوبی داشته باشند. قهوه‌ای قهوه‌ای است و سفید سفید است! رنگ‌ها باید از یکدیگر جدا باشند و نباید با یک‌دیگر ترکیب شده باشند.

تراکم مواد مغذی، داخل شیر گاوهایی که موهای پشتی و اطراف ستون فقراتشان به پشت خواب دارد، به نسبت کم‌تر می‌باشد.

رنگ گاوها باید درخشان باشد. اصولا در فصل زمستان اندکی از درخشش قشر پوستی رو بدن گاو کم می‌شود، اما  به طور کلی گاو سالم باید پوست درخشانی داشته باشد.

ظاهر گوساله ها نیز  باید مانند گاوهای بالغ باشد، منتها اندکی کوچکتر.

در اطراف ملک دنبال گربه ها باشید. گربه ها یک شاخص خوب برای نشان دادن این که مزرعه به درستی مدیریت می‌ِشود یا خیر، هستند. گربه ها باید قبراق باشند و سالم و راحت به نظر برسند. گربه‌هایی که مدام عطسه می‌کنند یا چشمشان قی کرده  دارند و یا پوشش مویشان بد و  غیر یک‌دست است، به طور کلی نشانه‌های خوبی برای آن مزرعه نیستند.

گاوها با گوش‌هایشان به شما نگاه می‌کنند. وقتی گاوی به جهتی که شما هستید نگاه  می‌کند، گوش‌هایش نیز باید به سمت بالا و در جهت شما باشد.

آخور و محل نگه‌داری و دوشیدن شیر گاو‌ها

بوی آخور باید مانند بوی تنباکوی جویده شده میوه‌ی بلوط باشد.

آخور نباید بوهایی  مثل آمونیاک، سرکه یا سالامی (گوشت گاو) بدهد.

شلنگ‌های موجود در محل نگه‌داری شیر‌ها یا باید به رنگ روشن و یا  سیاه باشند. شلنگ‌های لکه‌دار  نارنجی رنگ  یا شلنگ‌های سیاه ترک خورده نشانه خوبی نیستند. شیلنگ‌ها باید هر سال یک‌بار عوض شوند.

شیشه‌های محل نگه‌داری شیرها باید شفاف و تمیز باشند.

پنجره‌ها باید تمیز و بدون گرد و خاک باشند.

 هیچ حفره  و چاله‌ای نباید بر روی زمین باشد.

دیدن لوله‌های PVC ( لوله‌هایی که به پستان گاو  وصل هستند ) بد رنگ و یا  ظرف‌های استیل ضد زنگ  که دورشان را خاک گرفته نشانه های خوبی از تمیزی آن محل و توجه به جزییات لازم نیست.

ملاک شما برای تهیه سالم‌ترین شیر و لبنیات تازه و  همچنین پیدا کردن یک لبنیاتی خوب و تمیز چیست؟ آیا تا الان می‌دانستید که با یک بررسی ساده از خامه جمع شده بر روی سطح شیر می‌توانید تا به کیفیت واقعی آن پی ببرید؟