چگونه دوربین DSLR راتمیز کنیم؟ اگر اهل عکاسی آن هم با دوربین های حرفه ای DSLR هستید حتما با مشکل تمیز کردن این دوربین ها مواجه شده اید. در این مقاله از هاو کن یو به اتفاق شما کاربران علاقه مند به عکاسی و دوربین آموزش تمیز کردن DSLR  ها را با شما مرور خواهیم کرد.

اگر DSLR شما کثیف شده باشد هر عکسی که بگیرید شفاف نخواهد بود. تمیز کردن دوره ای سنسور می تواند عکس ها را شفاف نگه دارد و از تجمع گرد و خاک زیاد در سنسور جلوگیری می کند. سنسورهای DSLR را می توان به دو روش خشک یا مرطوب تمیز کنید. با ابزار مناسب و صبر و حوصله می توانید سنسور DSLR ا به تنهایی تمیز کنید.

راهنمای جامع خرید دوربین حرفه ای

روش اول (تمیز کردن سنسور دوربین DSLR به صورت خشک)

دوربین خود را روی سطح مسطحی قرار بدهید. می توانید پایین دوربین را بگیرید تا هنگام تمیز کردن سنسور نیفتد. لنزهای دوربین را در بیاورید تا سنسور معلوم شود و بتوانید آن را تمیز کنید.

تمیز کردن به روش خشک کردن بهترین راه برای سنسورهایی است که زیاد کثیف نیستند. این گزینه را اول قبل از استفاده از محلول های شوینده امتحان کنید.

سنسور دوربین  DSLR را پیدا کنید. لنز دوربین را باز کنید و آن را روی میز قرار بدهید. به داخل حفره ی سمت چپ لنز دوربین نگاه کنید و به دنبال یک آینه بگردید. این آینه سنسور دوربین DSLR دوربین شماست.

یک دهنده ی توپی (bulb blower) را روی سنسور بگیرید. آن را یک تا دو اینچ از سنسور دور نگه دارید و شروع کنید به دمیدن با آن روی سنسور. همچنانکه دمنده را برای تمیز کردن همه جای سنسور استفاده می کنید آن را عقب و جلو کنید. دمنده ها را می توانید از مغازه های لوازم الکتریکی خریداری کنید.

از دمنده ی هوای فشرده شده داخل قوطی برای سنسور دوربین DSLR خود استفاده نکنید. فشار معمولا به اندازه ای زیاد است که به سنسورتان آسیب برساند.

از ذره بین سنسور برای مشاهده ی ذرات ریز گرد و خاک استفاده کنید. یک ذره بین سنسور در انتهای خود نور می تاباند. وقتی کار دمیدنتان تمام شد از آن برای مشاهده ی گرد و خا کهای ریزی که به چشم غیر مسلح نمی آیند استفاده کنید. سپس باز از دمنده ی توصی برای تمیز کردن نواحی که دارای گرد و خاک بیشتر هستند استفاده کنید.

ذره بین های سنسور را می توان در مغازه های دوربین فروشی یا فروشگاه های آنلاین خریداری نمود.

دوربین را وارونه کنید تا همچنانکه بر روی سنسور DSLR می دمید گرد و خاک ها بیرون بریزند.

وقتی کارتان تمام شد یک عکس دیگر بگیرید و آن را با عکس اول مقایسه کنید. عکس دوم را دقیقا مثل عکس اول بیندازید و سپس آن را در همان برنامه ی ویرایش عکس اجرا کنید. دنبال گرد و خاک باقی مانده بگردید و اگر پیدا کردید بار دیگر سنسور دوربین DSLR را تمیز کنید و یا از از محلول شوینده استفاده کنید.

روش دوم (تمیز کردن سنسور DSLR با محلول شوینده)

 

یک محلول شوینده ی سنسور خریداری کنید. از صابون ها یا شوینده های معمولی بر روی دوربین خود استفاده نکنید. از شوینده ی مخصوص سنسور DSLR استفاده کنید که می توان آن را در مغازه های لوازم الکتریکی یا فروشگاه های آنلاین خریداری نمود. شوینده های DSLR روی سنسور دوربین ی کلایه قرار می دهند که مانع جذب گرد و خاک می شود.

یک پاک کن کتانی یا پاک کن مخصوص سنسور را داخل محلول کنید. قبل از استفاده از پاک کن آن را از تماس با اشیای دیگر دور نگه دارید تا مانع از آلوده شدن آن شوید. پاک کن را در یک طرف نگه دارید و طرف دیگر را وارد محلول کنید.

دستور العمل های شوینده را قبل از استفاده از آن با دقت بخوانید.

از استفاده از دمنده های توپی خودداری کنید چرا که دستگیره ی جداگانه ای ندارند که هنگام تمیز کردن سنسور آن را بگیرید.

بگذارید پاک کن حدود یک دقیقه در محلول باقی بماند. یک دقیقه دقیقا برای اینکه محلول شوینده به خورد پاک کن برود کافی خواهد بود. وقتی یک دقیقه تمام شد پاک کن را بالای محلول قرار دهید تا مقداری محلول شوینده به خود جذب کند.

پاک کن را مستقیما بر روی DSLR فشار ندهید. آن را با ابزار شوینده بر روی DSLR اعمال کنید.

پاک کن را با دقت روی DSLR بکشید. پاک کن را در یک زاویه کج کنید و سپس آن را از یک طرف سنسور به طرف دیگر بکشید. سپس یک بار دیگر از این طرف به آن طرف بکشید. پس از اینکه پاک کن را دو بار از این طرف به آن طرف کشیدید پاک کن را از روی سنسور بردارید.

وقتی پاک کن را از این طرف به آن طرف سنسور می کشید فشار ملایمی را وارد کنید.

می توانید این کار را هر چند بار که لازم بود تکرار کنید پس نگران تکرار آن نباشید.

وقتی کارتان تمام شد پاک کن را دور بیندازید. پاک کن های کتانی یا پاک کن های مخصوص سنسور یک بار مصرف هستند. اگر سنسورتان هنوز کثیف به نظر می آید یک پاک کن نو را وارد محلول شوینده کنید و بار دیگر به تمیز کردن سنسور بپردازید.

روش سوم (بررسی کثیفی یا تمیزی سنسور)

بگذارید ISO در پایین ترین رنج خود قرار بگیرد. ISO را پایین تر ز رنج تعمیم یافته اش قرار ندهید چرا که ممکن است مانع از این شود که دوربین تمام گرد و خاک هایی که روی سنسور هست را ببیند. اگر دوربین شما دارای تنظیمات خودکار ISO است آن را به دستی تغییر دهید و بر اساس دستور العمل های مندرج در دفترچه راهنمای دوربین که در رابطه با پایین ترین ISO نوشته شده است اقدام کنبد.

پایین ترین رنج ISO برای اکثر دوربین های دیجیتال ۱۰۰ است.

فوکوس دستی دوربینتان را روشن کنید. برای اینکه همه ی گرد و خاک هایی را که روی سنسورتان قرار دارند را هنگام عکس گرفتن مشاهده کنید، باید خارج از فوکوس باشید. اگر در فضای داخلی عمس می گیرید فوکوس دوربین را روی infinity تنظیم کنید . اگر هم در فضای باز عکس می گیرید آن روی فوکوس نزدیک (close-focus) تنظیم کنید.

یک سطح روزنه ی متوسط انتخاب کنید. اگر روزنه خیلی عریض باشد ممکن است نتوانید هیچ گرد و خاکی را ببیند. اگر هم خیلی باریک باشد جزییات ممکن است آنقدر نزدی کباشد که گرد و خاک داخل هوا یا گرد و خاک های اشیای دیگر به غیر از دوربین خود را مشاهده کنید.

f/22 معمولا سطح روزنه ی ایده آلی است.

از یک پس زمینه ی سفید عکس بگیرید. اگر جزییات عکس شما خیلی زیاد است ممکن است نتوانید بین گرد و خاک و نقاط نور یا اشیای تار تمایز قایل شوید.از یک دیوار سفید، آسمان ابری یا تکه کاغذ سفیدی می توانید به عنوان پس زمینه استفاده کنید.

وقتی دارید عکس می گیرید دوربین را به آهستگی حرکت دهید تا عکس بیشتر تار شود.

عکس را به صورت آنلاین پردازش کنید تا هر لکه ای را مشاهده کنید. اگر عکس خود را در یک برنامه ی ویرایش عکس ویرایش کنید. عکس را desaturate کنید و کونتراست را افزایش دهید تا لکه ها بیشتر قابل مشاهده باشند.گرد و خاک روی سنسور به صورت دایره های سیاه و ریزی روی عکس به نظر خواهند آمد.

 

اگر روی عکستان بیشتر از اینکه گرد و خاک وجود داشته باشد، لکه است باید به جای تمیز کردن سنسور باید لنزتان را تمیز کنید.